Toon posts:

Is een LCD tv een goede/redelijke vervanger van een TFT

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo tweakers,
ik vroeg mij af of een LCD scherm een redelijke vervanger is van een TFT scherm.
HD of niet maakt dat veel uit voor de resolutie, als gpu heb ik een 8800GT (met tv-out dus).
Cya,
Rik
EDIT: deze lijkt mij wel oke: http://www.samsung.com/nl...ultifunctional/2032mw.asp
er staat dat de max res 1680 x 1050 is, is dit dan dezelfde kwaliteit resolutie als op een monitor, sorry voor mijn onbenul maar ik ben nieuw met deze dingen ;)

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2008 11:33 ]

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:08
Als je het als vervanger wilt gaan gebruiken, dan moet je hem in ieder geval niet op je TV-out aansluiten. Die heeft een veel lagere resolutie namelijk.

omniscale.nl

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik zou dat niet doen, vanwege:
  • TFT resoulties gaan veel hoger dan een LCD-TV
  • TFT's zijn goedkoper dan LCD-TV's
  • TV-out op een LCD-TV ziet er niet uit (VGA of DVI is een must voor een beetje normaal kijken)
  • TFT's zijn vele malen scherper
Ik zou dus niet een LCD-TV gaan gebruiken ipv een TFT-scherm.

Ik heb een 32" HD-Ready LCD-TV die 1366x768 kan, een TFT scherm kan hogere resoluties aan. En aangezien een TFT gemaakt is om er niet zo ver vanaf te zitten zoals je met een TV doet, is het scherper. Ik zie op m'n TFT vanaf 40cm geen pixel, terwijl ik die wel zie op m'n TV.

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Topicstarter
hoe kan ik dat dan doen? TV-out is toch composite en dat was toch HD :P ?

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

TV's hebben over het algemeen een veel hogere dotpitch: de pixels zijn veel groter. Hierdoor zal dus alles minder scherp zijn. Dat is vervelend als je er vrij dicht op zit.
Daarnaast is de resolutie van alles behalve Full HD enorm laag.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Verwijderd

Topicstarter
er staat dat de max res 1680 x 1050 is, is dit dan onzin want dat is hoger dan mijn huidige (1280x1024).
Dit is toch gewoon de normale resolutie van 20" dat is toch niet minder dan een TFT of begrijp ik hier iets verkeerd?

Verwijderd

Topicstarter
aha dotpitch dat is dus het probleem, de pixels zijn veel groter, maar hoe kunnen er op 20" LCD TV (Full HD) evenveel passen als op een 20" TFT? allebij 1680x1050 .

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2008 11:38 ]

• Sqorpius
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-10-2025
een LCD tv is meestal Niet beter dan een normaal tft scherm omdat de resoluties van een (HD) LCD tv veel lager liggen dan een TFT paneel. Ook ligt het eraan hoe dicht je op het scherm zit.
HD ready houd in hoeveel beeldlijnen er verticaal op het scherm kunnen worden afgebeeld. een Standaart tv heeft een resolutie van 640 x 480. Een Hd ready tv meestal 1366 x 786 ( Wat inhoud dat de tv in staat is om 720 verticale lijnen af te beelden) En Full hd heeft een resolutie van 1920 x 1080. Het beste is een TFT te kopen voor computer gebruik omdat die 1.) goedkoper zijn 2.) hogere resoluties hebben met een kleiner formaat ( denk aan 1680 x 1050 op een 20 inch tv)

Succes

Edit: Ik zie dat er 3 mij voor waren maar alsnog :z

[ Voor 3% gewijzigd door Sqorpius op 24-03-2008 11:38 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op maandag 24 maart 2008 @ 11:33:
hoe kan ik dat dan doen? TV-out is toch composite en dat was toch HD :P ?
nee component is geen composiet, composiet is niet hd
composiet vind je bijv terug in scartpluggen, het wordt ook vaak een "video in/out" genoemd

[ Voor 16% gewijzigd door Fish op 24-03-2008 11:40 ]

Iperf

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Een beetje 20" TFT kan vele malen hoger dan 1680x1050 weergeven. Vergeet niet dat er bij een TV veel meer meuk in zit waar alles mee overweg moet kunnen. Bij een TFT is dat dus niet aanwezig. Die laat simpelweg gewoon zien wat ie krijgt voor signaal. Een TV moet alles gaan upscalen/downscalen.

