Toon posts:

ASUS P5E en C2D E8500? Te oud BIOS?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hopelijk kan iemand mij meer vertellen??

Ik heb een systeem gebouwd rond om een asus mainboard P5E
Met als Processor een Core2Duo E8500 met 2x 1 Gb Kingston geheugen
ddr2 KVR800D2N5/1G.
Dit alles word gevoed met een PSU van Zalman ZM600-HP, de 24 pol connector
geplaats ,incl de 8 pol (cpu 1,2) connector.
Alles is plinternieuw, en op moment dat ik de startknop indruk gaat het systeem
voor 1 seconde aan.
Alle koelfans draaien 1 slag, na ongeveer 5 seconde probeerd het systeem weer
te booten ,alleen weer voor 1 seconde om vervolgens weer uit te gaan.
Dit blijft zich herhalen. :(

Wie Oh wie kan mij hier vertellen in welke richting ik dit moet zoeken?? :'(

Bij voorbaat dank

Rene

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 19:09

Ray

hier is een mooie faq voor, ik denk zelf overigens dat je mobo wellicht ergens de kast raakt en kortsluiting geeft.

Maar het kan dus van alles zijn 'faq starten en hangen' iets :)

Verwijderd

Ik denk dat je het beste in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter kunt zoeken. ;)

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik had net zoiets een jaar geleden, toen was het mobo dood.
En 2 maanden geleden had ik ook nog iets en dat kwam door een kapotte voeding.

• InsanelyHack
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-05 20:47
Goede Bios erop ? Min 06.02 moet erop staan voor Penryn Procs.

Ook kan het geheugen zijn. De chipset schakelt het systeem helemaal uit bij sommige overclocks om de overclocks te activeren. Ik zeg niet dat je overclockt maar het kan zijn dat het moederbord dit wel denkt. En daarom in een soort lus van reboots zit. Probeer eens ander geheugen of proc als je dat kan.

Verwijderd

Kans is idd groot dat het gewoon de bios versie is. En anders kan het veel zijn.

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Heb je alles goed aangesloten/vastgezet? Wat heb je verder geprobeerd om het op te lossen? Heb je bijv. al gekeken in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter? Probeer dat anders even. Of als het het al heb gedaan (al dan niet na aanleiding van de reacties) post dan even wat je allemaal heb geprobeerd. Misschien dat we je dan beter kunnen helpen. :)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie snelle reactie's

Maar ik denk dat dit geen probleem van bios of geheugen is, omdat het niet
eens tot Booten komt.
Het systeem schakeld al binnen 1 sec totaal uit , je ziet net de koelfannen
heel even draaien.
Dit zou volgens de FAQ op dit forum betekenen dat de PSU of overbelast is
,aangezien deze 600Watt is lijkt dat mij sterk.
Of er zou een kortsluiting met de kast kunnen zijn, ik heb daarom het mainboard
uit de kast gehaald en los getest.
Hetgeen ook geen resultaat had.
Daar bij komt ook nog eens kijken, dat ik de PSU in een P4 systeem getest heb,
en daar wel in op startte

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-05 12:17
Waarom denk je dat het geen bios probleem is?

Als je bios de penryn niet ondersteund kan het goed zijn dat je systeem zichzelf uitschakeld omdat het niet compatible hardwar ziet.

Denk er wel aan dat je systeem op het moment dat je op de powerknop duwt (en stand-by ook maar dat daargelaten) al met je bios dingen checked.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog eens de userguide erbij genomen,het mainboard ondersteund
de laatste Core2Duo en de volgende intel generatie 45Nm processoren.

En daarbij zijn er op internet vele systemen te vinden op deze combinatie:

Behuizing Coolermaster Centurion 5
Voeding Be Quiet Straight Power 700W
Processor Intel Core 2 Duo E8500 @ 3,16ghz
Moederbord Asus P5E (Intel X38)
Grafische kaart Sapphire HD3870X2
Geluidskaart Creative X-Fi Extreme music 7.1
CPU koeler Scythe Infinity
Geheugen OCZ Titanium XTC CAS4 (2x 2048mb) @ 800mhz
Harde Schijf 2x Seagate Baracuda 7200.10 250GB 16mb cache
DVD speler Lite-On LH-20A1S

