5.1 Werkt niet (XP - Realtek ALC883 )

Pagina: 1
Acties:

• ravw
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:18
Ik zit met een probleem maar kan er geen oplossing voor vinden.
Heb gisteren een Logitech X-540 gekocht.(5.1)

Maar hij wil niet echt goed werken.

Ik heb als soundkaart een Realtek ALC883 met de WDM_R189 drivers er op.draai het onder Windows XP home.

Als ik in de Realtek ALC883 setup gaat kijken en hem uit test doet hij het goed .
maar bij films en games en andere test programma's doet hij het niet goed.

Iemand die weet waar het aan kan liggen

hier een screenshots hoe ik hem heb staan in de set up.
Realtek ALC883

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v652/ravw/Diverse/ss55.jpg

het gaat dan voornamelijk om de achterste 2 boxen

Alvast hartelijkdank

[ Voor 3% gewijzigd door ravw op 23-03-2008 14:44 ]

Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB

Verwijderd

Heb je de speakers zelf wel goed aangesloten?
Goede kleur enzo.

• ChessSpider
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 31-01 21:30
"Hij wilt niet echt goed werken".
Kan je nog onduidelijker zijn? =)

Wat werkt er niet?

* Bass te overheersend?
* Geluid valt weg?
* 1 of meerdere speakers werken niet? Welke? Altijd of nooit? etc.
* Heb je zelf al dingen geprobeerd om het op te lossen?

Ik gok erop dat je achter speakers niet werken tijdens het bekijken van films en games of afspelen van geluid, maar wel als je de geluidstest doet in de control panel.

Dat komt waarschijnlijk omdat hij dan maar een twee-kanaals geluid afspeelt, waardoor de achterspeakers geen geluid krijgen en dus ook niks afspelen. Soms gooit je geluidskaart ook het front geluid over de achter speakers, soms laat de geluidskaart de achterspeakers een beetje zachtjes meedraaien en soms laat hij ze gewoon helemaal stil.

Daar is volgens mij niet veel tegen te doen, maar je kan even kijken in het control panel. In Windows Vista kan je het laten upmixen naar 5.1 geluid, maar dat werkt best wel brak imho.

[ Voor 57% gewijzigd door ChessSpider op 23-03-2008 18:11 ]

• ravw
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:18
ChessSpider schreef op zondag 23 maart 2008 @ 18:09:
"Hij wilt niet echt goed werken".
Kan je nog onduidelijker zijn? =)

Ik gok erop dat je achter speakers niet werken tijdens het bekijken van films en games of afspelen van geluid, maar wel als je de geluidstest doet in de control panel.

Dat komt waarschijnlijk omdat hij dan maar een twee-kanaals geluid afspeelt, waardoor de achterspeakers geen geluid krijgen en dus ook niks afspelen. Soms gooit je geluidskaart ook het front geluid over de achter speakers, soms laat de geluidskaart de achterspeakers een beetje zachtjes meedraaien en soms laat hij ze gewoon helemaal stil.

Daar is volgens mij niet veel tegen te doen, maar je kan even kijken in het control panel. In Windows Vista kan je het laten upmixen naar 5.1 geluid, maar dat werkt best wel brak imho.
van dit laatste stuk heb ik veel last van, dus daar is niets aan te doen dus .....

Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:37
Misschien even in de spellen aangeven dat je 5.1 draait? Ook zou ik even kijken of jouwn codecs niet ingestelt moeten worden. Ik draai media player classic met wat codecs, maar deze moet ik zelf instellen of ik 5.1 sound wil hebben of niet. Niet zelf in de media player, maar ik moet echt naar filters/ AC3 (in mijn geval dan) audio decoder. om vervolgens hier in te stellen dat ik 5.1 heb.

Specs!

Verwijderd

ravw schreef op maandag 24 maart 2008 @ 01:35:
[...]

van dit laatste stuk heb ik veel last van, dus daar is niets aan te doen dus .....
Jawel. Bijv met Winamp niet je default directsound-device selecteren maar de naam van je kaart, bijv 'Realtek blabla' hardware.

Dat werkt prima. Windows media player doet dit bij default niet. Je kan overigens ook bij geluiden instellen dat je een 5.1 set gebruikt.
Pagina: 1