Winkel PC of zelf samenstellen

Pagina: 1
Acties:
  • 2.001 views

• lil
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-01-2022
Ik heb even een vraagje.

Mijn huidige pc is aan vervanging toe en ben me dan ook al een tijdje aan het oriënteren op de PC markt. Ik zie 2 opties, een compleet systeem in de winkel kopen of zelf een systeem (laten) samenstellen.

Ik ben al naar flink wat winkels geweest en heb me hier laten informeren. Ook op internet heb ik flink rondgekeken en natuurlijk heb ik ook naar het Best Buy Guide topicoverzicht van tweaker.net gekeken. Hier staan ook zeer interessante dingen in.

Probleem is echter dat er zo'n groot aanbod is en je zoveel tegenstrijdigheden hoort, dat je niet meer weet waar je moet kijken. Vooral als leek zoals ik zie je door de bomen het bos niet meer.

Als je naar de winkel gaat zeggen ze meteen: "zelf een systeem samenstellen is vragen om problemen. Je krijgt geen garantie op het totaalpakket en je weet niet of alle samengestelde producten goed met elkaar samenwerken. Dit komt de prestaties niet ten goede en je systeem heeft niet zo'n lange levensduur."

Als je aan mensen vraagt die pc's zelf samenstellen zeggen die: "zelf in elkaar zetten, zo krijg je veel meer waar voor je geld".

Wie kan mij een advies hierin geven? Ik wil namelijk de knoop doorhakken.

Bedankt voor jullie reacties/ervaringen.

Verwijderd

Diezelfde 2 meningen krijg je hier ook te horen, met een groot overzicht van de doe-het-zelvers 8)
De vraag is of jij denkt genoeg kennis te hebben om zelf een pc in elkaar te zetten?
Heb je wel eens koelpasta toegepast?
Weet je om te gaan met een schroevendraaier?
drie maal ja betekend zelf doen, hier nog een keer de bestellijst neergooien voordat je besteld en veel succes.
driemaal nee betekend niet doen, lekker gebruik maken van de garantie.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Jij bent degene die een PC wilt hebben en gaat kopen dus eigen onderzoek doen is noodzakelijk. Als je zoals jij een leek bent kun je beter een kant-en-klaar systeem kopen bij een goede winkel of webshop.

ARME AOW’er

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:02
Je kan natuurlijk hardware zelf uit kiezen bij een (web) winkel zoals azerty alternate enz enz. En deze door de winkel in elkaar laten zetten. Dan heb je gewoon garantie en hoef je zelf niks in elkaar te zetten. Meerprijs is iets van 50 euro.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-01 23:28

mace

Sapere Aude

Ik zou gewoon bij een respectabele shop een PC laten assembleren, je kan dan zelf je hardware kiezen, eventueel met hulp van de shop, en dan betaal je extra voor de assemblage.

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
Er zijn weinig winkels (misschien wel geen) die alle producten uit de BBG voeren. Maar goed, je kunt e.e.a. aan laten passen aan het assortiment en kiezen voor assemblage en installatie door de winkel.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• crack_en_hack
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-09-2025
lil schreef op zondag 23 maart 2008 @ 20:41:
"zelf een systeem samenstellen is vragen om problemen. Je krijgt geen garantie op het totaalpakket en je weet niet of alle samengestelde producten goed met elkaar samenwerken. Dit komt de prestaties niet ten goede en je systeem heeft niet zo'n lange levensduur."
Hier ben ik het niet mee eens, Een "goeie" zelfbouw PC gaat juist langer mee en prestatie's zijn altijd beter.
Garantie op het totaal pakket heb je idd niet maar wel op elk onderdeel appart, dus zoveel maakt dat niet uit.
Uiteraard moeten alle onderdelen wel samen kunnen werken, Een Intel op een AMD moederbord gaat idd niet werken.

Als je aan mensen vraagt die pc's zelf samenstellen zeggen die: "zelf in elkaar zetten, zo krijg je veel meer waar voor je geld".
Idd, mee eens maar zoals hierboven al gezegt een beetje basis kennis is wel noodzakelijk.
Bedankt voor jullie reacties/ervaringen.
Graag gedaan :)

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

Verwijderd

Zelfbouwen loont zich niet meer qua prijs als ik zo naar de folder aanbieding kijk van o.a computerland tegen over een zelf bouw pctje...

het ligt er net aan wat je er mee gaat doen en wat je budget is.

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-01 19:28
Het argument dat je geen garantie krijgt op het totaal vind ik regelrechte onzin. Het nadeel juist bij complete winkelverkoop is vaak zelfs dat als er een lullig onderdeeltje stuk is, je de hele machine tijdelijk kwijt bent. Wat met data die privé is? Heb je wel backups gemaakt (als deze in het totaal pakket al worden aangeboden)? etc.

