8800GT Passief in WC gekoeld systeem?

Pagina: 1
Acties:

• DJMurtz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2024
Ik heb momenteel een 8800GTX + Q6600 in mijn systeem gekoeld door een zalman reserator 2. De reserator kan deze twee heethoofden echter niet aan en ik wil dus een tandje terug gaan. Ik wil de E8400 gaan kopen en deze op 3,5ghz oid laten lopen en daarnaast een koelere 8800GT plaatsen ipv de GTX.

Nu was ik aan het twijfelen omdat ik de 8400 wil gaan OC'en dat ik misschien beter de 8800GT uit het watercircuit kan halen en alleen de processor koelen dmv de reserator, en dan een Sparkle passief gekoelde 8800GT kopen.

Het probleem is echter dat ik maar 3 80mm FANs op 600 RPM heb draaien (koelers van nexus), een voor, een achter en een boven. Zou dit voldoende zijn om een passief gekoelde 8800GT zonder deze te OC'en te laten lopen? Of zou dit toch nét iets te veel van het goede zijn?

Ik heb de review van Anandtech gelezen maar deze werd nogal onderuit gehaald door veel mensen in de comments op de review, en op tweakers staat in de productreview ook dat de hoge temperaturen van Anandtech overdreven zijn.

Iemand hier ervaring met passief gekoelde videokaarten in een stil systeem (dus waar geen 200CFM doorheen geblazen wordt per minuut?)

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
DJMurtz schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 16:30:
Ik heb momenteel een 8800GTX + Q6600 in mijn systeem gekoeld door een zalman reserator 2. De reserator kan deze twee heethoofden echter niet aan en ik wil dus een tandje terug gaan. Ik wil de E8400 gaan kopen en deze op 3,5ghz oid laten lopen en daarnaast een koelere 8800GT plaatsen ipv de GTX.

Nu was ik aan het twijfelen omdat ik de 8400 wil gaan OC'en dat ik misschien beter de 8800GT uit het watercircuit kan halen en alleen de processor koelen dmv de reserator, en dan een Sparkle passief gekoelde 8800GT kopen.

Het probleem is echter dat ik maar 3 80mm FANs op 600 RPM heb draaien (koelers van nexus), een voor, een achter en een boven. Zou dit voldoende zijn om een passief gekoelde 8800GT zonder deze te OC'en te laten lopen? Of zou dit toch nét iets te veel van het goede zijn?
Dat hangt nogal van de full-load temperatuur in je kast. Als in de huidige setup je kast al 50+ graden is kan ik je op voorhand vertellen. "Nee". Als je kast nu 25 graden of minder is dan is het weer vrijwel zeker dat het geen punt mag zijn. Daartussen is het gokken op basis van de hoeveelheid warmte die er nu al in de kast ontstaat en daar de 125 Watt van een 8800GT bij optellen.
Ik heb de review van Anandtech gelezen maar deze werd nogal onderuit gehaald door veel mensen in de comments op de review, en op tweakers staat in de productreview ook dat de hoge temperaturen van Anandtech overdreven zijn.
Lijkt mij een kwestie van een derde review opzoeken en kijken wie gelijk heeft.
Iemand hier ervaring met passief gekoelde videokaarten in een stil systeem (dus waar geen 200CFM doorheen geblazen wordt per minuut?)
Geen idee, maar de bedoeling van GoT is dat je zelf op zoek gaat naar Ervaringen, niet een topic start in de hoop dat iedereen zijn ervaring even in jouw prive-topic komt zetten.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• The_Ownman
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-01 07:26
Wat ik zou doen, als je budget hebt, is een 3x120mm radiator kopen met een paar stille fans en deze nog een keer terugdraaien met een fan controller, één of twee casefans in je kast voor eventuele moederbord koeling (soms niet eens nodig). Dan heb je een zeer stil systeem en het koelt ook heel goed.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Met erg matige airflow moet je niet voor een passief gekoelde 8800GT gaan. Dat ding wordt zonder voldoende airflow echt te heet. Je zou misschien een extra 120mm of 2x120mm radiator in de kast kunnen zetten om samen te werken met je Reserator en dan de 8800GT te waterkoelen.

• DJMurtz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2024
PilatuS schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 22:01:
Met erg matige airflow moet je niet voor een passief gekoelde 8800GT gaan. Dat ding wordt zonder voldoende airflow echt te heet. Je zou misschien een extra 120mm of 2x120mm radiator in de kast kunnen zetten om samen te werken met je Reserator en dan de 8800GT te waterkoelen.
Maar krijg ik dan geen problemen met de matige kracht die de reserator pomp heeft? Ik wil die pomp niet vervangen ivm het geluid maar ik weet niet zeker of dat ding wel genoeg kracht heeft om het water nog eens door een 2e radiator te pompen...

• PilatuS
  • Niet online
Ik ben niet bekend met de pomp van de Reserator maar het zou idd kunnen dat die niet voldoende is. Het is vast wel te vinden op internet of iemand draait met een extra radiator en of dat goed gaat.

