• Roland_EM25
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:49

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Topicstarter
hallo allemaal!

Mijn huidige TV, een philips 66cm breedbeeld CRT is aan vervanging toe (kapotte scart ingang, blauwe "vlek" in beeld). De televisie is ongeveer 6 jaar oud. Bovendien wil ik een PS3 aanschaffen, en dan is een tv met een hogere resolutie eigenlijk wel een must.

Ik ben al een behoorlijke tijd opzoek naar een goede LCD tv van ongeveer hetzelfde formaat. Ik ben op een punt geweest dat ik aan het twijfelen was tussen twee typen:

De Philips 26pfl5322
Een 66cm LCD van een bekend merk, met goede specificaties:
http://www.kieskeurig.nl/...C1DE4C12572F100369539.htm

De Samsung LE26S81
Wederom een 66cm LCD, ook van een bekend merk.
http://www.kieskeurig.nl/...3522CC12572A4004CD8E8.htm

De verschillen tussen beide tv's heb ik op een rijtje gezet:

- De samsung heeft een iets grotere kijkhoek dan de philips
- De philips heeft geen picture in picture mogelijkheid
- Beide TV's hebben 2 HDMI en 2 SCART aansluitingen

Voor mij zijn dit allemaal niet echt belangrijke verschillen, het belangrijkste is dat beide tv's voldoende aanluitingen hebben en binnen mijn budget vallen (+-500 euro).

Toen ik deze twee tv's over had ben ik naar de mediamarkt gegaan om deze TV's is aan een uitgebreide test te onderwerpen. Beide TV's stonden redelijk dicht bij elkaar, dus ik kon ze goed vergelijken. Op het eerste gezicht zag ik eigenlijk geen verschillen. De TV's stonden beide ingesteld op een SCART kanaal waarop aanbiedingen van DVD's te zien waren.
Ik vond de kwaliteit bedroevend, veel blokvorming alsof je een slecht gecompresseerde Divx film afspeeld. Ik dacht te wijten aan een slecht scart signaal.

Toen maar is kijken naar de kwaliteit van het analoge signaal, ik heb hier toch digitale TV, maar ik wilde het toch testen. Op beide TV's waren geen zenders ingesteld, dus ben ik maar even aan het instellen geweest. Ik vond beide OSD's erg overzichtelijk en het zender zoeken ging gemakkelijk.

Nadat alles was ingesteld viel me op dat de kwaliteit vanaf een afstandje van de samsung iets beter was dan die van de philips. Het beeld was net iets scherper en duidelijker, wat voornamelijk goed te zien was aan de ondertitels.

Op de terugweg naar huis ging ik ook nog even langs de Saturn. Toch maar even naar binnen gelopen om te kijken of ze beide TV's ook daar hadden. En ja hoor, ze stonden hier zelfs naast elkaar, dus nog eens de kans om te testen.

Hier waren beide TV's aangesloten op een preview kanaal van volgens mij film 1 met wederom een SCART kabel. De kwaliteit was niet veel anders als wat ik in de mediamarkt had gezien, ook weer blokkerig en soms wazig.

Nou vraag ik me het volgende af, ben ik te veeleisend wat betreft de kwaliteit? Want:

- De reviews op kieskeurig zijn zeer positief (zegt ook niet alles, maar toch)
- Het is een aardige smak geld die ik er voor neerleg
- Het zijn twee gerenomeerde merken

Ik ben benieuwd naar jullie mening!

Desktop: Intel I7 6700k, Corsair AX760, Gigabyte Designare Z170, 16gb DDR4

• Blisterin_Bull
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-02 04:27

Blisterin_Bull

⭐⭐⭐⭐⭐

Mijn buurman heeft een Philips Ambilight LCD TV en DigiTenne. Ik vond de kwaliteit ook niet je van het, want zag veel blocking.
Ik denk zelf dat het komt vanwege de relatief lage resolutie van TV uitzendingen en DVD, namelijk 480p. Waarschijnlijk moet dat upscaled worden naar de native resolutie van de LCD TV en krijg je kwaliteits verlies.
Maar ik kan ook bij het verkeerde eind hebben natuurlijk. Jammer dat je ze niet kan testen met een Blu-Ray film of spel op de PS3 op zo'n TV.