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-05 23:11
Ik had laatst een vergelijkbaar probleem met een Be Quiet Dark Power Pro 450W voeding. Achteraf bleek de voeding defect te zijn dit is geverifieerd door de webshop waar ik 'm had aangeschaft.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Asus houdt een hele handige lijst bij van ondersteunde CPU's per moederbord met, indien van toepassing, de BIOS versie die nodig is voor bepaalde CPU's. Zoek die even op, dan weet je zeker dat het daar wel of niet aan ligt.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:21
Verwijderd schreef op maandag 24 maart 2008 @ 14:43:
Ik heb nog eens de userguide erbij genomen,het mainboard ondersteund
de laatste Core2Duo en de volgende intel generatie 45Nm processoren.
Da's heel mooi, maar dat neemt niet weg dat ze pas ondersteund worden vanaf een bepaalde biosversie.
En daarbij zijn er op internet vele systemen te vinden op deze combinatie:
Ook heel mooi, maar wat dan nog? :P Winkels die die systemen aanbieden kunnen vast wel een BIOS flashen. ;)

Heb je misschien een andere CPU om mee te testen? (Is die P4 toevallig al S775?) Als dat werkt ben je er waarschijnlijk met een BIOS-upgrade, als dat niet werkt lijkt het er op dat je mobo kapot is...
et36s schreef op maandag 24 maart 2008 @ 14:46:
Ik had laatst een vergelijkbaar probleem met een Be Quiet Dark Power Pro 450W voeding. Achteraf bleek de voeding defect te zijn dit is geverifieerd door de webshop waar ik 'm had aangeschaft.
Dat P4 systeem wilde er wel mee opstarten, dus de voeding doet wel iets. Zou natuurlijk kunnen dat ie er mee ophoudt bij hogere belasting dan die P4 veroorzaakt...

@TS: Je hebt vast al wel eens alles dat je niet nodig hebt (HDD's, optical drives, extra insteekkaartjes) losgehad?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-05 22:55
Zo min mogelijk hardware installeren.
Dan andere voeding inbouwen, en niet je voeding in een andere pc testen.

Verwijderd

Topicstarter
Gechecked bij Asus , de P5E ondersteund de Core2Duo E8500??
Systeem getest ook zonder HDD,s en DVD.

En hoe biosupgrade je een PC die niet start ??

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Verwijderd schreef op maandag 24 maart 2008 @ 15:14:
Systeem getest ook zonder HDD,s en DVD.

Als de PC niet start omdat de CPU niet ondersteund wordt moet je een CPU gebruiken die wel werk op je moederbord om hem te flashen.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:21
Verwijderd schreef op maandag 24 maart 2008 @ 15:14:
Mits je een BIOS-versie hoger dan 0502 hebt ja. Bios 0502 is uitgegeven op 18 december 2007. Het is niet echt ondenkbaar dat er 3 maanden tussen fabriek -> importeur -> groothandel -> retailhandel -> eindgebruiker zit.
Met een andere proc...

edit:
Even ter referentie nagekeken: De twee P5K-VM bordjes die ik zaterdag (in de winkel) gekocht heb hadden een bios uit juli 2007. You do the math. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Xander op 24-03-2008 15:30 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• mastercard
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-05 18:51
ja zou dan wel aan de bios kunnen liggen alhoewel het niet persee hoeft,

ik heb paar dagen terug nieuw setje gekregen met MSI mobo en intel E2200, die werd volgens de MSI site niet ondersteund door de bios die op het bord zat maar toch kon ik gewoon booten en windows installeren..

daarna heb ik wel voor de stabiliteit de nieuwste bios erop gezet maar het werkte opzich dus al daarvoor

Verwijderd

mastercard schreef op maandag 24 maart 2008 @ 15:57:
ja zou dan wel aan de bios kunnen liggen alhoewel het niet persee hoeft,

ik heb paar dagen terug nieuw setje gekregen met MSI mobo en intel E2200, die werd volgens de MSI site niet ondersteund door de bios die op het bord zat maar toch kon ik gewoon booten en windows installeren..

daarna heb ik wel voor de stabiliteit de nieuwste bios erop gezet maar het werkte opzich dus al daarvoor
Kan ook zijn idd. BIOS die de cpu nog niet ondersteund kan ervoor zorgen dat je niet eens boot hebt, of kan ervoor zorgen dat je wel boot hebt maar niet stabiel draait, of misschien nog iets anders.

Gezien de historie van de topicstarter lijkt de kans me wel zeer reeel dat het een bios-update benodigd om zijn probleem op te lossen. Is toch allenszins het meest logische om te doen voor andere dingen te troubleshooten.

