5.1 geluid: zijspeakers werken niet

Pagina: 1
Acties:

• _Quinten_
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-01 10:18
Probleem
Als ik mbv de Realtek driver 1.87 het geluid op 5.1 instel, dan werken de 2 zijspeakers niet. Als ik het geluid als 7.1 instel en ik vind de zijspeakers uit, dan werken deze 2 speakers als achterspeaker. Ik wil het liefst alles instellen als 5.1, hoe kan ik de zijspeakers laten werken? Achteraan het mobo zit alles volgens kleur aangesloten (ook het mobo boekje zegt dat die 3 uitgangen voor 5.1 zijn).

Wat ik al geprobeerd heb
- Driver versie 1.88 en 1.89 installeren => dan blijft het probleem en wordt de rechtsvoor vervangen door de bass speaker.
- "Instellingen van luidspreakers met volledig bereik veranderen" => Geen effect

Systeemconfiguratie
Speakers: Creative Inspire T6100
Mobo & geluid: Gigabyte GA-X38-DS5 met ALC889A geluid controller.

Rest lijkt me niet relevant.

Wat is de oorzaak van dit probleem?

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:11

SeatRider

Hips don't lie

Ik snap het ook niet helemaal, 5.1 heeft helemaal geen zijspeakers, slechts achterspeakers.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:24
Volgens mij heb je je achter speakers op de "zij" speaker aanlsuiting gedrukt (van je 7.1 geludiskaart.)

"Zij" speakers heb je alleen met 7.1, wel kan het zo zijn, dat je voor de 5.1 opstelling, de "achter" speakers in de aansluiting moet drukken die bij 7.1 geluid voor de "zij" speakers moeten werken.

• _Quinten_
Als er bij 5.1 geluid achterspeakers zijn en geen zijspeakers, dan zijn de drivers fout. Kijk maar naar de driverconfig:

http://img377.imageshack.us/img377/9466/speakerconfignd5.jpg

Aan de achterkant van mijn mobo zit alles goed per kleur aangesloten. Als ik de kleuren opzoek in de handleiding staat er bij deze 3 uitgangen 5.1 geluid.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-02 00:36
Wat dacht je van in Windows instellen dat je 5.1 speakers gebruikt? :+

• _Quinten_
leonpwner1 schreef op zondag 23 maart 2008 @ 16:30:
Wat dacht je van in Windows instellen dat je 5.1 speakers gebruikt? :+
Zegt ook dat er zijkant speakers zijn bij 5.1. Zelfde probleem.

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-01 23:21
Voldemort2 schreef op zondag 23 maart 2008 @ 16:28:
Als er bij 5.1 geluid achterspeakers zijn en geen zijspeakers, dan zijn de drivers fout. Kijk maar naar de driverconfig:
Dat is dus Left-Front en Right-Front. Geen zijspeakers.

Pentaxiaan

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Weet je zeker dat alles goed staat ingesteld?

Want ik kan wel center/sub verwisselen, maar niet rechtsvoor met de sub.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~apkmanni/Speakers.GIF
Zoiets moet het dus zijn, behalve de blauwe, daar hangt mijn beeldschermspeakers aan)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Lb en Rb zijn volgens mij voor een 7.1 setup, dus je kabel zit gewoon verkeerd in je geluidskaart. Bij een 5.1 set noemen ze de "achter" speakers leftsurround en rightsurround. Dus jouw set moet je op LR, C-sub en Lr-Rs aansluiten

• _Quinten_
Maar volgens het boekje van mijn mobo is alles goed aangesloten (groen, oranje en zwart). Als ik de post van Resistor bekijk moet dit groen, oranje, grijs zijn. Maar in mijn mobo boekje staat het als groen, oranje zwart en de kabels zitten ook zo volgens kleur aangesloten. Waar zit de fout nu?

Verwijderd

Zwart is sub / center
Groen Front L/R
Grijs Rear L/R
Standaard asus Mobo tenminste.

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:34

Shunt

Boe

Voldemort2 schreef op maandag 24 maart 2008 @ 22:34:
Maar volgens het boekje van mijn mobo is alles goed aangesloten (groen, oranje en zwart). Als ik de post van Resistor bekijk moet dit groen, oranje, grijs zijn. Maar in mijn mobo boekje staat het als groen, oranje zwart en de kabels zitten ook zo volgens kleur aangesloten. Waar zit de fout nu?
ik zou zeggen PROBEER HET EENS UIT.
roepen maar het boekje zegt a en jij zegt b is niet echt handig als je iets probeert uit te vinden.
Probeer het gewoon een steek eens het kabeltje voor je rears in het blauwe gaatje en kijk wat er gebeurt.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Flexmaster
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-02 14:26
Je kan dubbel klikken op die boxjes in realtek en de opstelling veranderen. Bij mij werkt namelijk alles naar behoren

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:24
Shunt schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 14:51:
[...]

ik zou zeggen PROBEER HET EENS UIT.
roepen maar het boekje zegt a en jij zegt b is niet echt handig als je iets probeert uit te vinden.
Probeer het gewoon een steek eens het kabeltje voor je rears in het blauwe gaatje en kijk wat er gebeurt.
mee eens ;)
En ook al zeggen de boekjes "dit", als het op een andere manier wel goe werkt, dan is het toch goed!

• _Quinten_
Als ik de zwarte kabel in de grijze uitgang steek werkt het.

Hoe zit het nu met 5.1 geluid: De ene zegt zijspeakers (driver, windows, wikipedia), de andere zegt achterspeakers (moboboekje, jullie in dit topic). Heeft 5.1 geluid nu zij- of achterspeakers?

[ Voor 20% gewijzigd door _Quinten_ op 29-03-2008 20:11 ]

Verwijderd

5.1 heeft achter speaker
7,1 heeft achter en zij speakers

Verwijderd

Voldemort2 schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 20:10:
Als ik de zwarte kabel in de grijze uitgang steek werkt het.

Hoe zit het nu met 5.1 geluid: De ene zegt zijspeakers (driver, windows, wikipedia), de andere zegt achterspeakers (moboboekje, jullie in dit topic). Heeft 5.1 geluid nu zij- of achterspeakers?
Dat staat toch in dit topic meerdere malen gepost? :?

• Upper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-01 23:34
Om even voor eens en voor altijd duidelijk te zijn:

Voor de opstelling van een 5.1 of een 7.1 opstelling verandert in principe niets aan de opstelling van de 5.1 speakers. Het enige wat gebeurt bij een 7.1 opstelling is dat je 2 speakers extra aansluit aan de achtermuur. Waar bij 5.1 dus in eerste instantie de achterspeakers zijn, wordt dit door het extra aansluiten zijspeakers. Het klopt dus dat hiervoor dezelfde uitgang gebruikt wordt.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-02 00:36
Nee.

Je plaatst er 2 zij-speakers bij, geen speakers achter.
Pagina: 1