Defecte pin netwerkkabel

Pagina: 1
Acties:
  • 771 views

• reddevil001
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-02 13:15
Ik heb een enorm vervelend probleem. Door een defecte kabel heb ik pin 3 van mijn netwerkpoort in mijn laptop gesloopt. De pin is naar binnen geschoven en daar dubbel gevouwen. Het lukt me met geen mogelijkheid om deze weer terug te duwen/plaatsen. Daarom zat ik aan de volgende oplossing te denken.

Veel computers kunnen middels auto mdi/mdi-x zelf zoeken naar de juiste pinnen als er een kabel in een computer/switch gestoken wordt. Nu wil ik proberen om een kabel te maken waarbij de defecte pin (3) op een van de niet gebruikte pinnen (4, 5, 7 en 8 ) gezet wordt.

Kan dit gaan werken of gaat dit per definitie niet werken?
En als dit in theorie zou kunnen gaan werken welke pin kan dan het best gekozen worden?

Mijn configuratie is als volgt:
Asus F3SV
Attansic L1 Gigabit Ethernet

De defecte kabel is overigens ontstaan door een tang die niet goed bleek te zijn. Ik kan dus ook nog geen nieuwe kabel maken, want ik moet eerst een nieuwe tang kopen. Vandaar hier even de theorie...

None

• Voutloos
  • Niet online
reddevil001 schreef op maandag 24 maart 2008 @ 17:49:
Veel computers kunnen middels auto mdi/mdi-x zelf zoeken naar de juiste pinnen als er een kabel in een computer/switch gestoken wordt. Nu wil ik proberen om een kabel te maken waarbij de defecte pin (3) op een van de niet gebruikte pinnen (4, 5, 7 en 8 ) gezet wordt.

Kan dit gaan werken of gaat dit per definitie niet werken?
Dit gaat niet werken. Straight/Crossover detectie betekent niet dat alle combinaties van aders automagisch werken, maar zorgt puur dat zowel een straight als crossover kabel kan werken. ;)

Dat wordt dus garantie/wlan/usb nic/cardbus nic/bluetooth of aardstralen gebruiken. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Voutloos op 24-03-2008 17:56 ]

{signature}

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als ik naar deze schema's kijk: FAQ - Netwerken dan is het duidelijk dat pin 3 altijd gebruikt wordt. En dat je bij Gb lan 4 aderparen nodig hebt ipv 2. Wat je dus wilt gaat niet lukken als ik het zo zie.

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Hm, weinig PNS ;)

Basiskennis pinnetjes; zonder 3 gaat je dit niet lukken.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-02 13:58

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Wat je eventueel zou kunnen proberen is een stukje koper aan je kabel solderen, zodat hij toch contact maakt met pin3.
Moet ik er wel meteen bij vertellen dat het een dusdanig gepriegel is, dat ik me er niet aan waag.

* Edmin is meer van de grote stappen snel thuis...

• tim427
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-02 21:18

tim427

Turbulence!

Kun je dat niet software matig hacken :P ?

Anders wordt het denk ik toch een apparte (externe; PCMCIA, USB) NIC....

Sommige laptops hebben hun NIC los zitten, die met een draaitje naar de aansluiting gaat, kun je dat niet achterhalen?

• reddevil001
  • Laatst online: 10-02 13:15
Bedankt voor de reacties. Ik heb ooit eens in het verleden mee gemaakt dat een kabel die eigenlijk verkeerd in elkaar zat toch werkte (dit was geen crossover, maar ook geen gewone kabel).

Ik vroeg me dan ook af of auto mdi betekent dat er alleen gekeken wordt of er geswitchd kan worden tussen cross en gewoon of dat de netwerkpoort gewoon de goede pinnen zoekt. In het eerste geval werkt mijn oplossing niet en in het tweede geval zou het kunnen werken.
Maar hoe de implementatie is weet ik dus niet.

Ik ga vanmiddag een nieuwe tang kopen om netwerkkabels mee te maken en dan zal ik eens proberen of ik de netwerkpoort voor de gek kan houden. Het zou mooi mee genomen zijn.

Ik kan de boel vast repareren als ik er bij kon. Het is me alleen nog niet gelukt om de laptop voldoende uit elkaar te krijgen. Na ruim 20 schroefjes en nog geen beweging in de "cover" heb ik het op gegeven.

None

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:30
reddevil001 schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 07:54:
Ik vroeg me dan ook af of auto mdi betekent dat er alleen gekeken wordt of er geswitchd kan worden tussen cross en gewoon of dat de netwerkpoort gewoon de goede pinnen zoekt. In het eerste geval werkt mijn oplossing niet en in het tweede geval zou het kunnen werken.
Maar hoe de implementatie is weet ik dus niet.
Wat Voutloos al zei, het zal alleen een cross-over proberen als normaal niet lukt. Het is niet zo dat ieder draadje herkent wordt.

20 schroefjes klinkt wel erg veel.. Misschien mis je er net een paar die goed afgeplakt zijn?

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Duinkonijn

Huh?

je kan proberen met een naald het terug te buigen.

of je laptop openmaken en dan pin x en drie door knippen en drie omleiden naar x.
op je netwerk kabel lijd je dan ook drie om naar x en dan moet het wel werken.

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:30
Duinkonijn schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 12:30:
of je laptop openmaken en dan pin x en drie door knippen en drie omleiden naar x.
op je netwerk kabel lijd je dan ook drie om naar x en dan moet het wel werken.
Is dat de PNS oplossing? :+

Verwijderd

PNS oplossing is als volgt.

nieuwe laptop.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ik tel op deze afbeelding maar 7 schroefjes waaronder eea wel te bereiken zou moeten zijn?

zie alle foto's op http://www.notebookreview...D=3794&review=Asus+F3E-A1

[ Voor 30% gewijzigd door franssie op 25-03-2008 14:18 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-02 07:08

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Hoe dan ook, dit betreft geen PNS..
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.