interne schijf is case, of externe compleet kopen?

Pagina: 1
Acties:

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:50
Ik zit met een dilemma. Ik heb hier een mycom externe hd case staan met een 30gb harde schijf. De harde schijf is al een oud beestje (uit 1999/2000) en deze harde schijf staat vrijwel de heledag aan omdat mijn muziek hier op staat. Nu kom ik toch wat ruimte tekort, en begint de hardeschijf steeds meer geluid te maken.

Nu zijn harde schijven niet zo heel duur meer, dus ben van plan een nieuwe te gaan kopen. Maar wat is nu slimmer: een nieuwe voor mijn mycom case, of een nieuwe complete externe schijf. Wat ik erg belangrijk vind, is dat de schijf wel compleet uit moet kunnen als mijn pc uit is (dus niet dat ik eerst de stekker er uit moet halen).

Een IDE schijf van 250gb kost zo'n 60 euro, en een externe schijf als bijvoorbeeld de WD Mybook (wel meer gb's) zijn zo'n 100-120 euro. Dan heb je ook nog de schijven die alleen via usb werken, dus zonder adapter, en die zijn rond de 90 euro in 250 gb.

Ik wil de schijf dus gebruiken voor mijn muziek, backup (foto's), en eventueel een keer wat beeldmateriaal (max 20gb en tijdelijk) en als ik muziek luister (wat vaak is) moet de harde schijf dus aanstaan omdat mijn bibliotheek hier op staat.

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-02 08:49
ik zou zelf zo'n USB-only externe HD kopen,

je weet namelijk niet of de MyCom case goed om kan gaan met je HD (je zou 'm even moeten openmaken en kijken of er extra chips op zitten of dat het gewoon een IDE kabel + IDE->USB converter nis zeg maar.

Zo'n USB-only exHD is meestal wat trager, maar met bijvoorbeeld een leessnelheid van slechts 20MBp/s kun je nogsteeds films en muziek super goed kijken (sterker nog, ik denk dat 1MB per secondne zelfs voor HDvideo al genoeg is.

Zo'n USB schijf gaat natuurlijk ook uit met je computer en ze zijn net wat goedkoper zoals je zelf al aangaf.

~ Mijn prog blog!

• gelukkie
Ok, maar die mycom case is idd gewoon IDE naar usb (zit nu 30gb wd 7200rpm in). Op zolder heb ik zo'n zelfde case met een 120gb wd 7200rpm.

Maar zown complete externe HD is juist een stuk duurder dan een losse IDE. Maar jij bedoelt met een schijf met alleen voeding. Ik zag net bij mycom de: WDH1U3200 (320gb Mybook) voor 79 euro. Maar deze schijf start vanzelf op en gaat vanzelf uit, net als de usb powered?

Maar het probleem is dat mijn pc nogal moeite heeft met opstarten als een usb stick of externe schijf is aangesloten.

[ Voor 45% gewijzigd door gelukkie op 23-03-2008 11:08 ]

• silentkiller
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:46
gelukkie schreef op zondag 23 maart 2008 @ 10:45:
Ok, maar die mycom case is idd gewoon IDE naar usb (zit nu 30gb wd 7200rpm in). Op zolder heb ik zo'n zelfde case met een 120gb wd 7200rpm.

Maar zown complete externe HD is juist een stuk duurder dan een losse IDE. Maar jij bedoelt met een schijf met alleen voeding. Ik zag net bij mycom de: WDH1U3200 (320gb Mybook) voor 79 euro. Maar deze schijf start vanzelf op en gaat vanzelf uit, net als de usb powered?

Maar het probleem is dat mijn pc nogal moeite heeft met opstarten als een usb stick of externe schijf is aangesloten.
ik denk dat je bios dan van die usb device wil booten. Bij mij gebeurt dit namelijk ook als ik een usb heb inzitten als ik boot. Je kan dit wel afzetten en dan zou hij gewoon van je interne hdd moeten booten

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-02 21:19

dodo79

witte dikke tonnie

controleer wel ff of de case met schijven groter dan 128gb aan kan.
Ik heb hier ook zon case die dat niet kan

omdat het kan!

