Geluidskaart met s/pdif out + EAX 5?

Pagina: 1
Acties:

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-02 23:47
Beste Tweakers,

Zoals de titel ook al wel zegt ben ik op zoek naar een geluidskaart (PCI / PCI-e) die beschikt over s/pdif-uit (coaxiaal of optisch maakt niet uit) en die de nieuwere EAX ondersteunt. Dit hoeft niet per se EAX 5 te zijn, maar toch eigenlijk wel minimaal EAX 3/4. Andere vereiste is dat de kaart niet aan resamplen van geluid doet. Een 44.1KHz MP3'tje bijvoorbeeld, moet ook echt onbewerkt als 44.1KHz weer uitgestuurd worden via coax/optisch. Dit aangezien mijn digitale receiver aan mijn computer hangt voor de muziek.

Ik beschik nu over een HDA X-Plosion 7.1 DTS Connect welke qua digitale uitgang meer dan voldoet. Blijft netjes van het signaal af enzo. Maar de laatste tijd ben ik wat meer aan het gamen (UT2004/COD4 vooral) en dan mis ik eigenlijk toch wel een beetje de ondersteuning voor nieuwere EAX. De X-Plosion 7.1 gaat namelijk maar tot EAX2. Ik kan dus in de ietwat modernere spellen EAX al niet meer gebruiken.

Voor support voor hogere EAX zat ik dus te kijken naar een Creative X-Fi, maar voor zover ik weet resamplen deze kaarten alles naar 48KHz. Dit wil ik niet hebben, aangezien ik dure geluidsapparatuur heb staan, en dan wil ik niet dat die X-Fi roet in het eten zit te gooien.

Bestaat er dus uberhaupt een kaart die hoge EAX combineert met een fatsoenlijke digitale uitgang?

[ Voor 3% gewijzigd door FreddyFish op 23-03-2008 19:31 ]

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-02 23:47
Werkelijk prachtige geluidskaart inderdaad. Combineert de EAX van Creative met de home-theater van Auzentech. Heb nu ook een Auzentech en ben er hartstikke tevreden mee, dus wat dat betreft zou 't een goede keus zijn. Alleen, 150 euro voor een geluidskaart vind ik wel wat ver gaan.

Ik wil er eigenlijk niet meer dan rond de 80 euro aan uitgeven. Maar dat zal dan wel niet lukken. Helaas. Ik snap niet dat Auzentech daar de eerste in is, waarom kan Creative niet gewoon logisch doen en het upsamplen desgewenst laten uitschakelen?

[ Voor 10% gewijzigd door FreddyFish op 23-03-2008 22:33 ]

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

kan je niet die prelude aanschaffen en zorgen dat je je HDA X-plosion verkoopt? dan scheelt dat weer in de kosten. de x-plosion staat nieuw voor 68 euro in de pricewatch, ik denk dat je daar nog wel een euro of 40 voor kan vragen.

en als je hier op hw.info onder kopen kijkt is hij al te verkrijgen voor 'maar' 144 euro, waar deze in de PW voor 148 als goedkoopste staat.

Wat je ook kan doen als je voorzichtig met je spullen omgaat: de boel uit amerika over laten vliegen/varen. De dollarkoers is zeer gunstig.

Een andere goede kaart is de Asus Xonar-D2. Deze is 30 euro goedkoper en heeft dezelfde aansluitingen als de Prelude. Ook schijnt de D2 de kleinste signaal/ruis-verhouding te hebben wat weer een pluspunt is voor de Xonar (lees ook deze review mocht je geïntereseerd zijn)

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• onnaj
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-02 13:48
Ik wil toch even dit topic omhoog halen omdat ik naar zo'n zelfde kaart op zoek ben. Zit te denken aan een Club3d Theatron Agrippa 7.1 DTS maar dit schijnt het toch net niet te zijn...welke andere opties zijn er indien je de computer alleen maar via een een toslink (optische kabel) aansluit op een home cinema?

Heb nu een Audigy4 maar heb met de toslink (via de digital i/o mdoule) nooit 5.1 geluid in games