Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Stel ik lease een auto voor 700 euro per maand voor mijn eenmanszaak.
Hier rij ik prive in.

Betaal ik dan 700 als kosten (dit gaat dus van de winst af) en daarnaast ook nog eens bijtelling voor mijn loon.
Betaal ik dan niet 2 keer voor dezelfde dingen belasting.

• Little Bear
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Die auto breng je gewoon in als kost, en daar betaal je dus geen belasting op. Je winst wordt lager, maar dat is net de bedoeling om zo je belasting laag te houden.

Life is simple, make choices, don't look back...

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Idd als je de auto op de zaak koopt dan gaat de 700 euro van de winst af en betaal je daar dus geen belasting over. Echter betaal je wel de "Bijtelling" omdat je prive in een auto van de zaak rijd.

Een andere optie is om de auto prive te leasen. Je betaald dan wel eerst belasting over het geld dat verdiend. Na die belasting kun je de auto prive leasen. Je kunt hierbij dan wel per zakelijk gereden kilometer een belastingvrije kilometervergoeding uitkeren aan jezelf.

Je zult even door moeten rekenen wat het voordeligst is. Mijn vader heeft ook een eenmanszaak en voor hem was het het voordeligst om de auto prive te kopen en dan per gereden kilometer een vergoeding uit te keren. Maar dat kan per situati natuurlijk weer anders zijn.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Sagittarius
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik kan me vergissen, maar volgens mij gaat 700 euro van je omzet af, niet van je winst.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-11 11:51
Sagittarius schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 15:29:
Ik kan me vergissen, maar volgens mij gaat 700 euro van je omzet af, niet van je winst.
hoe kan dat van je omzet afgaan? Dat kan niet, je winst is je omzet - kosten..

|>

• Little Bear
  • Niet online
Ben je er zeker van dat auto prive leasen aantrekkelijker is?

Dan moet je namelijk eerst belasting betalen over je winst, is dus 1x belasting.
Omdat je als particulier leased moet je aan de leasemaatschappij ook nog eens belasting betalen van je netto (waar dus al belasting overheen is geweest). In dat geval betaal je dus wel 2x belasting op eigenlijk hetzelfde bedrag.

Je moet al een serieuze kilometervergoeding gaan uitkeren dan (die op zijn beurt weer wel als kost in te brengen is), en ik geloof dat deze wettelijk bepaald zijn.

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
simon schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 15:31:
[...]

Dus gaat het noch van je winst, noch van je omzet af ;)
Het komt bij de kosten bij! Daardoor zal de winst wel dalen natuurlijk... maar de omzet nooit!!!

• Sagittarius
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
simon schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 15:31:
[...]

Dat is ook wat ik zeg. Nadat je winst bekend is, kun je daar niet nogmaals kosten vanaf gaan halen. Belasting wordt geheven over omzet-kosten en je houdt winst over.

Omzet: 100k
Kosten auto: auto=12x0.7k=8.4k
Overige kosten: 10k
Bedrag waarover belasting wordt geheven: 100k-8.4k-10k=71.6k
Winst = Bedrag waarover belasting wordt geheven (71.6k) - Belasting

Zoiets :?

[ Voor 7% gewijzigd door Sagittarius op 25-03-2008 15:40 ]

Verwijderd

Denk dat je met 3 componenten te maken heb:

- Kosten excl. BTW aftrekken van omzet
- BTW kosten aftrekken van BTW
- Prive, gewoon lekker je bijtelling betalen (mits je meer dan 500km/jaar prive rijdt).

en zie de post van RWB, het is altijd lastig te bepalen wat voordeliger is als ondernemer
- Auto v/d zaak rijden.
- Kosten prive auto in rekening brengen bij de zaak.
heeft te maken met omzet, aantal km's etc.

hier staat een (eenvoudige) rekenmodule hiervoor: http://www.esset.nl/autovandezaak.htm

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2008 15:44 ]

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:25
Het is simpel. Als bedrijf betaal je belasting over de winst.

stel je maakt bloempotten. Je moet dingen inkopen, afschrijven etc. Dus de kostprijs van een bloempot komt op 5 euro. Je doet ze in de verkoop voor 10 euro, en je verkoopt er 1000 per maand. Je omzet is dan 10*1000= 10.000 euro. Echter, je hebt eerst 5000 moeten uitgeven om aan je bloempotten te komen. De winst is wat je overhoud, 10k-5k=5k. En over die 5K betaal je belasting.