Als je zelf samen stelt, je hebt met elk onderdeel garantie. Is er één reepje geheugen stuk van je dual channel kit, stuur je even geheugen terug en kan je gewoon nog steeds door werken.

Ook ben je bij zelf samen (laten) stellen meer direct betrokken bij de samenstelling. Je bent er bij met de keuze van bijv een harde schijf, iets waar veel verschillen in zitten, om voor de betrouwbaarste/snelste te gaan. Deze kosten vaak maar iets van 1 euro meer, een OEM bakker gata voor de beste deal, die euro zal jij niet direct merken, de OEM bakker wel, en jij op lange termijn ook (defect product). Neem er één extra mee voor backups (ik zie de vragende blik al van personeel die net potten pindakaas in de schappen aan het bijvullen is al wedervragen 'wat is een backup').

En niet werken op elkaar, is meer een mythe dan een vaak voorkomend iets. Zie het als een legpuzzel met twee stukken, wat past dat werkt. Sommige hardware is wellicht niet compatible, maar gangbare producten meestal wel, en je hebt ook altijd kans op een DOA. Nee, dan liever even geen geluid of iets minder geheugen, dan direct 3 maanden zonder PC zitten in het ergste geval.

edit:

[quote]whiplash1990 schreef op zondag 23 maart 2008 @ 20:49:
Je kan natuurlijk hardware zelf uit kiezen bij een (web) winkel zoals azerty alternate enz enz. En deze door de winkel in elkaar laten zetten. Dan heb je gewoon garantie en hoef je zelf niks in elkaar te zetten. Meerprijs is iets van 50 euro.
[/quote]
Vind ik een beetje zonde. Vragen ze serieus voor 5 minuten werk 50 euro? Kom dan maar hier langs als je dit overweegt, sleutel hem voor je in elkaar voor 5 euro. Vind ik nog best goed verdient.

[ Voor 16% gewijzigd door Hardware Junk op 23-03-2008 20:58 ]

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:14

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik stond op een gegeven moment voor de zelfde keuze. Wist ongeveer wat ik wilde, en wilde hem best zelf in elkaar zetten. Naar Paradigit gegaan omdat ik aar goede ervaringen had qua service. Aangegeven wat ik wilde. prijs tussen zelf in elkaar sleutelen en hen laten doen was 1 euro...dan mogen zijn het lekker doen :)
Had ik mijn systeem op maat voor, en nog volledige garantie op hele pc en op de losse onderdelen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• crack_en_hack
Neem bij zelfbouw ook gewoon goeie bekende merken en wees niet bang om een paar € meer te betalen voor een bepaald merk dat het zelfde kan als een 3rd party merk.

CPU: Intel
Moederbord: Asus
RAM: Corsair
HD: Western Digital
Videokaart: ATI/Sapphire
Geluidskaart: Terratec
Voeding: Coolermaster
Behuizing: Alles behalve Sweex :+ (geldt ook voor alle onderdelen trouwens)

Deze merken zijn goed in de dingen waarmee ze groot zijn geworden.

Vaak hebben deze grote merken een lijst met producten die compatible zijn met hun product dus dan heb je zekerheid dat het gaat werken.

[ Voor 6% gewijzigd door crack_en_hack op 23-03-2008 21:03 ]

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11-2025

mux

99% efficient!

En vooral specifieke merken zijn helemaal iets waar je je nou eens níét aan moet ophangen. In het geval van desktoppc's (in tegenstelling tot laptops) zit alle waarde in de onderdelen, en verschillende onderdelenseries van verschillende merken laten zich anders waarderen. Waar western digital erg betrouwbare schijven levert o.h.a. hebben ze met de WD400BB en overigens de hele single-platter BB-serie een grote fout gemaakt en was er veel meer uitval dan anders. Intel heeft vaak genoeg errata en niet altijd de beste thermische envelopes, asus heeft brakke biossen, corsair is duur en je krijgt niet persé beter spul dan kingston valueram als je niet overklokt, etc. etc.