• gelukkie
En hoe zou ik dat kunnen controleren? Verder staat dvd-rom als first boot device en hd als 2e, en de pc gaat haperen bij het xp laadscherm met opstarten. Met mijn huidige case gaat de HD bijvoorbeeld ook 4 keer aan en uit tijdens het xp logo.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Gewoon het merk/typenummer googlen en kijken of je iets vindt over de max. capaciteit. Mocht je nog niet zeker zijn koop dan op de gok een nieuwe schijf en mocht het niet werken dan koop je voor 2-3 tientjes een nieuwe behuizing.

Overigens zou ik geen 250GB schijf halen, maar meteen een 500GB (of nog groter). Die kosten relatief erg weinig extra.

Ook zou ik wat aanbiedingen van bijv. mediamarkt in de gaten houden, want soms zijn er best wel goedkope externe schijven te koop die haast net zoveel kosten als een losse schijf. Dat is dan nog beter aan te raden.

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Of V&A aangeboden: Seagate Barracuda 7200.10, 160GB (7200rpm, ATA 100, 8MB) Ben je lekker goedkoop uit :)

[ Voor 7% gewijzigd door jdm8 op 23-03-2008 11:37 ]

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

ik kreeg vd week nog een aabieding voor een maxtor 500 gb extern compleet voor 85,-- euro in de bus. Het heeft eigenlijk geen nut meer om zelf te gaan lopen hobbyen met een oude case

• gelukkie
Opzich is 250gb genoeg, en aangezien ik van de zomer een nieuwe pc met grotere hdd ga kopen, lijkt het me nu een beetje zonde om meer uit te geven. Ook koop ik eventueel liever dan een 2e, om de eenvoudige reden dat als 1 het begeeft ik niet alles kwijt ben.

Maar als je voor een complete gaat, wat is dan verstandiger in mijn geval, een usb powered of een extern powered?

Maar krijg ik met dat auto opstarten geen problemen? Ook hoor ik dat die WD elements veel kapot gaan, is dat zo? Naast WD zie je ook veel de lacie porche, maar daar hoor je ook goede en slechte verhalen over....

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Via usb powered heeft als nadeel dat als je veel aansluit dit een probleem kan worden, te veel stroom trekken van de usb poorten. Je hd meestal langzamer is(ook koeler meestal), normaal zijn deze voor laptops

Zelf zou ik een zoeken die usb en esata heeft, esata heeft dezelfde snelheid als interne hd, dus bij je nieuwe pc kun je deze dus gebruiken als backup, wat dan lekker snel gaat.(wel pc kopen die esata aansluiting heeft).
En ik zou kijken of er een fan in zit, is beter voor de hd, zeker in de zomer, en jij hebt hem altijd aan staan.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Heb je je al verdiept in wat er verkrijgbaar is qua 'usb powered' ? Want dat betreft alleen 2,5" laptopschijven. Die zijn compacter en vragen minder stroom, maar hebben ook kleinere capaciteit (max. is nu geloof ik 250GB, maar dan wel duurder dan een normale 3,5" 250GB). Ik vermoed dat een 'usb powered' voor jou dus helemaal niet interessant is.

Ik heb zelf overigens wel een usb powered, omdat ik hem vaak meeneem en dan niet aldoor een adapter hoef mee te slepen. Ook het aansluiten gaat een stuk sneller (geen stopcontact zoeken). Hou er wel rekening mee dat een usb powered schijf vaak 2 usb-poorten inneemt (2 kabels), omdat 1 poort vaak niet genoeg stroom levert. Ook zit op die van mij geen aan/uit-knop, wat lastig is als je de schijf 24/7 ingeplugd hebt. De grotere 3,5" exemplaren hebben dit meestal wel en die kun je dus gewoon aanzetten als je hem nodig bent.

Al met al denk ik dat het beter is om een gewoon formaat schijf met externe power supply te nemen, als je de schijf altijd op dezelfde pc hebt aangesloten. Wil je hem vaak meenemen koop dan een usb-powered 2,5".

[ Voor 23% gewijzigd door Palomar op 23-03-2008 13:07 ]

• gelukkie
Ik had wel wat rond gekeken, maar kwam uit op de WD elements of de passport. Maar zoveel usb poorten heb ik niet dus dan valt een usb powered af.

Mijn huidige draaid zonder fan, en liever heb ik ook geen fan, omdat ik wel een stille wil hebben.

Maar dat esata wat is dat precies? En dat met backup, kun je dan een backup maken, en daarnaast nog apart bestanden opslaan (zoals foto's en muziek?) Dat je zegmaar 2 partities hebt, een backup en een 'normale'.

