[50Hz Brom] Wel over scart, niet bij analoge TV

Pagina: 1
Acties:

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-02 13:50
Sinds dat het alle stopcontacten hier in huis geaard zijn hebben wij last van de bekende 50Hz brom over de televisieluidsprekers. Wanneer wij onze TV analoog aansluiten op onze versterker bromt de versterker vrolijk mee.

Echter:

- We hebben de brom alleen maar als we naar een apparaat kijken die over SCART loopt, dus de PVR of de DVD Speler (Bij de PVR niet zo hard, bij de DVD Speler vrij hard)
- We hebben de brom niet wanneer we gewoon analoge TV kijken.

Ik heb daarop de FAQ gelezen:
:? Ik heb last van een ENORME brom als ik mijn pc op mijn hifi aansluit
Je hebt last van een aardlus, als je de TV kabel eruit trekt, heb je er waarschijnlijk veel minder last van. Mogelijke oplossingen zijn:
• De TV galvanisch scheiden van het kabelnet, door een scheidingsfilter (mantelstroomfilter) te plaatsen bij de Tv/radio-hoofdaansluiting. Geschikt hiervoor zijn oa. Electronica-online art.nr. A.9114002 en de Conrad art.nr's 940200 en 940456, maar ook je lokale electronica, TV/AV-shop moet wel het één en ander in de handel hebben.
• Een optische kabel te gebruiken om je PC digitaal aan te sluiten op de versterker.
Als wij de CAI eruit trekken is de brom inderdaad weg. Maar als ik één van de SCART stekkers eruit trek is de brom ook verdwenen! (Dus of de PVR scart of de DVD scart eruit).

Kan ik dit probleem dan gewoon oplossen met een mantelstroomfilter op de CAI aansluiting of moet ik dan het probleem ergens anders zoeken?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:25

LauPro

Prof Mierenneuke®

Is de CAI-aansluiting geaard?

• Zit alles op dezelfde fase?
• Probeer eens wat stekkers om te draaien.

[ Voor 58% gewijzigd door LauPro op 22-03-2008 20:16 ]

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-02 00:01
Jassy schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 20:12:
Sinds dat het alle stopcontacten hier in huis geaard zijn hebben wij last van de bekende 50Hz brom over de televisieluidsprekers. Wanneer wij onze TV analoog aansluiten op onze versterker bromt de versterker vrolijk mee.

Echter:

- We hebben de brom alleen maar als we naar een apparaat kijken die over SCART loopt, dus de PVR of de DVD Speler (Bij de PVR niet zo hard, bij de DVD Speler vrij hard)
- We hebben de brom niet wanneer we gewoon analoge TV kijken.

Ik heb daarop de FAQ gelezen:

[...]

Als wij de CAI eruit trekken is de brom inderdaad weg. Maar als ik één van de SCART stekkers eruit trek is de brom ook verdwenen! (Dus of de PVR scart of de DVD scart eruit).

Kan ik dit probleem dan gewoon oplossen met een mantelstroomfilter op de CAI aansluiting of moet ik dan het probleem ergens anders zoeken?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Je hebt ergens een aardlus of juist geen goede aarding! Het is trouwens een 100Hz brom en geen 50Hz!

Goede tips van Laupro. Alles vanaf dezelfde fase! (Zonder N) zorgen dat je geen lussen maakt met je bekabeling. En dan bedoel ik niet opgeluste kabel maar kabel die van een punt naar een ander punt gaat, door een apparaat en vervolgens weer via een andere kabel op het punt terug komt waar de eerste kabel begon. (Een cirkel dus; oftewel een lus)

Verwijderd

Bij mij lag het destijds doordat de (analoge) kabel tv provider via de mantel/massa voor een potentiaal verschil zorgde maar dat was in een situatie van niet geaarde stopcontacten, maar welke hifi/video aparatuur heeft een ge-aarde (net) stekker? het komt er op neer, dat je de metalen delen (behuizing) moet gaan verbinden met elkaar, of naar een goed massa punt, centrale verwarming, koper buis gas, of op een andere buis die de grond in gaat, als je meerdere punten naar een punt gaat verbinden, moet iedere draad wel dezelfde lengte hebben, anders krijg je daar weer verschil,
Betere afgeschermde kabels gebruiken, of het verleggen ervan wil ook wel eens helpen, ivm strooivelden van transformatoren in de aparatuur.

btw. komt de (analoge) kabel tv binnen bij de meter kast ? leg daar dan al een draad van de massa van de kabel naar bv. de gas of andere metalen buis, mischien is hier ook al de centrale aardklem aanwezig...

