Toon posts:

WinXP start niet na Ghosten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Fijne Pasen, echt zo`n dag om je pc aan de praat te krijgen.

Probleem dat ik heb zie ik vaker in de search terug komen echter zonder juiste oplossing in mijn geval.

Ik heb mijn PC ge-ghost via norton 7.5 (in DOS) en teruggeplaatst op een grotere HD. Als ik mijn nieuwe schijf start dan start XP op maar blijft hangen voordat hij de accounts (inlog) scherm laat zien. Scherm blijft blauw met het Windows XP logo.

Het probleem zou goed kunnen zijn dat mijn oude XP geboot werd via de drive letter I:\
Ik zie dat deze nieuwe schijf hem weer standaard C:\ meegeeft.

Kan ik in de repair console of ergens anders hem weer de I:\ meegeven?

Fixboot en fixmbr in de repair console hebben het probleem niet opgelost.

Dank alvast!! _/-\o_

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:55

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Staat de bootvolgorde wel goed in je BIOS? Wat gebeurt er als je je oude hdd niet aangesloten hebt, start hij dan wel goed?

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Heb je in recovery ook 'bootcfg /rebuild' gedaan?

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de berichten, de oude disk zit er niet meer in. Als ik bootcfg /rebuild uitvoer krijg ik de melding dat het file systeem corrupt is? Ik heb chkdsk uitgevoerd /p & /r maar de melding(en) blijven gelijk. Wellicht dat ik de image opnieuw moet maken via ghost?

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:03
Zo zo. Nu nog steeds hangers met Caldera. Na 5x vond ik Norton Ghost wel welletjes. Gebruik de volgende keer goede backup software. Kan je niet helpen, wel een tip geven. Hdd formateren, opnieuw instaleren, en naar Acronis TrueImage kijken.

Uiteraard wel bedenken dat je belangrijke bestanden even via een andere PC er af trekt, formateren zal alle data vernietigen.

Als Ghost inderdaad nog steeds dezelfde bug heeft. Caldera maakt een nieuwe OS laag aan, maar kan deze niet goed ongedaan maken. Hierdoor ben je "C:\" kwijt aan een stukje Caldera Dos, en je Win partitie is nieuw. Verwijzingen kloppen niet meer en een infinite loop.

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

Verwijderd

Topicstarter
als ik trouwens bootcfg /list doe dan kan hij hem wel vinden als c:\windows

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-02 12:41
Heb je je boot.ini al goed bekeken ?
Klopt hierin alles nog ?

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• Remco
Hardware Junk schreef op zondag 23 maart 2008 @ 22:54:
Zo zo. Nu nog steeds hangers met Caldera. Na 5x vond ik Norton Ghost wel welletjes. Gebruik de volgende keer goede backup software. Kan je niet helpen, wel een tip geven. Hdd formateren, opnieuw instaleren, en naar Acronis TrueImage kijken.

Uiteraard wel bedenken dat je belangrijke bestanden even via een andere PC er af trekt, formateren zal alle data vernietigen.

Als Ghost inderdaad nog steeds dezelfde bug heeft. Caldera maakt een nieuwe OS laag aan, maar kan deze niet goed ongedaan maken. Hierdoor ben je "C:\" kwijt aan een stukje Caldera Dos, en je Win partitie is nieuw. Verwijzingen kloppen niet meer en een infinite loop.
Een image maken is toch wel iets anders dan een backup maken.
Wat betreft Dos en Os laag etc... ???
Waar heb je het over :?

Verwijderd

Topicstarter
boot.ini is okay, het probleem moet hem zitten in die wisseling van I:\ naar C:\ (zie eerste post)
Dit is echt niet aan te passen zeker?

Wat als ik beide disks plaats. Dus de oude als primair en mn nieuwe disk ernaast. Wat is dan de beste manier om hem te kopiëren?

Dank,

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

DriveImage XML

Kloon met dat programma je HD (nog) eens en doe dan "Tools->Set new Disk ID" en volg de verdere instructies.

