8800GTS320 - Andere pasta

Pagina: 1
Acties:

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Beste medetweakers,

Na aanleiding van http://userwww.sfsu.edu/~douglee/8800GTS/8800GTS.htm wilde ik eigenlijk mijn pasta overnieuw doen. Vooral omdat mijn EVGA 8800GTS320 tijdens load nogal dik de 82 graden aantikt en ik dat liever wat lager houdt omdat het enorm uitstraalt in kast en kamer.

Ik post dit vooral om te kijken of andere tweakers hun 8800 kaart ook met AS5 hebben ingesmeerd; want het lijkt me vooral een nettere oplossing dan die veel te dikke stickers die er aan alle kanten langslopen :/ ...

Is it worth it?

De meeste mensen deugen!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:01

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Misschien mag het dan geen betrekking hebben tot je videokaart, maar wel tot AS5.

Toen ik mijn HD3870 CrossFire-set had voorzien van AS5, gingen mijn temps onder full-load van 80 graden Celcius naar 60 graden Celcius. Een aanzienlijk verschil moet ik zeggen :)

• Cassius
  • Niet online
DaMarcus schreef op maandag 24 maart 2008 @ 19:03:
Misschien mag het dan geen betrekking hebben tot je videokaart, maar wel tot AS5.

Toen ik mijn HD3870 CrossFire-set had voorzien van AS5, gingen mijn temps onder full-load van 80 graden Celcius naar 60 graden Celcius. Een aanzienlijk verschil moet ik zeggen :)
Yeah dat lees ik wel meer, verschillen groter dan 10 graden - zeer significant. Ik vraag me alleen af of het uitmaakt voor de levensduur, overclockbaarheid en temperatuur in mijn kast/kamer. Want de kaart 'stoot' toch nog steeds net zoveel warmte uit, maar wordt minder warm omdat een goed geleidende heatsink dit beter dissipeert toch :/ ? Maar dan komt er onder de streep toch net zoveel warmte mijn kamer in?

Sowieso vind ik 82 graden gewoon heet, G80 heeft er een beetje een handje van. Collega zijn 8800GTX wordt ook strak 90 graden - maar geeft uiteraard geen krimp.

De meeste mensen deugen!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Voor de warmte in je kamer hoef je het niet te doen, want die warmte wordt toch wel gedissipeerd.

Voor de temperatuur wel, bij mijn 7900GT scheelde het zo'n 20 graden toen ik de standaard plak pasta verving voor een dun laagje Zalman pasta. Ze doen er namelijk van die lekkere dikke plakken op om de boel goed te isoleren. 8)7

• Cassius
  • Niet online
leonpwner1 schreef op maandag 24 maart 2008 @ 19:05:
Voor de warmte in je kamer hoef je het niet te doen, want die warmte wordt toch wel gedissipeerd.

Voor de temperatuur wel, bij mijn 7900GT scheelde het zo'n 20 graden toen ik de standaard plak pasta verving voor een dun laagje Zalman pasta. Ze doen er namelijk van die lekkere dikke plakken op om de boel goed te isoleren. 8)7
Yeah ik denk dat ik het zo even doe - puur omdat ik het ook leuk vind en het enorm veel scheelde bij mijn 6800LE / 7900GS / 8600GT. Allemaal scheelde het meer dan tien graden onder load en was het verschil tussen idle en load ook nog eens kleiner (dus minder opstapeling warmte). Ik ben nu alleen wat voorzichtiger omdat het een vrij prijzige kaart is natuurlijk - maar het tweaker bloed kriebelt om het ff te doen.

Heb alleen twee vragen -->

1. In die guide (http://userwww.sfsu.edu/~douglee/8800GTS/8800GTS.htm) doet hij er extra washers tussen en dat begrijp ik wel - omdat die stickers veel dikker zijn als een dun laagje pasta. Maar waar haal ik zomaar washers vandaan :o ?

2. Hier (http://userwww.sfsu.edu/~douglee/8800GTS/100_0206.JPG) zie je dat er ook een klein beetje op de mosfets moet achterop - maar geleidt AS5 en hoe veel moet ik daar opdoen?

Hij raad ook aan om de backplate te verwijderen voor maximale luchtdoorvoer; klinkt ook niet gek. Ben alleen bang dat ik op de kleine mosfet net te veel AS5 doe en dat het dan geleidt ofzo ...

De meeste mensen deugen!

• SoulShot
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-05 07:10
Mijn mening, ik heb zelf een Asus 8800Gts 320MB..
Op het begin dacht ik ook hetzelfde, lagere temperaturen dan zal hij ook langer meegaan want goedkoop was hij niet! Eerste week natuurlijk die fanspeed met rivatuner naar 100% standaard gezet wat een heleboel verschil geeft. Na die week, teruggeschroefd naar standaard met de gedachten dat
standardwaardes van de fabriekant toch wel voldoende zijn en de kast zou terug wat stiller worden.

