[XP] gebruikt nog oude IDE schijf om van te booten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hola,

Ik heb weer eens een leuke. Mijn good old IDE-schijf word steeds trager en maakt meer geluid. Het einde lijkt in zicht voor dat ding. Dus ik heb een backupschijf (SATA) waar ik nu maar Windows XP op heb geinstalleerd. Uiteraard moest het wel eerst een geslipstreamde versie zijn met de ingebouwde drivers voor de SATA-controller (SIL 3114). Ok, alles werkt naar behoren. Windows is weer razendsnel dus ik wil de IDE-schijf eruit gooien.

Nu blijkt dus dat het systeem nog gewoon boot van die oude IDE-schijf! De boot.ini en de ntldr etc staan idd nog op die schijf!! Dus als ik deze eruit gooi start windows niet meer op!

Ik heb na enige moeite recovery-console kunnen starten (ook via die IDE-schijf via menuoptie btw, want de slipstreamed disc toont geen recovery console optie en de gewone xp-disc ziet mijn usb-stick niet als floppy zodat de SIL-drivers niet geladen kunnen worden, diepe diepe zucht!).

Nu heb ik dus in R.C. fixboot en fixmbr van mijn E-schijf gedaan. Opnieuw gestart, Windows start, maar nog via menu van de IDE-schijf (C). C dan uitschakelen en voila, systeem kan niet booten.

Nu lijkt het er dus op dat het bios niet op de SATA-schijven kan zoeken naar het MBR ofzo?
Kun je uberhaupt wel zonder IDE-schijf booten met dit moederbord? Snap er niets meer van :'(

Systeem

DFI Lanparty II nf2 Ultra rev.B.
SIL3114 Sata-raidcontroller (onboard)
Windows XP SP 2

oh ja, in het bios heb ik bij bootvolgorde DISC0,1,2,3 geprobeerd, helaas zonder resultaat :(

Wie heeft er nog een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRedbeard
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-09 08:58

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

Ten eerste voer de fixmbr, fixboot en dergenlijke eens uit terwijl die IDE schijf niet in de pc zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ErikRedbeard schreef op maandag 24 maart 2008 @ 15:54:
Ten eerste voer de fixmbr, fixboot en dergenlijke eens uit terwijl die IDE schijf niet in de pc zit.
dat kan ik dus niet, want ik kan geen R.C. opstarten zonder die IDE-schijf :(
nl omdat de setup-cd mijn SIL-drivers niet wil zien op mijn usb-stick (heb geen floppy meer).

Overigens heb ik fixmbr etc met E: gespecificeerd erachter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:09
Verwijderd schreef op maandag 24 maart 2008 @ 16:08:
[...]

dat kan ik dus niet, want ik kan geen R.C. opstarten zonder die IDE-schijf :(
nl omdat de setup-cd mijn SIL-drivers niet wil zien op mijn usb-stick (heb geen floppy meer).
Nergens meer een losse floppydrive meer die je er even in kunt hangen?
Overigens heb ik fixmbr etc met E: gespecificeerd erachter
Dat heeft geen nut zolang je de drivers voor de controller waar de schijf aanhangt niet hebt geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nielson schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 12:47:
Nergens meer een losse floppydrive meer die je er even in kunt hangen?
nee helaas :(
Dat heeft geen nut zolang je de drivers voor de controller waar de schijf aanhangt niet hebt geladen.
DAT is wel gelukt, via die R.C. versie die via het bootmenu op C geladen word! Ik kan in R.C. ook die E-schijf zien en fixboot E: uitvoeren etc (met de melding dat dat goed is gelukt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kan het zijn dat ik in het BIOS bij de bootopties moet kiezen voor SCSI ipv DISC0,1,2,3? Dat die 0,1,2,3 alleen op de IDE-schijven slaan?? Hmmm, vanavond maar eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik haal wat !! uit de topictitel. Er is geen brand ;)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Verwijderd schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 13:40:
[...]

nee helaas :(

[...]

DAT is wel gelukt, via die R.C. versie die via het bootmenu op C geladen word! Ik kan in R.C. ook die E-schijf zien en fixboot E: uitvoeren etc (met de melding dat dat goed is gelukt)
Ow, had ik niet verwacht, maar misschien dat de s-ata driver weer overgenomen is van de bestaande xp installatie ofzo.

