Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[LaTeX] Ruimte tussen equation en text

Pagina: 1
Acties:

• [J.d.I.] DirtyHarry
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-11 10:25
Ik ben mijn afstudeerverslag aan het schrijven in Latex en nou loop ik tegen het volgende 'probleem' aan:

Tussen een ingevoerde equation en een stukje tekst zit nogal weinig ruimte. Dus ik kan er bijvoorbeeld een extra enter achter plaatsen:

\begin{equation}
*formule*
\end{equation}\\

Deze dubbele backslash zorgt mijns inziens weer voor teveel ruimte waardoor het er niet mooier op wordt. Ik wil graag een halve regel als extra ruimte tussen mijn equation en een stuk tekst. Nou kan ik dit elke keer handmatig doen door iets met \vspace{ruimte} in te voegen, maar dit wordt veel extra werk. Daarbij, volgens mij moet dit toch ook automatisch kunnen, door iets aan de preamble toe te voegen?

Mijn vraag concreet: hoe kan ik (automatisch) de ruimte onder (en evt ook boven) een equation aanpassen?

ik heb gezocht met google, maar niks kunnen vinden hierover..

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-11 13:41
De lelijke oplossing is natuurlijk een nieuwe environment definiëren, welke ruimte er boven plaats, een equation plaats, en ruimte er onder plaats. Iets als:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
\newenvironment{myequation}[1]{
    \vspace{1cm}
    \begin{equation}
}{
    \end{equation}
    \vspace{1cm}
}

Hoe het mooier kan zou ik zo niet weten.

• [J.d.I.] DirtyHarry
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-11 10:25
Bedankt voor de reacties :)
Dit hielp inderdaad! De volgende waarden moeten worden aangepast voor de ruimte boven en onder equations:

code:
1
2
3
4
\abovedisplayskip=12pt plus 3pt minus 9pt 
\abovedisplayshortskip=0pt plus 3pt 
\belowdisplayskip=12pt plus 3pt minus 9pt 
\belowdisplayshortskip=7pt plus 3pt minus 4pt

waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen korte en lange formules (hoe precies weet ik niet). Vreemd genoeg moest ik bovenstaande code wel binnen het document plaatsen, dus niet in de preamble maar voorbij \begin{document}. Nouja whatever, het werkt en ziet er nu een stuk mooier uit 8-)