Toon posts:

hot swap sata schijf

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond,

we zijn bezig met het opbouwen van een server (win2k3 sbs)
wij zitten echter met het probleem dat we onze sata schijf niet hotswap krijgen.

betreft een intel S5000VSA mobo
seagate 250gb sata schijf in een (volgens de doos) hotswap frame

volgens de diverse manuals die we gelezen hebben zou igg de optie AHCI aan moeten staan in de bios, dit hebben we gedaan, vervolgens windows geinstalleerd dmv de F6 methode, de vandaag gedownloade drivers voor de controller meegegeven en windows installeerd.
na de installatie de laatste chipset drivers geinstalleerd en de intel matrix console geinsalleerd. echter de schijf valt niet te swappen....

wij rekenen op een icoon "hardware veilig verdwijderen" net als bij een USB schijfstation dat je wil gaan verwijderen. alleen dat icoon komt niet te voor schijn..

btw de schijf in het wisselframe is niet de schijf waar windows op geinstalleerd is/wordt.

wie kan ons een zetje in de goede richting geven??

alsvast bedankt

R&R

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Check eens of de optie "Hardware Veilig Verwijderen" wel in het Configuratiescherm staat en of je daar je hardeschijf terug vindt? Zo ja, daar even instellen dat ie het icoontje weer mag geven. En tevens even testen of het werkt.

Staat het icoon "Hardware Veilig Verwijderen" niet in het Configuratiescherm dan is het een Windows probleem. Staat het icoon er wel, maar de hardeschijf daar niet dan even gaan prutsen met de instellingen van het apparaat via Apparaatbeheer.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Topicstarter
dank voor de zeer snelle reply, ik ga dit morgen proberen
ik laat weten hoe het afloopt...

• Occy74
  • Laatst online: 06-02 15:04
Ik kan nergens in je verhaal opmaken of dit de enige schijf in je systeem is waar dus je OS op staat..

Systeem Specs

• kalizec
Occy74 schreef op maandag 24 maart 2008 @ 19:55:
Ik kan nergens in je verhaal opmaken of dit de enige schijf in je systeem is waar dus je OS op staat..
Verwijderd schreef op maandag 24 maart 2008 @ 19:22:
btw de schijf in het wisselframe is niet de schijf waar windows op geinstalleerd is/wordt.
Het staat er toch echt.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Kurgan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-01 16:43
Goed, ik ga nu eventjes heel onbeschaafd deze thread hijacken. (want ik heb hetzelfde probleem)

Wat moet je doen als veilig verwijderen niet in je config-scherm staat? Ik heb met lens gezocht op GoT en internet, maar niets gevonden dat werkt. Ik heb een Promise TX2300 SATA controller met een 7200.11 HD in een Icy Dock, alles zou hotswap moeten ondersteunen maar helaas... Ligt het misschien aan het feit dat ik XP MCE gebruik?

Foto's Take only pictures, leave only footprints, kill only time

Verwijderd

Topicstarter
nog even als extra info..

wanneer ik een "echte" USB stick in de machine stop, komt het icoon Hardware Veilig Verwijderen (ik ga het voortaan afkorten: HVV) wel en kan ik de stick netjes uitschakelen. overigens staat in het lijstje hardware apparaten bij HVV de bewuste sata schijf dan nergens genoemd...

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2008 20:09 . Reden: type foutje... ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Ik gebruik zelf dit stukje software om mijn eSATA schijven veilig te verwijderen. Werkt op zich prima, maar misschien is het niet echt wat je zoekt voor een productieserver...

edit:
Ik gebruik het trouwens voor schijven op mijn Intel ICH8R controller en JMicron JMB363 controller. Het compatabiliteitslijstje op die site is verre van compleet. ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Xander op 24-03-2008 20:15 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• kalizec
@Topicstarter
Het zou kunnen dat bij de eigenschappen van de Hardeschijf al gekozen is voor 'Optimize for Fast Removal'. Writeback-caching wordt dan uitgeschakeld en je hoeft HVV dan zelfs niet meer te gebruiken en gewoon loskoppelen is al veilig en OK.

@Kurgan
Idem zoals hierboven, maar laat ook even weten of het niet toevallig de enige HD in dat systeem is.