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2008 15:41 ]

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Verwijderd schreef op zondag 23 maart 2008 @ 15:33:
het komt er op neer, dat je de metalen delen (behuizing) moet gaan verbinden met elkaar
In principe, als je ervoor zorgt dat de CAI-mantel (die het liefst in de meterkast binnenkomt) verbonden is met je eigen aarde dan is het probleem opgelost. Op zich is het aarden van de behuizingen ook wel mooi, maar in mijn ogen vaak onpraktisch, en een TV bijvoorbeeld heeft vaak niet eens een goed aardpunt. Daarom is het gewoon handiger om de coaxbekabeling hiervoor te (mis-) gebruiken.

@Stinger666: over die lussen. Je moet eigenlijk je gehele opstelling als 1 installatie beschouwen. Het liefst dus ook op 1 verdeelbak zodat je zeker weet dat alles op dezelfde fase zit. Zelden zal je opstelling meerdere fasen nodig hebben, en dan moet je optisch gaan scheiden of zijn de versterkers zo gebouwd dat ze geen last hebben van dergelijke aardlussen.

Het is redelijk overdreven om er een aparte groep voor aan te leggen, maar het kan op zich niet kwaad als je er even overna denkt. Het liefst zowel de antenneversterker, tv, dvdspeler, pc etc op dezelfde groep, alleen als ze met elkaar verbonden zijn natuurlijk (audio/video/data).

In de meeste situaties heb ik een vervelende bron met 1 handeling weg kunnen krijgen.

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-02 00:01
LauPro schreef op zondag 23 maart 2008 @ 19:45:
[...]
In principe, als je ervoor zorgt dat de CAI-mantel (die het liefst in de meterkast binnenkomt) verbonden is met je eigen aarde dan is het probleem opgelost. Op zich is het aarden van de behuizingen ook wel mooi, maar in mijn ogen vaak onpraktisch, en een TV bijvoorbeeld heeft vaak niet eens een goed aardpunt. Daarom is het gewoon handiger om de coaxbekabeling hiervoor te (mis) gebruiken.

@Stinger666: over die lussen. Je moet eigenlijk je gehele opstelling als 1 installatie beschouwen. Het liefst dus ook op 1 verdeelbak zodat je zeker weet dat alles op dezelfde fase zit. Zelden zal je opstelling meerdere fasen nodig hebben, en dan moet je optisch gaan scheiden of zijn de versterkers zo gebouwd dat ze geen last hebben van dergelijke aardlussen.

Het is redelijk overdreven om er een aparte groep voor aan te leggen, maar het kan op zich niet kwaad als je er even overna denkt. Het liefst zowel de antenneversterker, tv, dvdspeler, pc etc op dezelfde groep, alleen als ze met elkaar verbonden zijn natuurlijk (audio/video/data).

In de meeste situaties heb ik een vervelende bron met 1 handeling weg kunnen krijgen.
Ik schreef fasen maar ik bedoel natuurlijk 'fase' zonder 'n'! Je hebt helemaal gelijk. Typo dus!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Stinger666 schreef op maandag 24 maart 2008 @ 09:28:
Ik schreef fasen maar ik bedoel natuurlijk 'fase' zonder 'n'! Je hebt helemaal gelijk. Typo dus!
Oke, het kan namelijk wel een wereld van verschil betekenen :+ .
Afbeeldingslocatie: http://www.royaldevice.com/ampli/BE120-p9-5.jpg
Dat zijn versterkers van 900 watt per stuk volgens mij, dan ga je natuurlijk wel snel over de 16A heen met alle gevolgen van dien :P .

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Is definitly (99,9%) je CAI (antenne installatie). Haal voor de grap de coax antenne maar eens uit je systeem......weg brom. Ontkoppelen die meuk. Kun je zelf doen met een mantel filtertje, maar je kan het ook laten doen door je kabelaar. Die is daar verantwoordelijk voor eigenlijk. DIe kan een nieuw AOP plaatsen, die al ontkoppeld is.......En 'de rest van je installatie aarden via je CAI/antenne systeem' is wel de domste tip die hier staat. Wat gebeurt er als de hele straat dat doet en je buurman een vette kortsluiting verookrzaakt?