Het hangt af van je toepassing, eisen, etc. wat je het beste kunt kiezen. En daarvoor zijn je grootste vrienden, de tweakers [/mierzoete propaganda]

offtopic:
en ja, met 'alles behalve sweex' ben ik het toevallig wel volmondig eens :) gewoon géén sweex kopen, basta

• Lampuhkap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:22
Ik ben overgestapt naar een DELL PC. Ik had eerst zelfbouw,maar ik dit was bijna goedkoper! Goed, er zijn in het begin altijd dingen waar je tegenaan botst,maar ik ben erg goed te spreken over Dell.
Systeem is stabiel en erg snel. Als er wat mis is, ik hoef het maar aan te geven en er word per direct wat aan gedaan....Mn videokaartje had temperatuur problemen, ik gebeld volgende dag stond er iemand met een nieuwe 8800 GTX voor mn neus :D

• Hardware Junk
crack_en_hack schreef op zondag 23 maart 2008 @ 21:00:
Neem bij zelfbouw ook gewoon goeie bekende merken en wees niet bang om een paar € meer te betalen voor een bepaald merk dat het zelfde kan als een 3rd party merk.

CPU: Intel
Moederbord: Asus
RAM: Corsair
HD: Western Digital
Videokaart: ATI/Sapphire
Geluidskaart: Terratec
Voeding: Coolermaster
Behuizing: Alles behalve Sweex :+ (geldt voor alle onderdelen trouwens)

Vaak hebben deze grote merken een lijst met producten die compatible zijn met hun product dus dan heb je zekerheid dat het gaat werken.
Asus is een hell mbt RMA, duurt vaak 5 maanden. Winkels geven garantie, alleen dit dmv verhalen bij de fabrikant. Vaak dus geen vervangend artikel. Asus is kans op 5 maanden geen PC.

Intel CPU's presteren voor geen meter, zijn erg duur, en inefficiënt. Als je een meeloper bent, zeker voor Intel gaan. Ben je gene meeloper, verdiep je eens in de technologie.

Corsair zal in veel gevallen Value worden. Dan ben je vaak nog beter af met Dane-Elec ivm gebruikte chips. Corsair is een heel goed merk, maar heb het persoonlijk niet hoog mbt Value Select series.

Western Digital maakt hele leuke zuinige harde schijven. Als mass storage zeker aan te bevelen. Voor snelheid moet je het niet doen, dan zijn er betere merken.

ATI/Sapphire geen mening op. Hebben zichzelf bewezen.

Terratec geluidskaarten zijn zeker aanraders. Ik vind dat Club3D het ook erg goed doet. Met de Agrippa mag je kwaliteit van Auzen verwachten. Vermeid in elk geval Creative kaarten. Dit merk is meer marketing dan kwaliteit (de mensen die je vol lof hoort praten hebben kennelijk nog nooit een Club3D en/of Terratec gehad).

Coolermaster voedingen alleen nemen als je meerdere videokaarten boven meerdere harde schijven kiest. In de laatste reeksen heb je extra powerlanes puur voor PCI-E. Gezien ik geen gamer ben is het voor mij echt 100% bagger (dan nog liever Tagan of Enermax).

edit:

Zoals je al gaat merken zijn ervaringen belangrijk. Veel mensen praten elkaar na. Anderen geven echte ervaring. Waar je altijd op bedacht moet zijn, ALLES kan kapot. Het is niet of, maar wanneer iets stuk gaat. Hierdoor zou ik ook ZEKER afwegingen gaan maken op ervaringen die berusten op garantieafwikkelingen!!!!!!!
Met bijvoorbeeld Seagate, ik zweer bij dit merk als boot-config. Meer dan 30% gaat hier binnen 3 jaar stuk, maar ik heb met 4 dagen een vervangend product over de post! Boeit mij dus geen moer of het stuk gaat, als het maar snel vervangen wordt. Er is een periode geweest dat Samsung een must have was, zelfs de lokale compuboer had meer dan 10 RMA gevallen liggen en uit eigen zak moeten vervangen omdat RMA gewoon niet mogelijk was (is nu wel beter geworden).

[ Voor 16% gewijzigd door Hardware Junk op 23-03-2008 21:13 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 23 maart 2008 @ 20:53:
Zelfbouwen loont zich niet meer qua prijs als ik zo naar de folder aanbieding kijk van o.a computerland tegen over een zelf bouw pctje...

het ligt er net aan wat je er mee gaat doen en wat je budget is.
Nu noem je ook wel meer een winkel die zich volgens mij op familie's right en niet uitbundige Sli/Crossfire gameplatformen :o

Wat is je budget en wat zijn je eisen? Ik denk dat je met die antwoorden het beste ook mailen kan naar webshops, en hun iets voor jou laten assembleren. Je pikt er gewoon het beste uit voor jou prijs, toch? :)

• Badtothebone
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Badtothebone

hatsieflatsie

Hardware Junk schreef op zondag 23 maart 2008 @ 21:09:
[...]

..... Heel verhaal

Intel CPU's presteren voor geen meter, zijn erg duur, en inefficiënt. Als je een meeloper bent, zeker voor Intel gaan. Ben je gene meeloper, verdiep je eens in de technologie.

