Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Update melding weergeven

Pagina: 1
Acties:

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-09 20:06
Ik zit met een vrij triviaal probleempje, maar daar heb ik niet echt een duidelijke oplossing voor gevonden, dus dan maar via deze weg.

Onlangs heb ik een website met een wiki aangemaakt. Nu is er een nieuwe versie van de wiki software uitgekomen en wil ik de website updaten. Tijdens het updaten wil ik het volgende bereiken:
  • Melding dat de site wordt geupdate voor bezoekers
  • Geen toegang tot de bestanden van de website voor bezoekers
  • Wel toegang tot de verschillende bestanden voor mijzelf
De simpelste oplossing, het index.php bestand vervangen door een andere met een mededeling is hiervoor niet voldoende, aangezien tegelijkertijd het bestand wordt gebruikt voor het update proces (een soort wizard etc.). Dus zat ik te denken aan iets met .htaccess ofzo, maar daar heb ik niet zoveel kaas van gegeten. Hoe zorg ik ervoor dat ik voor mezelf dan wél toegang tot alle bestanden heb?

Verwijderd

Het lijkt mij het mooiste om een opvangpagina te maken bijvoorbeeld 'update.html' waar dan je melding over de update in staat.

Vervolgens maak je een .htaccess bestand in de index van je website met het volgende:

code:
1
2
3
4
5
Order Deny,Allow
Deny from all
Allow from 1.2.3.4

ErrorDocument 403 /update.html

Hier moet je dan 1.2.3.4 wel even voor je eigen ip adres vervangen. Mensen die niet van dat ip adres af komen krijgen dan een 403 Forbidden error, maar je geeft een custom errorpage die de melding van de update geeft.

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-09 20:06
Ziet er goed uit. Bedankt :), ik ga het uitproberen.

edit: Het werkt. Zag dat het ook mogelijk is om direct de tekst van de errorpagina in .htaccess te zetten, dat was nog minder werk ;).

[ Voor 57% gewijzigd door Krankenstein op 24-03-2008 00:36 ]

Verwijderd

Krankenstein schreef op zondag 23 maart 2008 @ 23:51:
Ziet er goed uit. Bedankt :), ik ga het uitproberen.

edit: Het werkt. Zag dat het ook mogelijk is om direct de tekst van de errorpagina in .htaccess te zetten, dat was nog minder werk ;).
Ah dat kan inderdaad ook. Succes ermee!

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:39

_Thanatos_

Ja, en kaal

Of de nieuwe versie in een andere directory op de server zetten, en als de upgrade klaar is, de webserver naar de nieuwe directory laten wijzen, zodat de upgrade voor je bezoekers instantly gaat en met behoud van cookies en sessies ;)

[ Voor 13% gewijzigd door _Thanatos_ op 25-03-2008 23:08 ]

日本!🎌