Toon posts:

[streamen] Audio in huis streamen vanaf server: suggesties?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Dit is mijn allereerste GOT-post, dus vergeef me beginnersfouten. Ik zou jullie hulp omtrent onderstaande erg op prijs stellen.

Ik ben al maanden op zoek naar een goede manier om de audio op mijn fileserver te kunnen beluisteren op mijn HiFi set. Mijn server is momenteel met een audio kabeltje gekoppeld aan de hifi set maar ik wil die server (en herrie) uit mijn huiskamer weg hebben.

Ik weet dat er dingen als Squeezeboxen en FM-transmitters bestaan. Maar die wil ik niet, om onderstaande reden.

Mijn audio bevindt zich op mijn server. Deze server is gewoon een oude xp machine die het nog prima doet. Deze server benader ik via remote desktop. Op de server draait een media programma (in casu MediaMonkey).

Ik wil graag de server blijven gebruiken om mijn media programma te runnen en wil deze via remote desktop blijven benaderen. Het enige wat ik dus eigenlijk wil is een soort zender op mijn server en een ontvanger bij mijn audio systeem die mijn audio kabeltje vervangt. Het nadeel van de Squeezebox systemen vind ik dat dat weer via een eigen media programma gaat (toch?).

Zien jullie hier mogelijkheden voor?

Alvast bedankt voor de hulp.

Mvgr
Kars

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-02 10:45
Ik snap je probleem niet. Je kan toch naast je media aap die slimserver van de Squeezebox draaien die gebruik maakt van dezelfde mediabestanden? Wellicht is het Sonos systeem een leuke optie voor je.

• triet
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Een voorbeeld is natuurlijk de oplossing van Apple: Airport Express met Airtunes. Je zit niet vast aan iTunes aangezien er andere software is die ook kan streamen naar Airtunes (bv. via Winamp en ik dacht ook wel mediamonkey).

Tweede oplossing: Devolo PowerLAN apparaten, maar dan de audio-versie ervan.

Nog een oplossing: van die video/audio-transmitters waarmee je video/audio (en soms IR) kunt transmitten door je huis. Verkrijgbaar via elke electronicazaak tegenwoordig...

[ Voor 5% gewijzigd door triet op 24-03-2008 19:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
PHiXioN schreef op maandag 24 maart 2008 @ 19:40:
Ik snap je probleem niet. Je kan toch naast je media aap die slimserver van de Squeezebox draaien die gebruik maakt van dezelfde mediabestanden? Wellicht is het Sonos systeem een leuke optie voor je.
Eigenlijk komt het erop neer dat ik het systeem niet wil bedienen via zo'n klein schermpje als van de Squeezebox. Ik bedien de server via remote desktop met een laptop (die dus wél altijd in de woonkamer staat).

Sonos is volgens mij wel iets te duur voor mij.

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 24 maart 2008 @ 21:03:
[...]

Eigenlijk komt het erop neer dat ik het systeem niet wil bedienen via zo'n klein schermpje als van de Squeezebox. Ik bedien de server via remote desktop met een laptop (die dus wél altijd in de woonkamer staat).

Sonos is volgens mij wel iets te duur voor mij.
Je kunt ook via de laptop en een webinterface de squeezebox bedienen, dus dat is het punt niet. :)

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:32
Een goedkopere variant waar ik erg blij mee ben. De Philips SLA5520 streamium, wel een schermpje maar werkt echt ideaal, gewoon via upnp naar je server, is ook software bijgeleverd:

Afbeeldingslocatie: http://www.techzine.nl/uploaded/31617_fecb52c5.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door vandermark op 24-03-2008 21:23 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Verwijderd

Topicstarter
[b][message=29807471,noline]
Nog een oplossing: van die video/audio-transmitters waarmee je video/audio (en soms IR) kunt transmitten door je huis. Verkrijgbaar via elke electronicazaak tegenwoordig...
Dat vind ik een interessant idee. Ik ben onder meer deze tegengekomen: http://www.fan.tv/digitaal/toontext.asp?id=16310

Hoewel mijn server standaard geen bluetooth heeft zou ik deze natuurlijk met een simpele usb adapter daarvoor ready kunnen maken... http://www.pdashop.nl/pro...-adapter-100m-cn-521.html

Heeft iemand ervaring met dit soort producten? Is de ontvangst bijvoorbeeld goed c.q. storingsvrij en van goede kwaliteit?