Systeem specs

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:14
Bij de MediaMarkt worden al die ingangen eindeloos gekopieeeerd he!
Onthoud dat dus, het signaal wat naar die tv's gaat is dus echt ontzettend bagger!

• _AvA_
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-12-2025

_AvA_

en dat ben zo.

En welke resolutie zijn die tvs nou?

Droogkloot.

• Roland_EM25

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Topicstarter
Beide TV's hebben een resolutie van 1366 x 768.

Ik zou eigenlijk nog is langs moeten gaan en vragen of ze een dvd'tje rechtstreeks met een dvd speler op die TV af willen spelen, want ik kan nu door het 1000x gekopieerde signaal niet echt een goed oordeel vellen.

Wel typisch dat de duurdere tv's in de "ambilight" en "loewe" sectie wel een fantastisch signaal aangeleverd krijgen... :)

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-02 22:32

mace

Sapere Aude

Ik zou een High Definition kabeltuner erbij kopen (mits je niet in het UPC gebied zit) en die aansluiten via HDMI. De standaard zenders gaan er ook echt stukken op vooruit, echt. En een upscaling DVD speler, zoals die HD-DVD spelers die je nu voor een appel en een ei kan kopen, dan kan je lekker je DVD upscalen naar 720p en naar je TV sturen, dat scheelt echt met kwaliteit over RGB-SCART.

[ Voor 37% gewijzigd door mace op 22-03-2008 23:30 ]

Verwijderd

Vaak worden "goedkopere" TV's expres slecht afgesteld. Een paar jaar terug wilden wij een nieuwe TV kopen en waren op een Philips 82cm CRT uitgekomen. Nu bestond exact datzelfde model ook van Aristona, alleen dan flink (ik weet niet meer hoeveel) goedkoper.
Ik had 'm al een paar keer gezien maar het beeld was altijd net wat slechter dan de Philips variant. Ik dacht altijd dat Aristona de wat minder onderdelen kreeg (net als vroeger de Pentiums allemaal van dezelfde band afrolden: was het een slechte, werd 't een 90MHz, was het een goeie, werd-ie 133MHz). Toen had ik het daar met iemand over die bij Philips werkte en die vertelde me dat de Philips en Aristona TV's exact dezelfde waren en dat de enige verschillen het stickertje en de prijs waren (en dat de Aristona vaak wat later geintroduceerd werden en wat langer in het assortiment bleven).
Anyway, ik dus samen met mijn vrouw bij de Megapool, zij bij de Flips, ik bij de Aristona, alle menu's doorlopen en alle instellingen exact gelijk zetten, en jawel hoor: bij de Aristona waren kleuren, contrast en helderheid verkeerd gezet... na een paar minuten met de menu's spelen (met de verkopers van Megapool er met hun neus boven op: duidelijk not amused) was het beeld van beide TV's exact hetzelfde... (wel wat 'sneeuwerig' door de 325-voudige antennesplitter...)

• Roland_EM25

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Topicstarter
Oké, bedankt voor de reacties! Het lijkt erop dat ik nog maar eens terug moet keren naar de Mediamarkt of de Saturn voor een tweede testsessie.

Maar jullie zijn wel van mening dat een 66cm LCD tv voor een dergelijke prijs gewoon kwalitatief goed moet zijn?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

die blokken komen meestal door alle "verbeteringen" van een beeld met een relatief lage resolutie, omtoverd naar een high-res lcd scherm

ik heb thuis ook de helft van de verbeteringen uitgezet, ziet er gelijk een suk beter uit

Iperf

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-02 20:50
Roland_EM25 schreef op zondag 23 maart 2008 @ 12:28:
Oké, bedankt voor de reacties! Het lijkt erop dat ik nog maar eens terug moet keren naar de Mediamarkt of de Saturn voor een tweede testsessie.

