Toon posts:

Matrix RAID testen van P35-DS3R

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een nieuw systeem waarop ik een matrix RAID array wil maken uit het volgende:
GA P35-DS3R
2x 500 Gb 7200 rpm schijven

RAID0 met vista en programma's (voor de nodige snelheid)
RAID1 voor de belangrijke data (voor de veiligheid)

Ik wil graag deze RAID array testen voordat ik mijn data toevertrouw aan de RAID1.

Dit wil ik proberen door alles zoal hier boven in te stellen en 1 van de schijven leeg te maken. Alleen de vraag is hoe doe ik dat zonder de andere schijf met de data in RAID 1 te beschadigen. Lukt dat met een opstart diskette, of wordt dan ook gewoon de RAID array geladen? Helaas heb ik niet de beschikking tot een andere PC om de schijf in leeg te maken.

Heeft iemand dit al eens geprobeerd of hebben jullie tips om dit uit te voeren?

Bedankt, Rob

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Maak de array aan en test of deze betrouwbaar werkt. Pas dan de data er naartoe verplaatsen.
Wat ik niet begrijp is wat je nu precies wilt doen met het leegmaken van 1 van de disks. Bij RAID1 heb je een mirror, dus staat de data op beide disks.

Als je geen lege disk hebt kun je sowieso geen RAID 0 array gaan aanmaken, maar dat zal de RAID bios ook aangeven (draai zelf hier met 3x 750GB op een Gigabyte EP-35 DS4 met daarop een RAID 5 en RAID 0 array en dat gaat prima).

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een schijf leeg maken om te kijken of ik het systeem weer draaiende kan krijgen als er een schijf uit valt en ik deze vervang door een nieuwe.De vraag is dan of ik toegang heb tot de data die opgeslagen stond in RAID 1. Bedankt alvast voor je reactie!!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dit kan op 2 manieren. De eerste is via de raid bios (die zal gaan mekkeren dat je RAID array broken is en kan op die manier rebuilden). De tweede is via de Intel Matrix Storage Controller utility die in Windows kan rebuilden.
Let wel op dat je je RAID 0 data kwijt bent.

Verwijderd

Topicstarter
Op de 2 manieren die je noemt kun je dus de array rebuilden / herstellen.

Ik wil eerst doelbewust een fysieke schijf leeg maken (raid 0 en 1). Maar betwijfel of ik dit in de PC voor elkaar krijg. RAID Bios zal de array altijd laden ook als ik met opstart diskette opstart?
Heb je hier ervaring mee of moet ik het maar gewoon proberen?

Ga die windows utility alvast opzoeken.... Thanx

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

De RAID bios is natuurlijk hetgeen wat voor je OS geladen wordt, of je dat boot vanaf hdd of met een floppy maakt natuurlijk niet veel uit. Zelf heb ik een RAID 5 array laten rebuilden nadat ik te ver had overclockt en m'n systeem op z'n gat ging. Dit gewoon in windows terwijl ik CoD4 aan het spelen was :P. Ging weliswaar wat langzaam, maar gaat verder prima.
Die windows utility zit standaard bij de intel drivers, dus daar hoef je niet naar te zoeken.
Pagina: 1