Dus is it worth it? Ik vind van niet. Ook om jouw rede, dat je kamer te warm wordt. Wat na de mod het geval zal zijn: de kaart zal wel minder warm zijn. Oorzaak: meer hitte van de kaart zit in de kamerlucht.

• pcgek
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

dat het iets scheelt met wat betere koelpasta?(zou best kunnen, vooral in idle)). maar de fan van de kaart gaat pas sneller draaien, als de gpu een bepaalde temperatuur heeft bereikt, dus het effect van ''betere'' pasta kan nooit zo groot zijn.
ik zou me eerder zorgen maken als de fan al op zijn max draait, en dat hij dan de gpu niet genoeg kan koelen. dan is het misschien tijd om(in eerste instantie) is naar de koelpasta te gaan kijken.

het zal hem dan ook meer zitten in hoe de koelpasta is aangebracht, en/of de koeler goed contakt maakt met de gpu, en niet zozeer in de koelpasta zelf

(zou me niet zo druk maken om die 80 graden, is normaal) ;)

[ Voor 20% gewijzigd door pcgek op 24-03-2008 21:49 ]

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:51

Krizzie

Progressive Music \o/

Ik heb het bij mijn 2900XT gedaan maar ik heb het idee dat de koeler nu minder goed contact maakt met de core, juist omdat ze die dikke stikkers gebruiken. :X

Geluidswolk

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Krizzie schreef op maandag 24 maart 2008 @ 21:32:
Ik heb het bij mijn 2900XT gedaan maar ik heb het idee dat de koeler nu minder goed contact maakt met de core, juist omdat ze die dikke stikkers gebruiken. :X
daarom wil hij ook washers er op hebben zodat je de schroeven net zo ver indraait, maar verder van het pcb aan de achterkant afstaan, waardoor toch de koeler er net zo goed op zit.

Ik heb mijn 8800GT met een HR-03 GT, hier heb ik AS5 opgesmeerd, en die koelt beter dan de meegeleverde thermalright meuk (scheelt 5 graden na inwerken onder full load) (stockkoeling nooit gebruikt)

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Ra_gdd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-05 15:03

Ra_gdd

-= Nigga on tha Trigga =-

Heb die mod ook gedaan op m'n 7900GTX, 8800GTS 640 MB en 8800GTS 512 MB.
Voor de GPU Artic Silver 5 en voor mofsets en rams Artic Ceramique.

Voor die washers gebruik ik die kartonnen washers die bijzitten bij Zalman CPU koelers.

Scheelt en graad of 10°C

http://www.tweakers.net/gallery/92748/sys / http://www.tweakers.net/gallery/sys/11563" / http://www.tweakers.net/gallery/sys/11561

• Zamoraak
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-05 15:59
Ik wil ook AS5 op m'n 8800gt smeren, maar gaat dan je garantie weg? Ik heb 'm nog niet overgeclocked,
en is het makkelijk te doen? Of moet je ook de ramshinks enzo vervschonen? (lijkt me niet)

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Zamoraak schreef op maandag 24 maart 2008 @ 22:09:
Ik wil ook AS5 op m'n 8800gt smeren, maar gaat dan je garantie weg? Ik heb 'm nog niet overgeclocked,
en is het makkelijk te doen? Of moet je ook de ramshinks enzo vervschonen? (lijkt me niet)
zodra jij aan je kaart gaat kloten door de stockkoeler (tijdelijk) te verwijderen ben je je garantie kwijt. Als je het voorzichtig doet zal niemand er achterkomen ;)

en de ramsinks zitten ook van die plakkers op, die kan je wel houden maar wees dan voorzichtig tijdens het verwijderen van de stockkkoeler.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Cassius
  • Niet online
Ik lees op veel meer plekken dat washers dan erg dik moeten zijn om die afstand te halen. Heb ook een hele nette mod gezien van iemand die zijn mem/vrm witte plakjes heeft bijgesneden zodat er niet zoveel meer naast plakt en er een miniem laagje AS Ceramique tussen heeft gedaan - de core vervolgens wel weer alleen AS5 (dus niet Ceramique) met de redenatie:

- Pasta op de core moet beste geleiden!
- Contacthoogte naar memsinks en vrm's haal je gewoon niet zonder die witte sticker
- Miniem beetje AS Ceramique (niet geleidend) om scheurtjes in stickers op te vullen
- Gebruikt alsnog rubberen washers om extra druk en koeling te creëren
- Heeft backplate eraf gehaald waardoor lucht er stiller en makkelijker af kan

Ga vanavond even mn kaart van binnen bekijken :) .

De meeste mensen deugen!

Pagina: 1