Verwijderd

Topicstarter
Roamor schreef op maandag 24 maart 2008 @ 21:04:
[...]

Je kunt ook via de laptop en een webinterface de squeezebox bedienen, dus dat is het punt niet. :)
Ik wil juist niet dat ik meerdere interfaces (webinterface, winamp, mediamonkey) hoef te gebruiken. Ik wil gewoon één interface gebruiken. Dus dat is het punt. :)

Verwijderd

Topicstarter
triet schreef op maandag 24 maart 2008 @ 19:49:
Een voorbeeld is natuurlijk de oplossing van Apple: Airport Express met Airtunes. Je zit niet vast aan iTunes aangezien er andere software is die ook kan streamen naar Airtunes (bv. via Winamp en ik dacht ook wel mediamonkey).
Ik snap het idee van die Airport niet helemaal. Plug ik dat ding nou bij m'n hifiset in het stopcontact, en hang ik vervolgens een kabeltje van de Airport naar de hifiset? En plukt de Airport dan het signaal van mijn draadloos netwerk?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik heb zo'n doos van linksys ... 4 jaar geleden bij gekocht voor 35 euro .. echt voor niets
kun je foto's mee kijken op je tv en muziek mee luisteren (inc wlan)

muziek kies je gewoon via je tv

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Nee, bedienen via tv is voor mij geen optie.

• klaasjanb
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-05-2021
Verwijderd schreef op maandag 24 maart 2008 @ 21:03:
Kan jouw mediaplayer software streamen naar een icecast (of soortgelijke) server? Met een squeezebox of soundbridge kan je live streams afspelen, dus daarmee zou het kunnen werken.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

LauPro

Prof Mierenneuke®

Verwijderd schreef op maandag 24 maart 2008 @ 21:23:
Ik wil juist niet dat ik meerdere interfaces (webinterface, winamp, mediamonkey) hoef te gebruiken. Ik wil gewoon één interface gebruiken. Dus dat is het punt. :)
Dan heb je het niet helemaal begrepen, want het is allemaal 1 interface tot dezelfde content. En als je wil kan je gewoon vanaf de webinterface je muziek beheren en de Squeezebox enkel gebruiken als etherner-naar-audio converter. Al hoewel het scherm wel handig is om in 1 oogopslag te kijken wat er speelt, en je kan ook snel even wat opzoeken.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• CoolblueBV
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-04-2025

CoolblueBV

Bedrijfsaccount Coolblue
.

[ Voor 99% gewijzigd door CoolblueBV op 25-03-2008 12:38 . Reden: . ]

Verwijderd

Topicstarter
LauPro schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 06:31:
[...]
Dan heb je het niet helemaal begrepen, want het is allemaal 1 interface tot dezelfde content. En als je wil kan je gewoon vanaf de webinterface je muziek beheren en de Sqeezebox enkel gebruiken als etherner-naar-audio converter. Al hoewel het scherm wel handig is om in 1 oogopslag te kijken wat er speelt, en je kan ook snel even wat opzoeken.
Kijk, dat vind ik wel handig. Hoe doe je dat dan precies? Kun je daarmee de interface van squeezebox in principe omzeilen?

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

LauPro

Prof Mierenneuke®

De Squeezebox is niets anders dan een domme terminal met een ethernet-naar-audio interface. Je draait dus op je PC een programma waarmee je de Squeezebox volledig kan beheren. En je hoeft natuurlijk niet de interface van de Squeeze te gebruiken, maar het is wel een beetje zonde.

Hij kan ook direct met internet verbinding maken en dan kan je de diensten van Logitech gebruiken om bijv. Shoutcast te luisteren.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Pagina: 1