Maar jullie zijn wel van mening dat een 66cm LCD tv voor een dergelijke prijs gewoon kwalitatief goed moet zijn?
Alle TV's moeten een goede kwaliteid hebben, Tuurlijk zijn er wel verschillen in schermen.

Daarnaast zijn al die electronica zaken behalve de speciaal zaken dol op signaal deling te doen lekker goedkoop :+ dus kwalitijd in de winkel vaak om te huilen.

Dat die Philips monitor perfect beeld heeft komt omdat deze wel een eigen signaal krijgt. Dat zijn de duure tv's en die willen ze aan de man brengen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• xKeito
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-01-2023
Ik heb zelf een Samsung LE26S81 en hoewel ik zeer tevreden ben over de beeldkwaliteit bij digitale input is de analoge tuner niet je-van-het, maar in mijn ogen wel beter dan de tuner van de Philips LCD-TV (vriend van me heeft deze, verbaasde me over de slechtere beeldkwaliteit met analoge TV) - maar dat kan ook de afstelling zijn

Daarnaast is de TV nu bij mij al 2x defect geweest met problemen met het geluid (na 3-4 minuten aan staan krijg ik statische ruis)

PSN: H1SOLO

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-02 16:49
Roland_EM25 schreef op zondag 23 maart 2008 @ 12:28:

ja, de vaak slechte beeld kwaliteit bij sommige modellen in de winkel komt vaak puur door de bron en de manier waarop deze is aangesloten.

bv ik zit zelf ook net te kijken naar ene wat goedkopere 32 inch LCD.
En de 2008 modellen hebben in de Saturn en MM gewoon top beeld, ze hebben vaak hun eigen HD-DVD of Blu-ray speler die hun beeld verzorgt etc. De oudere TVs en budget modellen mogen allemaal 1 signaal delen. Natuurlijk zal er qua beeld kwaliteit wel een verschil zitten tussen een 32 lcd van 600 en eentje van 2000 euro maar dit is vaak niet wereld schokkend en is vaak alleen merkbaar als de bron ook super is.

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-02 16:04
Ik heb zelf sinds een jaar ook een 66 Cm breedbeeld LCD van Philips. In de winkel vond ik ook alles nogal laag van kwaliteit en dit vond ik ook toen ik hem thuis aan de praat had. Maar na enkele weken ging dit steeds minder opvallen. Ditzelfde gold voor de "Philips extra kleuren modus, net als bij laptops truebrite en dat soort dingen." Het kan dus zijn dat je eerst aan zo'n tv moet wennen, want nu vind ik het beeld fantastisch, en als ik naar de winkel ga en dezelfde tv zie staan, heb ik weer zoiets van, lelijk. Dus ik zou niet te veel afgaan op wat je in de winkel aantreft.

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

Verwijderd

Beeldkwaliteit van SD bronnen op een scherm met zo'n resolutie zal _altijd_ slechter zijn dan in native resolutie. En dat is het gewoon. Sommige duurdere schermen kunnen het wat beter, maar een SD bron is gewoon brak.

Verwijderd

@ Roland_EM25
Hoe groter het beelddiagonaal met sd bronnen hoe lelijker het wordt.
Tenzij je verder van het beeld gaat staan.
Met High Definition is dat veel minder.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2008 18:38 ]

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-02 21:44

silitek

Tubes Only

Gewoon Philips...heb zelf een Philips 32PF9541 Ambilight i.c.m een Topfield Hsci7700 HDTV reciever met Upscaling 1080i en een Denon dvd 1780 ook met Upscaling 1080i...beiden HDMI

HDtv is magistraal op een Philips...Alhoewel Canaldigitaal ook beter word ;)

Tubes....It's what make music music!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:30

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Roland_EM25 schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 23:12:
Ik ben benieuwd naar jullie mening!
Ik meen dat je in het verkeerde forum hebt gepost....