.... Heel verhaal
Wat een lulkoek zeg, waar baseer jij die redenatie op? Mijn q6600 clockt 3.3Ghz stock en presteert heel erg goed.

https://valid.x86.fr/xhfd5e

Verwijderd

Ik was ook aan een nieuw systeem toe (na 7 jaar XD), naja na veel proefopstellingen ben ik toch maar op tweakers gaan zoeken. De bestbuy van maart (multimedia/game) heeft mij echt enorm geholpen om alles goed bij elkaar te zoeken na al die jaren!! Zelf alleen ander kastje gekozen en de ninja ipv die andere scythe cooler er op geschroefd..

Tot zo ver; een kind kan de was doen zolang je maar een schroevendraaier en je gezond verstand kan gebruiken. Als je alles heel voorzichtig doet en er echt de tijd voor neemt als je er niet zo veel van af weet, dan moet het goedkomen.. Al blijft het natuurlijk eigen risico..

Voordeel (soms ook wel nadeel..) van zelfbouw is dat je componenten niet bij één leverancier vandaan hoeven te komen. Zo heb je bv de E8400 proc, ding is in mijn optiek gewoon totaal niet leverbaar.. Uiteindelijk via een andere webshop toch aangekomen .. anders had ik nu nog moeten wachten op mijn systeempje :-)

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-01 19:08
[...]
Met deze idiote uitspraken diskwalificeer je jezelf voor enig verder advies. 8)7

• crack_en_hack
[...]

Asus is een hell mbt RMA, duurt vaak 5 maanden. Winkels geven garantie, alleen dit dmv verhalen bij de fabrikant. Vaak dus geen vervangend artikel. Asus is kans op 5 maanden geen PC.
Niet iedere appel boom geeft allemaal goei appels, er zitten altijd een paar rotte bij en het is allemaal techniek en het gaat allemaal een keer kapot.

Zolang Asus werkt is het perfect.
[...]

Laat me raden, Jij hebt een AMD ;)
[...]

Corsair zal in veel gevallen Value worden. Dan ben je vaak nog beter af met Dane-Elec ivm gebruikte chips. Corsair is een heel goed merk, maar heb het persoonlijk niet hoog mbt Value Select series.
Mee eens, Value Serie niet nemen.
[...]

Western Digital maakt hele leuke zuinige harde schijven. Als mass storage zeker aan te bevelen. Voor snelheid moet je het niet doen, dan zijn er betere merken.
Nooit een Western Digital Raptor gehad...?, Seagate is ook goed en zeker niet langzamer maar ook zeker niet sneller.

• crack_en_hack
Modbreak:Beetje nutteloos die flames, nietwaar?

[ Voor 92% gewijzigd door Thandor op 24-03-2008 12:57 ]

Verwijderd

Badtothebone schreef op zondag 23 maart 2008 @ 21:14:
[...]

Wat een lulkoek zeg, waar baseer jij die redenatie op? Mijn q6600 clockt 3.3Ghz stock en presteert heel erg goed.
Volgens mij doelt hij op de Pentium 4.

Maar als je technisch naar beide CPU's kijkt (Intel / AMD) is AMD nog steeds de vooruitstrever met een Native quad/triple/dual-core chip, eigen chipsets in huis, eigen onboard oplossingen die kont schoppen met de rest, native crossfire videokaarten. Pentium 4 is heel lang een ontzettende bekende naam geweest in de oren, en de 'MHz-myth' was nog steeds van toepassing hoor. Ongeveer 2 jaar later na de publieke vernedering toen pas kwam Intel met een C2D die inderdaad nu sneller is dan die van AMD. Maar is GHz alles? Ik vindt van niet. Ik vindt de background history van een CPU-bakker belangrijk en de kennis die ze vergaren. Je moet gewoon kopen waar jij belang in hebt, energiezuinig, krachtig, goedkoop, long-life / koel...

Elk platform heeft z'n eigen meer & minder waarde tov de ander. Kies gewoon wat jou het makkelijkst lijkt :)

• Hardware Junk
Badtothebone schreef op zondag 23 maart 2008 @ 21:14:
[...]

En jij voert als reden OC aan. Weet je dat meer dan 99% van de mensen niet wil/kan OC-en of überhaupt in gedachte kunnen nemen dat dit kan. Ik kan prima een compleet technisch verhaal aan hangen waarmee Intel compleet goed beargumenteerd inferrieur is aan een gemiddelde moderne AMD processor, maar daar is dit topic niet voor bedoelt neem ik aan.
Verder is technologie altijd een momentopname. Intel heeft ook mooie dingen in het verschied waarmee ze de technologische achterstand zeker goed gaan maken. Ziet er zelfs zo rooskleurig uit dat ik mss als volgende keer weer Intel neem. Iets wat ik van 1997 tot 2006 altijd met plezier heb gebruikt.

