Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:40
Bijna een jaar geleden had ik wat achterstanden bij Nuon. Dit is allang helemaal opgelost, dus daar gaat het niet over. Tot de rekening van vorige maand niet automatisch werd afgeschreven (te weinig saldo). Krijg een herinnering en zie tot mijn verbazing staan dat als ik niet op tijd betaal er 50 euro(!) kosten bijkomt. Mijn maandbedrag aan Nuon is 101 euro per maand. Ik Nuon gemaild met de vraag of ze helemaal van de pot gerukt zijn. 50 euro administratie/incassokosten bij de eerste herinnering?

Als antwoord krijg ik het volgende:

In het geval van niet tijdige betaling heeft Nuon een aantal verplichtingen jegens de klant. Wij zijn verplicht in eerste instantie een klant te herinneren aan het feit dat de vervaldatum van een betaling verstreken is. Tevens zijn wij verplicht een redelijke betalingstermijn te stellen, in Nederland is dit doorgaans 30 dagen. Indien de betaling dan nog niet geschiedt behoudt Nuon zich het recht voor om kosten in rekening brengen. Aan bovengenoemde verplichtingen voldoen wij, ook bij een versneld incassotraject. U ontvangt ten te allen tijde eerst een herinnering. Betaald u dan niet of niet tijdig, dan brengen wij direct EUR 50,00 in rekening in plaats van de aanmaankosten van EUR 15,00 in een normaal incassotraject.

Zoals wij in onze e-mail van 28 januari 2008 aan u hebben uitgelegd dienen de kosten die wij in rekening brengen redelijk en billijk te zijn. Op deze kosten is geen wettelijk maximum gesteld en zijn derhalve door Nuon afgestemd op de kosten die Nuon maakt. In enkele gevallen is de hoogte van deze kosten ter beoordeling aan de Geschillencommissie Energie en Water voorgelegd, waarbij zij in meerdere uitspraken heeft gesteld dat de incassokosten niet onredelijk hoog zijn en dat Nuon deze kosten derhalve in voorkomende gevallen bij haar klanten in rekening mag brengen.

Kan Nuon dit zomaar doen? Mijn anders behandelen mbt betalingen dan andere klanten?
Men spreekt over 15 euro aanmaankosten, deze zijn dus blijkbaar billijk/redelijk volgens Nuon. Maar als je op hun 'zwarte lijst' staat is ineens 50 euro billijk/redelijk volgens Nuon. Wat doen ze ervoor? Hetzelfde als bij de 15 euro alleen het bedrag veranderen zou je denken.

Hoe zit het nu met die 15% maximaal aan incassokosten? Is dit bindend? Of is dit puur een richtlijn?

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Je hoeft ze toch nog niet te betalen? Immers de eerste herinnering is kostenloos.

Daarna zou ik ze laten weten dat je overstapt op een andere leverancier vanwege dit geintje. En dat ook doen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:34

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Cyberpope schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 21:15:
Daarna zou ik ze laten weten dat je overstapt op een andere leverancier vanwege dit geintje. En dat ook doen.
En dan denken zij: "mooi, good riddance, weer een wanbetaler minder". Eigenlijk is opstappen gewoon een win/win situatie ;)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:16

momania

iPhone 30! Bam!

Ik zie het probleem niet? Gewoon op tijd betalen nu en dan kost het je niks extra's.

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
maniacshouse schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 21:07:

Kan Nuon dit zomaar doen? Mijn anders behandelen mbt betalingen dan andere klanten?
Waar zie je dat je anders behandeld wordt dan anderen?
Men spreekt over 15 euro aanmaankosten, deze zijn dus blijkbaar billijk/redelijk volgens Nuon. Maar als je op hun 'zwarte lijst' staat is ineens 50 euro billijk/redelijk volgens Nuon. Wat doen ze ervoor? Hetzelfde als bij de 15 euro alleen het bedrag veranderen zou je denken.

