Wlan buiten, range upgraden

Pagina: 1
Acties:

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Hoi

Ik heb een wlan (2.4GHz) aangelegd bij een kennis dat ik hier eerst even beschrijf.
Pand1 : 2 Access points:
1: WRT54GC, aan de voorkant van het pand, dekt die kant prima. (channel 11)
2: WAP54G: achterkant van het pand, op de 1e verdieping (ooghoogte, op begane grond is GEEN optie) (channel 6).

Pand2: meter of 20 achter pand1 gelegen, met gewoon dunne houten muurtjes (soort guesthouse), waarin ik compleet geen bereik heb (als ik kijk met netstumbler op een IBM Thinkpad, zonder externe antenne).
Rond en achter pand2 heb ik dekking, maar in het houten huisje compleet niet. Hier staan 2 bomen (met wat blad tussen), maar er is een prima Line Of Sight (en achter pand2 is ook gewoon dekking).

Om mijn dekking goed te houden heb ik de antennes van het AP een beetje geknikt (zodat pand 2 haaks op de antenne staat, ze zijn feitelijk een paar graden omlaag gericht).

Wat kan ik hier het beste aan doen?

1: Cantenna maken. Liever niet, geen zin in hobby-boppen bij deze opstelling.
2: Extern kaartje (met goede antenne) in laptop: liever niet, dan heb ik het probleem als er meer clients komen (wat ik waarschijnlijk acht) weer.
3: Richtantennes erbij nemen: goed plan. Echter welke zijn slim? En omdat ik graag ook de omliggende tuin (je moet toch internetten aan je zwembad) wil bestrijken ben ik meer geneigd voor een sector antenne te gaan. Hoe kan ik (zonder het ding eerst te kopen) het beste bepalen of dat een werkbare oplossing is? En welke richtantenne is een aanrader voor een euro of 50? Ik hoor zeer tegenstrijdige verhalen over die dingen.
4: Alternatieve firmware en power opkrikken. Linksys WAP3.0 heeft geen stabiele alternatieve firmware.
5: 5GHz link: heb ik daar eens getest. Heel leuk, maar alleen voor point-to-point, anders moet ik alsnog een zooi PCMCIA kaartjes regelen; dus niet handig.

In het gebied hangen geen andere netwerken (op 1 na op ander channel, die -80dB doet na), en ook geen magnetrons onder het AP oid ;).

Het AP hangt achter glas (geen muur) in pand1 trouwens, en de tuin is een meter of 25 breed (althans het deel dat ik wil dekken) en even diep.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Ik heb mijn WAP54G geupgrade met DD-wrt software, waarbij ik het zendvermogen verhoogd heb tot 84mWatt. (wat aangeraden wordt door de makers, ik kan evt nog verder). Dit was eerste 25mW.

net even het AP op een apart kanaal gezet, en netStumbler gedraaid.... geen resultaat zichtbaar (raar).

Verder: ik heb zowel een 13dBi sector antenne gekocht als wat 7dBi omni's van Linksys.
Is mijn plaatsing qua hoogte wel slim? het is voor mij niet echt mogelijk verder van het AP af te lopen (niet mijn terrein, en ik heb er geen toegang toe), en ik ben bang over mijn doel heen te zenden.

Verder ga ik het 2e AP B-only maken, en WDS uitzetten.
Erg raar dat ik rondom het bijgebouwtje wel bereik heb, maar erin niet.

Morgen dus weer eens proberen :).

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
zoals ik zou zeggen trek een kabel :)

Als dat geen optie is moet je eens kijken naar van die Camping sets.
Weet even snel niet waar je die kan vinden maar daar had je echt een goed bereik mee.

Edit: http://www.wlan-shop.nl/p...PHOTSPOT/fotos/index.html

en anders eens bij 2com kijken voor 15 DBI antennes dat je die erop kan schroeven maar dan krijg je mischien teveel bereik.

[ Voor 37% gewijzigd door LuckY op 25-03-2008 22:43 ]

• Plopeye
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-03 17:49
Boudewijn schreef op maandag 24 maart 2008 @ 01:33:

Pand2: meter of 20 achter pand1 gelegen, met gewoon dunne houten muurtjes (soort guesthouse), waarin ik compleet geen bereik heb (als ik kijk met netstumbler op een IBM Thinkpad, zonder externe antenne).
Rond en achter pand2 heb ik dekking, maar in het houten huisje compleet niet. Hier staan 2 bomen (met wat blad tussen), maar er is een prima Line Of Sight (en achter pand2 is ook gewoon dekking).
Zijn de wanden van dit houten huisje misschien geisoleerd met steenwol/glaswol met zo'n mooie aluminium folie aan 1 kant ? dit is namelijk funest voor wifi.

Heb dit probleem ook eens gehad met een houten zweedse woning waarvan ik dacht dat het een makkie was...

Unix is user friendly, it's only selective about his friends.....

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Tijd voor een schop.
Kabel is echt niet de bedoeling. Gepasseerd station.

Ik heb met DD-WRT (experimenteel op de wap54g 3.1) het zendvermogen een boost gegeven, b-only aangezet, frame burst en WDS uit.... en 2 7dBi omni's met R-TNC connector (van linksys) op het ap geschroefd.

Prima dekking nu.