Als je op het zelfde scherm TV wil kijken kan je beter een 20" TFT kopen met een goeie resolutie (die dus hoger kan dan 1680x1050) en er een TV-tuner kaart in zetten. Dan heb je op je PC veel beter beeld, TV kijken kan je ook, en ben je goedkoper uit (gokje).

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Topicstarter
sorry maar ik snap het nogsteeds niet, als ik een 20" TFT zou hebben met een max resolutie van 1680x1050 is dat dan mooier beeld dan een Full HD TV van 20" met dezelfde resolutie van 1680x1050. De panelen hebben dezelfde oppervlakte (20" diagonaal) en hetzelfde aantal pixels (1680x1050)
EDIT: voorbeeld monitor:
pricewatch: Iiyama ProLite E2001WSV-B1
Schermresolutie 1680x1050 (WSXGA+)

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2008 11:44 ]

Verwijderd

De samsung die je aamhaalt (2032) is een combi van een normaal computerscherm waar tevens een tv tuner inzit. Is dus dacht ik geen lcd.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

als jij tv wil kijken op je monitor, heb je gewoon een leuke monitor aan dat ding uit de link

(waarschijnlijk heeft de helft hem niet bekeken en denkt dat je en 40 inch lcd bedoeld)

Iperf

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01:13

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Erh, een TFT scherm is ook gewoon LCD, dus daar moet je het onderscheid niet op maken :)
Verwijderd schreef op maandag 24 maart 2008 @ 11:41:
sorry maar ik snap het nogsteeds niet, als ik een 20" TFT zou hebben met een max resolutie van 1680x1050 is dat dan mooier beeld dan een Full HD TV van 20" met dezelfde resolutie van 1680x1050.
Ten eerste is een 1680x1050 TV niet full HD. Ten tweede zijn dit soort schermen ongeveer hetzelfde als computerbeeldschermen, alleen dan met een analoge tuner. Dus ja, die kan je net zo goed als beeldscherm gebruiken als precies hetzelfde scherm maar dan zonder tuner.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

Topicstarter
Is die dan wel goed te gebruiken, ook voor spelletjes (fanatieke FPS speler UT, Quake, PK enzo :P)? FYI resolutie van 1680x1050 is voor mij genoeg.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dat ligt eraan hoe kritisch je bent. Het ding heeft wel een TN-paneel, dus beste snelle responstijd (maar dus ook een kleine kijkhoek).

Daar moet je reviews voor lezen of het ding zelf testen. Of het dan wel of niet een tv is maakt voor die eigenschap niks uit.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• marcieking
  • Niet online

marcieking

RaZ schreef op maandag 24 maart 2008 @ 11:40:
Een beetje 20" TFT kan vele malen hoger dan 1680x1050 weergeven.
Nee, 1680x1050 is de standaardresolutie van 20" schermen tegenwoordig, ook van 21.6" en 22" btw.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dat ding wat je aanhaalt is dus eigenlijk geen LCD-TV, maar een TFT scherm met ingebouwde TV-tuner. Hij zal dus als primair doel hebben scherp beeld van een kleine afstand weer te geven. Met een responsetijd van 5 ms, is dit een prima ding op mee te gamen.

Het is dus geen LCD-TV waar je ook een PC op kan aansluiten (wat ik met m'n 32" LCD TV wel heb).

Als de resolutie voor jouw prima is, zal dit scherm wel voldoen.

Ey!! Macarena \o/

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Het is wel een LCD-TV (en een TFT-scherm, want dat is dezelfde beeldtechniek :z ).

Het enige verschil is dat een TV een tuner ingebouwd heeft zitten, in dit geval een analoge tuner. Waar komt nou dat idee vandaan dat er een verschil is tussen het LCD van een TV en het LCD van een monitor?