Hoe zit het nu met die 15% maximaal aan incassokosten? Is dit bindend? Of is dit puur een richtlijn?
Ik zou die brief nog eens lezen, want beide punten worden toch duidelijk besproken lijkt mij.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik verwacht dat NUON niet alleen jou maar élke wanbetaler op deze manier aanpakt.
Men spreekt over 15 euro aanmaankosten, deze zijn dus blijkbaar billijk/redelijk volgens Nuon. Maar als je op hun 'zwarte lijst' staat is ineens 50 euro billijk/redelijk volgens Nuon. Wat doen ze ervoor?
Niet alleen de aanmaankosten maar ook de incassokosten zijn billijk volgens de Geschillencommissie Energie en Water. Het is aannemelijk dat zij voor die commissie hebben aangetoond dat dit een redelijk en billijk bedrag is.
Hetzelfde als bij de 15 euro alleen het bedrag veranderen zou je denken.
Ik denk het niet, er worden verdere stappen voorbereid.
Ik zie nergens 15% staan dus... ?

ARME AOW’er

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:25
Je zegt het zelf, je krijgt een waarschuwing dat je niet betaald hebt. Betaal je dan nog niet binnen de gestelde termijn, dan kost het je 50 euro extra. Betaal je binnen die gestelde termijn, dan is er geen vuiltje aan de lucht.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

.oisyn schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 21:23:
[...]

En dan denken zij: "mooi, good riddance, weer een wanbetaler minder". Eigenlijk is opstappen gewoon een win/win situatie ;)
Yep.. In dit geval wel. Maar een wanbetaler, hoeft geen wanbetaler te blijven is en dan nog altijd een vertrekkende klant. Ik vind het niet erg slim. Ze hebben niet echt een monopolie positie meer.

(we hebben een klant met 3000 euro schuld bij essent, 6000 bij nuon en is nu naar een derde leverancier...)

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-11 18:02

Edmin

Crew Council

get on my horse!

momania schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 21:35:
Ik zie het probleem niet? Gewoon op tijd betalen nu en dan kost het je niks extra's.
Kruip jij maar terug onder je steen. TS is die fase al voorbij.

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Je hoeft ze toch nog niet te betalen? Immers de eerste herinnering is kostenloos.

Je denkt toch niet dat Nuon hier wakker van zal liggen? En je denkt toch niet dat een andere leverancier anders met zijn klanten omgaat? Jij bent een wanbetaler, en dan draai je er ook voor op. Betaal je keurig je rekeningetjes is er niets aan de hand.

Verwijderd

Kan jij dit hard maken? Volgens mij is dit tegenwoordig namelijk niet noodzakelijk (meer) zo (ik zeg niet dat het "vroeger" wel noodzakelijk zo was, maar het was i.i.g. wel gebruikelijk).

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Verwijderd schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 23:51:
[...]

Kan jij dit hard maken? Volgens mij is dit tegenwoordig namelijk niet noodzakelijk (meer) zo (ik zeg niet dat het "vroeger" wel noodzakelijk zo was, maar het was i.i.g. wel gebruikelijk).
Ahum... staat zelf in de TS:
U ontvangt ten te allen tijde eerst een herinnering.

Verwijderd

Wat uitgebreider:
U ontvangt ten te allen tijde eerst een herinnering. Betaald u dan niet of niet tijdig, dan brengen wij direct EUR 50,00 in rekening

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Hoezo wat hebben ze voor problemen met wanbetalers dan?
Die kosten berekenen ze rustig dubbel door en doordat ze een goeie stok achter de deur hebben (geen stroom/gas meer), krijgen ze het ook echt wel binnen

Nukezone FTW

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Powrskin schreef op zondag 23 maart 2008 @ 00:29:
Hoezo wat hebben ze voor problemen met wanbetalers dan?
Die kosten berekenen ze rustig dubbel door en doordat ze een goeie stok achter de deur hebben (geen stroom/gas meer), krijgen ze het ook echt wel binnen
Nee, hoor jij mag naar een andere maatschappij gaan en krijg je toch nog je stroom en gas.
En van een hele kale kip valt niet te plukken. We hebben regelmatig dat de energiemaatschappijen er bij inschieten.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Ja, de Nuon mag je tot in lengte van dagen anders behandelen als je ooit wanbetaler geweest bent. Heb je ooit de algemene voorwaarden en/of de kleine lettertjes gelezen, of het convenant dat zij afgesloten hebben met de NVVK (even ervan uitgaande dat je 'n regeling via 'n schuldhulpbureau hebt gekregen), of de ministeriele regeling?

Zo niet, kijk die dan maar eerst na.

Er is nooit wettelijk bepaald dat incassokosten een vastgesteld maximum mogen hebben, dus ook geen percentage of vastgestelde bedragen. Dit gerucht doet overal wel de ronde, maar moet eigenlijk verwezen worden naar het land der fabeltjes, urban-legend zeg maar.