[AUD] > [VID]

Wise enough to play the fool

Verwijderd

De bedroevende kwaliteit ligt niet alleen aan het signaal!
Ik ben zelf verkoper bij een van de bekendste elektronicazaken en de philips pfl5322 en de samsing S62/S81 serie zijn de instapmodellen van beide merken. Daarbij bieden zij dus de minste beeldverbeteringstechnieken en is het gebruikte paneel ook niet geweldig.

Samsung gebruikt in de S serie geen eigen panelen maar kwalitatief mindere panelen uit andere fabrieken. Bij philips zal dat ook wel het geval zijn. Vergelijken met bijvoorbeeld de iets hoger geprijsde philips pfl7532 of samsung R81/R82 zijn de door jou genoemde modellen erg slecht. Ik kraak het niet af, begrijp me niet verkeerd, maar LCD tv's zijn nog niet zo goedkoop met een degelijke kwaliteit.
Voor 500 euro is er geen degelijke tv te koop in 66cm. Het zijn echt de budgetmodellen van de A-merken of de chinese hakitaki merken.

Verschil in beeldkwaliteit is enorm (zoals scherpte, schaling, kleurweergave, (niet dynamisch) contrast). De keuze is in de meeste gevallen dus budget gelimiteerd. Goeie kwaliteit kost (momenteel) helaas meer. Het digitale paneel vereist nogal wat technieken om het tot een mooi plaatje te brengen (zeker met de analoge kabel!). Prijsverschillen zitten vooral in het paneel en toegepaste beeldverbeteringstechnieken (Pixel plus, bravia engine, Live colour creation, super clear panel, 100Hz, x.v. Colour etc.)

Al zijn de tv's niet héél slecht, ze zijn alleen wel erg beperkt in beeldkwaliteit. Het betreft vrijwel altijd een budgetmodel. De philips pfl7xxx modellen, de samsung R modellen en de Sony bravia U3000/P2500 zijn tegen een meerprijs een veel betere optie.

• bramberk15
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-12-2025
Het grootste euvel zit hem gewoon in het feit dat tv's op het moment gewoon te goed zijn. Oftewel het input signaal is gewoon te slecht. Deze resoluties zijn gewoon niet geschikt voor SD weergave. Wil je het beste SD weergave dan kun je beter een tv met een SD resolutie aanschaffen. We zitten al een paar jaar in een overgangsfase, en de televisieomroepen en kabelmaatschappijen kunnen gewoon niet volgen. Dus je kunt niet stellen dat als je een X bedrag betaalt dat je tv dan 100% goed moet zijn. Zo werkt t niet.

Wat Gamerking hierboven zegt klopt natuurlijk wel maar 'budget-modellen' zijn niet de oorzaak. Koop een TOP tv zoals een Pioneer Kuro van €3000, en dan nog zal je SD weergave er gewoon niet beter uitzien dan op je oude CRT. De oorzaak ligt echt bij de omroepen/kabelmaatschappijen, en dat zal de komende paar jaar ook nog wel even zo blijven.

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:36
bramberk15 schreef op maandag 24 maart 2008 @ 00:45:
Koop een TOP tv zoals een Pioneer Kuro van €3000, en dan nog zal je SD weergave er gewoon niet beter uitzien dan op je oude CRT. De oorzaak ligt echt bij de omroepen/kabelmaatschappijen, en dat zal de komende paar jaar ook nog wel even zo blijven.
Dat ligt eraan wat je precies met "SD" weergave bedoelt.

Ik kijk digitale TV via Casema met een Samsung DCB-H360 decoder. Deze heb ik ingesteld op 576p (SD-resolutie) en ik laat m'n TV (Philips 37PF9731D) het upscalen doen.

