[XP] Boot.ini backup herstellen vanuit herstelconsole

Pagina: 1
Acties:

• RickXX
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-12-2022
Hey tweakers,

Ik zit met een probleempje. Laat ik maar bij het begin beginnen. Ooit kreeg ik opeens de melding dat hal.dl niet gevonden kon worden en dat ik die opniew zou moeten toevoegen. Vervolgens heb ik via de herstelconsole toen mijn boot.ini vervangen via bootcfg /list, bootcfg /rebuild en dan de vervolgens de attrib -h -s -iets oid. Dat werkte en mijn pc starte weer op. Vervolgens moest ik wel elke keer kiezen welk "besturingsysteem" (1 geinstalleerd) ik wou kiezen. De keuze was Windows (Standaard) en Microsoft Windows XP Home Edition. De tweede (niet default ingesteld) werkte wel, daarmee kon ik opstarten, de 1ste resulteerde in heropstarten. Na een tijdje had ik genoeg van dit keuzemenu en dacht ik zelf even handmatig de boot.ini aan te passen. Ik heb mijn oude boot.ini gebackupped op mijn bureaublad en vervolgens de boot.ini aangepast. Na heropstarten was het gevolg dat 1. "Microsoft Windows XP Home Edition" S heette. En 2, dat beide opties niet meer meer werken en resulteren in heropstarten. Ook met de mededeling dat hal.dl niet meer bestaat en vervangen moet worden. Veilige modus/foutopsporing/laatst recente instellingen die werken e.d werken allemaal niet. Ofterwijl alleen in de herstelconsole of formatteren ligt de oplossing naar mijn weten. Er staan een hoop belangrijke bestanden op mijn pc die gedeeltelijk geback-upped zijn. Ik hoop het deel dat allemaal niet gebackupped is nog te kunnen herstellen.

Ik heb hetzelfde truukje nog een keer geprobeerd, bootcfg, fixboot etc maar dit werkt niet. Als ik bijv bootcfg /list doe krijg ik geen lijst te zien en bootcfg /rebuild resulteert in "iets" wat mogelijk bootcfg verhindert. Dan moet ik een schijfcontrole uitvoeren waar hij in eerste instantie geen fouten vind en bij een uitvoerige schijfcontrole /p vind hij ook geen fouten. Ik heb geen idee wat ik nu moet doen. Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen. Gezien mijn oude boot.ini ook nog op mijn bureaublad staat gebackupped. Is er geen manier dat ik deze terug kan schrijven in de goede map, en het oude boot.ini kan verwijderen?

Thanks in advance!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

RickXX schreef op maandag 24 maart 2008 @ 12:34:
Gezien mijn oude boot.ini ook nog op mijn bureaublad staat gebackupped. Is er geen manier dat ik deze terug kan schrijven in de goede map, en het oude boot.ini kan verwijderen?
Die zou je dan wel terug kunnen kopieren, maar ik zou de niet-werkende boot.ini gewoon renamen (boot.ini.old) in plaats van verwijderen.

Die staat trouwens standaard in de root van je systeem/bootschijf (meestal C:), niet in een map.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-02 12:15
Volgende keer maar gewoon via (start->uitvoeren) msconfig je boot lijstje aanpassen? O-)

XP heeft geen bcdedit he? Anders kon je daar wel wat mee:

http://technet2.microsoft...1a93dd91033.mspx?mfr=true

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

offtopic:
XP heeft geen bcdedit he?
Notepad :Y)

Maar voor de verdere opties in je Recovery Console:
Beschrijving van de herstelconsole van Windows XP

[ Voor 52% gewijzigd door alt-92 op 24-03-2008 14:34 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• RickXX
alt-92 schreef op maandag 24 maart 2008 @ 12:47:
[...]

Die zou je dan wel terug kunnen kopieren, maar ik zou de niet-werkende boot.ini gewoon renamen (boot.ini.old) in plaats van verwijderen.

Die staat trouwens standaard in de root van je systeem/bootschijf (meestal C:), niet in een map.
De boot.ini staat inderdaad gewoon in de rootmap. Ik heb eerst de oude boot.ini op het bureaublad opgeslagen en vervolgens de boot.ini aangepast in de rootmap. Via msconfig kan ik met home edition
mijn boot list niet aanpassen. Vandaar dat ik op de andere manier deed.

Zou je mij kunnen vertellen hoe ik de niet-werkende boot.ini, die ik inmiddels volgens mij al gedelete heb via del boot, kan renamen in boot.ini old. En met welk commando ik vervolgens de oude boot.ini terug kan kopieren vanaf het bureaublad naar de rootmap?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

RickXX schreef op maandag 24 maart 2008 @ 15:53:
Zou je mij kunnen vertellen hoe ik de niet-werkende boot.ini, die ik inmiddels volgens mij al gedelete heb via del boot, kan renamen in boot.ini old.
Iets wat weg is kun je niet renamen.
En met welk commando ik vervolgens de oude boot.ini terug kan kopieren vanaf het bureaublad naar de rootmap?
Welke commands en mogelijkheden je hebt staat toch in de link die hierboven staat ook uitgelegd?

• RickXX
Ik ben geen held met dos. (Al mag ik dit eigenlijk officieel geen dos noemen maar een simulatiedos oid). Maar het komt dus op de volgende commando's neer die ik moet gaan geven:

Eerst door middel van CD naar mijn bureuablad gaan;

cd "\documents and settings\rick\bureaublad
waardoor ik dus op mijn bureaublad kom en vervolgens zou ik dan een copy command moeten geven die er ongeveer zo uit ziet:

COPY BOOT.INI C:

Nu probeer ik dit en krijg ik toegang geweigerd als ik richting mijn bureaublad wil komen. Dat zal te maken hebben met het volgende neem ik aan:
Beperkingen van de herstelconsole
Vanuit de herstelconsole hebt u uitsluitend toegang tot de volgende items: • De hoofdmap.
• De map %SystemRoot% en de submappen van de Windows-installatie waarbij u zich hebt aangemeld.
• De map Cmdcons.
• De stations voor verwisselbare media zoals het cd-rom-station of het dvd-rom-station
Ik kan dus niet op mijn bureaublad komen omdat ik tot de bovenstaande plaatsen beperkt ben in de herstelconsole?

Hoe nu verder?

• RickXX
Hmm. Op een wonderbaarlijke wijze, na nóg een hoop gekloot in de herstelconsole zegt mijn pc nu opeens dat ik een Ongeldige boot.ini hebt en dat hij opstart van c:/windows. Godzijdank al mijn bestanden kunnen back-uppen. Nu de boot.ini aangepast in het volgende;

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOW S
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect

Ik ga nog even genieten van mijn computer voordat ik her opstart. Ik hoop dat hij het dan wel weer doet. Thanks voor alle hulp so far in ieder geval. Het lijkt erop dat het probleem opgelost is. Vraag me alleen niet hoe ;)!
Pagina: 1