[RAID] Raid volume met single disk kapot

Pagina: 1
Acties:

• klaaz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-02 19:54

klaaz

it's me!

Topicstarter
Ik heb hier een PC met een Intel Raid controller waarvan het RAID volume kapot is gegaan na een blue screen (waarschijnlijk overstressed). Het probleem is echter dat ik tijdelijk een disk aan het volume had hangen door problemen met de RAID1 config. Ik heb dus geen tweede disk met dezelfde data om de zaak te recoveren.

Dat dit niet echt slim is geweest is mij ondertussen wel duidelijk geworden.

Ik kan dus niet meer starten van die kapotte volume. Maar uiteraard wel vanaf een andere disk.

In Matrix Storage Console wordt aangegeven dat het RAID 1 volume de status Failed heeft. Ik kan op dat volume weinig actie ondernemen. Op de betreffende disk onde de kop "RAID Hard Drives" kan ik de schijf echter wel "Mark as normal" geven, maar ik heb eerlijk gezegd geen idee wat voor consequenties dat heeft.

Bij het opstarten biedt de BIOS tool overigens aan om het Volume te recoveren. Maar ik ben bang dat ik daarmee meer kapot maak dan repareer.

Mijn single drive Raid1 (jaja) is dus broken. Voor mijn gevoel zou ik er toch weer gewoon bij moeten kunnen komen? Ik heb me echter suf gezocht en zou niet weten hoe... Iemand?

• klaaz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-02 19:54

klaaz

it's me!

Topicstarter
Heb toch een poging gedaan de RAID setup te recoveren in het BIOS. Daarbij werd voorgesteld een tweede beschikbare disk te gebruiken voor de recovery. Aangezien dat dat betekent dat de RAID volume de gedaante aan zal nemen van de tweede disk heb ik het vervolgens afgebroken.

En wat schertst mijn verbazing, de fout is vervolgens verdwenen op de eerste disk!

Erg jammer dat dit niet gedocumenteert is, erg mooi dat het toch opgelost is.

Nu snel de Mirror weer opbouwen.... ;) en backuppen natuurlijk !

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-02 10:41

Demo

Probleemschietende Tovenaar

klaaz schreef op maandag 24 maart 2008 @ 15:34:
Erg jammer dat dit niet gedocumenteert is, erg mooi dat het toch opgelost is.
Ik denk dat dit eerder een gevalletje enorm geluk is, dan een feature van deze RAID-controller ;) Een RAID1 volume met maar één schijf is geen RAID1..

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Demoniac schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 16:22:
[...]
Ik denk dat dit eerder een gevalletje enorm geluk is, dan een feature van deze RAID-controller ;) Een RAID1 volume met maar één schijf is geen RAID1..
Sterker nog je kunt helemaal geen RAID gebruiken als je maar één hardeschijf hebt. Of je moet al een gedegradeerde RAID1 hebben gehad, omdat reeds eerder een hardeschijf is stuk gelopen. Je bent dan erg stom geweest om deze niet te vervangen, voor nu heb je gewoon heel erg veel geluk gehad.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• KermieCow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:21

KermieCow

to MOoh or not to MOoh...

sommige raid controllers moet je de schijf initialiseren.. hij maakt er dan jbod van..