Toon posts:

Nieuwe processor

Pagina: 1
Acties:
  • 1.030 views

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers.

Ik heb een vraag die waarschijnlijk nogal stom is, maargoed om even zekerheid te hebben. Ik heb op dit moment een Intel Core 2 Duo E7650 en wil gaan upgraden naar een E8400 omdat deze stukken sneller is. Maar moet ik eigenlijk bij het vervangen van de processor mijn pc formatteren en vista opnieuw erop gooien of pikt hij gelijk de nieuwe processor op? een format lijkt mij logisch maar als het niet hoeft dan doe ik het natuurlijk ook niet :)

• hexagram
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Als het goed is hoeft het niet. Let wel op dat je moederbord de processor ondersteund, wellicht met of zonder een BIOS update.

Overigens zou ik persoonlijk altijd lekker een schone installatie willen, maar ik ben daarin nogal doorgedraaid geloof ik ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 24 maart 2008 @ 16:41:
Beste tweakers.

Ik heb een vraag die waarschijnlijk nogal stom is, maargoed om even zekerheid te hebben. Ik heb op dit moment een Intel Core 2 Duo E7650 en wil gaan upgraden naar een E8400 omdat deze stukken sneller is. Maar moet ik eigenlijk bij het vervangen van de processor mijn pc formatteren en vista opnieuw erop gooien of pikt hij gelijk de nieuwe processor op? een format lijkt mij logisch maar als het niet hoeft dan doe ik het natuurlijk ook niet :)
Waarom zou dat nodig zijn? Als je gaat overklokken, hoef je toch ook niet steeds te formatteren om gebruik te maken van de nieuwe snelheden. :+ Kan misschien wel handig zijn om eerst je bios te updaten, anders heb je misschien kans dat je mobo je nieuwe cpu niet ziet.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:21
Als je je moederbord niet vervangt, en niet van single- naar dualcore gaat hoef je Vista niet opnieuw te installeren als het goed is. :) Zou wat zijn anders, moet je dan bij iedere overclock ook opnieuw installeren? ;)

Ik zou er wel op rekenen dat je opnieuw moet activeren, maar dat zal niet zo'n probleem zijn...
osc4r schreef op maandag 24 maart 2008 @ 16:43:
Let wel op dat je moederbord de processor ondersteund, wellicht met of zonder een BIOS update.
Abit heeft de E8x00 nog niet getest op de IP35 Pro...

[ Voor 47% gewijzigd door Xander op 24-03-2008 16:51 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Beste tweakers.

Je wilt gaan upgraden? Stukken sneller? Wacht even...

http://www23.tomshardware...873&model2=1096&chart=435

Ga eens vissen hier tussen de verschillende benchmarks. Ga je écht 160+ euro neerleggen voor 10% meer power? Ik zeg: CPU-power wordt overrated :)

Verwijderd

Topicstarter
ja ik heb zelf afgezien van de upgrade zojuist :P het is me niet waard inderdaad. maar waarom ik dacht dat er een herinstallatie nodig was is omdat de core's anders zijn ?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Stukken sneller valt inderdaad heel erg mee. Ik ben van een E6750 naar een E8400 gegaan en moet zeggen dat ik niet echt verschrikkelijk veel snelheids verschil merk.
Zie: productreview: Intel Core 2 Duo E8400 review door TERW_DAN

Verder hoef je geen reinstall te doen, ik ben van een E6750 naar een E8400 gegaan op mijn Gigabyte EP35-DS4 en dat werkt gewoon (nu draaik ik nog XP, maar Vista doet dit net zo makkelijk).

Verwijderd

Beste tweakers.

Ik heb een vraag die waarschijnlijk nogal stom is, maargoed om even zekerheid te hebben. Ik heb op dit moment een Intel Core 2 Duo E7650 en wil gaan upgraden naar een E8400 omdat deze stukken sneller is.
Dat valt reuze mee. Ik heb zelf ook de E8400 en in principe het enige tastbare voordeel is SSE4.1. Als je veel gebruik maakt van videobewerking, kan de E8400 inderdaad interessant zijn. Anders zou ik gewoon bij de E6750 blijven (en misschien zelfs overklokken).
Maar moet ik eigenlijk bij het vervangen van de processor mijn pc formatteren en vista opnieuw erop gooien of pikt hij gelijk de nieuwe processor op? een format lijkt mij logisch maar als het niet hoeft dan doe ik het natuurlijk ook niet :)
Nee, dat is niet nodig. Alleen ff kijken of je moederbord ervoor geschikt is.

Maar goed, mijn advies: bespaar je die €180.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:21

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Snelle beslisser! van wel upgraden naar niet upgraden in 15 minuten! Voortaan eerst maar eens een beetje onderzoek doen voor je impulsief dit soort topics de lucht in slingert?

Overigens is je vraag al veel vaker langs gevlogen op GoT, de search is (bijna) altijd je vriend.

Verwijderd

Topicstarter
achjah, het was inderdaad een opvlieger om een nieuwe processor te kopen en na het zien van die benchmarks ben ik van gedachte veranderd ;) ik dacht dat het wel een stuk zou schelen in de snelheid en dan vooral grafisch voor in games, maar dat blijkt tegen te vallen, vandaar :) (en het idee om te upgraden ontstond ook niet 15 minuten geleden maar al eerder, ging nu alleen twijfelen over bepaalde zaken, en maargoed ook XD)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2008 17:12 ]

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Verwijderd schreef op maandag 24 maart 2008 @ 17:09:
achjah, het was inderdaad een opvlieger om een nieuwe processor te kopen en na het zien van die benchmarks ben ik van gedachte veranderd ;) ik dacht dat het wel een stuk zou schelen in de snelheid en dan vooral grafisch voor in games, maar dat blijkt tegen te vallen, vandaar :) (en het idee om te upgraden ontstond ook niet 15 minuten geleden maar al eerder, ging nu alleen twijfelen over bepaalde zaken, en maargoed ook XD)
Grafisch zul je er al zo goed als niets aan hebben. En nee, SSE4.1 wordt niet gebruikt voor je games en je videokaart. Je zou daar wellicht iets aan hebben voor rendering en video-afspelen (maar dan ook alleen als die software de nieuwe instructie set ook ondersteunt).

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik weet niet wat je verdere specs zijn maar als je meer power zoekt in games dan levert het wellicht veel meer performancewinst op als je een nieuwe videokaart koopt (een 8800 GT bijvoorbeeld[/url])

Dat zal in games veel meer opleveren dan een nieuwe processor, even er van uitgaande dat je huidige kaart veel minder is omdat je zegt meer power te zoeken in games.

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-05 22:01
Gewoon lekker overklokken die 6750; ze vragen er gewoon om 8) Hier 42.5% snelheidswinst voor niks, en blaast alle E8x00 series weg (maargoed die kun je ook overklokken :P ).

Een echte upgrade is pas naar Quadcore, >3.0Ghz

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

• GetaGrip
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-05 21:30

GetaGrip

Nee... echt? - Ga weg!

En met die "overhypte" E8400/E8500 maak je ook kans op andere problemen, want als je te enthousiast bent met je OC, kom je vanzelf weer uit op dezelfde snelheid van E6750 :+

Wel interessant om te volgen dat verhaal.

GetaGrip is net een mens.......

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Lekker nuttige topic zonder vermelding moederbord, OS versie of eigen inzet...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.