8800GT Koeler Verwijderen

Pagina: 1
Acties:

• CDAAbeltje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-05 14:11

CDAAbeltje

Cool Down !

Topicstarter
Beste mede tweakers,

Uit pure verveling dacht ik, ik ga maar weer eens de koelpasta van mijn CPU vervangen. Toen dat klaar was had ik het geniale idee om gelijk de videokaart ook maar even te doen.
De koeler zat er muur vast op, dit is de nieuwe Glaciator koeler. Ik kon geen föhn vinden dus de kaart voor een kwartier op de verwarming gelegd.
Toen met een kleine draaiende beweging de koeler er toch afgekregen maar tot mijn grote schrik waren er ook gelijk 5 micro weerstandjes afgevlogen dit door de voetjes van de koeler !

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/lianlihengelo/untitled.bmp

Na die erg fijne schrik ervaring gelijk maar de zaklamp gepakt en god zij dank alle 5 de weerstandjes weer terug gevonden op de vloer. Toen had ik in mijn hoofd 2 keuzes, of doorverbinden of ze er proberen op te solderen. Toch maar voor de 2e optie gegaan, slechter kon het toch niet worden.

Uiteraard kun je wel na gaan dat het erg fijn spul is en dat het gewoon k*t werk is, maar na een half uurtje prutsen en solderen was het dan toch gelukt. Ik heb geprobeerd er een foto van te maken maar dit wou helaas niet lukken ! :(
Vanuit mijn vorige opleiding had ik de info al meegekregen dat een micro component de warmte van een soldeer bout niet echt fijn vind dus het was toch maar even spannend ook met het oog op misschien een onverwachte doorverbinding die was gemaakt tijdens het solderen.
Een andere PC of mobo heb ik helaas niet tot mijn beschikking dus de enige optie was om het toch maar in mijn systeem te gaan proberen 8)7 ( Ik weet het, het is niet echt volgens de regels )

Ik kreeg weer beeld, in windows ook gewoon beeld en zo op het oog geen rare pixels oid. Gelijk 3D Mark06 maar even laten lopen en toch maar even met de neus en ogen bij de videokaart gaan zitten. Helemaal niks geen rare dingen en gewoon nog steeds een normale score. Ook een Pixel Tester geeft aan dat er geen dode pixel oid zijn.

Ik denk dat ik gewoon echt vies veel geluk heb gehad en dat dit misschien voor een mede tweaker een goede waarschuwing mag zijn ;)

Update:

Ik heb de weestandjes voorzien van een aantal druppels seconden lijm. Hierna de kaart ongeveer een uurtje op de verwarming laten liggen en ik heb deze keer wel een fatsoenlijke foto kunnen maken. Dus bij deze:

*SNIP*
http://members.home.nl/lianlihengelo/8800GT%20Repair.jpg
Modbreak:Asociaal grote pic verwijderd.

Doe voortaan eens gewoon even resizen en/of clickable maken met grote pic achter de link. Deze pic verneukte laadtijden en layout :o

[ Voor 15% gewijzigd door dion_b op 26-03-2008 11:32 ]

Verwijderd

Wat voor koeler had je er dan op zitten?

• CDAAbeltje

CDAAbeltje

Cool Down !

Topicstarter
Is aangepast in de post, vergeten te vermelden. Het betreft de Glaciator koeler van Asus.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 24 maart 2008 @ 19:35:
Wat voor koeler had je er dan op zitten?
Waarschijnlijk de single-slot reference koeler. Ik heb zelf de koeler er ook afgehaald om er een waterblok op te zetten maar geen problemen tegen gekomen. Ik snap niet hoe je het voor elkaar krijgt de kaart de slopen, maar gelukkig doet ie het weer.

Edit: Niet de reference koeler dus.

Trouwens wel erg netjes dat het solderen goed gelukt is.

[ Voor 10% gewijzigd door PilatuS op 24-03-2008 19:44 ]

• CDAAbeltje

CDAAbeltje

Cool Down !