Zou je eens willen kijken met fdisk van een bootable dos-cd'tje o.i.d. of de partitie waar XP op staat wel actief is (en het een primaire partitie is en geen logische/extended) ? Want als fixboot start van de RC van de ide-schijf zal deze zien dat er al een hd met een actieve primaire partitie is, en als dat nog niet het geval is de partitie op de s-ata niet ook actief maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nielson schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 14:18:
[...]
Ow, had ik niet verwacht, maar misschien dat de s-ata driver weer overgenomen is van de bestaande xp installatie ofzo.
nope, want die heb ik inmiddels in zijn geheel verwijderd (DELETE) van die c-partitie.
Overigens ziet de R.C. de schijf wel gewoon netjes, ik kan ook de files dirren enzo
Zou je eens willen kijken met fdisk van een bootable dos-cd'tje o.i.d. of de partitie waar XP op staat wel actief is (en het een primaire partitie is en geen logische/extended) ? Want als fixboot start van de RC van de ide-schijf zal deze zien dat er al een hd met een actieve primaire partitie is, en als dat nog niet het geval is de partitie op de s-ata niet ook actief maken.
ik heb dat in de diskmanager in Windows bekeken. De E-partitie was nog niet actief, heb ik wel actief gemaakt en toen opnieuw fixboot gedaan. Hij was ook primair. Helaas geen resultaat :'(

het is klote dat ik niet een R.C. op kan starten zonder die IDE-schijf, maar ja, dan heb ik dus een floppy nodig. Het vervelende is dat de windows setup aanvankelijk nog WEL de USB-stick als floppy zag. Maar nu opeens niet meer (het bios meld um wel overigens bij het booten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
F_J_K schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 13:55:
Ik haal wat !! uit de topictitel. Er is geen brand ;)
Heb je ook een tip voor een wat duidelijkere topictitel misschien? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 13:41:
Kan het zijn dat ik in het BIOS bij de bootopties moet kiezen voor SCSI ipv DISC0,1,2,3? Dat die 0,1,2,3 alleen op de IDE-schijven slaan?? Hmmm, vanavond maar eens proberen.
hmmmm, dat was het dus niet. Hij boot vreemd genoeg dan nog wel op, maar gewoon weer via de IDE :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Niemand nog tips? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Verwijderd schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 18:04:
[...]

hmmmm, dat was het dus niet. Hij boot vreemd genoeg dan nog wel op, maar gewoon weer via de IDE :(
Haal eerst die IDE hd weer even los en kijk wat 'ie precies voor melding geeft, dus tot waar in het bootproces hij komt. Krijg je bijvoorbeeld 'No bootable media found' o.i.d. of een knipperende cursor dan heb je helemaal geen of een lege mbr. Met fdisk /mbr schijf je een nieuwe en zou je verder moeten komen. Krijg je iets als 'Error loading operation system' of 'Missing operating system' (of de nl vertaling) heb je wel een mbr maar geen bootsector op de nieuwe systeempartitie. Als dit een ntfs partitie is zul je met de rc aan de slag moeten, is dit FAT dan kun je bootpart proberen (bootpart winnt boot:c:). Krijg je de melding io.sys not found dan heb je een win9x bootsector ip de nt versie.

Wat je vrij makkelijk kunt proberen om in ieder geval in Windows te komen is een cd'tje maken waar de belangrijkste boot bestanden van xp opstaan aan de hand van deze pagina. In het kort, formatteer op een ander systeem vanuit xp een diskette vanuit de command-prompt met format a: /u en kopieer ntldr en ntdetect.com vanuit de root van C:\ naar de diskette plus de boot.ini op die pagina of deze :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
[boot loader]
timeout=-1
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="XP op eerste schijf, eerste partitie" /sos
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="XP op eerste schijf, tweede partitie" /sos
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="XP op tweede schijf, eerste partitie" /sos
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(2)\WINDOWS="XP op tweede schijf, tweede partitie" /sos
Even testen of je kunt booten van de diskette op dit systeem en je het menu te zien krijgt. Vervolgens met b.v. Nero een boot-cd maken waarbij je A:\ inleest. Vervolgens je niet werkende systeem proberen te booten met dit cd'tje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Boot optie moet SCSI zijn en in de RAID controller bios dien je een RAID 0 aan te maken met 1 schijf ;). Dan zou het goed moeten gaan.
Verwijderd schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 18:04:
[...]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dank je voor de uitgebreide beschrijving! _/-\o_