Verwijderd

Topicstarter
Inkijkhoek maakt voor mij niks uit aangezien ik er recht voor zit, response tijd van 5ms is iets langzamer dan mijn huidige 2ms, maar ik heb ook al 14 gehad dus moet wel oke zijn denk ik ;)

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Gizz schreef op maandag 24 maart 2008 @ 11:52:
Het is wel een LCD-TV (en een TFT-scherm, want dat is dezelfde beeldtechniek :z ).

Het enige verschil is dat een TV een tuner ingebouwd heeft zitten, in dit geval een analoge tuner. Waar komt nou dat idee vandaan dat er een verschil is tussen het LCD van een TV en het LCD van een monitor?
Het ligt hem in het primaire gebruik van het apparaat.

Ik zit nu met de laptop op een 15,4" scherm, en dat ziet er prima uit. Als ik de zelfde afstand vanaf m'n LCD-TV ga zitten, zie ik gewoon elke pixel. Dat ding is dus primair een TV, met een aanlsuiting voor de PC.

Het scherm in de OP heeft als primair doel een monitor te zijn, en zal daar dus een betere kwaliteit neerzetten voor een klein kijkafstand. Zeker als je ziet naar de toch al hoge resolutie. mijn HD-Ready TV heeft native 1366x768, voor 32" en dit is 1680x1050 voor 20".

Dus ja, er zit wel degenlijk verschil in, puur door het feit waarvoor iets gebruikt wordt.

Dat de techniek het zelfde is, LCD == TFT, wil niet zeggen dat elk scherm de zelfe eigenschappen hebben. Een TV heeft een grotere kijkhoek dan een computerscherm. Aangezien je met een scherm op je pc er vele malen dichter op zit.

Dus een LCD-TV (die primair als doel heeft om TV/DVD te kijken) is ondergeschikt aan een TFT (LCD monitor). Aangezien dat de vraag was. Dat de TS komt met een LCD-monitor die een TV-tuner heeft, en dus niet een TV is, is een ander punt :P

[ Voor 8% gewijzigd door RaZ op 24-03-2008 12:08 ]

Ey!! Macarena \o/

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

RaZ schreef op maandag 24 maart 2008 @ 12:05:
[...]

Het ligt hem in het primaire gebruik van het apparaat.
Het wordt nu een beetje flauw, maar volgens mij is iets een tv als het tv-signalen aan kan :)
Een TV heeft een grotere kijkhoek dan een computerscherm. Aangezien je met een scherm op je pc er vele malen dichter op zit.
Dat hoeft helemaal niet zo te zijn, dat ligt helemaal aan het gebruikte paneel. Een goedkope tv met TN-paneel zal een veel kleinere kijkhoek hebben dan een goed computerscherm met S-IPS paneel. En vice versa, een goedkoop TN computerscherm zal een kleinere beeldhoek hebben dan een grotere TV met een goed PVA paneel.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Gizz schreef op maandag 24 maart 2008 @ 12:08:
[...]

Het wordt nu een beetje flauw, maar volgens mij is iets een tv als het tv-signalen aan kan :)
Ik vond het niet zo flauw eigenlijk. Je kan mij niet vertellen dat jij als je lekker aan het browser bent op de zelfde afstand zit als je TV kijkt. Het is een wereld van verschil hoe je iets beleeft. Zo is de kijkafstand met computerwerk waarbij je dichter op het scherm zit, omdat je je focus't op het geen wat je aan het doen bent, en dus niet je hele scherm bewust ziet.

Terwijl als je TV kijkt, je er verder vanaf zit, zodat je alles wel ziet, omdat je kijkt naar 'the big picture'.

Het gebruik van een TV en een monitor is dus anders. Daarom zijn de pixels op een TV ook groter, omdat je daar niet dichterbij gaat zitten dan 1 meter.

Vandaar dat ik zeg dat het ligt aan het primaire doel van het toestel.
[...]