Topicstarter
PilatuS schreef op maandag 24 maart 2008 @ 19:38:
Trouwens wel erg netjes dat het solderen goed gelukt is.
Als ik er een schoonheidsprijs aan moet geven dan word het een 6, de laatste weerstand zat niet echt mee en zit er een beetje scheef op, maar goed, dat krijg je van een domme actie :P

Stond wel versteld dat de kaart het gewoon nog deed :+

• Snorro
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-05 12:08
Bedankt voor de waarschuwing, ga binnenkort de stock koeler van mijn Jetway 8800GT vervangen door een Zalman VF1000 en zal nu nog voorzichtiger te werk gaan dan ik al van plan was ;)

Op mijn Jetway zit de reference koeler, hoop wel dat deze wat minder tegenstribbeld, het is namelijk de eerste keer dat ik hiermee gaat kloten, dus ben wel ietwat huiverig. Maar al te moeilijk kan het nooit zijn :D

@ Hieronder 2x:

Bedankt voor de tips, was idd van plan voorzichtig en met geduld te werk te gaan en zien waar het schip strandt :P

Voordat het op een topic-hijack begint te lijken zal ik dan maar even toevoegen dat ook ik het heel netjes vindt dat je de kaart nog werkend (ook al weten we niet zeker of hij daadwerkelijk stuk was) hebt gekregen!

[ Voor 30% gewijzigd door Snorro op 24-03-2008 22:42 ]

• PilatuS
  • Niet online
Op mijn Jetway zit de reference koeler, hoop wel dat deze wat minder tegenstribbeld, het is namelijk de eerste keer dat ik hiermee gaat kloten, dus ben wel ietwat huiverig. Maar al te moeilijk kan het nooit zijn
Ik had ook de reference koeler en die vond ik er erg makkelijk af gaan. Let er wel op dat je zo snel mogelijk de kabel van de fan los maakt. Anders heb je de koeler los en hangt die nog vast aan de kaart door die kabel van de fan. Ik kon zelf de fan niet gelijk los maken omdat ik niet bij de kabel kon. Heb toen eerst alle schroeven los gemaakt en toen gelijk de fan kabel. Nadat dat gedaan is laat de koeler eigenlijk vanzelf al los.

Als je verder gewoon rustig de tijd er voor neemt kan er eigenlijk niets fout gaat.

[ Voor 9% gewijzigd door PilatuS op 24-03-2008 21:13 ]

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-05 23:18
Snorro schreef op maandag 24 maart 2008 @ 20:39:
Op mijn Jetway zit de reference koeler, hoop wel dat deze wat minder tegenstribbeld, het is namelijk de eerste keer dat ik hiermee gaat kloten, dus ben wel ietwat huiverig. Maar al te moeilijk kan het nooit zijn :D
De reference cooler is een eitje. Gewoon eerst even 15 minuten laten stressen zodat ie lekker heet is. Hierna omste beurten alle schroeven los halen, en dan valt ie er zo af.

@CDA: goed werk 8) Wat ik me wel afvraag, is in hoeverre die weerstandjes invloed hebben op de kaart. Er zitten er veel op, dus zou je het merken als 1 of 2 niet goed zitten? Misschien op de lange termijn? Toch zijn er ook verhalen bekend dat als 1 weerstand kaduuk is de hele kaart het niet meer doet. Geluk gehad denk ik :P

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

• PilatuS
  • Niet online
De reference cooler is een eitje. Gewoon eerst even 15 minuten laten stressen zodat ie lekker heet is. Hierna omste beurten alle schroeven los halen, en dan valt ie er zo af.
Maakt het over het algemeen wel wat makkelijker ja, maar echt nodig is het ook niet. Aangezien ik gelijk waterkoeling op mijn kaart gezet heb, heeft ie nooit met stock koeler gedraait en was ie dus ook niet warm toen de koeler er af ging. Was verder geen enkel probleem en de core zat niet vast aan de koeler.

• CDAAbeltje

CDAAbeltje

Cool Down !

Topicstarter
InfinityG35 schreef op maandag 24 maart 2008 @ 21:59:
@CDA: goed werk 8) Wat ik me wel afvraag, is in hoeverre die weerstandjes invloed hebben op de kaart. Er zitten er veel op, dus zou je het merken als 1 of 2 niet goed zitten? Misschien op de lange termijn? Toch zijn er ook verhalen bekend dat als 1 weerstand kaduuk is de hele kaart het niet meer doet. Geluk gehad denk ik :P
Uiteraard heeft een weerstand invloed op een kaart, anders zouden ze er niet op zitten ! Aan de andere kant kan ik er wel een beetje in komen wat jij zegt, daarom was 1 van mijn gedachten ook, doorverbinden dmv een tin spoortje :)
Ik zou niet weten wat de kaart gaat doen op de lange termijn, vast is vast, maar je weet het nooit.
Idd geluk gehad :P

• DrEvil1986
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-05 15:03
Waar zijn die weerstanden (als het dat zijn, of condensatoren) eigenlijk voor?

