Toon posts:

Performance probleem na draaien van winSAT.exe

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een zeer eigenaardig performance probleem. Na installeren van Vista 64-bit (Ultimate versie), draait alles prima. Ik heb een CPU benchmark geïnstalleerd (CPU RightMark Lite) en die geeft me op een bepaalde instelling 14 fps. Ook games draaien prima.

Als ik daarna echter de "System Assessment Tool" (winSAT) durf draaien, dan zakt, als ie klaar is, de benchmark naar 4 fps, dus naar minder dan een derde! Ook games draaien merkbaar trager, en Folding@Home doet nu 3 keer langer over dezelfde work unit.

Hoe weet ik zeker dat het met winSAT te maken heeft? Als ik opnieuw vraag om de scores te herberekenen, dan zie ik in de task manager dat winSAT ongeveer 60-80% van de CPU vraagt. Rightmark krijgt ondertussen 20-40% en presteert goed (20-40% van 14 fps = 3-6 fps, met pieken tot 12 fps als winSAT eventjes niet veel te doen heeft). Zodra winSAT klaar is en hij uit de lijst van processen verdwijnt, dan verspringt het beeld eventjes, en zakt RightMark terug naar 4 fps. Op dat moment gebruikt RightMark zogezegd 80% van de CPU (de rest gaat naar "idle"), maar dan nog zou die benchmark minstens 10 fps moeten halen.

Het is alsof winSAT na het afsluiten "iets" in de computer achterlaat, of "iets" van systeeminstelling wijzigt waardoor de hele PC maar op 30% van de snelheid draait. De enige oplossing is om Vista helemaal van nul te herinstalleren en dan is alles weer in orde, maar de eerste pipo die die assessment tool start, legt de PC plat en dan mag ik weer herbeginnen.

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen??

Mijn hardware:
- nvidia 570 SLI moederbord van Gigabyte
- AMD X2-5600
- 2x1 Gb DDR2-667
- GeForce 7900 GT met Vista 64-bit driver (169.25)
- simpele IDE harddisk en DVD-rom speler

- verder niets exotisch qua hardware of software
- behalve de GPU driver geen andere drivers of tools geïnstalleerd
- geen overclocking en alle BIOS settings op default waarde of "auto"

Aangezien het probleem pas opduikt nadat ik winSAT draai, lijkt het mij niet aan hardware of BIOS instellingen te liggen, maar alle suggesties zijn welkom.

groetjes,
BigBangJoe

Verwijderd

Topicstarter
Probleem opgelost: als ik de system assessment tool start, en dan via de task manager het process beëindig, dan draait mijn systeem weer op de normale snelheid. Er gaat duidelijk iets mis bij het afsluiten van winSAT, maar ik heb geen zin om dat uit te zoeken. Ik weet nu tenminste wat ik moet doen om te vermijden dat ik heel de Vista installatie moet herbeginnen :-)