Dat hoeft helemaal niet zo te zijn, dat ligt helemaal aan het gebruikte paneel. Een goedkope tv met TN-paneel zal een veel kleinere kijkhoek hebben dan een goed computerscherm met S-IPS paneel. En vice versa, een goedkoop TN computerscherm zal een kleinere beeldhoek hebben dan een grotere TV met een goed PVA paneel.
Een monitor met een kleine kijkhoek voldoet prima, daar zit je namelijk recht voor. Omdat je daar meestal alleen voor zit. Dat een TV een grote kijkhoek heeft, is omdat je daar wel met 10 man vanuit diverse hoeken goed naar kan kijken.

Zoals gezegt heeft die samsung in de OP een kleine kijkhoek, en voldoet prima voor computerwerk, maar als TV is het een leuk ding, alleen heeft het niet de eigenschappen die een TV heeft, grote kijkhoek.

Daaruit maak ik dus op dat er wel degenlijk verschil zit in een LCD-monitor met een TV-tuner (zie alleen al de resolutie itt een HD-Ready scherm) en een LCD-TV met een VGA ingang.

Ey!! Macarena \o/

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Laatste berichtje erover, want het wordt gewoon definitieneuken. Ik vind elk scherm dat TV kan weergeven een TV, klaar. Dat zegt verder niks over hoe goed iets is.
Voor de lol een definitie van wikipedia:
Televisie is een telecommunicatiesysteem voor het verzenden en ontvangen van bewegende beelden en geluid over afstand. Het bijhorende ontvangstapparaat wordt televisietoestel of tv genoemd.
Verder is het onjuist dat een kleine kijkhoek voor een beelscherm niks uitmaakt. Tuurlijk, leuk voor als je alleen maar surft, maar als designer etc. wordt je daar gewoon gek van (en om nog maar niet te spreken over de beperkte kleurweergave van een TN-scherm). Ook betreft het hier een 20" scherm voor op de slaapkamer of zo, daar ga je echt niet met 10 man omheen zitten lijkt me ;)

Dat jij dit niet het stickertje TV wil geven mag, het verandert verder niks aan de mogelijkheden/prestaties van dat ding. Het doet wat het doet.

[ Voor 14% gewijzigd door Gizz op 24-03-2008 12:27 ]

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Verwijderd schreef op maandag 24 maart 2008 @ 11:41:
sorry maar ik snap het nogsteeds niet, als ik een 20" TFT zou hebben met een max resolutie van 1680x1050 is dat dan mooier beeld dan een Full HD TV van 20" met dezelfde resolutie van 1680x1050. De panelen hebben dezelfde oppervlakte (20" diagonaal) en hetzelfde aantal pixels (1680x1050)
EDIT: voorbeeld monitor:
pricewatch: Iiyama ProLite E2001WSV-B1

[...]
FullHD is geen 1680x1050, maar 1920*1080 ;)

Verwijderd

Topicstarter
Dus nu als conclusievraag, een 20" beeldscherm en een TV-Tuner (PCI kaartje oid) of een 20" TV met een resolutie van 1680x1050, alle factoren tellen, prijs etc.
aka pricewatch: Iiyama ProLite E2001WSV-B1 vs pricewatch: Samsung Syncmaster 2032MW

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2008 12:59 ]

• marcieking
  • Niet online

marcieking

Verwijderd schreef op maandag 24 maart 2008 @ 12:50:
Dus nu als conclusievraag, een 20" beeldscherm en een TV-Tuner (PCI kaartje oid) of een 20" TV met een resolutie van 1680x1050, alle factoren tellen, prijs etc.
aka pricewatch: Iiyama ProLite E2001WSV-B1 vs pricewatch: Samsung Syncmaster 2032MW
Dat is toch echt een vraag die jij moet beantwoorden. Ik zou persoonlijk als ik uit deze twee moest kiezen voor de Samsung gaan, alleen al omdat die DVI heeft.
Je vergelijkt namelijk niet alleen een TV en PC scherm, maar de IIyama is ook nog eens low-end en de Samsung ergens in de middenklasse.

Pagina: 1