Heb je nu misschien een afwijkende corespanning ofzo? :P

Mss toch interessant om te weten of dit op langere duur nog effect gaat hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door DrEvil1986 op 24-03-2008 22:43 . Reden: uitbreiding ]

• CDAAbeltje

CDAAbeltje

Cool Down !

Topicstarter
PilatuS schreef op maandag 24 maart 2008 @ 22:39:
Maakt het over het algemeen wel wat makkelijker ja, maar echt nodig is het ook niet. Aangezien ik gelijk waterkoeling op mijn kaart gezet heb, heeft ie nooit met stock koeler gedraait en was ie dus ook niet warm toen de koeler er af ging. Was verder geen enkel probleem en de core zat niet vast aan de koeler.
Tis trouwens wel belachelijk hoeveel van die koelpasta ze tussen de koeler en de core drukken zeg ! Ik moest die bende met een mesje van de koeler afhalen !

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Damn lucky you. Ik ben blij voor je dat het gelukt is :)

Updates on the temperatures? ;)

• CDAAbeltje

CDAAbeltje

Cool Down !

Topicstarter
DrEvil1986 schreef op maandag 24 maart 2008 @ 22:42:

Ik heb ze zelf maar als weerstand benoemd maar het kan idd ook iets anders zijn. Ik zou het wel willen meten maar goed, weet jij wat de normale waarde moet zijn en wat de meetpunten zijn ?

• CDAAbeltje

CDAAbeltje

Cool Down !

Topicstarter
leonpwner1 schreef op maandag 24 maart 2008 @ 22:44:
Damn lucky you. Ik ben blij voor je dat het gelukt is :)

Updates on the temperatures? ;)
Dat is nou eigenlijk achteraf het vervelende, de temperatuur is nagenoeg gelijk gebleven 8)7

• keldererik
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-05 12:26
Damn dan baal je wel verschrikkelijk. Gelukkig dat hij het nog doet 8)7 Ik denk dat er vast wel meer mensen zijn die dit zijn overkomen. Netjes dat je het meld :)

• CDAAbeltje

CDAAbeltje

Cool Down !

Topicstarter
Je wilt ook niet weten wat voor koude rilling mij door het lijf schoot toen ik die weerstandjes zag vliegen :P
Afgezien van die meerdere mensen, ik ben er 1 die het wel meld :Y) , is voor een mede tweaker wel fijn om te weten dat het tricky is ;)

• keldererik
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-05 12:26
Kon je nog wel solderen of had je geen trillende handen :'( :P

offtopic:
Voortaan maar niet meer naar dat stemmetje met goede ideeën luisteren als je je verveelt! j/k hehe

[ Voor 45% gewijzigd door keldererik op 24-03-2008 23:07 ]

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Begrijp niet hoe dit is kunnen gebeuren. Lijkt me verschrikkelijk overigens.

Misschien toch de koeler gekantelt?

PS: het is föhn afaik

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• CDAAbeltje

CDAAbeltje

Cool Down !

Topicstarter
@ Keldererik;

Ging lastig ;)

@ Snake, ik heb in mijn post precies uitgelegd hoe het is gekomen en ook hoe ik de koeler vast heb gepakt, eerst even lezen dus ;)

p.s. Thanx voor de Föhn :Y)

[ Voor 8% gewijzigd door CDAAbeltje op 24-03-2008 23:06 ]

Verwijderd

DrEvil1986 schreef op maandag 24 maart 2008 @ 22:42:

Zover ik weet zijn 't onderdeeltjes van filters, die ervoor zorgen dat hoog en laag frequente signalen goed gescheiden worden, en zo bijvoorbeeld geinjecteerde hoog frequente signalen in laag frequente signalenpaden te verminderen. :)

• CDAAbeltje

CDAAbeltje

Cool Down !

Topicstarter
Aan jou dan uiteraard de hamvraag, kan een kaart zonder een paar van deze vriendjes ?

