Toon posts:

Homecinema + Zuiver geluid van PC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers!

Een maandje of 4 geleden ben ik verhuisd en heb ik mijn PC aangesloten op mijn homecinema set. Deze heb ik gewoon op mijn onboard geluidskaart (3,5 jaar oud asus bord) aangesloten via een rood witte tulp (geen spdif dus). Het probleem is dat ik absoluut geen zuiver geluid krijg, het is super dof en mijn subwoofer maakt een heel zwaar geluid ten opzichte van mijn normale boxen (ookal zet ik de sub op -10). Het is natuurlijk ook logisch met zo'n oud bord maar hier komt mijn vraag.

Het probleem is ook dat ik ongeveer 20 meter kabel nodig heb want het is aan de andere kant van de huiskamer, dus ik weet niet of dat gaat lukken met een spdif kabel / aansluiting? Het is gewoon de bedoeling dat ik zuiver geluid krijg (liefst 5.1) voor het luisteren van muziek en films die ik afspeel via mijn pc en vga.

Heeft iemand een suggestie hoe ik dit moet aanpakken?

Alvast bedankt!

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2008 16:23 ]

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
De analoge uitgang op een onboard geeft zeer zelden een goede geluidskwaliteit. Ten eerste is de DAC niet goed en daarnaast heb je ongelooflijk last van ruis/bijgeluiden.

Als je je receiver digitaal aansluit zijn deze problemen meestal verdwenen. Dus dat zou je toch eens moeten proberen. Digitaal geluid bij films zou dan perfect moeten zijn.

CD/mp3 geluid kan nog een probleem zijn omdat deze 44.1khz zijn terwijl oude geluidskaarten vaak op 48khz gelockt zijn. Het 44.1khz geluid zal dus geconverteerd (resample) worden naar 48khz. Meestal is de kwaliteit van deze resampling zeer slecht en er is hoorbaar kwaliteits verlies. Zorg in dit geval dan voor een speler die goede resampling software heeft. Winamp of Foobar met SSRC plugin bijvoorbeeld.

Edit:
Stereo geluid klinkt het beste met 2 speakers (met eventueel een sub), maar als je echt 5.1 wil, laat dan je receiver upmixen. Sommige mensen vinden Dolby Surround 2 of de DTS Neo6 (ofzoiets) mooi klinken. Maar ik prefereer dan een kopie van de front speakers naar de surround speakers.

OF je koopt een goede geluidskaart

[ Voor 19% gewijzigd door Slogra op 25-03-2008 16:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Slogra schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 16:41:
De analoge uitgang op een onboard geeft zeer zelden een goede geluidskwaliteit. Ten eerste is de DAC niet goed en daarnaast heb je ongelooflijk last van ruis/bijgeluiden.

Als je je receiver digitaal aansluit zijn deze problemen meestal verdwenen. Dus dat zou je toch eens moeten proberen. Digitaal geluid bij films zou dan perfect moeten zijn.

CD/mp3 geluid kan nog een probleem zijn omdat deze 44.1khz zijn terwijl oude geluidskaarten vaak op 48khz gelockt zijn. Het 44.1khz geluid zal dus geconverteerd (resample) worden naar 48khz. Meestal is de kwaliteit van deze resampling zeer slecht en er is hoorbaar kwaliteits verlies. Zorg in dit geval dan voor een speler die goede resampling software heeft. Winamp of Foobar met SSRC plugin bijvoorbeeld.
bedankt voor je reactie!

Wat raad jij mij aan?

Ik zat in eerste instantie te denken aan een XI-F geluidskaart om 5.1 te ondersteunen. Maar hoe sluit ik dat digitaal aan om mijn receiver als ik er 20 meter van af zit 8)

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Het handigste is denk ik een geluidskaart met coaxiale uitgang (ook digitaal). Een coax-kabel is namelijk wat handiger en prijsvriendelijker voor zo'n lange afstand. Ik weet niet of je versterker coaxiale ingang heeft, maar anders kun je een coax-optische convertor aanschaffen om het geheel later om te zetten.

PSN: Shiver23

Verwijderd

Topicstarter
hmmmmm, Ik kan vandaag de XI-F even van iemand lenen, die bouw ik even in vanavond :)

Verwijderd

Ik heb 10 meter coaxiaal liggen en dat is geen probleem. Desnoods zet je er een extender tussen om er nog 10 meter bij te halen.
Pagina: 1