Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Feature] URL rewrite o.b.v. topictitel

Pagina: 1
Acties:
  • 1.243 views

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-09 07:31

sjaakaq

It might get loud

Topicstarter
Lieve lieve Devvers,

Regelmatig wil ik (snel) terug naar een GoT-topic waarin ik een kwartiertje geleden heb gereageerd (of iets dergelijks). In mijn adresbalk type ik "gathering.tw..." en ja hoor, daar komt het lijstje met recente adressen al:
code:
1
2
3
4
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1256202
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1056462
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1258868
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/855635

etc.

(In codeblok om herparsen tegen te gaan).

Mijn geheugen schiet echter te kort om van elk topic waarin ik kom het nummertje te onthouden.

Hiervoor is een (volgens mij) vrij eenvoudige oplossing beschikbaar, zijnde de "mod rewrite", "url rewrite" of hoe het ook heten moge (dit is de afdeling transploft, niet de afdeling wedbevlopement).

Dit levert (configureerbaar, me dunkt) URL's op als:
code:
1
2
3
4
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/Help_mijn_vinger_zit_klem
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/Muh_PC_is_kapot!
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/De_Wii_roelzzz
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/Scheer_NOOIT_je_ZAK_!!

etc.

Dit is natuurlijk een stuk eenvoudiger te navigeren. Ik denk dat Google er ook wat gelukkiger van wordt, al weet ik niet of dat als een voor- of nadeel wordt gezien.

Het is geen levensveranderende feature en ook geen revolutie op internetgebied, maar het zou wel handig zijn!

Hoe wordt hier over gedacht?

leoaq.fm // Jeune Loop

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:11

Cyphax

Moderator LNX
Dit wordt op de frontpage ook gedaan.
code:
1
http://pro.tweakers.net/nieuws/52582/verlies-3com-stijgt-ondanks-gestegen-omzet.html

Het id staat er nog steeds in, ik heb het idee dat de tekst erachter alleen voor de leesbaarheid is (en Google e.d.), maar dat is best een goed idee. :)
Lijkt me een hele aardige uitbreiding.

Saved by the buoyancy of citrus

• Swaptor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-10 19:25

Swaptor

Java Apprentice

MIsschien, om de urrel iets makkelijker onderhoudbaar te maken nog de volgende suggestie naar aanleiding van bovenstaande: het originele draadnummer opnemen.

Dus ../list_messages/12526202/Help_mijn_vinger_zit_klem etc.

Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-11 09:42

JHS

Splitting the thaum.

Dan zouden titels dus uniek moeten zijn :) . Het enige wat zou kunnen, denk ik dan, is net als voor de frontpage urls de titel invoegen ná het id. Forumtitels wijzigen echter wel wat vaker dan nieuwstitels..

DM!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

JHS schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 10:45:
Dan zouden titels dus uniek moeten zijn :) . Het enige wat zou kunnen, denk ik dan, is net als voor de frontpage urls de titel invoegen ná het id. Forumtitels wijzigen echter wel wat vaker dan nieuwstitels..
Er moeten dan afaik wel nog een zooi slashes tussen omdat er nog diverse opties meegegeven kunnen worden, zoals bijvoorbeeld het pagina nummertje wat je wil zien van het topic.

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Daarvoor heb je MyReact toch? Zie je precies waar je gereageerd hebt.
Dat is geen antwoord op jouw vraag, maar wel een oplossing :)

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

Erkens schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 10:47:
[...] Er moeten dan afaik wel nog een zooi slashes tussen omdat er nog diverse opties meegegeven kunnen worden, zoals bijvoorbeeld het pagina nummertje wat je wil zien van het topic.
Of erachter :) . Maar dat zou dan oude urls onbruikbaar maken, dus of dat nou wenselijk is..

DM!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Rob schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 10:49:
Daarvoor heb je MyReact toch? Zie je precies waar je gereageerd hebt.
Dat is geen antwoord op jouw vraag, maar wel een oplossing :)
offtopic:
Mijn browser geeft ook aan wat de titel was van dat topic :)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Op zich een goed idee, aangenomen dat je willekeurige tekst na het topic/post-ID kunt noemen. Immers verandert een topictitel zegmaar vaker dan een frontpage-artikel.

Moeten we eerst tekens als # gaan verbieden, omdat die de boel redelijk zouden vern@$ken.

Edit: en inderdaad, bijvoorbeeld Firefox laat het al keurig zien :P

[ Voor 12% gewijzigd door F_J_K op 25-03-2008 10:57 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-09 07:31

sjaakaq

It might get loud

Topicstarter
Opera ook, maar IE volgens mij weer niet.Mobiele browsers ook niet, geloof ik. Ik neem aan dat het rewrite-script dingen als # en @ er wel uit kan slopen.

