[screen] character set in tmsnc incorrect in screen

Pagina: 1
Acties:

• Wiebbe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-01 10:54

Wiebbe

<none />

Topicstarter
Ik ben pas sinds een tweetal weken echt druk bezig met een linux bakje op te zetten zodat ik ook gebruik kan maken van SSH en al mijn applicaties tot mijn beschikking heb. Uiteraard wil ik hiervoor screen gebruiken en dat werkt voor mij eigelijk ook aardig goed met uitzondering van het tmsnc (textbased msn client).

Het probleem

Als ik een ssh sessie open vanuit putty zelf en inlog op mijn console en daar zonder screen te starten tmsnc opstart krijg ik hem goed. Hij ziet er dan op deze manier uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.wow-raids.net/other/afvalbak/tmsnc-cl.png

Goed dus, zodra ik hem start in screen krijg ik hem op deze manier:

Afbeeldingslocatie: http://www.wow-raids.net/other/afvalbak/tmsnc-screen.png

Niet helemaal goed dus ;)

Wat heb ik geprobeerd?

Aangezien ik nieuw ben verwacht ik voor veel problemen te komen, gelukkig is google mijn vriend. Als snel kwam ik er achter dat het hoogstwaarschijnlijk te maken heeft met de termset die gebruikt wordt door de applicatie. Hij "ziet" niet dat mijn terminal de mooie charset kan meegeven.

Ik gebruikt putty, dus als ik doe: tset -q in mijn normale putty terminal krijg ik:
[10:49:22] xxx@Rin:~$ tset -q
xterm

In screen krijg ik:
[10:49:22] xxx@Rin:~$ tset -q
screen

Het eerste wat ik geprobeerd heb is de term aan te passen in screen met:

[cmd]
[10:50:05] xxx@Rin:~$ export TERM=xterm
[/cmd

Maar hierna start tmsnc nog steeds hetzelfde op. Mijn vermoeden lag toen dat misschien de termset waarden in screen niet correct waren. Ik heb toen de hulp opgezocht van een linux gebruiker op irc.tweakers.net die mij de volgende .screenrc gaf met wat termset waarden die voor hem goed werkte:

termcap  xterm hs@:cs=\E[%i%d;%dr:im=\E[4h:ei=\E[4l
  terminfo xterm hs@:cs=\E[%i%p1%d;%p2%dr:im=\E[4h:ei=\E[4l

termcapinfo xterm Z0=\E[?3h:Z1=\E[?3l:is=\E[r\E[m\E[2J\E[H\E[?7h\E[?1;4;6l

termcapinfo xterm* OL=100

termcapinfo xterm 'VR=\E[?5h:VN=\E[?5l'
  termcapinfo xterm 'k1=\E[11~:k2=\E[12~:k3=\E[13~:k4=\E[14~'
  termcapinfo xterm 'kh=\EOH:kI=\E[2~:kD=\E[3~:kH=\EOF:kP=\E[5~:kN=\E[6~'

termcapinfo xterm 'hs:ts=\E]2;:fs=\007:ds=\E]2;screen\007'

termcapinfo xterm 'vi=\E[?25l:ve=\E[34h\E[?25h:vs=\E[34l'

termcapinfo xterm 'XC=K%,%\E(B,[\304,\\\\\326,]\334,{\344,|\366,}\374,~\337'

termcapinfo xterm* be

termcapinfo xterm|xterms|xs ti@:te=\E[2J

Ik moet toegeven, ik heb niet uitgezocht wat dit allemaal betekend. Maar ik heb wel alle comment (die heb ik er nu tussen uitgehaald) goed bekeken wat het zou betekenen. Maar ook helaas, dit maakt geen verschil. Ik heb ook andere terminals geprobeerd, zoals vt100.

de vraag

Kan iemand mij de goede weg op helpen wat ik nou precies moet doen om de charset in screen ook goed te krijgen? Normaal zou het niet erg zijn dat het er "minder" mooi uit ziet, maar hij bugged ook nog eens met dat contact midden in de conversation komen als de charset niet goed is.

[edit]

Volgens mij komt het door de ncurses library die tmsnc gebruikt, ik ga daar ff op verder zoeken ;)

Oh noes.. No more TreinTijden :(