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Verwijderd schreef op maandag 24 maart 2008 @ 14:13:
Bedankt voor jullie snelle reactie's

eens tot Booten komt.
Het systeem schakeld al binnen 1 sec totaal uit , je ziet net de koelfannen
heel even draaien.
Wees niet te snel met zulke conclusies. Zeer goede kans dat het wel de verouderde BIOS is. Je gaat naar een Penryn toe, waar toch weldegelijk een geijkte BIOS voor nodig zal zijn.
(mastercard)

Ja, maar een het verschil tussen zeg een Kentsfield en een Penryn is stukken groter dan tussen zeg, een oude E6700 B3 en een Q6700 G0 stepping: in het laatste geval heb je goede kans dat het nog wel opstart; maar een Penryn is echt anders. Ik denk dat je mobo er zonder goede BIOS gewoon niks mee kan.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• GetaGrip
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-05 21:30

GetaGrip

Nee... echt? - Ga weg!

Verwijderd schreef op maandag 24 maart 2008 @ 13:35:

Wie Oh wie kan mij hier vertellen in welke richting ik dit moet zoeken?? :'(
Pssst... HIER al gekeken.... ? en Hier en Google

en waarom vraag ik me nu af wat voor Bios versie je NU draait? Tip lees ipv E8400=E8500
eens tot Booten komt.
-"You will need the latest 0502 BIOS on the board, or the board won't even POST. And the chances are, most of the boards retailing have an older version BIOS, so you will need another 775 processor that the board supports to flash it. See if you can borrow from a friend or ask the retailer to flash it for you."

Via bovenstaande link(en)

Cheers, GetaGrip

GetaGrip is net een mens.......

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:56

Thandor

SilverStreak

Het BIOS zou zeker het probleem kunnen zijn maar test eerst even hetgeen wat je nu makkelijk kunt testen. Ik zie dat het al het e.e.a. gedaan hebt maar nergens lees ik dat je eens met één geheugen module getest hebt. Probeer dus allebei de geheugen modules een afzonderlijk alvorens je op zoek gaat naar een oudere CPU waar je een nieuw BIOS mee kunt flashen :).

Anyhow, ik ga dit topic even een titelfix geven: 'Dit probleem heb ik nog nooit meegemaakt??' -->
'ASUS P5E en C2D E8500? Te oud BIOS?'

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Hoholi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-12-2025

Hoholi

The only one

Heb toevallig vorige week ook een systeem gemonteerd met de asus p5e en een 8400 processor. Biosversie was en is nog steeds 502. Bij een oude biosversie start de p5e ook op maar geeft de bios enkel een "compabiliteits-error"

Ik denk dat je eens goed moet kijken naar de aansluitingen van de Zalman voeding; het heeft mij 20 minuten denkwerk gekost vooraleer ik een stekker durfde aan te sluiten. Zelf heb ik de 24-pin (20+4) aangesloten en een enkele 4-pins aansluiting want de 2e op de Zalman heeft de polariteit gedraaid; dus goed kijken ! Verder alleen nog een 6-pin's aansluiting naar de 8800 GT.

Religion is Opium for the Masses

Verwijderd

Topicstarter
Even weer een update, het verhaal word steeds beter en beter.

Na de trouble shooter te lezen van deze site was ik er heilig van overtuigd dat er sluiting ergens zat.
Na het hele MoBo uitgebouwd te hebben, had ik nog steeds de klacht (ventilatoren heel even draaien en no boot).
Toen ik vervolgens het nog een keer probeerde starte het MoBo WEL OP ????
Maar mijn vreugde verdween als sneeuw voor de zon toen ik geen beeld kreeg.

Ik ben weer verder op zoek gegaan, en inderdaad zoals boven beschreven de E8500 word op
oude bios NIET ondersteund.
Vervolgens een E6300 weten te regelen, en met veel spanning weer opstarten.
En het hele feest begon weer van vooraf aan ventilatoren weer heel even draaien en no boot, vervolgens alles weer van het board gehaald behalve ,geheugen ,en videocard.
Maar helaas weer ventilatoren even draaien en no boot, na een paar keer starten boot
de hele boel ineens op.
Ik zie beeld en alles werkt vlekkeloos, na het uitschakelen en weer op starten ,weer
ventilatoren even draaien en no boot.

Wat is nu het probleem Voeding of Mobo (blijkbaar videocard en geheugen en processor niet)

Ik weet het niet meer, wie wel HELUP!!!!!!!!!