Voor de uniekheid van de URL's kan idd de frontpagemethode gebruikt worden.

leoaq.fm // Jeune Loop

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dat werkt nu trouwens al; http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1283758///foo%20bar%20blaat = Overzetten sb2003 naar nieuwe server.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• crisp
  • Laatst online: 23:57

crisp

Devver

Pixelated

De React-url's kunnen een willekeurig aantal 'switches' meekrijgen. Op het moment dat we een pretty-url extensie gaan introduceren bevriezen we het aantal mogelijke switches en kunnen we dus nooit meer switches toevoegen (enkel nog in de vorm van lelijke GET vars).

Daarnaast zou een list_messages url er met de huidige switches dan nu al zo uit komen te zien:

list_messages/1283802//////Feature_URL_rewrite_obv_topictitle.html

Niet echt 'pretty' meer...

Zie verder o.a. Erkens: de meeste browsers laten in de history-dropdown ook al de page-title zien. Waarom IE dat zelfs in IE8 nog niet doet is mij een raadsel...

Intentionally left blank

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
crisp schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 11:16:
De React-url's kunnen een willekeurig aantal 'switches' meekrijgen. Op het moment dat we een pretty-url extensie gaan introduceren bevriezen we het aantal mogelijke switches en kunnen we dus nooit meer switches toevoegen (enkel nog in de vorm van lelijke GET vars).

Daarnaast zou een list_messages url er met de huidige switches dan nu al zo uit komen te zien:

list_messages/1283802//////Feature_URL_rewrite_obv_topictitle.html

Niet echt 'pretty' meer...

Zie verder o.a. Erkens: de meeste browsers laten in de history-dropdown ook al de page-title zien. Waarom IE dat zelfs in IE8 nog niet doet is mij een raadsel...
Je zou ook niet de titel altijd als eerste mee kunnen geven zodat je alsnog daarachter net zoveel switches op kunt geven als je wilt? Het zijn er nooit echt veel...

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Cyphax schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 11:19:
[...]

Je zou ook niet de titel altijd als eerste mee kunnen geven zodat je alsnog daarachter net zoveel switches op kunt geven als je wilt? Het zijn er nooit echt veel...
En wat doen we dan met bestaande links in allerhande content? ;)

Intentionally left blank

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
crisp schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 11:22:
[...]

En wat doen we dan met bestaande links in allerhande content? ;)
Gaan we moeilijke vragen stellen? :+
Dat weet ik niet, misschien kan React er wat mee doen, ik weet niet of het af te vangen zou zijn. Hee ik maak maar een suggestie! :P

Als het gewoon niet zonder smerige truukjes op te lossen is, is er ook geen kind overboord natuurlijk. :)

• Civil
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-11 15:11
Zou het nog voordelen hebben ten opzichte van zoekmachines om 'SEO' url's te introduceren of heeft dat vrijwel geen effect op de zoekmachine vriendelijkheid van de forumsoftware ?

offtopic:
Verder wilde ik al dezelfde suggestie geven als Erkens namelijk het feit dat browsers in de adresbalk de titel laten zien. Dat IE dat dan weer niet doet is een zoveelste gebrek aan deze browser.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Civil schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 17:06:
Zou het nog voordelen hebben ten opzichte van zoekmachines om 'SEO' url's te introduceren of heeft dat vrijwel geen effect op de zoekmachine vriendelijkheid van de forumsoftware ?
Het kan helpen, maar GoT scoort eigenlijk al té goed. :+ Ik heb nu al meerdere malen gezien dat een half uur na het openen van een topic datzelfde topic de 1e hit is op de belangrijkste keywords. 8)7

Maar goed, ik zie dit eigenlijk ook wel voornamelijk als een browser feature. Als browser feature werkt het als extra bonus bovendien ook meteen bij de andere sites. :Y)

{signature}

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:17

chem

Reist de wereld rond

crisp schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 11:16:
Dat hebben we bij vakantie.nl opgelost door ze ervoor te zetten :)

http://www.vakantie.nl/fo...heen%3F/list_messages/124 bijvoorbeeld.

Voor zo'n beetje elke link kan zoveel geplaatst worden als gewenst - zowel static data, variabelen als mysql-functies en combinaties (bv forumnaam/topicnaam/joehoe/{reactdata})

[ Voor 13% gewijzigd door chem op 26-03-2008 11:43 ]

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

chem: Maar dan zit je toch nog met je oude url's, die dan allemaal niet meer kloppen :) ? Alhoewel, je zou misschien onderscheid kunnen maken tussen url's waarbij het eerste deel uit cijfers bestaat en daar waar het uit andere info bestaat.. Of misschien werkt dat vanzelf, geen idee natuurlijk :+ .

[ Voor 10% gewijzigd door JHS op 26-03-2008 11:44 ]

DM!

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:17

chem

Reist de wereld rond

da's geen probleem, oude url's (of url's zonder dat soort prefixes) werken ook nog.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

huidige browsers tonen ook de document titel bij de history in de adresbalk, dus dit lijkt me ondertussen een overbodige feature...

Intentionally left blank

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.