Maar de gene die je het meest ziet zijn toch wel de WD books (vind die erg mooi) en de lacie porche, maar waar zit nu werkelijk het verschil? (kwaliteit?)

edit: Zie net wel aantrekkelijke WD my book home 320gb (usb, fw, esata) voor 92 euro, deze zou ik firewire aan kunnen sluiten aangezien ik krap zit in de usb poorten.

[ Voor 11% gewijzigd door gelukkie op 23-03-2008 13:37 ]

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:04
Grootste wat er nu op USB-buspowered te krijgen is is 320GB, heb nu zelf zo'n WD Passport op me bak liggen. USB stroom hoeft niet per se een probleem te zijn, je kunt er altijd nog een powered hubje tussen gooien. En die 2,5" dingen zijn bij uitstek handig als je regelmatig met zo'n ding es op een andere pc moet zitten, geen gekloot met stroom zoeken. Daarbij worden ze ook veelal gelevert met een dubbele USB kabel (Passport niet), mocht je alsnog stroom tekort komen. 3,5" zou ik gewoon altijd inbouwen als je er niet mee gaat slepen...

Ow ja, verschil tussen LaCie en WD, WD maakt hun eigen schijven, LaCie niet. Bij de Mybook kun je er gewoon vanuit gaan dat er een recente Caviar schijf in steekt, bij LaCie moet je maar afwachten wat je koopt, die kopen hun schijven in waar ze het goedkoopst zijn...

[ Voor 20% gewijzigd door Andros op 23-03-2008 13:41 ]

Verwijderd

Ik heb een ICYBox met USB en E-SATA aansluiting.
Voordeel is dat je er eender welke harde schijf in kan plaatsen (je kan kiezen tussen PATA en SATA)
Ik heb er nu een Samsung 500 en aangesloten op E-Sata en dat werkt lekker snel (65 mb/sec). Moet ik hem op een andere computer aansluiten dan gebruik ik meestal de USB aansluiting.
Nadeel is dan wel dat je met een voedingsadapter zit maar dat valt eigenlijk wel mee.

Verwijderd

Ik heb zelf goede ervaringen hier met een 2.5" Conceptronics SATA behuizing, en kan gewoon gebruik maken van één USB front aansluiting, anders gebruik je de mobo USB aansluitingen op de achterkant van de pc, deze geven meer mA's aan stroom af, en de 2.5" hdd SATA's kun je dan ook nog altijd direct op de SATA van de pc aansluiten, het leuke is ook, een 2.5" hdd blijft van zich zelf lekker koud....3.5" 's kunnen nog wel eens warm worden, en daardoor onbetrouwbaar...

btw. er zijn ook nog leuke dingen bij Conrad te krijgen:
http://shop.conrad.nl/Kan..._toepassingen/982410.html

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2008 03:32 ]

Verwijderd

de WD My Books gaan automatisch aan als je computer aan gaat, dus als je computer dat niet trekt dan is het ellende, dus misschien moet je daar je keuze op baseren. Er zit alleen een softwarematige aan/uit knop op, je kunt m.a.w. alleen zelf kiezen wanneer hij aan gaat door de stekker er uit te trekken (usb stekker dan wel stroomstekker van apparaat) en hem er in te stoppen wanneer hij aan moet. Ik heb een exemplaar dat nogal herrie maakt, maar ze schijnen normaal wel redelijk stil te zijn.

Als je toch een nieuwe pc gaat kopen binnenkort en daar een grote harddisk in wilt, kun je misschien het beste nu al gaan beslissen welk formaat schijf dat gaat zijn, zodat je nu een schijf van hetzelfde formaat kunt kopen, zodat je straks een volledige backup hebt. Of, als je geen volledige backup wilt, het formaat van de backup die je dan wel wilt. Wel zo fijn, lijkt me.

Voordeel van een losse enclosure is dat je natuurlijk zelf de schijf kunt uitkiezen op stilte bijvoorbeeld, en losse enclosures hebben meestal een aan/uit knop. Ze zijn echter niet zo mooi als de WD My Books, maar smaken verschillen. Pas iig op voor de Antec MX nogwat (400 ofzo), omdat die een lawaaierige fan heeft, en hij is ook redelijk duur. Voordeel van los is dat je de harde schijf er uit kunt halen zonder de garantie te verbreken, dus je wint aan flexibiliteit, als je bijv. besluit de schijf in te bouwen in je computer ipv. los erbij.