Nu kun je je belastbare bedrag omlaag krijgen door de kosten van je bedrijf op te schroeven. Jezelf een leaseauto toekennen is een oplossing. Dan heb je 700 meer kosten en betaal je nog maar belasting over 4300 euro.

Krijg je dan een bijtelling van bruto 600 euro, dan kan je je salaris misschien met bruto 600 opkrikken zodat het netto weer niks uitmaakt. Die 600 is uiteraard weer een kostenpost voor je bedrijf, dus dat gaat weer van de winst af.

You get the message :+

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Little Bear schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 15:37:
Ben je er zeker van dat auto prive leasen aantrekkelijker is?
Ik had het over prive aanschaffen in plaats van leasen. Bij het aanschaffen van een auto op naam van de zaak zitten weer wat regels omtrent het afschrijven.

Bij leasen lijkt het me voordeliger om het zakelijk te doen, maar dat is natuurlijk na te rekenen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-10 17:00
Het hangt er maar net vanaf hoeveel prive vs. zakelijke kilometers je maakt, en wat of de kilometerprijs hoger of lager is dan de prijs die je voor zakelijke kilometers belastingvrij kan declareren.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
asing schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 15:46:
Krijg je dan een bijtelling van bruto 600 euro, dan kan je je salaris misschien met bruto 600 opkrikken zodat het netto weer niks uitmaakt. Die 600 is uiteraard weer een kostenpost voor je bedrijf, dus dat gaat weer van de winst af.
Als eenmanszaak heb je niet echt iets als salaris. De winst ( min belasting ) die je over houd is gewoon je salaris.

Je hebt alleen met verschuiving van belasting te betalen.

Als je de auto op naam van de zaak koopt dan gaan de volgende dingen van de winst af ( en dus betaal je daar geen belasting over )

- Afschrijving van de auto ( moet geloof ik in 4 jaar )
- Verzekering
- Onderhoud
- Benzine

Daar staat tegenover dat je dus 25 % bijtelling over de waarde van je auto bijtelling krijgt

Als je de auto prive koopt/leased dan moet je de bovenstaande zaken betalen van je eigen geld en is daar dus al belasting over geheven.

Het voordeel wat je dan wel weer hebt is dat je niet je bijtelling hebt en dat je een onbelaste kilometer vergoeding aan je zelf mag uitkeren.

Om te berkenen wat voordeliger is zul je meer moeten weten over de inkomsten/welke auto/hoeveel zakelijke en prive kilometers en dergelijke.

• Little Bear
  • Niet online
Hier in belgie gaat het dan toch makkelijker.