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:38

Smarron

The bend

Ik heb een passief gekoelde Sparkle 8800GT 512MB. Werkt prima, maar inderdaad, een beetje airflow in je kast is wel gewenst. Mijn eis was ook een uiterst stil systeem, dus alle fans op 5v en het liefste zoveel mogelijk passief gekoeld.

In mijn geval heeft de videokaart exact de 100 graden aangetikt na 4 uur CoD4. Toen ik er vervolgens een 120mm fan op plaatste, uiteraard op 5v, werd deze stressed nog maar 75 graden wat prima is.

Nu heb ik de passieve koeler vervangen voor een Arctic Accelero S1 rev.2 en dezelfde 120mm fan erop geplaatst. Nu wordt de kaart stressed nog maar 53 graden! Geen toename in geluid, perfect koelblok, zeer goedkoop en een fan op 5v is echt onhoorbaar.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:14

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Geef liever een paar centen uit aan iets beter dan zo'n gare reserator. Bespaar je alle ellende en neem een Bigwater45 of Bigwater60 kit van Thermaltake, hang daat een GTX WC koeler bij en alles loopt als een snorretje...

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Tijgert schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 03:36:
Geef liever een paar centen uit aan iets beter dan zo'n gare reserator. Bespaar je alle ellende en neem een Bigwater45 of Bigwater60 kit van Thermaltake, hang daat een GTX WC koeler bij en alles loopt als een snorretje...
Je maakt een grapje zeker? Zalman is qua waterkoeling echt wel beter dan TT. Je betaalt er ook meer voor maar dat zie je ook wel terug. Hoewel ze beide niet opkunenn tegen een zelf samengestelde set.

Ontopic: Ik heb een Q6600 en een 8800GT + P965 chipset passief draaien in een loop met een Black Ice 480GT extreme en een Laing DDC-1T :) Dus het is wel mogelijk. Temps zijn terug te vinden in het waterkoeltopic.

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:14

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Een passieve radiator wint NOOIT van een actieve, trust me, neem een andere WC cooler en alsl zal goed komen.

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• PilatuS
  • Niet online
Een passieve radiator wint NOOIT van een actieve
Dat is natuurlijk onzin. Neem een 80mm rad met een fan en neem een 4x120mm rad zonder fans. Zeker weten dat die 4x120mm rad betere temps geeft passief dan de 80mm actief.

Als je trouwens ellende wil ga dan voor een Thermaltake setje. Die Zalman is echt zeker van betere kwaliteit dan een Bigwater setje. Wil je echt goede waterkoeling laat je Thermaltake sowieso links liggen.

[ Voor 35% gewijzigd door PilatuS op 27-03-2008 13:31 ]

• TEAMIKKE
  • Niet online
Tijgert schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 12:51:
Een passieve radiator wint NOOIT van een actieve, trust me, neem een andere WC cooler en alsl zal goed komen.
Wel als je TT en Zalman met elkaar vergelijkt. En bovendien gaat het hier meer om stilte dan temp.'s hoewel die ook goed kunnen zijn. Crosspost van me uit het andere topic:
TEAMIKKE schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 12:06:
Maar weer eens een ervaring van mijn kant :)

Laatst mijn zooitje upgegraded:

Q6600 + 8800GT

De 8800GT draaide al een tijdje op lucht maar helaas heeft Asus daar geen temp. sensor in gestopt. De fan was stil onder normaal gebruik maar bij gamen steeg de straaljager al snel op. Donderdag dan mijn Q6600 gekregen en gisteren ingebouwd. Ook de 8800GT weer op water gezet met het oude blokje van m'n 7950GT.

Waterkoeling:
-Laing DDC-1t
-Black Ice Extreme 480
-Noctua 120mm. fans
-Alphacool NexXos blokjes (geen plexie)
-8/10mm slangen

Wat gekoeld wordt:
Q6600 stock
8800GT stock
P965 chipset

Kamertemp: 19
Temps! gemeten met speedfan
Q6600 stock:

Passief Idle
31-30-27-28 (core 1,2,3,4)
Actief
25-25-24-25

Passief onder load
40-41-40-39
Actief
31-30-30-31

Chipset:
Altijd rond de 35gr. Andere omstandigheden maken weinig uit.

8800GT: Valt helaas niet te meten. Maar hij blijft het doen onder load dus hij wordt iig genoeg gekoeld ;) Ook geen koelingsblokjes op het mem. Is ook niet nodig zo blijkt.

Al met al heel tevreden :) Het enige wat ik ooit nog wil is een watergekoelde voeding maar voorlopig ben ik tevreden met m'n zelfregelende still Coolermaster.
Zoals je ziet dus absoluut geen problemen. En qua prijs ben je denk ik evenveel kwijt als aan die Zalman. Mijn uitrusting is ook nog met Nocuta fans die onhoorbaar zijn. Zie ook de post van Pilatus.

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

ℓℓ👌

PilatuS schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 13:29:
[...]