Paar vraagjes:

- ik krijg idd de 'No bootable media found' error. Dat fdisk /mbr verhaal: fdisk is toch van good old DOS/win95? Kan ik daarmee ook een geldige mbr maken op een ntfs partitie??
Ik weet zeker dat er geen win95-overblijfselen zijn, want ik heb op deze pc nooit win95/DOS gedraaid, alleen XP.

- ik zal proberen om bij iemand anders zo'n bootcd te maken, maar wat moet ik doen als je ermee kunt booten? Kun je dan bij de R.C. console komen? Of moet ik opstarten in een bepaalde modus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
keur0000 schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 13:30:
Boot optie moet SCSI zijn en in de RAID controller bios dien je een RAID 0 aan te maken met 1 schijf ;). Dan zou het goed moeten gaan.

[...]
hmmm, ik had in het bios de keuze tussen de modi SATA en SATA-RAID.
Omdat ik geen RAID gebruik heb ik dus voor SATA gekozen, ervanuit gaande dat de controller zich dan zou gedragen als een good-old IDE-controller. Dat werkt op zich wel, ik kan de beide SATA-schijven gewoon gebruiken etc. Maar jij zegt dus dat ik um op SATA-RAID moet zetten, dan het bios in (kan schijnbaar niet als deze niet RAID is) en dan 2 RAID0's maken met ieder een van de sataschijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Verwijderd schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 13:44:
dank je voor de uitgebreide beschrijving! _/-\o_

Paar vraagjes:

- ik krijg idd de 'No bootable media found' error. Dat fdisk /mbr verhaal: fdisk is toch van good old DOS/win95? Kan ik daarmee ook een geldige mbr maken op een ntfs partitie??
Ik weet zeker dat er geen win95-overblijfselen zijn, want ik heb op deze pc nooit win95/DOS gedraaid, alleen XP.
Ja, maakt niet uit welke fdisk je gebruikt, zo'n standaard mbr doet niet veel meer dan het commando over geven aan de bootsector in de actieve primaire partitie. Deze bootsector is wel OS specifiek (als in, de NT/2k/XP versie laadt ntldr, Win9x versie laadt io.sys enz.)
- ik zal proberen om bij iemand anders zo'n bootcd te maken, maar wat moet ik doen als je ermee kunt booten? Kun je dan bij de R.C. console komen? Of moet ik opstarten in een bepaalde modus?
Als je er mee kunt booten kun je als het goed is in de Windows installatie komen zonder de hulp van de IDE schijf. Zit je eenmaal in Windows kun je verder gaan klussen met bootfix tooltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoera! Het is gelukt!!!
Opstarten met usb-bootdisc lukte wel, maar FDISK liep vast.

Toen kwam ik op het idee om de IDE eruit te gooie, en dan Windows NOG een keer te installeren op die SATA-schijf waarbij ik na de eerste boot-poging van setup niet verder zou gaan met de setup maar gewoon de oude windows op zou starten, tenslotte stond de goede BOOT.INI al wel op die SATA-schijf. Dat ging aanvankelijk niet goed omdat setup zei dat die partitie niet geschikt was voor XP (die stond er nb wel op). Toen zag ik dat die partitie als TWEEDE stond op de sata-controller. Ik dacht, laat ik dat eens omdraaien en dan opnieuwe de setup doen. Dat lukte wonderwel en de setup zorgde ervoor dat de mbr en bootsector enzo gefixed werd. Nu heb ik in Windows de boot.ini aangepast zodat alleen de goede optie nog overblijft en de aangemaakte Windows.0 gedelete en voila. nu moet het werken zonder IDE :)

Dank iedereen voor het meedenken! :)
Pagina: 1