Wat wel zo is, is dat je de hoogte van de bijkomende kosten cq incassokosten kunt laten toetsen door de rechter indien je het er niet mee eens bent. Zoek in dat geval even op google naar "kantonrechters staffel", dan zie je meteen dat die € 50 van de Nuon daar nog redelijk ver onder ligt: voor bedragen van € 0 tot € 300 (dacht ik) zijn de redelijke geachte kosten +/- € 85. Als bedrijven hogere incassokosten in rekening willen brengen, zullen ze de werkelijke kosten moeten aantonen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Saab
  • Laatst online: 06-10 16:59
Tot de rekening van vorige maand niet automatisch werd afgeschreven (te weinig saldo).
Als antwoord krijg ik het volgende:

[i]
Zoals wij in onze e-mail van 28 januari 2008 aan u hebben uitgelegd dienen de kosten die wij in rekening brengen redelijk en billijk te zijn.
Vorige maand? Schijnbaar was er al iets mis daarvoor, getuige de mail die ze je op 28 januari hebben gestuurd.

Dus je hebt op die 1e herinnering ook niet gereageerd, en nu komt er een verhoging bij. Ben je iets vergeten?

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

• ManiacsHouse
Inmiddels is de rekening netjes betaald hoor. Dus dat is het probleem niet. Wat wel het probleem is dat men dreigt af te sluiten als men die 50 euro extra niet meteen betaald. Overigens is dit bij mij niet het geval :) want ik heb inmiddels alles netjes betaald. Nuon vertikt het om duidelijk te maken waar die 50 euro voor is terwijl je normaal 15 euro zou moeten betalen. Ik krijg dus meteen 50 euro voor mijn kiezen. Vage verklaring die ze geven is dat ze daar de incasseerders voor betalen die aan de deur komen :S maar verder word er gezegd dat mij dat niks aangaat. En u was in het verleden wanbetaler dus als u nu te laat bent rekenen wij 50 euro voor hetzelfde 'vergrijp'. Dat bedoel ik met anders behandeld worden.

Over die kosten las ik dit http://www.rechtspraak.nl...chtbank+sector+kanton.htm
Dit zit toch ver onder de 50 euro die Nuon standaard doorberekend.

• Saab
  • Laatst online: 06-10 16:59
Maar ik zie over afsluiten niets in die email. Plus is het mij niet duidelijk of jij nu een speciale behandeling krijgt.

Maar goed, je hebt betaald, dus eind goed al goed...

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

• ManiacsHouse
Dit is een deel van het antwoord dat ik kreeg. Het gaat mij erom of die 50 euro wel normaal is en niet buiten proporties gezien hetgene wat ze er voor doen (hetzelfde dus als wat ze doen als je een herinnering krijgt van 15 euro) en omdat ik als 'wanbetaler' te boek sta word ik 'extra' gepakt mocht het om wat voor reden een keer mislopen. Simpel zegt Nuon u bent al eens eerder 'fout' geweest dus als u het nog eens doet pakken we u harder. Hiermee komen veel mensen in de problemen omdat ze al moeite hebben met betalen en dan nog eens een extra rekening krijgen van 50 euro. Welke ook meteen misbruikt word om mensen om dat bedrag ook nog eens af te sluiten. Hoewel ik me afvraag of je iemand kunt afsluiten vanwege het niet meteen betalen van bijkomende kosten.

Verwijderd

Ardana schreef op zondag 23 maart 2008 @ 00:54:
Ja, de Nuon mag je tot in lengte van dagen anders behandelen als je ooit wanbetaler geweest bent.
Als ik de TS was (wat onmogelijk is want ik betaal altijd mijn rekeningen netjes, maar dat terzijde) zou ik vanwege het bovenstaande gelijk overstappen naar een andere leverancier (is nog goedkoper ook waarschijnlijk).