Het geeft wel aan dat iedereen een eigen mening vormt, en dat is zowiezo goed. Hoe diverser meningen zijn, hoe meer de topicstarter het gevoel zou krijgen dat hij zijn eigen beslissing neemt. Het gaat er op neer komen dat de topicstarter voor zichzelf uit moet gaan maken wat voor hemzelf beter is.
crack_en_hack schreef op zondag 23 maart 2008 @ 21:19:
[...]

Niet iedere appel boom geeft allemaal goei appels, er zitten altijd een paar rotte bij en het is allemaal techniek en het gaat allemaal een keer kapot.

Zolang Asus werkt is het perfect.
3 verschillende Workstationplankjes uitgevallen, waarna één met flinke steekvlam. Laptop DOA na 5 maanden geen vervanger. Moet ik door gaan? Of mag ik meteen direct ook toevoegen dat je meestal gewoon je RMA gestuurde waren gewoon terug krijgt?
Ik ga alleen aan dat acht genomen moet worden op de afhandleing van een defect product mbt ervaring. En hier scoort Asus geen hoge ogen!!!!!!!!! Inderdaad, ALLES gaat stuk.
Laat me raden, Jij hebt een AMD ;)
Diverse Intel en AMD bakken. Hoofd werkstation dit keer toevallig AMD. Meestal heb ik alleen Intel.
Nooit een Western Digital Raptor gehad...?, Seagate is ook goed en zeker niet langzamer maar ook zeker niet sneller.
Western Digital Raptor vind ik extreem traag. Ik kan dit niet bestempelen als mass storage, en hier ben ik 15K Raid SCSI/SAS gewend. Met een beetje zoeken is dit zelfs goedkoper doch duurzamer, naast dat het sneller is en voornamelijk stiller. Ervaring met de Raptors? Ja.
En ik verwacht zelfs ene reactie te horen van je nu dat 15K een herrie maakt. Naast 1x 73GB Raptor 16MB kon ik niet slapen, 8x 15K.4 Raid 50 knorde alleen met seeks.

[ Voor 37% gewijzigd door Hardware Junk op 23-03-2008 21:35 ]

Verwijderd

Ik zou de TS aanbevelen om veel reviews te lezen en goed op GoT/ Best Buy Guide rond te kijken.

Verwijderd

Hardware Junk schreef op zondag 23 maart 2008 @ 21:24:
[...]

En jij voert als reden OC aan. Weet je dat meer dan 99% van de mensen niet wil/kan OC-en of überhaupt in gedachte kunnen nemen dat dit kan. Ik kan prima een compleet technisch verhaal aan hangen waarmee Intel compleet goed beargumenteerd inferrieur is aan een gemiddelde moderne AMD processor, maar daar is dit topic niet voor bedoelt neem ik aan.
Verder is technologie altijd een momentopname. Intel heeft ook mooie dingen in het verschied waarmee ze de technologische achterstand zeker goed gaan maken. Ziet er zelfs zo rooskleurig uit dat ik mss als volgende keer weer Intel neem. Iets wat ik van 1997 tot 2006 altijd met plezier heb gebruikt.

Het geeft wel aan dat iedereen een eigen mening vormt, en dat is zowiezo goed. Hoe diverser meningen zijn, hoe meer de topicstarter het gevoel zou krijgen dat hij zijn eigen beslissing neemt. Het gaat er op neer komen dat de topicstarter voor zichzelf uit moet gaan maken wat voor hemzelf beter is.
Ik zou zeggen lever een aantal benchmarks aan waar AMD beter scoort dan Intel. Dat zou de TS pas echt helpen. Technische verhalen zijn alleen leuk voor hen die daar interesse in hebben en zoals je misschien weet zijn velen daar niet in geïnteresseerd.

@megazinetom
Welke grafische kaart is dat?

Verwijderd

zelf samenstellen, heb ik ook gedaan, kan heel makkelijk bij: http://www.alternate.nl/
Ze kunnen hem ook voor jou in eelkaar zetten (kost 55 euri extra, met 2 jaar garantie).
Ik heb hier mijn game pc voor in totaal 700 euro (inclusief verzend) laten thuisbrengen, koste een uurtje om het in elkaar te zetten, mijn systeem bevat:

AMD Athlon 64 4600+ X2 @ 3Ghz (stock cool)
Asus EAH 3870 @ 860,3200 (Artic Cooling Accelero S2)
Creative X-Fi Xtreme Music
Samsung Spinpoint 500GB (7200RPM)
DVD Drive
MS-Tech kast
Gigabyte M57SLI-S4 (Socket AM2)

3Dmark06: 10.034 Points

Doe dat mij maar eens na met een DELL PC van 700 euri...
(Ik had NL zelfs nog kunnen besparen op geluidskaart en op Mobo , want die is SLI).