De publieke en commerciele omroepen worden sinds begin dit jaar doorgegeven in hoge bitrates (7-8 Mbit) en dat ziet er toch echt wel beter uit dan op een oude CRT hoor :)

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-02 22:32

mace

Sapere Aude

Mr Magic schreef op maandag 24 maart 2008 @ 01:45:
[...]

Ik kijk digitale TV via Casema met een Samsung DCB-H360 decoder. Deze heb ik ingesteld op 576p (SD-resolutie) en ik laat m'n TV (Philips 37PF9731D) het upscalen doen.
576p is niet SDTV, maar EDTV of Enhanced Definition, het is namelijk een stapje hoger dan Standard Definition, welke altijd interlaced is. Als je progressief gaat uitsturen wordt het automatisch EDTV genoemd. ;)

• bramberk15
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-12-2025
Mr Magic schreef op maandag 24 maart 2008 @ 01:45:
[...]

De publieke en commerciele omroepen worden sinds begin dit jaar doorgegeven in hoge bitrates (7-8 Mbit) en dat ziet er toch echt wel beter uit dan op een oude CRT hoor :)
Met SD bedoel ik alle bronnen met een reso van 576i, wat volgens mij de huidge uitzendnorm is. Maar dan niet geupscaled. Wat ik bedoelde is dat een SD bron (576i of p) er altijd het beste uit zal zien op een SD scherm. Ik geloof graag dat het er goed uitziet op je Philips.

Maar ik denk dat als je een 36" CRT langs je Philips zou zetten dat het beeld er op de CRT beter uit ziet. Dan heb ik het wel over een nieuwe CRT en niet een oude CRT waar de kleuren zijn vervaagd etc..Dus als Philips nog 36" beeldbuizen zou maken dan denk ik dat dat er beter uitziet op de beeldbuis en niet op de lcd. Het verschil zal kleiner zijn met digitale tv, dat is waar.

Het ging mij ook niet om het welles/nietes verhaal, maar om het feit dat veel mensen niet realiseren naar wat voor een slecht input-signaal ze al die jaren hebben gekeken. Ik kijk al meer dan 10 jaar digitale tv via de schotel, maar sinds er een 42" plasma staat ipv een 29" CRT zie je toch duidelijk de tekortkomingen van digitale tv. Het beeld is niet slecht, alleen wel duidelijk minder dan op de CRT. Dit merk je vooral bij wat oudere, vooral Amerikaanse series. Iets wat maybe ook te maken heeft met het feit dat de SD resolutie daar maar 480(i of p) is.

• Roland_EM25

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 23 maart 2008 @ 22:25:
De bedroevende kwaliteit ligt niet alleen aan het signaal!
Ik ben zelf verkoper bij een van de bekendste elektronicazaken en de philips pfl5322 en de samsing S62/S81 serie zijn de instapmodellen van beide merken. Daarbij bieden zij dus de minste beeldverbeteringstechnieken en is het gebruikte paneel ook niet geweldig.

Samsung gebruikt in de S serie geen eigen panelen maar kwalitatief mindere panelen uit andere fabrieken. Bij philips zal dat ook wel het geval zijn. Vergelijken met bijvoorbeeld de iets hoger geprijsde philips pfl7532 of samsung R81/R82 zijn de door jou genoemde modellen erg slecht. Ik kraak het niet af, begrijp me niet verkeerd, maar LCD tv's zijn nog niet zo goedkoop met een degelijke kwaliteit.
Voor 500 euro is er geen degelijke tv te koop in 66cm. Het zijn echt de budgetmodellen van de A-merken of de chinese hakitaki merken.

