💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
Verwijderd
neem nou water + olie, wat je ook doet, die olie blijft altijd boven op liggen..toch?
Verwijderd
Jullie weten toch hopelijk wel dat tolueen onder bepaalde omstandigheden kankerverwekkend is?!
Jullie zouden eens alcohol kunnen proberen, een tip is stoffen te nemen die een redelijk grote koolstofketen bezitten, want deze stoffen zijn hydrofoob.
Hoe langer de koolstofketen hoe hydrofober de stof.
Over het uitzakken van emulsies hebben we helaas nog niets gehad op school, waardoor ik jullie helaas daarmee niet verder kan helpen.
Verwijderd
Voor vetten moet je het eerst opwarmen zodat het smelt en het water warm/heet maken.
Verwijderd
Het morsen van zoutzuur is niet per definitie link, dit hangt natuurlijk af van de molariteit van het zoutzuur of bedoel je met doodroog te zeggen dat het hier om een sterk geconcentreerde oplossing ging?Op zaterdag 17 februari 2001 14:40 schreef Major_Kusanagi het volgende:
methylbenzeen... je hebt gelijk. had die gast op de universiteit wel ff mogen zeggen (die amanuensis daar is echt lijp btw. morst dooddroog zoutzuur). weten jullie ook toevallig dingen die meer of minder visceus zijn en hydrofoob?
Over viscositeit weet ik nog vrijwel niets af.
Verwijderd
/me zit nu in 3 Atheneum
Verwijderd
Ik zit in 5VWO en kan je wel vertellen dat ondanks dat ik van alles over emulsies gehad heb we niet geleerd hebben dat een emulsie "uitzakt".Op zaterdag 17 februari 2001 15:18 schreef Yoram het volgende:
dat met emulsies uitzakken heb je als het goed is al gehad in de 3e klas van je middelbare school, tenzij je lager zit natuurlijk
/me zit nu in 3 Atheneum
Meeste effect bereik je met stoffen die zowel apolair zijn als polair als additief voor emulsie-vorming. Zeep komen daarbij in me op (water, beetje zeep en olie?). Eiwitten en dat soort meuk.
Tolueen giftig? Laat me niet lachen. Je moet er even zorgvuldig mee werken als ieder ander organisch oplosmiddel (of Benzine bij de pomp), maar zo erg is het niet. Zit ook in merkstiften, die lucht komt dus bewust vrij.
[edit] * Delerium denkt bij nader inzien dat de onderzoeksdoeleinden beter gedefinieerd moeten worden.
inprincipe zal een van de 2 stoffen altijd uitzakken. Emulgators (kijk op de mayonaise verpakking) kunnen ervoor zorgen dat een colloid systeem stabiel is. Het systeem zakt dan nog wel uit, maar de uitzak snelheid (de uitvloksnelheid) is dan erg laag geworden, soms zelfs zo laag dat een systeem jarenlang stabiel is.we hebben niet geleerd hebben dat een emulsie "uitzakt".
Beter dan een heleboel verschillende stoffen te nemen is misschien wel 2 stoffen bij verschillende concentraties stabilisator, citroenzuur is een emulgator geloof ik.
Ik zal es kijken of ik nog wat kan vinden,
Verwijderd
Verwijderd
met aceton, pentanol, ethoxyethaan, hexaan, enz kan je wel leuke dingen doen. Duik eens in de scheikundekast en ga eens lekker mengen...
of alkanolen! met een vrij lang koolstofskelet dan...Op zaterdag 17 februari 2001 18:51 schreef ecteinascidin het volgende:
Ik weet niet zoveel van Chemie af, maar zou een emulsie van een verzadigde oplossing niet iets zijn. Als je verzadigd zoutoplossing en flink schud, dan valt het zout ook niet direct op de bodem.
Meeste effect bereik je met stoffen die zowel apolair zijn als polair als additief voor emulsie-vorming. Zeep komen daarbij in me op (water, beetje zeep en olie?). Eiwitten en dat soort meuk.
Tolueen giftig? Laat me niet lachen. Je moet er even zorgvuldig mee werken als ieder ander organisch oplosmiddel (of Benzine bij de pomp), maar zo erg is het niet. Zit ook in merkstiften, die lucht komt dus bewust vrij.
[edit] * Bananenplant denkt bij nader inzien dat de onderzoeksdoeleinden beter gedefinieerd moeten worden.
Verwijderd
Slecht voorbeeld. Ken je wel het verschil tussen een oplossing en een suspensie?Op maandag 19 februari 2001 07:47 schreef Apoc2 het volgende:
Hmmmmmm, vers geperste sinaasappel? Na een kwartier a half uur zie je daar hele mooie segmenten in, en moet je eerst weer ff roeren voordat je het opdrinkt.
The whole is always greater than the sum of it's parts.
Verwijderd
Moet ik even in mijnm geheugen graven, maarre een oplossing is bv suiker in water en even roeren. Suspensie is toch bv olie in water?Op maandag 19 februari 2001 10:15 schreef Alkaline het volgende:
[..]
Slecht voorbeeld. Ken je wel het verschil tussen een oplossing en een suspensie?
Maar bij mijn voorbeel lijkt er in eerste instantie sprake te zijn van een oplossing, maar wanneer je het een tijd laat staan dan zie je wel degelijk dat het water minder troebel wordt en alles zich mooi in laagjes gaat verdelen.
Dus lijkt mij wel prima voorbeeld toch
wasbenzine
decaan
hexadecaan
1-octanol
allen in water, 1:1. goed schudden. wasbenzine en decaan zijn na goed 10 sec. ontmengd. hexadecaan deed er >10mins over. 1-octanol ook behoorlijk lang (dat COOH-kopje natuurlijk).
We gaan nu vanaf hexaan telkens 2 omhoog totdat we ze tot en met hexadecaan hebben en kijken of we een zinnige grafiek kunnen maken. met misschien een dik boek waarin de dichtheid en de viscositeit van die dingen staan.
Handbook of Chemistry and Physics !!Op dinsdag 20 februari 2001 19:21 schreef Major_Kusanagi het volgende:
(..) met misschien een dik boek waarin de dichtheid en de viscositeit van die dingen staan.
Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me
* Sassie kan zich vaag herinneren iets met scheikunde over emulsies gehad te hebben (melk is bijv. ook een emulsie)Op zaterdag 17 februari 2001 15:18 schreef Yoram het volgende:
dat met emulsies uitzakken heb je als het goed is al gehad in de 3e klas van je middelbare school, tenzij je lager zit natuurlijk
* Sassie zit nu in 3 Atheneum
* Sassie is nu 3e jaars studente