En Crysis speelbaar met alles op Ultra High, op een res van 1680 bij 1050 (20") (30FPS avg).

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2008 21:31 ]

• Badtothebone
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Badtothebone

hatsieflatsie

[...]

[...]

3 verschillende Workstationplankjes uitgevallen, waarna één met flinke steekvlam. Laptop DOA na 5 maanden geen vervanger. Moet ik door gaan? Of mag ik meteen direct ook toevoegen dat je meestal gewoon je RMA gestuurde waren gewoon terug krijgt?
Ik ga alleen aan dat acht genomen moet worden op de afhandleing van een defect product mbt ervaring. En hier scoort Asus geen hoge ogen!!!!!!!!! Inderdaad, ALLES gaat stuk.

[...]

Diverse Intel en AMD bakken. Hoofd werkstation dit keer toevallig AMD. Meestal heb ik alleen Intel.

t een Western Digital Raptor gehad...?, Seagate is ook goed en zeker niet langzamer maar ook zeker niet sneller.
[/quote]
Western Digital Raptor vind ik extreem traag. Ik kan dit niet bestempelen als mass storage, en hier ben ik 15K Raid SCSI/SAS gewend. Met een beetje zoeken is dit zelfs goedkoper doch duurzamer, naast dat het sneller is. Ervaring met de Raptors? Ja.
Dat maakt niet uit, ik geef tenminste een reden aan maar met z'n uitspraak zoals jij had neergezet heeft de topic starter helemaal niets aan.

Waar baseer jij dan de volgende redenatie op?
Intel CPU's presteren voor geen meter, zijn erg duur, en inefficiënt.

Als je een gefundeerd reden opgeef dan kan ik dat meer waarderen dan een loze uitspraak wat nergens op slaat, dan heeft de TS ook wat aan.

https://valid.x86.fr/xhfd5e

• Hardware Junk
@ megazinetom

Alternate is voor een webshop erg duur, en geeft hele slechte service. Als je dit wil vergelijken met een OEM bakker als Dell, Dell kent hele mooie aanbiedingen waar je ineens ipv 700 maar 400 euro betaald. Trek die vergelijking dan nog eens. Ik heb zelfs aanbiedingen gezien dat je voor een 24" scherm + X2 minder geld betaald dan een los 24" scherm. Ook kan je nog eens telefonisch afdingen.

En wat als er wat stuk gaat? De technische dienst van Alternate is niet kundig, staan genoeg ervaringen van online zoadat ik niet mijn persoonlijke ervaringen hoef te delen. Bij Dell ook ervaring met service. 's middags bellen, volgende ochtend staan ze voor de deur.

Je noemt echt twee extremen waar de keuze anders gaat liggen dan als je bijvoorbeeld Azerty noemt en een HP.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

[...]
Ik kan prima een compleet technisch verhaal aan hangen waarmee Intel compleet goed beargumenteerd inferrieur is aan een gemiddelde moderne AMD processor, maar daar is dit topic niet voor bedoelt neem ik aan.
Nou, laat maar komen dan (zegt iemand die én Intel én AMD in huis heeft staan).

Met alle respect hoor, maar je uitspraken zijn, naast dat er geen enkele motivatie voor is, ook nog eens niet juist.

Het enige juiste in je verhaal is dat het van tijd tot tijd weleens wisselt wie er het meeste biedt voor het geld.

ARME AOW’er

Verwijderd

Assembleren kan ook bij azerty, salland automatisering en 4launch. Ik zou je systeem bij alle 3 samen stellen en kijken welke in totaal het goedkoopst is. (vaak staan die als losse service er tussen en word je niet gedwongen zon waardeloze pcbuilder ding gebruiken, die het bijmij met zijn waarschuwingen het nog nooit goed heeft gehad).
Ik kan prima een compleet technisch verhaal aan hangen waarmee Intel compleet goed beargumenteerd inferrieur is aan een gemiddelde moderne AMD processor, maar daar is dit topic niet voor bedoelt neem ik aan.
Dat mag wel zijn, maar intels zijn gewoon sneller(in het top segment i.e. 6400+ vs E8400). Het maakt niet uit HOE ze het doen.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2008 21:57 ]