[ Voor 6% gewijzigd door CDAAbeltje op 24-03-2008 23:14 ]

• CDAAbeltje

CDAAbeltje

Cool Down !

Topicstarter
Er schoot mij net een ideetje te binnen. Ik ga straks een tubetje met lijm / seconden lijm halen en ga hiermee de "weerstandjes" even aanpikken. Zo weet ik zeker dat ze voor de lange termijn ook vast zitten. Opzich zou een dunnere tin variant ook erg mooi zijn maar zo gauw je de weerstandjes weer aanraakt met de soldeerbout, zitten ze weer los. Best lastig ;(

Visie op de lange termijn;

* Vast lijmen en ze gaan niet meer los
* Werking van de kaart, zou het zelfde moeten blijven. Als je normaal een component vervangt voor een nieuwe is dit voor de toekomst geen probleem, ik verwacht het dus ook niet met deze kaart :)

Edit:

Ik heb de weestandjes voorzien van een aantal druppels seconden lijm. Hierna de kaart ongeveer een uurtje op de verwarming laten liggen en ik heb deze keer wel een fatsoenlijke foto kunnen maken. Deze staat dus vanaf nu in de start post :)

[ Voor 16% gewijzigd door CDAAbeltje op 25-03-2008 12:22 . Reden: Update ]

Verwijderd

CDAAbeltje schreef op maandag 24 maart 2008 @ 23:14:
Aan jou dan uiteraard de hamvraag, kan een kaart zonder een paar van deze vriendjes ?
Dat is niet echt makkelijk om te beantwoorden. Heeft allemaal te maken met statistiek en de marges die in het ontwerp zijn meegenomen.

• CDAAbeltje

CDAAbeltje

Cool Down !

Topicstarter
Hmz, ok, duidelijk. Dan nog even een vraag in de electro richting aan jou :P Ik heb ze er gewoon willekeurig opgezet, wel gekeken naar een eventuele + of - maar niet kunnen vinden, ik had dus al aangenomen dat het niets uitmaakt, klopt dat ?

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-05 14:26
Achja, tweaker of niet :)
Ik had er ook een keertje geluk mee.. even wat fans enzo verschonen, hdd's aandraaien en wat cable mamagement. Simpel grut dus. Tsja, toen hield windows er ook in 1x mee op en allemaal mem fouten..

Bleek uiteindelijk iets heel stoms te zijn maarja, op dat moment baal je zo enorm omdat de bedoeling goed was :P

Oew, schiet me te binnen.. toen mn pc aan stond moest ik even iets terug duwen kwa kabeltje omdat ie in het zicht zat! Hoppaa een 5volt kabeltje in mn CNPS9500LED -> :w fan! :(

áltijd oppassen dus !

In vergelijking.. Kast schoonmaken ( rare fouten, windows bokt en dergelijke ). En een heel nieuwe mobo erin en je xp niet eens opnieuw hoeven te installeren.. leuke dingen zijn dat :+

Fan eruit gesloopt en dus een huge koperen koelvin over.. gewoon een stille zalmann koeler opgemaakt met tie-wraps.. did the job :P

[ Voor 41% gewijzigd door Tomino op 25-03-2008 21:15 ]

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:19
@ iedereen: Het zijn capaciteiten (condensatoren), geen weerstanden ;) Deze hebben geen + of - en geen onder- of bovenkant (het zijn geen elco's) dus het maakt geen hol uit hoe je ze er op zet. Al kon het wel iets beter dan hoe je ze er nu op gezet hebt :P
CDAAbeltje schreef op maandag 24 maart 2008 @ 19:23:
Vanuit mijn vorige opleiding had ik de info al meegekregen dat een micro component de warmte van een soldeer bout niet echt fijn vind
Bah, valt wel mee. Als ze die dingen er op zetten, moet het tin ook gesmolten worden hé ;) Dat gebeurt trouwens in een oven. Je moet natuurlijk geen 10 minuten warmen aan een zeer hoge temperatuur maar kortstondige kunnen die best wel wat aan. Zeker de loodvrije componenten die tegenwoordig gebruikt worden aangezien het loodvrije tin een hogere smelttemperatuur heeft dan loodhoudend tin. Als er erg mooi gesoldeerd moet worden, doen wij dat met warme lucht die nog heter is dan een soldeerbout. Maar de gulden regel is inderdaad nooit lang blijven warmen.