Verschil in beeldkwaliteit is enorm (zoals scherpte, schaling, kleurweergave, (niet dynamisch) contrast). De keuze is in de meeste gevallen dus budget gelimiteerd. Goeie kwaliteit kost (momenteel) helaas meer. Het digitale paneel vereist nogal wat technieken om het tot een mooi plaatje te brengen (zeker met de analoge kabel!). Prijsverschillen zitten vooral in het paneel en toegepaste beeldverbeteringstechnieken (Pixel plus, bravia engine, Live colour creation, super clear panel, 100Hz, x.v. Colour etc.)

Al zijn de tv's niet héél slecht, ze zijn alleen wel erg beperkt in beeldkwaliteit. Het betreft vrijwel altijd een budgetmodel. De philips pfl7xxx modellen, de samsung R modellen en de Sony bravia U3000/P2500 zijn tegen een meerprijs een veel betere optie.
Dus wat je eigenlijk aanraad is m'n budget met +- 100 euro te vergroten en dan is er al een aanzienlijk verschil in kwaliteit merkbaar?

Verwijderd

Ja, in de instapklasses van veel apparatuur geldt gewoon dat een kleine verhoging van het budget aanzienlijk betere kwaliteit kan opleveren.

• Roland_EM25

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Topicstarter
Ik wil iedereen nogmaals bedanken voor de vele reacties!

Ik heb besloten m'n budget te verhogen tot 600-650 euro. Morgen ga ik bij de mediamarkt is kijken naar de 26pfl7532 voor net geen 600 euro.

Ik ben er zeker van dat ik bij 66cm blijf, aangezien groter niet op m'n muur past :)

Verwijderd

Let met name eens op de hoeveelheid ruis en de scherpte tussen die twee. Pixel plus maakt een enorm verschil. Het vershcil wordt veel kleiner naar PP2. Ik denk ook dat je er goed aan doet om een duurder model te nemen.

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Ik heb met eigen ogen zowel DVB-C (kabel) als DVB-T (digitenne) gezien op een full-HD TV, en het verschil is echt gigantisch groot. Digitenne is dan misschien wel digitaal, maar er wordt dusdanig veel compressie toegepast dat het uiteindelijke beeld niet beter is dan analoge tv. Digitaal via de kabel heeft 4x zoveel bandbreedte als via de lucht (8Mbps versus 2Mbps) en dat zie je ook terug in de scherpte van het beeld, vooral bij grote vlakken die één kleur zijn zie je dat het met digitaal via de kabel veel strakker is dan digitaal via de lucht. Maar ook is de blokvorming een heel stuk minder.

Als je de kwaliteit van een LCD-TV wilt bepalen kun je dus het beste gewoon een laptop of Blu-ray speler erop aansluiten via DVI of component. Dan gewoon 1080p of 720p content afspelen en je krijgt een heel ander plaatje :)

Goud is geen geld

• Roland_EM25

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Topicstarter
Nogmaals bedankt voor alle reacties!

Inmiddels heb ik een 81cm tv van sony besteld, de 32d3000. Ik heb m'n budget verhoogd maar ik ben van mening dat ik hier wel heel goed aan heb gedaan.

o ja:
Roland_EM25 schreef op maandag 24 maart 2008 @ 23:35:

Ik ben er zeker van dat ik bij 66cm blijf, aangezien groter niet op m'n muur past :)
Ik heb het één en ander moeten verhangen... :p

[ Voor 38% gewijzigd door Roland_EM25 op 08-04-2008 00:15 ]

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Roland_EM25 schreef op maandag 24 maart 2008 @ 23:35:
Ik wil iedereen nogmaals bedanken voor de vele reacties!

Ik heb besloten m'n budget te verhogen tot 600-650 euro. Morgen ga ik bij de mediamarkt is kijken naar de 26pfl7532 voor net geen 600 euro.

Moet het zeker weten nieuwe zijn overigens?

Ik heb zelf een maand terug een le32R81 gekocht voor 450€ op marktplaats.

4 maanden en oud en dus nog steeds garantie.

Met een beperkt budget kan je heel gemakkelijk een hele goede 2de hands tv kopen.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Pagina: 1