• Lampuhkap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:22
Verwijderd schreef op zondag 23 maart 2008 @ 21:29:
zelf samenstellen, heb ik ook gedaan, kan heel makkelijk bij: http://www.alternate.nl/
Ze kunnen hem ook voor jou in eelkaar zetten (kost 55 euri extra, met 2 jaar garantie).
Ik heb hier mijn game pc voor in totaal 700 euro (inclusief verzend) laten thuisbrengen, koste een uurtje om het in elkaar te zetten, mijn systeem bevat:

AMD Athlon 64 4600+ X2 @ 3Ghz (stock cool)
Asus EAH 3870 @ 860,3200 (Artic Cooling Accelero S2)
Creative X-Fi Xtreme Music
Samsung Spinpoint 500GB (7200RPM)
DVD Drive
MS-Tech kast
Gigabyte M57SLI-S4 (Socket AM2)

3Dmark06: 10.034 Points

Doe dat mij maar eens na met een DELL PC van 700 euri...
(Ik had NL zelfs nog kunnen besparen op geluidskaart en op Mobo , want die is SLI).

En Crysis speelbaar met alles op Ultra High, op een res van 1680 bij 1050 (20") (30FPS avg).
Ok, Dell PC van 1600 euro, maar ik doe t je wel na :D
Intel C2Q 2.4 GHZ Stock Dell
Nvidia 8800 GTX 768 mb
2x 160 gb WD Raptor 10k rpm RAID0
1x 500 gb Samsung Spinpoint 7200 rpm
Creatve X-FI Extreme Gamer
Samsung DVD fikker
Dell DVD fikker
Dell 425w voeding
Foxxcon DELL mobo

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11-2025

mux

99% efficient!

En kan de TS lil nou daadwerkelijk iets met het gebash van Hardware Junk en de reacties van anderen hierop?

Is TS inmiddels wijzer geworden behalve het korte zinnetje tussendoor '... veel gebruikerservaringen lezen...'?

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:50

Twazerty

AVCHDCoder developer

Waarom ik Zelf bouwen boven OEM prefereer heeft een paar redenen zijn ook al genoemd (sommige)
- Mocht er iets kapot gaan dan ben je niet je hele pc kwijt voor x aantal dagen.
- Je kunt voor kwaliteit gaan (De voeding is eigenlijk wel het belangrijkste en ik pak daarom een zalman voeding wel duur maar dan heb je ook wat)
- Je kunt heel specifieke hardware aanschaffen. (Bv je wilt SLi + Wireless lan + 2x 1Gbit lan op je moederbord maar geeneen oem bakker heeft dit)
- Je kunt als gevolg van bovenstaande redenen een pc bouwen die perfect aan je wensen voldoet. (Bij die standaard pc's ben ik nooit blij mbt keuzes)
- Ik weet niet of het nog is maar dell had/heeft specifieke moederborden/voedingen waardoor het niet mogelijk is mocht je moederbord het begeven na de garantie deze te vervangen voor bv een asus moederbord.
- Je hebt gewoon zoveel mogelijkheden dat je gewoon exact kunt maken wat je wilt. Bijna alles wat je wilt is wel te krijgen.
- Je kunt je behuizing kiezen. Zoveel keus dat is niet meer normaal. :9

Nadeel:
Eigenlijk maar 2:
- Meestal iets duurder als OEM (Mede omdat je er kwaliteit instopt)
- Mocht er iets kapot gaan dan mag je zelf het probleem vinden

Ik zou gewoon voor een zelfbouw gaan. Durf je het niet of weet je niet hoe het moet laat het iemand in de buurt doen. Ga er zelf bij staan kijken en de tweaker zal je alle tips geven en laten zien. ;)

Succes

[ Voor 7% gewijzigd door Twazerty op 24-03-2008 02:37 ]

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:46

mphilipp

Romanes eunt domus

Vooral als leek zoals ik zie je door de bomen het bos niet meer.
Leek: kant-en-klaar systeem. Nobrainer. Dat levert je hetzelfde op als wanneer je door de winkel een pc in elkaar laat zetten. Jij bent leek, dus je kunt zelf geen componenten uitkiezen. Als je daartoe wel in staat bent, heeft het nut. Je zet dan een systeem in elkaar dat precies aan jouw specs voldoet.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:59
Wat ik vooral een probleem vind bij OEM pc's is de cooling. Heb zelf met mijn zelfbouw pc's nog nooit problemen gehad mbt tot de temperatuur. Vooral die Medion PC's zijn om te huilen, maar ik heb het ook met bijvoorbeeld Compaq gehad.
Verder vind ik het zelf ook heel erg irritant dat er bij OEM pc's vaak een OS opstaat dat al vantevoren zo vol gepropt word met troep die ik helemaal niet wil.
Verder verkopen hoge getallen goed, je zal in een OEM PC eerder een midrange CPU vinden, Hoog aantal GB geheugen(gemiddelde consument houd van hoge getallen) en een onboard/integrated GPU met wel 1024MB geheugen! en dan het sterretje erachter dat het gedeeld ism en dus gewoon bagger is, itt bv een HD3850 met een kleine 256 MB dedicated.