Verwijderd

Aardlek schakelaar ?

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

kaajee schreef op maandag 24 maart 2008 @ 16:43:
Is definitly (99,9%) je CAI (antenne installatie). Haal voor de grap de coax antenne maar eens uit je systeem......weg brom. Ontkoppelen die meuk. Kun je zelf doen met een mantel filtertje, maar je kan het ook laten doen door je kabelaar. Die is daar verantwoordelijk voor eigenlijk.
Dat is gewoon lulkoek, want de kabelaar die aardt zijn CAI ook. Echter zit de verdeelkast vrijwel altijd op een andere aardpin dan je installatie thuis en daar gaat het dan ook fout, er gaan lekstroompjes ontstaan e.d..
DIe kan een nieuw AOP plaatsen, die al ontkoppeld is.......En 'de rest van je installatie aarden via je CAI/antenne systeem' is wel de domste tip die hier staat. Wat gebeurt er als de hele straat dat doet en je buurman een vette kortsluiting verookrzaakt?
In principe hoeft een videorecorder niet te worden 'geaard', idem voor een TV. Maar de tuner gebruikt de 'aarde' (de mantel) als referentie. En als die referentie niet zuiver is krijg je storende beelden/geluiden.

Als de buurman een fasedraad op de CAI-mantel zou gooien zou in principe de aardlek eruit moeten springen. Heeft hij geen aardlek dan is er inderdaad een probleem, want dan moet er een 10 of 16A zekering doorbranden waardoor veel apparatuur stuk zal gaan. Aardleks zijn al 30 jaar verplicht, en sinds 2005 geldt dat ook voor aangepaste bestaande installaties van huizen voor 1975.

Verwijderd

LauPro schreef op zondag 23 maart 2008 @ 19:45:
[...]
In principe, als je ervoor zorgt dat de CAI-mantel (die het liefst in de meterkast binnenkomt) verbonden is met je eigen aarde dan is het probleem opgelost. Op zich is het aarden van de behuizingen ook wel mooi, maar in mijn ogen vaak onpraktisch, en een TV bijvoorbeeld heeft vaak niet eens een goed aardpunt. Daarom is het gewoon handiger om de coaxbekabeling hiervoor te (mis-) gebruiken.
Meeste tv's hebben kunststof behuizing, vroeger lag zelfs de 0 van het lichtnet aan het metaal...

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

kaajee schreef op maandag 24 maart 2008 @ 16:43:
Is definitly (99,9%) je CAI (antenne installatie). Haal voor de grap de coax antenne maar eens uit je systeem......weg brom. Ontkoppelen die meuk. Kun je zelf doen met een mantel filtertje, maar je kan het ook laten doen door je kabelaar. Die is daar verantwoordelijk voor eigenlijk. DIe kan een nieuw AOP plaatsen, die al ontkoppeld is.......En 'de rest van je installatie aarden via je CAI/antenne systeem' is wel de domste tip die hier staat. Wat gebeurt er als de hele straat dat doet en je buurman een vette kortsluiting verookrzaakt?
het domste wat je kan doen eh ?

ze doen het tegenwoordig standaard zo

[ Voor 81% gewijzigd door Fish op 24-03-2008 17:06 ]

Iperf

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Verwijderd schreef op maandag 24 maart 2008 @ 17:01:
Meeste tv's hebben kunststof behuizing, vroeger lag zelfs de 0 van het lichtnet aan het metaal...
De nul gebruiken als referentiepunt is op zich niets mis mee, maar met een eurostekker weet je natuurlijk nooit wat de nul precies is.

Je zou dan dit soort stekkers moeten gebruiken, waar door de vaste positie de nul en de fase altijd goed zitten:
Afbeeldingslocatie: http://opus-schakelmateriaal.nl/img/img_groot/630136.jpg

In België hebben ze voor schuko vaak de aardepin in de WCD zitten, dat is ook een optie. Maarja omdat de eurostekkers nu eenmaal zo populair zijn heeft dat nu geen zin meer.

En nogmaals, met het 'aarden' van een TV wordt puur bedoeld als referentie voor de tuner.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

De beste manier om dit op te lossen is door op de plek waar je CAI het huis binnenkomt, een TRAS1000 te plaatsen. Deze zorgt een galvanische scheiding (prettig als bescherming van je apparatuur) en vormt een aardingspunt voor je eigen CAI-installatie.

