Het was een prachtige zondagmorgen toen ik besloot mijn computer eens aan te zetten. Ineens raadde Vista mij aan om een schijfcontrole (C:) uit te voeren. Dat deed ik dus, waarna een reboot volgde. Alles verliep normaal tot en met het laadbalkje van Vista. Plots daarna *POEF*, een korte (blauwe) flikker waarna het scherm op zwart sprong en mijn pc rebootte. Vervolgens kreeg ik het scherm waarin je kunt kiezen tussen veilige modus, veilige mods met netwerk mogelijkheden, laatst bekende (werkende) configuratie en windows normaal starten.
Bij zowel windows normaal starten als bij de laatst bekende werkende configratie krijg ik exact hetzelfde probleem als ik had na de schijfcontrole. Reboot na het windows laadschermpje dus. Had vervolgens geveilige modus geprobeert, maar ook dit werkt niet. Je ziet eerst een hele rij met bestanden (.dll's e.d.) staan die worden geladen ("Een ogenblik gedult aub"), maar daarna volgt er weer een reboot.
Mijn eerste gedachte was dat Vista op zn gat lag, dat er iets niet goed zat in de OS zelf. Heb dus de windows cd erin gegooid, en geprobeert Vista te herstellen. Het mocht niet baten, precies weer hetzelfde probleem. Vista boot niet.
Wellicht een kapotte HDD? Heb zojuist UltimateBootCD gebrand en laten draaien. HUTIL (progje voor Samsung HDDs) vindt geen fouten tijdens de test. De hdd werkt dus blijkbaar gewoon. Hij wordt ook herkend in de bios, en als ik via het booten van de windows cd naar mijn harde schijf kijk (tijdens het installatie proces) staat er wel degelijk nog data op. Maar wellicht is dit niet helemaal een accurate methode om te kijken of de HDD nog werkt.
Heb tussendoor ook nog even snel geprobeert met 1 reepje RAM. Het leek me sterk dat daar een probleem mee zou zijn, maar onder het motto: "Youll never know", toch maar even geprobeert. Helaas hielp dit ook niets.
Misschien is het ook nog handig om te weten dat ik 2 dagen terug mijn bios geflashed heb van 601 naar 605.
Heeft iemand enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn en natuurlijk hoe ik dit dan eventueel zou kunnen oplossen?
PC Specs:
E8400 (loopt op standaard settings, dus niet oc'ed) + Scythe Infinity
Asus P5E
2x1GB Crucial BallistiX PC6400
Samsung Spinpoint T166 500GB (HD051LJ)
EVGA 8800GT
Lite-On LH-20A1S
Lite-On DH-16D2S
Zalman ZM600-HP
Windows Vista 32-bit
Nog even kort op een rijtje:
- Het booten van Vista loopt vast na de laadbalkjes, waarbij na een korte blauwe flikker het beeld op zwart gaat en het system reboot.
- HDD is getest op eventuele fouten, maar er zijn er geen gevonden.
- Booten met Vista CD en de installatie herstellen mocht niet baten.
- 1 Reepje ram ipv 2 helpt ook niet.
- 2 Dagen terug bios geflashed van 601 naar 605.
Bij voorbaat dank!
ExPlanE
Bij zowel windows normaal starten als bij de laatst bekende werkende configratie krijg ik exact hetzelfde probleem als ik had na de schijfcontrole. Reboot na het windows laadschermpje dus. Had vervolgens geveilige modus geprobeert, maar ook dit werkt niet. Je ziet eerst een hele rij met bestanden (.dll's e.d.) staan die worden geladen ("Een ogenblik gedult aub"), maar daarna volgt er weer een reboot.
Mijn eerste gedachte was dat Vista op zn gat lag, dat er iets niet goed zat in de OS zelf. Heb dus de windows cd erin gegooid, en geprobeert Vista te herstellen. Het mocht niet baten, precies weer hetzelfde probleem. Vista boot niet.
Wellicht een kapotte HDD? Heb zojuist UltimateBootCD gebrand en laten draaien. HUTIL (progje voor Samsung HDDs) vindt geen fouten tijdens de test. De hdd werkt dus blijkbaar gewoon. Hij wordt ook herkend in de bios, en als ik via het booten van de windows cd naar mijn harde schijf kijk (tijdens het installatie proces) staat er wel degelijk nog data op. Maar wellicht is dit niet helemaal een accurate methode om te kijken of de HDD nog werkt.
Heb tussendoor ook nog even snel geprobeert met 1 reepje RAM. Het leek me sterk dat daar een probleem mee zou zijn, maar onder het motto: "Youll never know", toch maar even geprobeert. Helaas hielp dit ook niets.
Misschien is het ook nog handig om te weten dat ik 2 dagen terug mijn bios geflashed heb van 601 naar 605.
Heeft iemand enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn en natuurlijk hoe ik dit dan eventueel zou kunnen oplossen?
PC Specs:
E8400 (loopt op standaard settings, dus niet oc'ed) + Scythe Infinity
Asus P5E
2x1GB Crucial BallistiX PC6400
Samsung Spinpoint T166 500GB (HD051LJ)
EVGA 8800GT
Lite-On LH-20A1S
Lite-On DH-16D2S
Zalman ZM600-HP
Windows Vista 32-bit
Nog even kort op een rijtje:
- Het booten van Vista loopt vast na de laadbalkjes, waarbij na een korte blauwe flikker het beeld op zwart gaat en het system reboot.
- HDD is getest op eventuele fouten, maar er zijn er geen gevonden.
- Booten met Vista CD en de installatie herstellen mocht niet baten.
- 1 Reepje ram ipv 2 helpt ook niet.
- 2 Dagen terug bios geflashed van 601 naar 605.
Bij voorbaat dank!
ExPlanE
[ Voor 3% gewijzigd door ExPlanE op 23-03-2008 16:59 . Reden: Systeemspecificaties toegevoegd ]