Mocht je bij een OEM een beetje redelijke PC willen hebben, dan ben je al gou een euro of 1500/2000+ Kwijt, terwijl je met zelfbouw Inclusief Windows Licentie makkelijk voor een euro of 1200/1300 een vergelijkbare machine kan

Verder als je een budget ingedachten hebt, kan je ook eens hier kijken naar vergelijkbare systemen of zelf een request plaatsen Klik

Het is trouwens ook nog wle is leuk om je eigen PC te bouwen :P en het moeilijkst vind ik nogsteeds de schroefjes vast draaien :P.

• Zamoraak
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-10-2025
Gewoon zelf in elkaar schroeven, met een goede guide erbij is het echt niet moeilijk.

Ik ben 14 en heb laatst zelf m'n eerste pc in elkaar geschroeft, ik had het nog nooit eerder gedaan en was in 2 1/2 uur klaar en alles werkte ;)

En ik ben het 100% met Tritimee eens!

[ Voor 8% gewijzigd door Zamoraak op 24-03-2008 12:23 ]

• JAMF
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-12-2025

JAMF

010 the number of the best

* JAMF heeft inmiddels >10 PC's gebouwd van losse onderdelen en van de overblijvende onderdelen wéér een paar instapmodelletjes gefixed.

bij diverse winkels de onderdelen gehaald, soms intel,soms AMD, meestal ATI video
DVD branders, tobo's muizen speakers e.d meestal hergebruikt.

laaste stock-computer: I. DuoT7300 laptop (2008) -- dat kennik nog nie, lapjes bouwen

binnenkort game-bak voor schoonpa - makkelijk zo'n BBG

alleen mbt. garantie: video van desktop naar de kl()te -- RMA naar Sapphire -- al weer 6 wkn. zonder.
dus maakt niet uit of heel systeem terugmoet of alleen een essentieel onderdeel |:(

(* JAMF heeft geen voorraad plankjes aan de muur hangen)

Ze kenne lulle wat ze willen, maar 12 wijven hebben 24 billen

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:21

Thandor

SilverStreak

Probleem is echter dat er zo'n groot aanbod is en je zoveel tegenstrijdigheden hoort, dat je niet meer weet waar je moet kijken. Vooral als leek zoals ik zie je door de bomen het bos niet meer.
Het is en blijft een kwestie van lezen in de materie. Je moet daarbij niet zozeer kijken naar de oneliners die zeggen dat een merk 'butt' is maar naar uitgebreide (=onderbouwde) replies en naar reviewsites. Nadat je een beetje inzicht hebt en alle feiten en weetjes begint te kennen kun je vaak zelf al wel redelijk inschatten of iets klopt en hoe het ongeveer in elkaar steekt.
Als je naar de winkel gaat zeggen ze meteen: "zelf een systeem samenstellen is vragen om problemen.
Ligt eraan. Als je het gewoon netjes in elkaar bouwt krijg je echt geen problemen. Als je de hardware bij elkaar raapt, hier en daar verkeerd aan sluit en geen rekening houdt met ESD, dan kun je wel problemen krijgen ;).
Je krijgt geen garantie op het totaalpakket
Maar wel per los onderdeel.
en je weet niet of alle samengestelde producten goed met elkaar samenwerken.
Kwestie van onderzoeken of alles samen past.
Dit komt de prestaties niet ten goede en je systeem heeft niet zo'n lange levensduur."
Levensduur korter of langer? Dat is afhankelijk van de combinatie van onderdelen, de temperatuur, hoe er mee omgesprongen wordt, etc. Heeft an sich helemaal niets te maken wie het apparaat in elkaar zet, zolang het maar professioneel gebeurd :).

Al met al is het gewoon afwegen. Zet de voor- en nadelen op een rij. Heb je zin om research te doen? Heb je zin om het zelf te bestellen? Heb je zin om het zelf te bouwen en de installeren? Heb je zin om bij problemen zelf de kast open te schroeven en het defecte onderdeel op te sturen? Heb je zin om het systeem te krijgen wat de winkelier jou aansmeert? Wil je bij problemen graag naar de PC-boer stappen en een paar tientjes betalen aan enkel onderzoekskosten? Etc. Het is net wat je wil en eigenlijk kun je dat allemaal (als Tweaker zijnde) zelf wel uitzoeken :). Om die reden gaat dit topic ook dicht.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.