Wat betreft losse schijven: de WD Caviar GP (Green Power) zijn stil en trillen ook niet zo erg maar zijn wel iets duurder, maar lijken me wel de ideale schijven om in een enclosure te stoppen. Andere schijven zoals de Samsung F1 en de Samsung T166 zijn ook stil maar trillen wel flink wat zich kan laten horen door de enclosure te laten resoneren.

Ik weet niet of het al gezegd is, maar eSATA is gewoon een snel alternatief voor USB/Firewire, en is een vrijwel directe aansluiting op de SATA controller van het mobo.

Ik denk dat het uiteindelijk niet zoveel uit maakt wat je doet, wil je de gok wagen dan probeer je een losse HDD in je huidige enclosure, wil je makkelijk en zeker kies dan gewoon een mooie all-in-one, liefst met een echte aan/uit knop en eSATA. Als je nieuwe pc geen eSATA aansluiting heeft dan kun je die altijd makkelijk toevoegen met een losse bracket, kost een tientje.

edit:

Er zijn volgens mij geen externe 2.5" schijven > 320G, en er zijn er ook weinig van 320GB, en ze zijn sowieso erg duur. Dus voor grotere capaciteit is 3.5" aan te raden, voor kleinere capaciteit is 2.5" erg makkelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2008 04:13 ]

• gelukkie
Ok duidelijk verhaal, maar mijn huidige case is IDE->usb2.0, dus daar moet lijkt me een IDE schijf in en daar past geen SATA in? Maar wat als ik dan een keer een andere case koop met esata, dan past die IDE schijf niet?

Verder welke goede, stille complete alternatieven zijn er met een hardwarematige aan en uit knop. Ik kan ze niet vinden! :/

Maar dat backuppen via esata, kun je daar ook een aparte partitie voor gebruiken? Zeg ik heb 320gb, en een interne schijf in mijn pc die 30 gb aan data heeft. Kan ik dan op die externe een partitie van 100gb maken om die 30 op te bakcuppen, en zo de andere partitie van de schijf te gebruiken voor muziek, film, foto's?

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 24 maart 2008 @ 04:04:

Er zijn volgens mij geen externe 2.5" schijven > 320G, en er zijn er ook weinig van 320GB, en ze zijn sowieso erg duur. Dus voor grotere capaciteit is 3.5" aan te raden, voor kleinere capaciteit is 2.5" erg makkelijk.
actie bij Computerland: (SATA) 2.5" 300GB 99,- euro Fujitsu, 8MB cache

Verwijderd

actie bij Computerland: (SATA) 2.5" 300GB 99,- euro Fujitsu, 8MB cache
Is dat een externe schijf? Als hij intern is; voor 99,- heb je natuurlijk al een Samsung Spinpoint F1 750GB ;). Om het verschil even aan te geven.

Bij Alternate:

WD My Book 3.5" 320GB € 79,-
WD Passport II 2.5" 160GB € 85,-

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2008 17:26 ]

• gelukkie
Ja die mybook home 320gb met esata is 92 euro bij Mycom, maar het liefst wil ik de schijf aan kunnen zetten wanneer ik wil. Of dit nu is als ik pc net aanzet, of pas na 3 uur. Maar volgens mij kan een IDE schijf niet in een behuizing met esata? En een losse sata schijf en behuizing wordt weer stuk duurder dan de complete WD.

Verwijderd

De My Book gaat idd aan als je pc aan gaat, maar hij gaat wel op standby na een paar minuten. Ik vond het in het begin vervelend, maar nu weet ik dat de schijf gewoon altijd beschikbaar is zonder ommekijken. Het komt wel af en toe voor dat hij een lock-up heeft (bij het aanzetten van de computer, of na een crash/reboot), dan moet ik de stroom even resetten voordat hij weer sjoege geeft. Ik heb geen ervaring over/kennis van andere kant en klaar externals.

eSATA gaat idd alleen als er een SATA disk in zit. Maar als je je schijf alleen gebruikt voor data opslag, maakt het natuurlijk niet heel veel uit als je USB gebruikt. Met USB haal je misschien 30MB/s, met eSATA tegen de 100MB/s, denk ik.

een goeie externe behuizing kost je idd zo'n 30 - 35 euro extra, maar als je gewoon iets goedkoops neemt ben je voor de helft klaar denk ik. Je hebt ook de Kama Connect 2, dat is geen behuizing maar meer een adapter van IDE/SATA naar USB, hoewel je er wel een rubberen hoesje voor je HDD bij krijgt, en er zit een aan/uit knop op. Bij Azerty voor zo'n 26 euro. Eenzelfde apparaatje kun je bij deze webwinkel krijgen voor 12,50, maar dan zonder hoesje.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2008 19:16 ]

• gelukkie
Ik ben er nog steeds niet uit..