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:42
maniacshouse schreef op zondag 23 maart 2008 @ 01:32:
Het gaat mij erom of die 50 euro wel normaal is en niet buiten proporties gezien hetgene wat ze er voor doen (hetzelfde dus als wat ze doen als je een herinnering krijgt van 15 euro) en omdat ik als 'wanbetaler' te boek sta word ik 'extra' gepakt mocht het om wat voor reden een keer mislopen.
Wat ze volgens mij zeggen is dat ze omdat je een wanbetaler bent geweest ze je nu geen extra herinnering sturen maar als je na deze herinnering niet betaald gelijk het incasso-traject inzetten (het versneld incassotraject waar ze het over hebben). Door de incassokosten in deze brief al te melden scheelt ze dat een brief en weer een maand in tijd. Als dit echt het geval is kan ik me dat goed voorstellen. Zij hebben te maken met iemand waarvan bekend is dat hij slecht betaald en als je daar wat sneller druk op zet voorkom je dat dat nogmaals problemen oplevert. Ondanks dat ik het me goed voor kan stellen zou ik zelf toch overstappen vanwege zoiets :)

[ Voor 7% gewijzigd door redwing op 23-03-2008 08:02 ]

[removed]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:35
maniacshouse schreef op zondag 23 maart 2008 @ 01:06:
Nuon vertikt het om duidelijk te maken waar die 50 euro voor is terwijl je normaal 15 euro zou moeten betalen. Ik krijg dus meteen 50 euro voor mijn kiezen. Vage verklaring die ze geven is dat ze daar de incasseerders voor betalen die aan de deur komen :S
Ze geven toch aan dat het is om mensen langs de deur te sturen? Volgens mij heb ik die aanpak een tijd terug op TV gezien. Men zit er harder achteraan om het niet uit de klauwen te laten lopen (wat ook in het voordeel van de schuldenaar is). Dat men de extra kosten (mits redelijk in hoogte) in rekening brengt is niet meer dan terecht. Ik vermoed dat EUR 50 voor een ploeg langs de deur sturen dichter bij de daadwerkelijke kosten komt dan de computer een briefje laten genereren en daar EUR 15 voor te rekenen :X
maar verder word er gezegd dat mij dat niks aangaat.
Hier hebben ze natuurlijk ongelijk. Uiteindelijk moet getoetst kunnen worden of deze kosten redelijk zijn. Maar blijkbaar doen ze dat al.
En u was in het verleden wanbetaler dus als u nu te laat bent rekenen wij 50 euro voor hetzelfde 'vergrijp'. Dat bedoel ik met anders behandeld worden.
Met de uitleg hierboven kan ik het ook heel anders verklaren: "En u had in het verleden moeite met op tijd te betalen dus als u nu te laat bent dan helpen wij u daar een handje bij, maar helaas kost dat 50 euro.'

Zolang men ook daadwerkelijk een redelijk geprijsde tegenprestatie voor de extra kosten verricht dan is er niets aan de hand.

Uiteraard stapt elk zinnig mens bij zo'n behandeling direct over naar een andere leverancier, maar dat is punt twee ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 23-03-2008 08:36 ]

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

SeatRider

Hips don't lie

Verbaast niemand zich over de tenenkrommende spelfouten in de mails van Nuon?

Nederlands is makkelijker als je denkt

• MaVeNwg
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-11 09:23
maniacshouse schreef op zondag 23 maart 2008 @ 01:06:
Inmiddels is de rekening netjes betaald hoor. Dus dat is het probleem niet. Wat wel het probleem is dat men dreigt af te sluiten als men die 50 euro extra niet meteen betaald. Overigens is dit bij mij niet het geval :) want ik heb inmiddels alles netjes betaald. Nuon vertikt het om duidelijk te maken waar die 50 euro voor is terwijl je normaal 15 euro zou moeten betalen.
Ik betaal mijn electriciteit ook wel eens te laat. Krijg dan ook een aanmaning (met EUR 15 extra aan 'kosten'). Kies er dan altijd voor het originele bedrag te betalen (met het originele betalingsnummer) en hoor dan nooit meer wat over de extra kosten.
Ik ga dus nooit de extra kosten betalen, ze moeten niet zeuren, ze verdienen genoeg. Verder, als een beetje menselijkheid van hun kant verwacht wordt (als er bijvoorbeeld iets fout gaat in de administratie, dan is je maandbedrag in een keer verdubbeld), kan je gewoonweg de pot op. Nee, het moet 2 kanten op werken.

• Ardana

Ardana

Mens

Verwijderd schreef op zondag 23 maart 2008 @ 02:40:
[...]Als ik de TS was (wat onmogelijk is want ik betaal altijd mijn rekeningen netjes, maar dat terzijde) zou ik vanwege het bovenstaande gelijk overstappen naar een andere leverancier (is nog goedkoper ook waarschijnlijk).
Tsja, volgens mij is Nuon nog een van de meest soepele leveraniers, dus behalve 't voordeel dat je bij de nieuwe leverancier niet als wanbetaler staat geregistreerd, heeft dat weinig voordelen.