@Beiden
Ik bedenk me net dat het ook mogelijk is een SATA schijf in je BIOS op IDE-mode te zetten ipv SATA. Het zou goed kunnen dat Hotswap daardoor onmogelijk is. Kortom, neus ook allebei even in je BIOS op zoek naar een dergelijke optie.

Verwijderd

Topicstarter
kalizec schreef op maandag 24 maart 2008 @ 20:29:
@Topicstarter
Het zou kunnen dat bij de eigenschappen van de Hardeschijf al gekozen is voor 'Optimize for Fast Removal'. Writeback-caching wordt dan uitgeschakeld en je hoeft HVV dan zelfs niet meer te gebruiken en gewoon loskoppelen is al veilig en OK.
dit zou wel ideaal zijn, dan hoef je geen eens een handling te doen op de machine op de schijf er uit tehalen, echter deze optie is grijs en kan ik niet kiezen....

aangezien de schijf gebruikt gaat worden voor backup, wordt er niet heel de dag data op en afgehaald, dus dan mis je de cache niet echt, (toch?)

• kalizec
Verwijderd schreef op maandag 24 maart 2008 @ 21:17:
dit zou wel ideaal zijn, dan hoef je geen eens een handling te doen op de machine op de schijf er uit tehalen, echter deze optie is grijs en kan ik niet kiezen....
Zou het kunnen dat in je BIOS de boel op IDE-mode staat ipv SATA? Dit kan verklaren waarom het allemaal grijs is namelijk.
aangezien de schijf gebruikt gaat worden voor backup, wordt er niet heel de dag data op en afgehaald, dus dan mis je de cache niet echt, (toch?)
Voor non-Realtime acties (en Backup is niet real-time) zou het niet uit mogen maken. De schrijf-performance zakt wat in (al kan het bij kleine bestanden best veel uit maken).

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
kalizec schreef op maandag 24 maart 2008 @ 21:44:
[...]

Zou het kunnen dat in je BIOS de boel op IDE-mode staat ipv SATA?
En dan AHCI kunnen enablen :?
Verwijderd schreef op maandag 24 maart 2008 @ 19:22:
volgens de diverse manuals die we gelezen hebben zou igg de optie AHCI aan moeten staan in de bios, dit hebben we gedaan
Dat gaat toch niet? :P

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Kurgan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-01 16:43
Xander schreef op maandag 24 maart 2008 @ 20:12:
Ik gebruik zelf dit stukje software om mijn eSATA schijven veilig te verwijderen. Werkt op zich prima, maar misschien is het niet echt wat je zoekt voor een productieserver...

edit:
Ik gebruik het trouwens voor schijven op mijn Intel ICH8R controller en JMicron JMB363 controller. Het compatabiliteitslijstje op die site is verre van compleet. ;)
Ik kan nu bevestigen dat het voor een Promise TX2300 kaart ook prima werkt. Leuk stukje software, heel erg bedankt! _/-\o_

@kalizec: zoals gezegd is het een add-on kaart, de BIOS heeft er verder geen invloed op. Maar: no problem, we'll fix it in software. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Kurgan op 24-03-2008 22:05 ]

Foto's Take only pictures, leave only footprints, kill only time

Verwijderd

Topicstarter
even een update:
de optie HVV kom ik in het configuratiescherm niet tegen, ook niet als ik een usb stick in de machine heb zitten.

Ook heb ik nog even in de BIOS zitten rond neuzen, maar werd daar niet veel wijzer van.
ik kan in de bios de sata controller enable of disable zetten
bij enable kan ik de sata mode instellen op enhanced of legacy
bij enhanced kan ik ook de AHCI enable-en
bij legacy kan ik de legacy ide channel instellen op sata only, secondary sata, primary sata of pata only....

al deze termen zeggen mij niet veel, ik ben meer van de netwerken, dus ik hoop dat jullie hier mee kunnen helpen

om het even compleet te maken, ik heb 6 sata aansluitingen en 2 ide, de ide worden niet gebruikt
sata 0 hardeschijf 160 gb met OS (win2k3 SBS)
sata 1 hardeschijf 250 gb tbv data
sata 2 cd/dvd loopwerk
sata 3 de bewuste removable drive met om en om 2 (identieke) 250gb schijven
Pagina: 1