Dat is natuurlijk onzin. Neem een 80mm rad met een fan en neem een 4x120mm rad zonder fans. Zeker weten dat die 4x120mm rad betere temps geeft passief dan de 80mm actief.

Als je trouwens ellende wil ga dan voor een Thermaltake setje. Die Zalman is echt zeker van betere kwaliteit dan een Bigwater setje. Wil je echt goede waterkoeling laat je Thermaltake sowieso links liggen.
Wat jij verklaart is dus onzin, wat je nu doet is appels met peren vergelijken :
80MM != 4x120MM.

Een 4x120MM Setje met Fans presteerd een stuk beter dan zonder.

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

• PilatuS
  • Niet online
sky- schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 16:16:
[...]

Wat jij verklaart is dus onzin, wat je nu doet is appels met peren vergelijken :
80MM != 4x120MM.

Een 4x120MM Setje met Fans presteerd een stuk beter dan zonder.
Hij zegt passief wint nooit van actief. In de 80mm vs 4x120mm sitiatie wint de 4x120mm makkelijk. Tuurlijk zijn dat appels met peren. Hij zegt alleen dat passief nooit beter is dan actief, dus in elke situatie is actief beter. Ik geef een situatie aan waarin dat niet is. In de situatie van 80mm vs 4x120mm wint de laatste natuurlijk makkelijk, dus dat passief altijd slechter is dan actief is onzin.

Als je 1x120mm actief vergelijkt met 1x120mm passief is actief natuurlijk altijd beter. Lees gewoon iets beter en probeer te begrijpen wat ik bedoel.

[ Voor 5% gewijzigd door PilatuS op 27-03-2008 16:41 ]

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

ℓℓ👌

PilatuS schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 16:33:
[...]

Hij zegt passief wint nooit van actief. In de 80mm vs 4x120mm sitiatie wint de 4x120mm makkelijk. Tuurlijk zijn dat appels met peren. Hij zegt alleen dat passief nooit beter is dan actief, dus in elke situatie is actief beter. Ik geef een situatie aan waarin dat niet is. In de situatie van 80mm vs 4x120mm wint de laatste natuurlijk makkelijk, dus dat passief altijd slechter is dan actief is onzin.

Als je 1x120mm actief vergelijkt met 1x120mm passief is actief natuurlijk altijd beter. Lees gewoon iets beter en probeer te begrijpen wat ik bedoel.
Ik begrijp wat je bedoelt, alleen je legt het fout uit. Je kan (zie boven) geen appels met peren vergelijken.
Passief wint ook NOOIT van actief met het zelfde koeloppervlak, dus als je (om even in de context te blijven) appels met appels vergelijkt wint Passief ook nooit. Ga je anders appels met peren vergelijken dan wel , maar ach.. Dan is zelfs een Fiat Panda sneller dan een Ferrari Enzo. (Appels en Peren :+ )

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-01 13:18
Een van die reviews waarin de temps van de passive Sparkle 8800GT meevallen is van mij :)

Ik denk dat je met 3 x 8 cm @ 5V een heel eind komt. Zelf heb ik im mijn systeem 2 x 120 mm en 2 x 80 mm en allen op een lage snelheid. Dat levert geen enkel probleem op met mijn passieve 8800 GT. In het verleden heb ik met de 120 MM fans eens vervangen door stille 8 cm Papstfans (@ 7V) en qua temperatuur maakte het maar 5 graden uit bij mij 8800GT. Dit bleef dus ruim binnen de maximale temp.

Ik zou, als ik jou was, gewoon een passieve 8800GT proberen. Mocht het systeem toch te warm worden, dan kun je 3 dingen doen:

- Fanspeed omhoog gooien als je aan het gamen bent met een fancontroller. Zo is je systeem stil als je geen games speelt en toch goed genoeg gekoeld bij games.
- Fans vervangen door stille 120 mm fans van bv Nexus, Papst of Noctua (eventueel met een verloopstuk van 80 naar 120 mm)
- Combi van beide

Met de laatste optie moet je het echt wel redden.

• TEAMIKKE
  • Niet online
sky- schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 16:44:
[...]

Ik begrijp wat je bedoelt, alleen je legt het fout uit. Je kan (zie boven) geen appels met peren vergelijken.
Passief wint ook NOOIT van actief met het zelfde koeloppervlak, dus als je (om even in de context te blijven) appels met appels vergelijkt wint Passief ook nooit. Ga je anders appels met peren vergelijken dan wel , maar ach.. Dan is zelfs een Fiat Panda sneller dan een Ferrari Enzo. (Appels en Peren :+ )
Nu voeg je een vereiste toe die er eerst niet was. Verder is het antwoord van beide natuurlijk wel duidelijk :)

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Of je koopt een goedkopere 8800 GT en zet er een passieve koeler met betere prestaties op, denk dan aan de Arctic accelero s1 ofThermalright HR-03 GT.

Ik heb zelf goede ervaringen met de Arctic koeler.
Pagina: 1