Verwijderd

Test je het systeem met het absolute minimum aangesloten?
Dus enkel:
- CPU + koeler
- 1 latje mem
- moederbord uiteraad
- grafische kaart (noodzakelijk voor beeld) -> vind ik niet direct iets van info over terug
- voeding aansluiten: 20+4 pins moederbord, 4 of 8 pins CPU en eventueel PCI-E

Dus geen hd, optical of zoiets. Heel deze zaak vrij uit de kast op een niet-metalen oppervlak. Zien dat alles zuiver en goed geinstalleerd is. Grafische kaart goed in het slot zit, geheugen goed in het slot zit. CPU goed geinstalleerd, geen schade aan de LGA (wat nogal durft voor te komen) ? Power button (en enkel deze) op de juiste pinnen van het moedebord.
Vervolgens proberen te booten. Eens je geboot geraakt en in BIOS kan komen, direct alles eens nakijken: geheugen voltage beetje verhogen voor de zekerheid, zien of niks buiten specs draait, indien je kan flashen vanuit bios, kan je dit misschien ook direct doen (dus USB stick met goede bios file erop klaarliggen hebben).

• GetaGrip

GetaGrip

Nee... echt? - Ga weg!

Precies zoals disco stu hierboven zegt, maar als tussen oplossing voordat je de boel de-installeert, even alle case fans losgooien en nog een keer proberen, wil ook wel eens helpen.

Mocht dat niet het gewenste resultaat opleveren, dan moet je wel out of the case gaan testen, wat overigens normaal is hoor..... bij een nieuw systeem, doe ik dat "meestal" - kijken of geen problemen zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties,

Heb alles al geprobeerd, inderdaad MB out of case ,maar helaas zelfde probleem.
En met 1 reep dimm ,videocard en GEEN HDD,s en geen case fan,s.
Het hele rare is dan , dat ik 20 x probeer te starten en dan ineens boot het MB WEL
, uiteindelijk stop alles bij "no bootable device" maar dat is normaal.
Ik kon helaas niet in bios kijken omdat ik ook geen keyboard had aangesloten, toen ik
dat wel aansloot en weer probeerde te booten begon het gezeik van vooraf aan.

Het positive van deze boot lijkt mij dat het probleem zich waarschijlijk niet in
geheugen, processor of videocard bevind.
Blijft naar mijn mening alleen de PSU en MB over ?? (correct me if i'am wrong)

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 09:40:
Het positive van deze boot lijkt mij dat het probleem zich waarschijlijk niet in
Bwa mijn ervaring met een probleem dat zich niet eenduidig manifesteert maar op willekeurige ogenblikken, is dat je op dit ogenblik met de info die je nu hebt nog niets kan uitsluiten als boosdoener. Het zou wel eens uit onverwachte hoek kunnen komen. Geen enkel onderdeel is volledig defect/non-functioneel, maar ergens moet er wel een (of meerdere) probleem zitten. Het kan goed zijn dat alle onderdelen op zich goed werken, maar dat er gewoon een compatibiliteitsprobleem is tussen bepaald onderdelen.

• GetaGrip

GetaGrip

Nee... echt? - Ga weg!

Verwijderd schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 09:40:
Bedankt voor alle reacties,

Heb alles al geprobeerd, inderdaad MB out of case ,maar helaas zelfde probleem.
En met 1 reep dimm ,videocard en GEEN HDD,s en geen case fan,s.
Het hele rare is dan , dat ik 20 x probeer te starten en dan ineens boot het MB WEL
, uiteindelijk stop alles bij "no bootable device" maar dat is normaal.
Ik kon helaas niet in bios kijken omdat ik ook geen keyboard had aangesloten, toen ik
dat wel aansloot en weer probeerde te booten begon het gezeik van vooraf aan.

Als ik in jou plaats daar mee bezig was, want (zo uit mijn hoofd) ben je d'r nu een week mee bezig.... Let it go, omruilen die handel, dan check ook nog een 50% van het resterend probleem af - want als je met het nieuwe mobo dan ook weer problemen krijgt, moet je naar de psu gaan kijken.

Ik zelf hanteer probleemoplossingen binnen 2 werkdagen, dat is 16 uur... vindt ik persoonlijk meer dan genoeg, al zou het product goed zijn, heb ik daar geen vertrouwen meer in.

[ Voor 0% gewijzigd door GetaGrip op 28-03-2008 10:09 . Reden: typo ]

Verwijderd

Topicstarter
Laatste update: Na een hoop gerommel en frustratie, heb ik een nieuw MoBo gekocht.
En ja hoor deze starte in 1 keer op zonder enig gezeik.
Ik had een Asusu P5E heb nu een Maximus Formula (eigenlijk het zelfde board alleen met meer
controlle features (lcd poster en voltage led,s))

In ieder geval iedereen bedankt voor zijn input
Pagina: 1