Toon posts:

Booten met 2 raid controllers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Na veel gezeur binnen mijn huidige configuratie vond ik het vandaag tijd worden voor een nieuwe installatie van Windows XP

Situatie deze morgen:

A8N-SLI
2x S-ATA 250 gig als losse schijven (Boot)
2x P-ATA 160 gig in RAID 0 (Promise 2000XT controller) (Opslag)

Gewenste/gerealiseerde situatie:

A8N-SLI
2x S-ATA 250 gig in RAID 0 (NVraid controller) (Boot)
2x P-ata 160 gig in RAID 0 (Promise 2000XT controller) (Opslag)

Wat heb ik gedaan om dit te bewerkstelligen:
  • In de bios de raid geactiveerd voor de 2 S-ATA schijven.
  • Hierna een reboot uitgevoerd.
Ik ben op zoek gegaan naar de raid configurator maar kon deze nergens vinden. Na wat gezocht te hebben op internet kon ik hier helaas niks over terug vinden. Ik heb hierna de Promise controller losgekoppeld in de hoop dat de configurator nu wel naar voren zou komen. Dit was/is inderdaad het geval.
  • Installatie succesvol en in een vlot tempo uitgevoerd na loskoppelen Promise raid controller.
Het lijkt er dus heel simpel op dat de Promise controller de NVraid controller overruled aangezien je de configurator opties helaas niet te zien krijgt. Zie hieronder voor verduidelijking
  • Promise controller aan en NVraid Controller uit --> Opties te zien van de Promise Controller
  • Promise controller aan en NVraid Controller aan --> Opties te zien van de Promise Controller
  • Promise controller uit en NVraid Controller aan --> Opties te zien van de NVraid Controller
Nadat de installatie voltooid was heb ik de Promise controller weer aangesloten aangezien op deze array al mijn data staat. Het probeem is echter dat de pc nu vanaf deze controller probeert te starten.

Ik heb de configuratie van beide Arrays bekeken en hieruit blijkt dat ze beide ingesteld staan als bootable array. Ik heb de promise configurator benaderd en geprobeerd de boot optie uit te schakelen maar dit is helaas niet gelukt.

In de bios is enkel in te stellen dat de pc van een scsi adapter op dient te starten. Het is dus helaas niet mogelijk om te kiezen welke dit moet zijn.

Mijn vraag is: Hoe kan ik ervoor zorgen dat beide controllers blijven werken zoals ze nu doen zonder dat er data verloren gaat.
Mijn 2de vraag is: Los ik het probleem op door op de Promise controller een nieuwe array aan te maken die niet bootable is. Deze vraag stel ik omdat het erop lijkt dat de Promise controller de andere controller overruled.
Mijn 3de vraag is: Zie ik nog punten over het hoofd waardoor ik dit probleem simpel en snel kan verhelpen?

Ik zou echt super geholpen zijn met jullie hulp. Ik sta dan ook open om ideeen te proberen!

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
zie :
vierkant228 in "Systeem wil niet booten van ICH9R array ..."

Je raid configuratie is in windows gewoon te zien door software raid (bij mij in ieder geval wel (Asus P5KR)

Je zal sowieso de bootset op de Promise moeten zetten ben ik bang

Verwijderd

Topicstarter
Wat bedoel je hiermee?

Als ik mijn schijven los van de promise haal en op mijn normale pata controller neerzet dan neem ik aan dat de schijven/data niet gevonden wordt aangezien de array niet meer intact is?

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
Als je ze van de ene op de andere controller zet niet, wel kan je de niet zichtbare controller in de bios wel zien in windows (Linux o.i.d. geen idee)

edit, in jou geval zou ik voor een schijf (oof meerdere) even backup maken, (ghost o.i.d.) en de data omzetten zodat je van de promise kan gaan booten.

[ Voor 34% gewijzigd door vierkant228 op 22-03-2008 23:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
hmmm.

Ik heb de backup gemaakt en kan inmiddels veilig aan de slag om de raid config gereed te maken.

Ik heb de promise controller voorzien van een nieuwe array maar het is gewoon NIET mogelijk om binnen de Promise een NON-bootable array aan te maken. Heeft iemand hier ervaring mee?

Daarnaast: als ik in de bios kijk bij boot --> hard disk drives dan zie ik enkel de SCSI-0: FT Ary X staan. Koppel ik de Promise los dan krijg ik de NVIDIA Raid controller te zien en kan ik hier van af starten.

Heeft iemand hier ervaring mee en zijn er hier oplossingen voor?

Ik hoor het graag!

Verwijderd

Ik heb een promise tx2650.
Als ik mijn pc aanzet kan ik bij het opstarten op spatie drukken en dan word
de promise niet geladen en start de pc vanaf de onboard intel raid ich9r.
Druk ik niet op spatie dan wordt de promise geladen en kan ik niet opstarten van de onboard intel raid ich9r.
Hetzelfde in de bios.
Druk ik op spatie dan kan ik in de bios boot menu de onboard intel raid ich9r kiezen.
Druk ik niet op spatie dan ik niet de onboard intel raid ich9r kiezen alleen de promise in de bios boot menu.
Ik heb dus het geluk dat ik op spatie kan drukken om de promise niet te laden.
De enigste oplosing is dus als je niet de mogelijkheid heb om op spatie te drukken dat je alleen vanaf de externe controller kan opstarten.
Dit heeft te maken dat er te weinig base mem is om beide option roms te laden.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2008 14:11 ]

Pagina: 1