Harddisk wat te doen..

Pagina: 1
Acties:

• Hardcore-Maniac
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-11-2017
Ten eerste wil ik duidelijk maken dat dit een vraag om een mening is, het is een persoonlijke mening maar wat zouden jullie doen?

Ik heb een laptop( dual core intel T2050 1GB 160GB schijf samsung spinpoint IDE)

ik heb nog een 80GB laptop schijf in een 2,5 inch bracket IDE en nog een 40GB laptopschijf.

ik sta nu voor een kwestie, wil een grotere schijf om films e.d. op te slaan, mn 160GB raakt vol.

de 80GB in 2,5 inch bracket gebruik ik eigelijk als Backup net zoals de 40 GB, elke week een keer backuppen op de80GB en de echt belangrijke bestanden zet ik eens per maand op de 40 GB schijf, deze bewaar ik in mn kluisje.

wat ik nu kan doen zijn 2 dingen.

1.een 500GB externe 3,5 inch harddisk kopen
-voordelen
veel schijfruimte, redelijk goedkoop(85 euro)
-Nadelen
traag(usb 2.0) of Firewire 800, geen Esata beschikbaar op mn laptop.
Niet zomaar mee te nemen(externe voeding en groot e.d.)

2.een 250GB 2,5 inch schijf voor in mn laptop aanschaffen(grootste in zn soort(IDE))
-voordelen
Altijd je data bij, snel, redelijk goedkoop(85 euro), kan mn 160GB dan als backup gebruiken en de 80GB en 40GB voor echt belangrijke bestanden.
-Nadeel
als ik ooit een nieuwe laptop aanschaf kan ik de schijf niet overzetten aangezien er dan WS sata in zit.(wat wel kan is dan de 250GB als externe schijf gebruiken in het 2,5 inch bracket)

nu de vraag wat kan ik het beste doen volgens jullie mening?oftewel wat zouden jullie doen.

alvast bedankt.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:52
Hardcore-Maniac schreef op maandag 24 maart 2008 @ 11:55:
-Nadeel
als ik ooit een nieuwe laptop aanschaf kan ik de schijf niet overzetten aangezien er dan WS sata in zit.(wat wel kan is dan de 250GB als externe schijf gebruiken in het 2,5 inch bracket)
Tegen de tijd dat je een nieuwe laptop aanschaft kost een 250GB stata laptopschijf ook niet zo veel meer, dus ik stel voor dit nadeel van tafel te vegen.

Ik zou dus gewoon die 250 in je laptop schroeven. Dan heb je met die 160 een mooie backupschijf en wat je later doet, dat komt tegen die tijd wel.

Punctuality is the politeness of kings

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Precies, ik ben het met dreamscape eens dat het niet zoveel nut heeft om dit soort dingen futureproof te gaan kopen, gezien het feit dat het zo goedkoop is (zeker over een jaar of 2).

Een interne disk geniet meestal mijn voorkeur, omdat je dan niet met losse zooi loopt te sjouwen, dus ik zou voor die 250GBer gaan.

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-12-2025
Misschien een optie 3?
Een 2,5" externe schijf is imho ook een optie. Zelf heb ik een Toshiba 500GB 3,5" externe schijf en zoals je zelf al aangeeft: groot en een extra voedingskabel nodig. De 2,5"-versies hebben vaak een voeding via USB wat de extra adapter al wegneemt.
Een groot voordeel van een externe schijf is natuurlijk ook dat je gemakkelijk op verschillende pc's/notebooks je schijf kunt gebruiken.
De overdracht snelheid van USB 2.0 heeft bij mij nog niet veel invloed gehad op de kwaliteit van het afspelen van films. En met Firewire zou dit al helemaal geen problemen op moeten leveren.

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:52
Arthas schreef op maandag 24 maart 2008 @ 12:14:
Misschien een optie 3?
Een 2,5" externe schijf is imho ook een optie. Zelf heb ik een Toshiba 500GB 3,5" externe schijf en zoals je zelf al aangeeft: groot en een extra voedingskabel nodig. De 2,5"-versies hebben vaak een voeding via USB wat de extra adapter al wegneemt.
Een groot voordeel van een externe schijf is natuurlijk ook dat je gemakkelijk op verschillende pc's/notebooks je schijf kunt gebruiken.
De overdracht snelheid van USB 2.0 heeft bij mij nog niet veel invloed gehad op de kwaliteit van het afspelen van films. En met Firewire zou dit al helemaal geen problemen op moeten leveren.
Als hij die 250 GB in z'n laptop stopt, wordt z'n huidige 160 GB de externe schijf die jij nu voorstelt ;)

Punctuality is the politeness of kings

• Hardcore-Maniac
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-11-2017
dacht ik idd ook al aan dus lijkt me idd duidelijk.

Als er nu 320 GB laptop schijven in IDE waren zou het helemaal simpel worden maar die zijn er niet zover ik weet(volgens pricewatch ook niet) weet iemand of die er misschien toch zijn?
Pagina: 1