Binnenkort is dat voordeel trouwens geheel weg: dan worden achterstanden in gas, electra, huur, water en ziekenfonds centraal geregistreerd bij het BKR, en heeft overstappen om die reden dus helemaal geen zin meer.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Ardana schreef op zondag 23 maart 2008 @ 13:11:
Tsja, volgens mij is Nuon nog een van de meest soepele leveraniers, dus behalve 't voordeel dat je bij de nieuwe leverancier niet als wanbetaler staat geregistreerd, heeft dat weinig voordelen.
Dat eerste vind ik nogal een voordeel. Ik heb ook ooit een akkevietje met Essent gehad, tussen herinnering en aanmaning (met kosten) zaten 5 dagen tussen. (Lullig als je 2 weken op vakantie bent. Helemaal als je kunt aantonen dat je de eerste door HUN fout niet ontvangen had. ) Ik zou er niet vrolijk van worden als ik dan direct 50 euro aan mijn broek heb. Jij werkt toch in de schuldhulpverlening. Dan moet je toch ook genoeg fouten van die energiebedrijven tegenkomen? Want ze maken regelmatig fouten.

Ik vind het reeel als ze dat het eerste jaar na een betalingsachterstand dit hanteren. Maar als iemand langer als 1 jaar netjes betaald, zou het klaar moeten zijn.
Binnenkort is dat voordeel trouwens geheel weg: dan worden achterstanden in gas, electra, huur, water en ziekenfonds centraal geregistreerd bij het BKR, en heeft overstappen om die reden dus helemaal geen zin meer.
Alleen toch actuele achterstanden?

• Ardana

Ardana

Mens

Cyberpope schreef op zondag 23 maart 2008 @ 13:16:
[...]*knip* Dan moet je toch ook genoeg fouten van die energiebedrijven tegenkomen? Want ze maken regelmatig fouten.
Dat valt de laatste paar jaar behoorlijk mee eigenlijk. Bij zowel Nuon als Essent ligt het foutenpercentage niet hoger dan bij willekeurig welk groot bedrijf. En zeker veel lager dan bijv. bij de Belastingdienst of het UWV. Enig punt waarop het nog wel 'ns misgaat, is als iemand overstapt, maar dan ligt dat vaak nog niet echt aan Nuon of Essent, maar meestal aan de kleinere leveranciers.
Als er nu grote achterstanden ontstaan, heeft dat meestal een van de volgende drie oorzaken: er wordt niet betaald terwijl het verbruik erg hoog is, er is een aantal jaar geen meterstanden doorgegeven of er is sprake van lekkage geweest (zeer zelden). Laatste oorzaak is natuurlijk illegaal aftappen voor bijv. 'n kwekerij oid, maar dat valt niet onder onze hulp ;)
Ik vind het reeel als ze dat het eerste jaar na een betalingsachterstand dit hanteren. Maar als iemand langer als 1 jaar netjes betaald, zou het klaar moeten zijn.
Alleen toch actuele achterstanden?
'n Negatieve BKR notering verdwijnt 5 jaar nadat de schuld is weggevallen, betaald cq afgeschreven. En zakelijke/particuliere bedrijven hebben een grote vrijheid in hoe ze met hun klanten omgaan. Zo zegt de Postbank bijv. simpelweg: jij niet betalen? jij nooit meer klant van ons, terwijl de ABN rustig 'n tweede rekening geeft en akkoord gaat met kwijtschelding. Wehkamp eist (voor zover ik weet) tegenwoordig betaling vooraf bijv., dus niet meer met automatische incasso, op krediet of met acceptgiro. Al die voorwaarden mogen ze rustig stellen, ze worden nl. niet uitgesloten in de wet.

Verwijderd

*knip* Een topic na 5 dagen kicken met alleen een troll-reactie heeft echt geen zin.

Welkom op GoT, ik raad je aan Het algemeen beleid eens te lezen.

[ Voor 79% gewijzigd door Rukapul op 28-03-2008 08:13 ]

Verwijderd

Ik zou toch zeker per direct opstappen bij Nuon. (Waarom zit je daar trouwens nog? Nuon is, voor zover ik me kan herinneren van een tijdje terug, een erg dure leverancier.)