Ik heb zelf in de meterkast een TRAS1000 zitten die verbonden is met de lokale aarding, waar ook al m'n stopcontacten op zitten. Op deze manier ben ik zo goed als zeker verzekerd dat ik geen last zal hebben van aardlussen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• kaajee
fish schreef op maandag 24 maart 2008 @ 17:06:
[...]

het domste wat je kan doen eh ?

ze doen het tegenwoordig standaard zo
ze? wie?

en:
Kabel-TV aansluiting (Centraal Antenne Systeem [CAI])
Over het algemeen is het kabel-tv-net opgebouwd als ster-netwerk. Alle huisaansluitingen komen op één gezamenlijk punt samen in de verdeelkast. De verdeelkast staat "ergens" centraal in de wijk opgesteld.
Hoe lang de weg is naar de verdeelkast is voor de gebruikers van de CAI onbekend. Dit kan oplopen van enkele tientallen meters tot wel honderd meter. De afschermmantel van de coaxkabel is volstrekt onvoldoende dik om als aardleiding te dienen: enkele tienden van millimeters. In vergelijking met de 2,5 mm2 die vereist is voor de aardleiding in een huisinstallatie valt dit volkomen in het niet. De weerstand zal dus altijd te hoog zijn.
In de verdeelkast van het kabelnet is een gemeenschappelijke aarding aanwezig, maar tijdens werkzaamheden of door een storing kan die worden onderbroken.
De onderhoudstechnicus loopt hierbij hetzelfde risico als zijn collega's van de centrale verwarming en de waterleiding.
Er is geen zicht op de betrouwbaarheid van de aarding van het kabel-tv-net, maar er zijn veel -voornamelijk oude- TV's die nog veel onbetrouwbaarder zijn. En hoe "betrouwbaar" zijn de buren? Wat heeft het handige neefje van de buurman allemaal aangesloten op de coaxkabel? De (a-technische) buurman weet het waarschijnlijk niet, en jij -als niets vermoedend kabelgebruiker- al helemaal niet.
Vertrouw dus niet op de aarding van het kabel-tv-net.
De kabel-tv is geaard, maar is geen aarde.
Het zal mij een worst wezen hoe je het doet, maar aarden van (huis)apparatuur via de CAI mag gewoon niet en is een dom advies, dat wou ik gezegd hebben..........Doe er mee wat je wilt.

En een (dure) TRAS1000 nemen kun je doen,, maar zoals gezegd; eigenlijk mag je als abonee niet eens aan je AOP zitten en waarom zou je het ook doen als het de verantwoordelijkheid van je kabelprovider is?

Als je als zelf iets simpels en goedkoop wilt doen wat ook afdoende is, neem gewoon een Mantelstroom Filter

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

kaajee schreef op maandag 24 maart 2008 @ 20:59:
Het zal mij een worst wezen hoe je het doet, maar aarden van (huis)apparatuur via de CAI mag gewoon niet en is een dom advies, dat wou ik gezegd hebben..........Doe er mee wat je wilt.
We praten hier puur over de aarding van het tunercircuit in een TV/VCR/DVDR, niet over computers, wasmachines etc. Je reactie is dus overdreven. Een TV die een metalen behuizing heeft zal waarschijnlijk (net zoals een PC) een geaarde stekker hebben.
En een (dure) TRAS1000 nemen kun je doen,, maar zoals gezegd; eigenlijk mag je als abonee niet eens aan je AOP zitten en waarom zou je het ook doen als het de verantwoordelijkheid van je kabelprovider is?
Mja, 'dubbele galvische scheiding' klinkt duur, maar het enige wat het doet is het isoleren van de mantel van de kabelaar van je lokale aarde. Dit kan ook weer storingen tot gevolg hebben als er een te grote spanning tussen jouw aarde en de aarde van de kabelaar komt te staan. Idem met dergelijke mantelstroomfilters.

In mijn ogen zijn het workarounds die je alleen nodig hebt als het _echt_ niet anders kan. En zelfs dan zou ik eerder aan een optisch gescheiden filter gaan denken (als je het al wil scheiden). Gewoon goed aarden is in 99,9% van de situaties de oplossing.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

(@kajee) goh die geel groene draad is dan door de kaboutertjes installeerd dan ?