Vind de WD 320gb voor 92 euro met esata usb en fw interessant, alleen kan ik deze niet aanzetten wanneer ik wil, en weet dus niet of dit problemen gaat geven.

Andere optie is een IDE schijf kopen en kijken of die werkt in mijn mycom case (lijkt op digiconnect case, maar kan nergens wat vinden over max aantal gb schijf) dit is het goedkoopste.

Nieuwe case, met losse (sata) schijf. Dit wordt wel een stuk duurder, omdat een case met esata snel 35 euro is. Ook valt het mij op dat er maar weinig keuze in cases is.

En nu heb ik ook een vierde optie gevonden, de toshiba PX1394E-3G50 (500gb met usb voor ongeveer 90-100 euro. Ik heb geen idee of deze schijf betrouwbaar is, nog nooit met toshiba gewerkt. Deze is wel goedkoper dan de WD maar heeft geen esata en fw. Verder heeft deze schijf wel een aan en uit knop als ik het goed heb begrepen.

Verwijderd

Je kan altijd zo'n My Book kopen bij een computer winkel en dan RMA doen of terugbrengen als het niet goed werkt. Daar doet vast geen enkele winkel moeilijk over, al geeft de computerwinkel bij mij in de buurt nooit geld terug, dan willen ze dat je hem ergens anders voor ruilt :/. Een My Book is trouwens wel erg groot! Groter dan andere externe 3.5" externals. Erg mobiel is ie niet, maar voor een keer is het wel te doen, schijf + adapter.

Ik heb zelf een My Book 320GB usb+fw, die ik RMA ga doen want ik vind hem veel te luidruchtig, WD klantenservice heeft gezegd "hij hoort stil te zijn" en "dan brengt u hem terug". Ik hoop dat ie niet meer leverbaar is bij hun, dan krijg ik m'n geld terug... dan wil ik 'm vervangen door een 750G interne schijf plus een 160G systeem schijf voor essentiele backups < 100G, en dan de rest van de backups op dvd. Dat zijn wel veel dvds... maar 600G aan video is ook niet weinig. Vervolgens een 2.5" externe erbij, voor de mobiliteit. Ik heb het plaatje van de audio-oplossing-buiten-pc-om-mbv-NAS-fileserver-of-router-fileserver-icm-squeezebox-of-soundbridge ook nog niet compleet, maar dat komt wel een keer. Alternatief is om gewoon 2x een 750G schijf te kopen dan is je backup heel makkelijk. 750G aan dual layer DVD backups dat is 88 DVDs voor ca. 100 Euro, dezelfde prijs als een harddisk van dat formaat. Maar ik vind het wel fijn om bepaalde dingen op dvd te hebben. Tastbaar, gemakkelijk uit te lenen.. Als mijn data echt belangrijk zou zijn dan zou ik wel voor de 2e harddisk gaan, maar goed. Toch is 750G ruimte vs. 100G live backup wel erg weinig... ;-)

Verwijderd

Die 2.5" sata bij Computerland is een (interne) schijf, het leuke nu, met sata is, de interface, deze is nu dus zowel in de laptop en meeste recente pc's ook sata, en zijn uitwisselbaar daardoor, of in een externe behuizing te plaatsen, daarom zal ik nu nooit meer een pata (ide) hdd kopen, jammer van de 2.5" is alleen dat ze vaak maar 5400 toeren draaien, of nog langzamer, er zijn wel enkele uitzonderingen, maar niet veel....ik kom wel versies van 2.5" hdd's tegen in een speciale scsi verie, maar weet hier nog niet veel over....

btw scheelt het wel echt veel als je een 10000 toeren 3.5" hdd gebruikt voor de C: schijf ?

Verwijderd

Dat is idd wel prettig, dat SATA voor 2.5" zelfde is als 3.5". Maar goed, voor IDE heb je niet meer dan een adaptersetje à €7 nodig.