[ Voor 15% gewijzigd door D-Three op 25-03-2008 21:24 ]

Verwijderd

Laagvliegerke schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 21:19:
@ iedereen: Het zijn capaciteiten (condensatoren), geen weerstanden ;) Deze hebben geen + of - en geen onder- of bovenkant (het zijn geen elco's) dus het maakt geen hol uit hoe je ze er op zet. Al kon het wel iets beter dan hoe je ze er nu op gezet hebt :P
Een capaciteit is het theoretische equivalent van condensator... Anyways... Zou de condensator een polariteit hebben dan was dat wel zichtbaar aangegeven. Ik denk dat de TS dat wel zou hebben opgemerkt ;)

• CDAAbeltje

CDAAbeltje

Cool Down !

Topicstarter
@ Laagvliegerke,

Geloof me als ik zeg dat ik ze er beter op had willen zetten, maar m'n tin zuiger wou niet meewerken en zuiglint had ik niet. Dan snap je dat het best lastig word en je blij bent als het er toch weer fatsoenlijk opzit ;)
Kgaf eerder ook al aan dat het niet de schoonheidsprijs verdiend, ook een beetje met het oog op dat toch maar wat lijm erop gedaan. Voor mijn part hoeft het niet meer los :P
Mijn vorige opleiding is ook al weer een paar jaar geleden dus kweet het fijne niet van alle nieuwe componenten en technieken. Alhoewel ik het oven en (correct me if i'm wrong) soldeer pasta verhaal wel wist :)

@ Aca,

Als er een polariteit aanzat dan had ik het idd denk ik al wel gemerkt :Y)

Toch erg bedankt voor de info mensen.

• pcgek
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

CDAAbeltje schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 21:08:
Hmz, ok, duidelijk. Dan nog even een vraag in de electro richting aan jou :P Ik heb ze er gewoon willekeurig opgezet, wel gekeken naar een eventuele + of - maar niet kunnen vinden, ik had dus al aangenomen dat het niets uitmaakt, klopt dat ?
maakt niets uit hoe je ze er weer opzet, als ze maar goed contact maken . je had misschien een ander soort lijm kunnen gebruiken(zoiets om lijntjes in een achteruitverwarming te repareren) voor een beter contact, en minder weerstand.
naja, hij doet het toch? ;)

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

• CDAAbeltje

CDAAbeltje

Cool Down !

Topicstarter
Qua contact maak het niks uit omdat ik ze eerst vast heb gesoldeerd en later voor de zekerheid pas een lading lijm erop heb gelegd. Goed contact was er dus al ;)

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:19
Verwijderd schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 21:36:
Een capaciteit is het theoretische equivalent van condensator.
Is de capaciteit eigenlijk niet gewoon de hoeveelheid lading die kan opgeslagen worden (bij een bepaalde spanning) in een condensator? ;) Ik gebruik altijd de benaming capaciteit / condensator door elkaar alhoewel het waarschijnlijk niet correct is.
CDAAbeltje schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 21:50:
Geloof me als ik zeg dat ik ze er beter op had willen zetten, maar m'n tin zuiger wou niet meewerken en zuiglint had ik niet. Dan snap je dat het best lastig word en je blij bent als het er toch weer fatsoenlijk opzit ;)
Ah, ik heb al veel slechter gezien. Iemand die een component had afgebroken, dit zo goed mogelijk terug op de print had gelegd en had vast gezet met kleefband. Ik snap de redenering wel maar alle goede bedoelingen ten spijt, het ding was zo goed als onherstelbaar. En die manuele tin-zuigers zijn inderdaad minder geschikt voor dit fijne werk. Soms helpt het echter om eerst (veel) meer tin toe te voegen. Het kan dan gemakkelijker weg gezogen worden. Maar eigenlijk gebruik ik die dingen nooit meer aangezien die niet echt gemakkelijk zijn voor het fijnere werk. Desoldeerlint of een desoldeerstation zijn veel gemakkelijk. Al is dat laatste niet echt interessant indien je het zelden gebruikt ;)

• CDAAbeltje

CDAAbeltje

Cool Down !

Topicstarter
Gelukkig hoef en ga ik het voor dit doeleind nooit weer gebruiken ;)
Pagina: 1