Problemen met geluid van extern apparaat

Pagina: 1
Acties:

• vtpeters
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:00
Sinds enige tijd hoor ik uit m'n iMac geen geluid meer komen dat afkomstig is van een apparaat dat op de audio-lijningang is aangesloten. Het betreft hier de Roland SonicCell synthesizer module. Ik heb het apparaat al op m'n Windows laptop aangesloten en daar geeft ie gewoon geluid.

In het scherm voor de Systeemvoorkeuren is bij Geluid - Invoer het apparaat "Audiolijningang" geselecteerd en ik zie ook de indicator bij "Invoerniveau" oplichten ten teken dat er signaal binnen komt. De systeemgeluiden en het geluid bij het afspelen van DVD's of muziek zijn gewoon hoorbaar en klinken goed.

Kan het zijn dat er bij de laatste updates van Mac OS X iets niet goed is gegaan?
Het lijkt er op alsof fysiek aan de binnenkant het nog goed zit (gezien de indicator voor het Invoernivau).
Zijn er instellingen die ik zou moeten controleren voordat ik met Apple contact opneem?

Nadere info configuratie:
iMac 24" / 2,4 GHz Intel Core 2 Duo / 2 GB 667 MHz DDR2 SDRAM
Mac OS X 10.5.2 (bijgewerkt met laatste updates)
Heb bij aankoop 1 GB geheugen direct in de winkel (A-Mac in Den Bosch) laten bijplaatsen.

Bij voorbaat dank.

Verwijderd

Je kan per apparaat ook een externe audio-interface als uitvoer kiezen, dat geeft soms wel eens wat verwarring. Systeem geluiden gaan gewoon via de normale uitgang bij mij, maar mijn synthesizers worden via usb/firewire via mijn M-audio/emu uitgestuurd. Ik kan er dus ook voor kiezen deze via de interne uitgang te sturen, of via externe devices. Dat kan omdat ik deze ook via usb/firewire heb aangesloten. Dus ik weet niet of het ook bij jou opgaat, omdat je het primair via de lijn ingang laat binnenkomen.
Trouwens, staat jouw lijn ingang ingesteld op analoog of digitaal, of heb je andere apparatuur aangesloten waardoor de invoer methode automatisch is omgezet?

• vtpeters
Bedankt voor je reactie.

Ik kan, indien de SonicCell is ingeschakeld (is ook via USB aangesloten op de iMac), deze ook als uitvoer-apparaat selecteren. Maar aangezien de audio-uitgang van de SonicCell is aangesloten op de audio-ingang van de iMac schiet ik daar niets mee op, tenzij ik de (aktieve) externe luidsprekers rechtstreeks aansluit op de SonicCell i.p.v. de iMac.

Ik weet niet of mijn lijn-ingang staat ingesteld op digitaal of analoog. Ik moet dat thuis even nakijken, maar ik kan me niet herinneren deze optie of mogelijkheid te hebben gezien (of te hebben gewijzigd).

Verwijderd

Nogmaals, vanuit mijn eigen situatie, er zit bij mij een I/O usb device tussen, die al het geluid managed, de systeemgeluiden gaan via de normale output. zodat ik deze twee flows gescheiden hou, en dus ook absoluut geen systeemgeluid in mijn audioflow komt.

Even nagekeken voor nieuwe iMacs:
"optical digital audio output/headphone out, optical digital audio input/audio line in."
Betekend dat zowel de input als de output schakelbaar zijn tussen digitaal en analoog.
Input zat al goed aangezien je wel een signaal binnenkrijgt. Blijft imho over dat de output digitaal/analoog niet goed staat ingesteld.

edit: je hoort wel gewoon systeemgeluid, dus het kan niet aan de output liggen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2008 13:38 ]

• vtpeters
Nogmaals, bedankt.

De SonicCell kan ook gebruikt worden als USB-audio device (input/output). Of de weergave via de SonicCell ga benutten in combinatie met Cubase Essentials 4.0 (is besteld en onderweg) weet ik nog niet. Vooralsnog wil ik het geluid vanaf de audio-uit van de SonicCell laten weergeven via de iMac en de daarop aangesloten aktieve luidsprekers.

Heb overigens ook geprobeerd of ik onder VM Ware Fusion 1.1.1 met Windows XP geluid krijg dat via de audiolijningang binnenkomt, maar helaas zonder resultaat. Als ik vanavond tijd heb ga ik nog onderzoeken of ik wél geluid krijg via de audio lijningang als de iMac d.m.v. Boot Camp met Windows XP is opstarten...

[ Voor 15% gewijzigd door vtpeters op 25-03-2008 14:16 ]

• vtpeters
Nog niet de kans gehad om gisteren de iMac middels Boot Camp met Windows XP op te starten.

Heb wel op de support pagina's en forums van Apple een soortgelijk verhaal aangetroffen. Daar werd geadviseerd een gratis tool te installeren die het signaal van de lijningang doorlust naar je 'mixer' en hoorbaar weergeeft. Dit gedrag schijnt volgens dat bericht onder Mac OS 9.x 'normaal' te zijn geweest en onder Mac OS X niet meer.

Wel vreemd dat het bij mij onder Mac OS X 10.5.x tot enige tijd geleden heeft gewerkt en nu niet meer.

Wordt vervolgd...

[ Voor 7% gewijzigd door vtpeters op 26-03-2008 12:43 ]

• vtpeters
Als de iMac middels Boot Camp wordt opgestart met Windows XP is het geluid dat afkomstig is van een apparaat dat op de audiolijningang is aangesloten gewoon hoorbaar.

Het lijkt er op alsof door een software/driver upgrade van Mac OS X 10.5.2. het geluid vanaf de audiolijningang niet meer wordt 'doorgelust' zoals dat daarvoor wél gebeurde.

Enhancement request richting Apple inschieten (of eigenlijk: verzoek tot herstel van oude functionaliteit)?

[ Voor 5% gewijzigd door vtpeters op 27-03-2008 09:17 ]

Pagina: 1