Ik heb echt geen idee of 10K zoveel beter is. Ik weet wel dat er nauwelijks verschil was in startup time van mijn Ubuntu systeem, tussen het systeem geboot vanaf een recente 5400 laptop schijf, en hetzelfde systeem geboot vanaf een recente 7200 desktop schijf. Het lijkt me dus zeer aannemelijk dat een 10K schijf, bij gelijkblijvende mobo/cpu, opnieuw maar enkele seconden sneller zal zijn. Dat is toch wel interessant, dat de schijf niet meer de bottleneck is, in dit geval bij een oud Socket A 1463 mhz systeem.

Ik vind het trouwens wel een geinig idee om twee 5400 notebook schijfjes in RAID 0 (striping) te hangen. Ik heb nog nooit RAID gehad. Dat zou een buffered read snelheid (hdparm) van zo'n 80MB/s moeten halen, komt beetje in de buurt van de nieuwere 7200 desktop schijven. Maakt natuurlijk bijna geen geluid en kost weinig moeite om te silencen. Ik kan natuurlijk ook gewoon in plaats daarvan een extra WD GP schijf kopen, maar daar is geen lol aan :P. Dan moet ik alleen ff wachten tot ik m'n nieuwe systeem ga aanschaffen want ik heb nog geen SATA controller :(. Ik wilde juist een IDE schijfje kopen om de tijd te overbruggen.

• gelukkie
Ok:P maar ik ben er dus nog steeds niet uit...

Verwijderd

Ik denk dat ik in jouw geval een Freecom ToughDrive Pro zou kopen van 160GB. Kost tussen de 100 en 130 euro. Is als beste koop getest (oid) door Computer!Totaal in een recente uitgave. Zie

http://www.computertotaal...,5inch-harde-schijven.htm

Je opslag behoeften zijn volgens mij niet veel groter dan dat. Als je dan in je nieuwe computer een 400G of 500G schijf neemt, dan heb je 160GB backup. De rest (films, series?) kun je eventueel op optische media zetten, of op je oude harde schijf, die je dan misschien in je huidige enclosure stopt. Je hebt dan ook een zeer mobiele oplossing.

• gelukkie
Ik ben iets verder, wil wel een 3,5 inch hd, MET een aan en uit knop. En opslag van 320/500gb (veel foto's).

Echter is er dus gewoon GEEN schijf te vinden! En de meeste cases zijn ook niet echt wat ik zoek, en nog eens erg duur icm Hdd kom je snel op 130 euro. Aangezien ze kant en klaar er voor 100 zijn is dit toch stuk duurder.

Dacht net een leuke WD elements te hebben voor 89 euro, maar hier is de knop ookal vanaf gehaald! Waarom?? Ik heb echt ruimte nodig want alles zit vol, maar is gewoon niks betaalbaars wat je zelf aan en uit kunt zetten!

Verwijderd

Een Samsung Spinpoint T166, 500 GB, (7200 RPM, 16 MB, SATA II), kost maar 75 euro. Icm. een externe behuizing kom je dan op 110 euro.

Ik wilde zelf eerst gaan voor de Sharkoon Swift-case. Ik vond hem er vrij mooi uitzien, al weet ik niet veel over de kwaliteit. De harddisk schijnt er een beetje los in te zitten (beetje speling tussen de caddy en de omhuizing) en de voet is ook niet 100% stabiel, maar de voet is mooi (geen lelijke plastic houder) en je kunt hem dus makkelijk rechtop zetten.

Gewoon doen. Als je de behuizing mooi vindt. Enige waar ik bang voor zou zijn is geluidsproductie, maar als dat je niet uitmaakt dan kan er niet veel mis gaan. En als je stiller wilt, dan moet je gewoon investeren in een Western Digital Green Power. Gaat hopelijk ook langer mee dan een Spinpoint, vanwege de lagere spinsnelheid, hoewel het parken/unparken van de koppen weer extra slijtage schijnt mee te brengen. Maar goed, je moet toch wat.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2008 16:52 ]

Verwijderd

En, heb je al een besluit genomen?

• gelukkie
Nog steeds niet, maar ga binnenkort alternate eens bezoeken, en dan die case eens bekijken.

Verder hadden ze nu bij paradigit een toshiba 500gb met schakelaar voor 94 euro. Maar heb geen idee welk merk schijf hier in zit:(

Lastig lastig....
Pagina: 1