Toon posts:

Jmicron vertraagd opstarten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers,

Ik heb sinds kort wat nieuwe spullen zoals de, P5K moederbord met een E6750.

Nu heb ik problemen met de Jmicron met het opstarten wat heel lang duurd bij het Xp venster waar het balkje loopt.

Na heel veel lezen en zoekwerk op internet heb ik eens de Jmicron controller uitgezet in de bios, nu start de pc weer lekker snel op.. van dat probleem was ik af dacht ik.

Maar nu kan windows de dvd speler en dvd brander niet meer vinden !

Als ik nu weer de Jmicron aanzet in bios staat hij vast bij het opstarten net voordat het scherm met het balkje weer op komt.

Wat nu te doen ? Ik heb de laatste versie van de Jmicron controller en de bios van me moederbord is 0603 en nu 1xxx te downloaden is maar of dat gaat helpen ?

Ik heb trouwens een SATA schijf.

Help me out please :'(

Verwijderd

Kun je de HD en DVD niet op de Intel ICH9 controller aansluiten en de JMicron controller uitschakelen? :)

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Je hebt 2 apparaten, probeer deze eens 1 voor 1, om te testen.(dus steeds ene loskoppelen).

Windows driver eens proberen?

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-02 22:32

mace

Sapere Aude

jan99999 schreef op zondag 23 maart 2008 @ 15:17:
Je hebt 2 apparaten, probeer deze eens 1 voor 1, om te testen.(dus steeds ene loskoppelen).

Windows driver eens proberen?
Heeft allebei geen zin.

Het is een controller die tijdens het opstarten geactiveerd wordt, en dan gaat ie zoeken naar apparaten, dit kost tijd. Als je de controller uitschakelt kun je de apparaten die er aan hangen niet meer gebruiken logischerwijs.

Dus het is of:
1: -Controller aanlaten en met de opstarttijd leren leven
2: -Controller uitschakelen en drives niet meer gebruiken
3: -Controller uitschakelen en de drives op een andere controller prikken.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-02 21:52
Waarschijnlijk zijn het IDE drives.. dus is er nog een andere optie.
4: -SATA optische drives aanschaffen en die aansluiten op de Intel controller.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-02 20:50
Je verteld dat je PC langzaam opstart. Is dit een probleem? of is de PC ook langzaam wanneer windows draaid?

Volgens mij initaliseerd windows je controllers dit kan soms wel even duren ;)

A Soldiers manual and a pair of boots.

Verwijderd

Topicstarter
Het zijn inderdaad IDE dvd spelers eigelijk ook wel aan vervanging toe mocht dit probleem opgelost worden om SATA dvd spelers te kopen.

Als ik windows opstart en Jmicron uitgeschakeld heb dan vraagt windows om drivers te zoeken via bijv. windows Update alleen krijg ik dan een fout als hij gaat zoeken dat er geen service is oid en dus geen drivers kan installeren. Dus dat gaat waarschijnlijk niet lukken zonder Jmicron controller aan te zetten. Vorige keer startte hij helemaal niet meer op via Jmicron ingeschakeld.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2008 18:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
To_Tall schreef op zondag 23 maart 2008 @ 15:29:
Je verteld dat je PC langzaam opstart. Is dit een probleem? of is de PC ook langzaam wanneer windows draaid?

Volgens mij initaliseerd windows je controllers dit kan soms wel even duren ;)
Nee in windows is het niet traag en met Jmicron uitgeschakeld start de pc heel snel op en blijft hij niet lang hangen, volgens mij kan windows de IDE drivers gewoon niet vinden en dat moet dus echt met Jmicron ingeschakeld zijn om de IDE dvd spelers te kunnen vinden maar dan duurd het opstarten echt 3 minuten langer.

Dus waarschijnlijk moet ik dus bijna zeker SATA dvd speler(s) gaan aanschaffen want ik krijg de drivers ook niet geinstalleerd van windows :|

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 23 maart 2008 @ 18:08:
[...]

Nee in windows is het niet traag en met Jmicron uitgeschakeld start de pc heel snel op en blijft hij niet lang hangen, volgens mij kan windows de IDE drivers gewoon niet vinden en dat moet dus echt met Jmicron ingeschakeld zijn om de IDE dvd spelers te kunnen vinden maar dan duurd het opstarten echt 3 minuten langer.

Dus waarschijnlijk moet ik dus bijna zeker SATA dvd speler(s) gaan aanschaffen want ik krijg de drivers ook niet geinstalleerd van windows :|
Misschien zou een verse windows installatie ook wel helpen. Als je nog een niet gebruikte HD hebt zou ik daar Windows opnieuw op installeren en duimen dat het probleem dan weg is. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Dit systeem draaid op een verse XP installatie dus dat lijkt me ook geen oplossing eigelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem nu weer opgestart met Jmicron aan en kan weer dvd's afspelen, opstarten gaat alleen weer langzaam en probeert weer drivers te vinden en dan komt dit in beeld: De opgegeven service is geen geinstalleerde service.

Ik heb trouwens geen ICH9 controller op dit moederbord dus ik hoop dat ik het kan oplossen met een SATA dvd speler O+

Nog 2 vraagjes:

1. Zouden de jumpers uitmaken voor de snelheid opstarten hoe ze ingesteld staan ?
2. Als ik SATA dvd speler(s) koop dan ben ik van dit gezeik af toch omdat ik dan geen IDE alsook Jmicron niet meer gebruik ?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Kijk eens wel service de zaak tegenhoudt. Normaliter is er nl. voor een CD/DVD geen enkele driver nodig alleen voor de controller.

Jumpers is uiteraard 1 op master en 1 op slave en natuurlijk in de goede volgorde aan de kabel. :)

[ Voor 28% gewijzigd door Guardian Angel op 23-03-2008 20:35 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het probleem gevonden 8)7 :D

Ik heb de Jmicron controller op AHCI gezet ipv. IDE en nu start de pc goed en snel op, dvd branders worden gevonden, scheelt me ook weer geld.

Hij vroeg weer om drivers, maar kwam erachter dat deze van daemon tools waren. Controller verwijder in apparaatbeheer en daemon tools opnieuw geinstalleerd.

Bedankt voor jullie reacties en hoop dat iemand anders hier ook wat aan heeft als je hetzelfde probleem hebt.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op zondag 23 maart 2008 @ 21:33:
Ik heb de Jmicron controller op AHCI gezet ipv. IDE en nu start de pc goed en snel op, dvd branders worden gevonden, scheelt me ook weer geld.
AHCI is alleen bedoeld voor SATA dus dat is het niet geweest hoor. :) Kijk maar in het manual.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Guardian Angel schreef op zondag 23 maart 2008 @ 21:37:
[...]

AHCI is alleen bedoeld voor SATA dus dat is het niet geweest hoor. :) Kijk maar in het manual.
Ik heb verder niks anders gedaan dan veranderd van IDE naar AHCI , wel erg vreemd dan :?
Zal hem nog eens op IDE zetten.

edit: op IDE start hij weer traag op, lijkt net of hij nog wat aan het zoeken is ofzo. Met AHCI hoor ik gelijk me HD werken als dat balkje gaat lopen en bij IDE dus pas later.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2008 22:02 ]

Pagina: 1