Ik vergeet soms ook weleens een rekening (Eneco). Het is me maar 1 keer overkomen dat ik 2 rekeningen op een rij te laat betaald heb. Eneco bracht toen 10 euro kosten in rekening voor de tweede rekening. (Zonder morren betaald, want dat vond ik toch zeer redelijk.)

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-11 20:36

Smarron

The bend

SeatRider schreef op zondag 23 maart 2008 @ 08:48:
Verbaast niemand zich over de tenenkrommende spelfouten in de mails van Nuon?
Ja, ik. :) Wat een zooitje fouten staan erin. Aan de andere kant is dit dan wel weer een zelfgeschreven email van een medewerker en geen autoreply ofzo.

Over die speciale behandeling. Tuurlijk heb je die. Net als elke andere risicoklant. Nuon probeert jou op deze manier af te schrikken om voortaan niet te laat te betalen, omdat dit in het verleden al is gebeurd. Helaas zit je dus in dat pakket en word je wat strenger in de gaten gehouden. Niks mis mee. Goed voor Nuon, goed voor jou.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Verwijderd

Even een zijdelingse raadgeving.

Je zegt dat je automatische betaling is mislukt wegens saldotekort. Postbank probeert het 14 dagen later automatisch opnieuw, zonder tussenkomst van de schuldeiser. Pas als het dan weer mislukt, krijgt de schuldeiser een terugmelding van de bank dat je niet betaald hebt. Of dat bij andere banken ook zo is, weet ik niet.

Op het moment dat Nuon gaat aanmanen, is je eerste betalingstermijn al verstreken. Je weet dat niet, want je krijgt pas een terugmelding van de bank als het al te laat is.

Verder is het soms zo (willekeurig en onvoorspelbaar) dat je machtiging tot automatische incasso vervalt zodra er een incasso is mislukt. Je krijgt daar geen melding van. Niet van de bank en niet van de schuldeiser. De volgende keer wordt je betaling dan automatisch onmiddelijk als 'geweigerd' geboekt. Met grote kans dat je geen eerste rekening krijgt, maar wel meteen een eerste aanmaning. Goed opletten met je volgende betaling dus. Zie je niets op je bankrekening en krijg je ook geen eerste factuur, trek dan onmiddelijk bij Nuon aan de bel.

Over je 'speciale behandeling'. Maak je geen zorgen. KPN, RDW enz. hebben standaard dezelfde behandeling voor iedereen, ook voor niet-wanbetalers. Onze nationale trots, TNT Post, vergeet wel eens om een rekening voor b.v. wegenbelasting of de telefoon te bezorgen. Je krijgt dan onverwachts een eerste aanmaning met boete. Met daarbij de waarschuwing dat deze boete steeds verhoogd wordt als je herhaaldelijk te laat betaalt.

Dus het is geen specifiek Nuon probleem, en het is zeker niet zo dat ze speciaal jou, het individu Dhr. XXX te YYY, een speciale behandeling geven.

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12-2020
@Btree: Wat jij zegt klopt niet. De postbank probeert een incasso niet automatisch nog een keer en na een mislukking is niet automatisch de machtiging vervallen. Ik had het vorige maand nog met Royal Canin (hondevoer), dat zijn vrij grote bestellingen en ze probeerden daags voor de salarisstorting deze te incasseren. Mislukt natuurlijk. Dan wordt ik direct gebeld en in overleg betaal ik dan zelf vanaf een andere rekening of ik geef ze opdracht opnieuw te incasseren.

Verwijderd

cowgirl schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 18:52:
@Btree: Wat jij zegt klopt niet. De postbank probeert een incasso niet automatisch nog een keer en na een mislukking is niet automatisch de machtiging vervallen. Ik had het vorige maand nog met Royal Canin (hondevoer), dat zijn vrij grote bestellingen en ze probeerden daags voor de salarisstorting deze te incasseren. Mislukt natuurlijk. Dan wordt ik direct gebeld en in overleg betaal ik dan zelf vanaf een andere rekening of ik geef ze opdracht opnieuw te incasseren.
Merkwaardig, dan is er dus kennelijk sprake van willekeur of verschillen tussen bedrijven die proberen te incasseren. Ik ga natuurlijk niet voor de lol onzin zitten schrijven. Wat ik schreef is gebaseerd op mijn ervaringen.

Daaruit blijkt wel hoe moeilijk het is om zinvolle raad te geven. Wat voor mij waar is, geldt niet vanzelfsprekend voor anderen. Excuses als ik daardoor verwarring heb gezaaid.
Pagina: 1