Je betaalt een bedrag aan de leasemaatschappij, en daar zit alles in (onderhoud, benzine, verzekering). Dat bedrag mag je rechtreeks bij je kosten optelling, en er is verder geen enkele bijtelling meer gedaan.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Je hebt in Nederland in het kort 3 realistische opties:
Je koopt prive een auto welke je zakelijk gebruikt. Je mag dan per zakelijk gereden kilometer 19 cent van je winst aftrekken, oftewel daar bespaar je X procent IB op. In de praktijk is 19 cent de kilometer alleen kostendekkend voor tweedehands auto's omdat op nieuwe (zeker de dikkere) de afschrijving veel te hard meetelt. Alle kosten aan de auto zijn privekosten, denk aan benzine, onderhoud, beurt, vervangend vervoer etc.
Je koopt zakelijk een auto welke je prive gebruikt. Je moet de auto op je balans zetten en netjes afschrijven. BTW is aftrekbaar tot ik geloof 12% indien je onder de BTW-regeling koopt, bij margeregeling niet. Je bent door het privegebruik bijtelling verschuldigt aan de belasting, hiermee koop je zogezegd het 'privegebruiksrecht' af. Dit houdt dus in dat je alle autokosten van verzekering tot benzine vervolgens ook zakelijk mag pakken, en dus van je winst aftrekken. Door de hoge aanschafkosten is dit in de praktijk met name interessant als je veel kapitaal over hebt binnen je zaak. Indien je een goede financiering losgepeuterd kunt krijgen (veel autodealers bieden bijv. 2 jaar renteloos uitstel van betaling) kan dit een heel aantrekkelijke optie zijn, maar je moet wel alles zelf regelen (moet je maar zin in hebben) en je kosten zijn onvoorspelbaar (een beurt is zo duur als ie is).
Je least zakelijk een auto welke je prive gebruikt. Er staat niets op je balans, je schrijft niets af en je hebt geen hoge aanschafkosten. Je gaat feitelijk een contract in met je leasemaatschappij waarin je alle kosten en regelwerk van afschrijving, onderhoud en noem maar op afrekent tegen een voor een aantal jaren vastgesteld vast maandbedrag. Deze kosten maak je zakelijk en mag je dus van je winst aftrekken. Keerzijde van de medaille is dat je bijtelling moet betalen over het 'privevoordeel' dat je uit deze zakelijke investering trekt. Leasen is met name interessant als je geen zin hebt in gezeik, alles is tenslotte geregeld, en graag met 100% zekerheid altijd vervoer hebt tegen een voor meer jaren vastgelegd helder budget.

Prive leasen is met een behoorlijk lopend bedrijf in handen eigenlijk per definitie oninteressant, en zeker met de opties 'aanschaffen' zitten er nogal wat addertjes onder het gras, zoals hoeveel BTW je nu wel of niet mag verrekenen. Hier kan een accountant je meer over vertellen, evenals welke van de opties in jouw geval aantrekkelijker is. Omdat een eenmanszaak meestal weinig 'eigen zakelijk vermogen' heeft is zakelijk aanschaffen daarbij minder vaak interessant dan bij een BV die reeds wat kapitaal heeft opgespaard door de jaren.

Vergeet bij je rekenwerk ook niet mee te nemen dat ieder uur dat jij spendeert aan het uitzoeken van autoverzekeringen regelen, doorverkopen, schades bemiddelen enzovoorts een uur is dat je niet hebt gespendeerd aan het nuttig uitoefenen van je feitelijke vak, mogelijkerwijs tegen dik tarief. Dit is voor mij zelf de belangrijkste reden om voor leasen te kiezen: ik ben ICT'er, geen autohandelaar. Aan de andere kant moet je er bij leasen weer vanuit gaan dat je een langdurige kredietverplichting aangaat, dus zul je vantevoren gescreend worden op de bedrijfsbalans en -jaarrekening van minimaal de afgelopen 2 jaar, vaak 3. Indien deze screening niet 100% zekerheid geeft over de financiele gezondheid van jouw bedrijf zal men oftewel een bankgarantie oftewel een aanbetaling vragen. Aanbetaling is niet echt een probleem als je geld hebt, je betaalt zeg maar 20 tot 30% van het totale leasecontract vooruit waarna je maandlasten lineair met hetzelfde percentage verlaagd worden, je hebt dus in het eerste jaar enkel wat hogere kosten. Bankgarantie is wel kut, dat betekent namelijk dat je voor de duur van het contract enkele duizenden euro's volstrekt moet blokkeren tegen een kutrente, en je dus vaak kunstmatig de groei van je bedrijf in de weg staat.
Sagittarius schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 15:29:
Nee, je omzet is het totaal van alle inkomsten die je zakelijk vergaart. Die 700 euro is een uitgave, dus komt in deze berekening niet kijken. Stel hypothetisch: je draait 5000 euro per maand omzet met 1500 euro kosten en je least een auto met energielabel C twv 25000 euro voor 750 euro per maand, en verrijdt voor 250 euro per maand aan benzine:
• Je omzet is 60.000 euro (12*5000)
• Je kosten zijn 30.000 euro (12*(250+750+1500))
• Je winst is 30.000 euro (omzet min kosten)
• Je bijtelling is 6250 euro (25% van 25000 per jaar)
• Je belastbare winst is 36250 euro
• Na een euro of ~9000 starters en zelfstandigenaftrek is je belastbare winst 27500 euro
• Na 10% zelfstandigenaftrek is je belastbare winst iets van 25000 euro
• Na een euro of ~3000 arbeidskorting en algemene heffingskorting is je belastbare winst 22000 euro
Uiteindelijk betaal je dus over 22000 euro inkomstenbelasting in box 1 volgens het normale schijvenstelsel.

disclaimer: de exacte kortingsbedragen e.d. varieren per situatie, en ook de volgorde van toepassen kan ik fout hebben. Ik heb zelf een hele goede accountant hiervoor :+

Professionele website nodig?