Stukje uit de faq van dat programma, over dat wat ik net zei ;):
Q. I restored my boot drive, why does it not boot?

A. To boot from a drive:
# The boot partition should be located on the first drive (DISK0), which is usually the master drive.
# The boot partition should be the first partition on the drive.
# The boot partition must be a "primary" partition.
# The boot partition must be "active".

If your drive still does not boot you can try to set a new "Disk ID". Windows remembers old drive letter assignments which can cause problems when trying to boot from a cloned drive. You can force the removal of old drive letter assignments by setting a new Disk ID. Click Tools->Set new Disk ID and read the instructions.

[ Voor 67% gewijzigd door Raven op 24-03-2008 12:00 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:55

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Misschien een tooltje van je hardeschijf fabrikant? Die heeft vaak ook een optie van clone disk oid. Kan je daar nog mee proberen. En anders zoals Hardware Junk zei, naar Acronis kijken en die proberen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:36
Raven schreef op maandag 24 maart 2008 @ 11:56:
Stukje uit de faq van dat programma, over dat wat ik net zei ;):

[...]
Maar dat is juist wat er al gebeurt is, informatie over de driveletters is niet meegenomen door Ghost, waardoor de systeempartitie C: is geworden i.p.v. I:

Zie ook deze info :
Windows NT / 2K / XP Volume Bytes
All Windows versions that use NTFS (Windows NT, Windows 2000, Windows XP) change 4 bytes in the MBR, at the end of the bootcode. These bytes, known as the Volume Bytes or the Admin Bytes, are used for recording information about so-called "sticky drive letters" and for other drive-letter assignments (check the Windows documentation for info on this. Info can be found in the Resource Kit or the Knowledgebase, which are both available on-line at www.microsoft.com). This means that if you refresh the bootcode using ANY OTHER TOOL THEN MBRtool these bytes will be overwritten. MBRtool is aware of these volume bytes and leaves them undisturbed when refreshing the bootcode. Please note that the current version of MBRtool is also capable of restoring the volume bytes from a backup to the MBR on disk, effectively offering support for volume bytes.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Nielson schreef op maandag 24 maart 2008 @ 12:02:
[...]
Maar dat is juist wat er al gebeurt is, informatie over de driveletters is niet meegenomen door Ghost, waardoor de systeempartitie C: is geworden i.p.v. I:

Zie ook deze info :

[...]
Daarom gaf ik dat programma juist als tip, die kan dat herstellen ;)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

ik heb hier net 2 dagen geleden ook een topic over geopend vanwege hetzelfde probleem (ongeveer) kijk even in mijn history want de juiste uitleg staat namelijk gegeven (en ook de oplossing!)

• Nielson
Raven schreef op maandag 24 maart 2008 @ 12:05:
[...]

Daarom gaf ik dat programma juist als tip, die kan dat herstellen ;)
Nee, juist niet. Als je New Disk ID doet is dat hezelfde als een reset van de Volume Bytes, waardoor Windows een nieuwe schijf ziet en die statiosnletter C: geeft indien dat de enigste schijf is.
Ray schreef op maandag 24 maart 2008 @ 12:05:
ik heb hier net 2 dagen geleden ook een topic over geopend vanwege hetzelfde probleem (ongeveer) kijk even in mijn history want de juiste uitleg staat namelijk gegeven (en ook de oplossing!)
Jij had net het omgekeerde, je nieuwe schijf had letter I: gekregen omdat je ze er beide aan had zitten, ook toen ze de oude losgekoppeld had, had Windows al in zijn volume bytes geschreven dat die schijf I: was en startte dus alsnog niet door. Als je bij jou een New Disk ID/Volume Bytes Reset had gedaan zag Windows een nieuwe schijf, had er weer C: aan gegeven en was gewoon doorgestart.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga nu die MBRTool gebruiken van Ray, kijken of dit me kan helpen. Laat het zo wten...

