Realtek HD met Creative 7.1 set, 2 boxen geen geluid

Pagina: 1
Acties:

• drGoeroe
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-09-2021
Ik had voorheen een Audigy 2 geluidskaart van Creative, hier zaten 3 aansluitingen op voor mijn 7.1 geluidssetje, en bij het invoeren werkt het geluid prima via alle boxen.

Nu heb ik echter een nieuwe PC en daarin zit een Realtek HD geluidskaart, nu werken mijn zij speakers niet meer.

Volgens mijn moederbord lay-out:
Afbeeldingslocatie: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf-JAVA/Doc/images/c01077646.jpg
Is de grijze (nr 9) voor de zij speakers bestemd, en zijn de groene, oranje en zwarte voor andere speakers bestemd. Echter heb ik maar 3 aansluitingen? Er loopt een kabeltje van mijn Creative setje (met 4 kleurtjes) naar mijn geluidskaart (met 3 kleurtjes, zonder de grijze).

Wat ik vermoed is dat mijn Creative geluidskaartje de 3 kleurtjes omvormde naar 4, en mijn Realtek kaartje dat helemaal niet kan. Hij wil 4 stekkertjes hebben, maar die heb ik niet.

Is er een manier om dit op te lossen? Ik heb overigens Windows XP.

[ Voor 3% gewijzigd door drGoeroe op 23-03-2008 21:57 ]

• devil-strike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-02 03:33
Ik zou gewoon die audigy 2 er weer inzetten, realtek is niet echt je van het kwa geluid.
audigy geeft stukken beter en mooier geluid.

[ Voor 20% gewijzigd door devil-strike op 23-03-2008 22:01 ]

• drGoeroe
Dat kan dus helaas niet, aangezien ik geen vrije PCI sloten meer heb in dit moederbord. Anders had ik dat allang gedaan. Ik heb nog wel een vrij PCI-ex-1 slot, daar kan een Creative SB X-Fi XTAudio7.1 PCI-Ex1 kaartje in, zou dat het ook oplossen? Anders moet ik die maar kopen..

Edit: Ik zie net dat die kaart ook een grijze aansluiting heeft, wat mijn Audigy niet heeft. Weet iemand of ik misschien dan een andere kabel kan kopen hiervoor?

[ Voor 22% gewijzigd door drGoeroe op 23-03-2008 22:07 ]

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:15
Het probleem komt omdat (creative) 7.1 sets 3 stekkers hebben waarvan er twee 3-kanaals zijn ipv 2-kanaals. je mobo heeft vier 2-kanaals plugs, dus of je kunt daarvoor verloopkabeltjes zoekken of maken (heb ze nog nooit gezien) of je kunt er een geluidskaart in stoppen met 7.1 over 3 stekkers (creative heeft dat afaik altijd) dus die X-Fi pci-e lost het probleem op ja.

Als je een beetje fatsoenlijk speakers hebt is dat toch beter want die onboard dingen zijn nogsteeds waardeloos.

Evt kun je het ook oplossen met een usb geluidskaart of als je onboard een digitale uit heeft met een extern digitaal/analoog omzettertje.

[ Voor 25% gewijzigd door martijnve op 23-03-2008 22:09 ]

• drGoeroe
martijnve schreef op zondag 23 maart 2008 @ 22:07:
Het probleem komt omdat (creative) 7.1 sets 3 stekkers hebben waarvan er twee 3-kanaals zijn ipv 2-kanaals. je mobo heeft vier 2-kanaals plugs, dus of je kunt daarvoor verloopkabeltjes zoekken of maken (heb ze nog nooit gezien) of je kunt er een geluidskaart in stoppen met 7.1 over 3 stekkers (creative heeft dat afaik altijd) dus die X-Fi pci-e lost het probleem op ja.
Ah dat verklaart een hoop, thanks.

Afbeeldingslocatie: http://www.gistron.com/img/i.php?type=i&file=1196701019.jpg

Dit is die geluidskaart, zit ook een grijs stekkertje in. Dus lijkt me niet te werken dan? Lijkt eruit te zien als 4x2 ipv 2x3+1x2 wat ik dus nodig heb.

[ Voor 4% gewijzigd door drGoeroe op 23-03-2008 22:08 ]

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:15
drGoeroe schreef op zondag 23 maart 2008 @ 22:08:
[...]

Ah dat verklaart een hoop, thanks.

[afbeelding]

Dit is die geluidskaart, zit ook een grijs stekkertje in. Dus lijkt me niet te werken dan? Lijkt eruit te zien als 4x2 ipv 2x3+1x2 wat ik dus nodig heb.
Wat die grijze is weet ik zo niet maar toen ik nog een 7.1 set had werkte deze met oranje, zwart, groen. die zitten er allemaal op dus lijkt me ok?

Ook hebben alle creative 7.1 sets afaik die 2x3 + 1x2 stekkers en kan ik me niet voorstellen dat creative dus geluidskaarten zou maken die daar niet compatible mee zijn.

edit:
@ hieronder
Appart ja :S dan zit er idd niet veel anders op dan verloop kabeltjes maken/kopen. Wel raar ik heb hier een "gewone" xfi en daar zit het wel met 3 stekkers op :S
Suc6

[ Voor 11% gewijzigd door martijnve op 23-03-2008 23:17 ]

• drGoeroe
martijnve schreef op zondag 23 maart 2008 @ 22:11:
[...]

Wat die grijze is weet ik zo niet maar toen ik nog een 7.1 set had werkte deze met oranje, zwart, groen. die zitten er allemaal op dus lijkt me ok?

Ook hebben alle creative 7.1 sets afaik die 2x3 + 1x2 stekkers en kan ik me niet voorstellen dat creative dus geluidskaarten zou maken die daar niet compatible mee zijn.
Die zitten hier ook op, op die Realtek ;)

Omschrijving van Creative zelf:
Aansluitingen

* Mic In/Line In
* Uitgang voor hoofdtelefoon/luidspreker links- en rechtsvoor
* Uitgang voor luidspreker zijkant links en rechts
* Uitgang voor middelste luidspreker/subwoofer
* Uitgang voor luidspreker links- en rechtsachter

Dus vier uitgangen, terwijl ik drie ingangen heb. Dat gaat niet werken.

Andere oplossing?

update:
Ik vond dit topic:
Creative T7900 Kabel
En ga dus gewoon twee van die 3,5" kabeltjes kopen om het daarmee te regelen. Hopelijk werkt dat.

Als ik ongelijk heb verneem ik graag nog een reactie, thanks ;)

update2:
Twee audio kabeltjes 3,5mm gehaald bij de MediaMarkt, oranje eruit gehaald en grijze en oranje kabel aangelegd, en hopla :) Opgelost.

[ Voor 18% gewijzigd door drGoeroe op 27-03-2008 14:19 ]

Pagina: 1