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~fishbowl/got/rarat.jpg

ik vraag me ook af waarom er aardklemmen op m'n splitters zitten

[ Voor 17% gewijzigd door Fish op 24-03-2008 21:28 ]

Iperf

• kaajee
fish schreef op maandag 24 maart 2008 @ 21:27:
(@kajee) goh die geel groene draad is dan door de kaboutertjes installeerd dan ?

[afbeelding]

Maak het zaakje maar eens open, dan pas brullen......

Die geel/groene draad is echt niet verbonden me de aarde van de CAI in het kastje in je straat! Die geel/groene aarde draad is juist om de boel binnenshuis te aarden. En juist wanneer het zaakje galvisch gescheiden is, en je wilt je antenne installatie ook binnenshuis aarden gebruikt je idd gewoon de aarde die je al binnenshuis hebt.
Anders: de kabelaar zorgt voor aarding van z'n eigen kabel/installatie; dus vanaf het CAI kastje in de straat tot aan je AOP, daar zou ie galvisch gescheiden kunnen zijn, om zo de aarde de 'ontkoppelen'. Als je dan toch binnenshuis wilt aarden gebruik je je eigen geel/groene aarde draad.

edit: en juist omdat de installatie bij TS niet galvisch gescheiden is, ga je ahw 2 'aardes' door elkaar heen gebruiken (die van jezelf en die van de CAI) en dan treedt er brom op........

TS: haal die coax er nou maar eens uit als test, je zult zien dat je brom dan weg is...............

[ Voor 12% gewijzigd door kaajee op 24-03-2008 21:43 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

kut ... je hebt gelijk ... sorry
Het is inderdaad niet dezelfde aarde

na het openschroeven werd het idd verdacht ... ik heb het typenummer even gegoogled
(link http://www.tratec.net/news2.php?ID=57)

stomme kabouters ook

[ Voor 50% gewijzigd door Fish op 24-03-2008 21:54 ]

Iperf

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

fish schreef op maandag 24 maart 2008 @ 21:27:
Niet iedereen heeft een AOP. Dan gaat de kabel van de kabelaar gewoon direct de splitter in welke je dan moet aarden.

Daarnaast worden die splitters natuurlijk voor meer toepassingen gebruikt dan alleen CAI.

[ Voor 13% gewijzigd door LauPro op 24-03-2008 21:59 ]

• peterh
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-10-2025
Is het niet zo dat een TRAS1000 eigenlijk hetzelfde is als een Axing TZU 10-02?

Mitracom Odysseus MM57UP - 1680x1050 - T7200 - 80GB@5400 rpm - GeForce Go 7950GTX 512 VRam (based on Clevo M570U)

• kaajee
peterh schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 10:29:
Is het niet zo dat een TRAS1000 eigenlijk hetzelfde is als een Axing TZU 10-02?
Nou eigenlijk niet....... :P Een TRAS is een 'echt' Abonnee Overname Punt (AOP) met ingebouwd filter (galvanisch gescheiden) en die Axing is puur een mantelstroomfilter en geen AOP. Dat je hem wel in plaats van een AOP zou kunnen gebruiken a la, maar hetzelfde is het niet....

• peterh
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-10-2025
kaajee schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 13:51:
[...]

Nou eigenlijk niet....... :P Een TRAS is een 'echt' Abonnee Overname Punt (AOP) met ingebouwd filter (galvanisch gescheiden) en die Axing is puur een mantelstroomfilter en geen AOP. Dat je hem wel in plaats van een AOP zou kunnen gebruiken a la, maar hetzelfde is het niet....
Van de site van Conrad:
Mantelstroomfilter met scheidingstrafo, bromfilter, isolator en 100 Hz-filter. Met galvanische en capacitieve scheiding van binnen- en buitenleidingen. Met goed afgeschermde gegoten behuizing met aardingsklem. Toepassing: Elimineren van signaalruis door potentiaalverschillen of slechte aarding · Voor het voorkomen van mantelstromen, vooral bij TV-toestellen van 100 Hz

Ik snap nochtans het verschil niet... beiden zorgen voor een galvanische scheiding, wat versta je onder 'echt'?

Mitracom Odysseus MM57UP - 1680x1050 - T7200 - 80GB@5400 rpm - GeForce Go 7950GTX 512 VRam (based on Clevo M570U)

Pagina: 1