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Nielson schreef op maandag 24 maart 2008 @ 12:14:
[...]
Nee, juist niet. Als je New Disk ID doet is dat hezelfde als een reset van de Volume Bytes, waardoor Windows een nieuwe schijf ziet en die statiosnletter C: geeft indien dat de enigste schijf is.
Euh...

"If your drive still does not boot you can try to set a new "Disk ID". Windows remembers old drive letter assignments which can cause problems when trying to boot from a cloned drive. You can force the removal of old drive letter assignments by setting a new Disk ID. Click Tools->Set new Disk ID and read the instructions."

Lijkt me toch echt de oplossing of niet? :?

Oscar Wilde

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist die MBR tool gebruikt maar die werkt niet, blijf maar dat XP logo krijgen en verder nix.
Ben nu bezig met dit : Unable to log on if the boot partition drive letter has changed

Verwijderd

Topicstarter
Ik kom nu wel bij de desktop via het netwerk, heb verschillende regsiteraanpassingen gedaan zoals beschreven in de vorige post maar zonder resultaat. Kan dus in het register komen van de machine die niet start. Iemand nog een tip wat ik hier kan aanpassen om hem door te laten starten? Dank!

• Nielson
Raven schreef op maandag 24 maart 2008 @ 12:29:
[...]

Euh...

"If your drive still does not boot you can try to set a new "Disk ID". Windows remembers old drive letter assignments which can cause problems when trying to boot from a cloned drive. You can force the removal of old drive letter assignments by setting a new Disk ID. Click Tools->Set new Disk ID and read the instructions."

Lijkt me toch echt de oplossing of niet? :?
Nee, het probleem is nou juist dat Windows de oude stationsletter toewijzing (I:\) al kwijt is, dus nogmaals resetten heeft geen zin. Windows heeft gewoon een nieuwe disk gededecteerd die nog geen stationsletter informatie had (DiskID was al gereset) en heeft gewoon standaard de eerste actieve primaire partitie C:\ toegewezen.

[ Voor 13% gewijzigd door Nielson op 24-03-2008 13:03 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dan nog... Eerst opnieuw klonen met dat prog en dan gelijk die ID aanpassen zou toch moeten werken?

Oscar Wilde

• Nielson
Raven schreef op maandag 24 maart 2008 @ 13:04:
Dan nog... Eerst opnieuw klonen met dat prog en dan gelijk die ID aanpassen zou toch moeten werken?
DiskID kun je niet aanpassen, alleen resetten. Dus dan wijst Windows er weer C:\ aan en heb je hetzelfde probleem.

@TS Als ik de handleiding goed lees, zou je van de oude schijf met Mbrtool een backup van de MBR kunnen maken en dan hiervan alleen de Volume Bytes kunnen restoren op de nieuwe.

Verwijderd

Topicstarter
Ik geef t op,.. heb alle register aanpassigen gedaan die ik kan vinden maar het blijft t zelfde.
HEb nu de oude disk er weer ingezet.

Kan ik hier de Windows I:\ niet hernoemen naar de C:\ en dan ghosten?

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd schreef op maandag 24 maart 2008 @ 14:20:
Ik geef t op,.. heb alle register aanpassigen gedaan die ik kan vinden maar het blijft t zelfde.
HEb nu de oude disk er weer ingezet.

Kan ik hier de Windows I:\ niet hernoemen naar de C:\ en dan ghosten?
Raven in "WinXP start niet na Ghosten" geprobeerd?
Wel eerst opnieuw klonen, met dat prog.

@ Nielson, wie weet werkt het.

Oscar Wilde

• Remco
Heb je toen je een image maakte:
Een image van je schijf of van je partitie gemaakt ?
Volgens mij als je een image van je schijf maakt moet het geen probleem zijn.

Wel natuurlijk dezelfde situatie in aantallen schijven creeëren. Nadat windows goed is opgestart kan je je oude schijf erbij hangen.

Pagina: 1