[Leopard] sluimerstand verstiert communicatie externe HD

Pagina: 1
Acties:

• [J.d.I.] DirtyHarry
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-01 19:58
Als ik mijn mac Mini laat sluimeren en hem daarna wakker maak, dan wil het af en toe (niet altijd) wel eens voorkomen dat de communicatie van het OS met mijn externe hardeschijf vernaggeld raakt. De volgende dingen gebeuren dan:

*time-machine blijft op 'voorbereiden backup' hangen
*finder reageert niet meer als ik hem wil sluiten
*evt vanuit de externe schijf geopende documenten opslaan gaat niet meer en zorgt voor een freeze van het gebruikte programma
*Opera 9.5 beta bleef hangen toen ik hem wilde sluiten (snap niet helemaal wat opera met dit probleem te maken heeft, maargoed)
*time-machine panel wilde ook niet meer sluiten

Bij al deze dingen helpt geforceerd sluiten niet. Het kill commando vanuit een terminal doet ook niks.

Het enige wat me meteen van dit probleem afhelpt is de usb kabel van de schijf eruit trekken. Dan werkt alles ineens weer. Usb stekker terug pluggen en de hele kermis werkt weer als vanouds.

Ik weet niet wat dit probleem heeft getriggerd, omdat ik normaal gesproken de externe schijf er nooit zo lang aan heb hangen. Maar ik vind het bijzonder irritant. Meer mensen die hier last van hebben en evt oplossingen?

Verwijderd

Welk merk/type externe HD heb je?

Want ik had dezelfde issues met een WD MyBook Studio, een schijf die nota bene geadverteerd wordt als gemaakt voor de Mac. Maar deze schijf blijkt dus (aldus diverse fora) gewoon incompatible te zijn met Apple: de schijf zal soms niet upspinnen als de Mac daarom vraagt, met alle narigheid vandien.

• [J.d.I.] DirtyHarry
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-01 19:58
Verwijderd schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 15:15:
Welk merk/type externe HD heb je?

Want ik had dezelfde issues met een WD MyBook Studio, een schijf die nota bene geadverteerd wordt als gemaakt voor de Mac. Maar deze schijf blijkt dus (aldus diverse fora) gewoon incompatible te zijn met Apple: de schijf zal soms niet upspinnen als de Mac daarom vraagt, met alle narigheid vandien.
De schijf die ik heb is een Seagate Barracuda 7200.10 250GB P-ATA. Het probleem bij mij ligt hem in ieder geval niet in het upspinnen. De schijf draait continue, ook in sluimer stand.

Verder heb ik eigenlijk nog niks gehoord over compatibility issues met seagate schijven, maar ik zal eens kijken. Wie weet ligt het daar toch wel aan :P

-edit-

Mijn seagate zit trouwens in een Sitecom usb 3,5" externe behuizing gepropt.

[ Voor 5% gewijzigd door [J.d.I.] DirtyHarry op 25-03-2008 15:45 ]

Verwijderd

De schijf zelf zal het probleem niet zijn, meer meestal de usb-interface die tussen computer en fysieke schijf zit...

Het kan iig idd geen kwaad om eens te zoeken naar issues daarmee.

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Ik heb een aanverwant - lijkt het - probleem met mijn G5, sinds een dag of wat.

Leopard blijft in een soort 'energiestand' hangen (beide schermen staan op zwart, alleen een cursor, finder reageert nergens meer op - energiestand functie staat uit, screensaver disabled) en het lijkt erop dat de finder blijft hangen in Time-Machine backups naar mijn extrerne USB-HD.

Ik heb als test nu de USB-schijf afgekoppeld en de Time Machine backup verplaatst naar en intyerne schijf, om te kijken wat er gebeurt.

Ik moest trouwens volledig rebooten en om één of andere vage reden krijg ik dan ineens geen inlogscherm meer (de Mac start door tot in de finder), terwijl alles achter wachtwoorden zit... :?
  • G5 Quad 2.5 GHz
  • 4,5 GB
  • 250 GB HD (2 partities)
  • 500 GB extra HD
  • Leopard, volledig geüpdate
  • WD MyBook 250 GB USB, MacHFS+
Vanavond maar een kijken of ik het opgelost krijg.

[ Voor 6% gewijzigd door Ramzzz op 18-04-2008 09:22 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Ik heb de WB MyBook er maar af gelaten, daarna liep hij nog 1x vast. Nu lijkt het lek boven... hij loopt niet meer vast in sluimerstand. :?

Toch maf dat zo'n externe HD dan je hele OS vast laat lopen. :(

[ Voor 12% gewijzigd door Ramzzz op 19-04-2008 11:16 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Pagina: 1