[XP Pro] Sommige programma's starten traag

Pagina: 1
Acties:

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Sinds een paar maanden heb ik het volgende probleem: sommige programma's starten niet meteen nadat ik ze dubbelklik. Het probleem viel me op in de periode vlak vóór of ná dat ik NFS Pro Street DEMO had geïnstalleerd. (Volgens mij daarvoor al.. maar weet het dus niet meer zeker.)

Er zit een vertraging van ong 25 seconden tot soms wel bijna een minuut tussen. Erg irritant als ik de laptop net aanzet :O
Laptop zit gewoon aan stroom en maakt via wireless verbinding met mijn WRT54GL router. Bovenstaand voorbeeld geldt niet voor alle programma's die ik (dagelijks) gebruik. Sommige worden wel meteen opgestart, anderen niet.

Voorbeeld: ik klik op mediaplayer classic (niet echt een zwaar programma :P), lampje van hd gaat branden en blijft aan voor ong. 20 seconden en pas daarna start ie het programma op.
- In deze tussentijd kan ik bijna niets doen, ik kan alleen mijn muis bewegen en alleen via Alt-Tab van programma's switchen. Pas naderhand worden mijn (evt) andere handelingen uitgevoerd.
- HD ratelt niet, lampje gaat aan en blijft ~20secs branden
- ik kan ook niet via taakbeheer zien of er een service wordt gestart aangezien deze ook tijdelijk "freezed"
- probleem treedt ook op wanneer ik bijv. in apparaatbeheer probeer te komen (alle apparatuur netjes geïnstalleerd)
- probleem treedt ook op in veilige modus
- als ik een programma afsluit en deze even later opnieuw start dan wordt deze meestal (dus niet altijd!) wel meteen gestart.

Een relevante link heb ik hier gevonden, maar helaas staat daar geen antwoord in.

Dingen die ik geprobeerd heb:
  • overbodige programma's verwijderen
  • hd gedefragmenteerd (het liefst zou ik formateren, maar wegens aankomende deadlines voorlopig maar ff zo laten)
  • gescand op spy- adware en virussen met diverse (online) scanners
  • hd checks gedaan met Seatools, geen fouten gevonden
  • bootvis
  • zoveel mogelijk services uitgezet dmv msconfig
  • prefetch tweaks van windows geprobeerd (zowat alle instellingen. Deze instellingen zijn weer teruggezet)
  • geheugen wordt nu weer beheerd door Windows
  • drivers updaten van chipset, wireless lan e.d.
  • overige netwerkkaarten uitgezet (firewire en LAN)
Specs:
- Asus V1j laptop
- Intel T7200
- 5400rpm 160Gig hd
- 2Gig RAM
- WinXP Pro NL SP2

Tips? Tricks? :)

[ Voor 1% gewijzigd door Scipionyx op 25-03-2008 18:25 . Reden: vergeten: scannen op spy- adware etc. ]

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

• Scipionyx
  • Niet online
Ben ik samen met die Michael Moser de enigen op deze aardkloot met dit probleem? :P

2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:57

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Je kan met applicaties van Sysinternals proberen te achterhalen waar je pc druk mee is. Deze loggen vaak veel meer dan je taskmanager.

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• Scipionyx
  • Niet online
Heb met diverse tools wat zitten spelen, maar kwam tot nu toe niks verdachts tevoorschijn.

Overigens lijkt het te maken hebben met mijn wireless verbinding. Als ik mijn wireless uit zet, dan werkt alles meteen al weer naar behoren :?
Zelfs paint start in <1sec op :P Maar zodra ik me wireless weer aanzet dan is het weer het oude liedje :(

Nog wat meer info:
- ik maak momenteel gebruik van Intel PROSet, v11.5.0.0. (Recentelijk ge-update. "Windows gebruiken voor Wi-Fi" helpt niet)
- draai geen p2p programma's op de achtergrond (alleen MSN en af en toe Pidgin)
- firewall is Zonealam (ga ik later vandaag ff uitzetten, kijken of dat helpt)

• Scipionyx
  • Niet online
Iemand nog tips/tricks?

Zit sindskort weer achter de laptop te werken en word er wederom pijnlijk aan herinnerd hoe lang het opstarten en starten van sommige apps ook alweer kunnen duren.. :|

Dus nogmaals: probleem doet zich alleen voor als ik mijn WiFi op de laptop aan heb staan. Het maakt niks uit als ik me firewall uitzet.
Heb al wat rondgekeken in de instellingen van mijn router, maar geen flauw idee waar ik naar moet zoeken eigenlijk.
Er zijn geen instellingen gewijzigd in de router (WRT54GL) waardoor bovenstaand probleem zou kunnen onstaan.

• Pedr0
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-02 14:48
Wat je kan proberen is de priority van je netwerk adapters veranderen. Zet je LAN adapter bovenaan in de lijst. Ik heb zoiets eerder meegemaakt en dit was de oplossing!

Netwerkverbindigen > Geavanceerd > Geavanceerde instellingen :+

[ Voor 14% gewijzigd door Pedr0 op 14-04-2008 12:49 ]

Build from the Cloud up! | Battletag: NightFly#2112

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-02 21:56
eventueel kun je toch beter de wireless zero configuration van MS gebruiken ipv het tootlje van Intel

you had me at EHLO

• Scipionyx
  • Niet online
Pedr0 schreef op maandag 14 april 2008 @ 12:48:
Wat je kan proberen is de priority van je netwerk adapters veranderen. Zet je LAN adapter bovenaan in de lijst. Ik heb zoiets eerder meegemaakt en dit was de oplossing!

Netwerkverbindigen > Geavanceerd > Geavanceerde instellingen :+
Dit leek te werken, Paint startte wel in <5 seconden op :P. Maar PS3 deed er weer een halve minuut over :'( . Misschien dat een reboot helpt..
TheNymf schreef op maandag 14 april 2008 @ 12:51:
eventueel kun je toch beter de wireless zero configuration van MS gebruiken ipv het tootlje van Intel
Waarom? :)
PROSet bevalt me iets beter omdat die sneller een netwerk vindt en connectie maakt.

Been there, done that ;)
Scipionyx schreef op maandag 31 maart 2008 @ 16:02:
Nog wat meer info:
- ik maak momenteel gebruik van Intel PROSet, v11.5.0.0. (Recentelijk ge-update. "Windows gebruiken voor Wi-Fi" helpt niet)

• Pedr0
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-02 14:48
Starten van PS duurt altijd lang hoor.....zeker de eerste keer! :P

Build from the Cloud up! | Battletag: NightFly#2112

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-02 21:56
PROSet bevalt me iets beter omdat die sneller een netwerk vindt en connectie maakt.
ja maar, misschien lost het je probleem op - en pijn zal het niet doen :)

you had me at EHLO

• Scipionyx
  • Niet online
Pedr0 schreef op maandag 14 april 2008 @ 13:36:
Starten van PS duurt altijd lang hoor.....zeker de eerste keer! :P
Ja, maar dat moet niet! :P
Overigens merk ik nog geen verschil (maar moet dan ook nog rebooten.. )
TheNymf schreef op maandag 14 april 2008 @ 14:21:
[...]

ja maar, misschien lost het je probleem op - en pijn zal het niet doen :)
Voor de 3e keer:
Scipionyx schreef op maandag 14 april 2008 @ 13:11:
[...]

Been there, done that ;)

[...]
Klik hier voor post 1 en hier voor post 2 waarin ik zei dat het niets uitmaakt :+
En nee, het doet idd geen pijn :P

nofi ;)

Pagina: 1