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
curry684 schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 17:19:
• Na een euro of ~3000 arbeidskorting en algemene heffingskorting is je belastbare winst 22000 euro
Uiteindelijk betaal je dus over 22000 euro inkomstenbelasting in box 1 volgens het normale schijvenstelsel.
Je legt het allemaal erg duidelijk en goed uit. Alleen dit met de heffingskorting klopt niet. Het heeft geen invloed op het deel waar belasting over geheven wordt. Het is een korting die je over de te betalen belasting krijgt ( Het komt redelijk op hetzelfde neer alleen zal je net iets eerder in een hogere belasting schaal terecht komen ).

• curry684

curry684

rwb schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 19:32:
[...]

Je legt het allemaal erg duidelijk en goed uit. Alleen dit met de heffingskorting klopt niet. Het heeft geen invloed op het deel waar belasting over geheven wordt. Het is een korting die je over de te betalen belasting krijgt ( Het komt redelijk op hetzelfde neer alleen zal je net iets eerder in een hogere belasting schaal terecht komen ).
Ow ja ik haal aftrekposten en kortingen vaker door elkaar... daar zijn accountants voor om het 100% goed te doen ;)

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03:28

alienfruit

the alien you never expected

Ik vind zelf leasen zonde van het geld net als bij het huren van een huis je gooit het geld in een groot diep zwart gat :)

• ControlFreak
  • Laatst online: 18-11 02:49
alienfruit schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 14:46:
Ik vind zelf leasen zonde van het geld net als bij het huren van een huis je gooit het geld in een groot diep zwart gat :)
Een huis snap ik, maar een auto word nooit meer waard dan de nieuwwaarde van de auto en is dus voordeliger (voor sommigen) om te leasen...

• F-Tim
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 13:20
Sagittarius schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 15:38:
[...]

Dat is ook wat ik zeg. Nadat je winst bekend is, kun je daar niet nogmaals kosten vanaf gaan halen. Belasting wordt geheven over omzet-kosten en je houdt winst over.

Omzet: 100k
Kosten auto: auto=12x0.7k=8.4k
Overige kosten: 10k
Bedrag waarover belasting wordt geheven: 100k-8.4k-10k=71.6k
Winst = Bedrag waarover belasting wordt geheven (71.6k) - Belasting

Zoiets :?
offtopic:
In principe klopt je theorie, alleen ben je in jouw berekening een belastingontduiker :9 Je hebt nl. 10k verduisterd.... 100k - 8.4k -10k = 82.6k :D

Wanna play?

• curry684

curry684

alienfruit schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 14:46:
Een huis wordt meer waard naarmate de jaren vorderen. Een auto niet. Een auto heeft veel onderhoud nodig, veel benzine nodig, veel beurten en alles nodig, en dan nog is ie na 4 jaar nauwelijks een derde van z'n aanschafwaarde waard.

Of je een auto nu bezit of leaset, een money pit is het toch wel.

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-11 01:43

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

F-Tim schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 15:05:
[...]

offtopic:
In principe klopt je theorie, alleen ben je in jouw berekening een belastingontduiker :9 Je hebt nl. 10k verduisterd.... 100k - 8.4k -10k = 82.6k :D
offtopic:
bijna goed, maar jij betaalt dan weer over 1k te veel belasting 8)
Maar goed, * hufkes reageert dan gewoon even op een bericht van 3mnd geleden met een mierenneukersantwoord O-)

[ Voor 15% gewijzigd door hufkes op 20-06-2008 17:22 ]

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

Pagina: 1