Snelheid external HDD USB 2.0

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fear4me
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-06 19:38
Ik heb mij vandaag een Fujitsu Siemens Storagebird XL-E gekocht, maar nu vraag ik mij af of de snelheid wel juist is, aangezien ik het idee heb dat hij momenteel niet op volledige snelheid wegschrijft. Ik heb hem geformateerd als NTFS, loopt momenteel op Windows Vista. Heb hem zeker weten op een USB 2.0 aangesloten (480 mbit/sec), aangezien ik 't gechecked heb middels Sisoft Sandra. Het overkopiëren gaat met ongeveer 5,6 MB/sec. Aangezien ik nog nooit een externe schijf heb gehad weet ik niet of dit nu juist snel of langzaam is. Volgens andere postings zegt iemand dat 3 minuten voor een gigabyte OK is (waar ik nu op zit), maar bij andere lees ik dat ze een snelheid van 15 MB/sec halen. Dus mijn vraag is of dit de juiste snelheid is (5,6 MB/sec) en zo nee, wat ik er dan aan kan doen. Wellicht ook nog iets in Windows Vista? Ik heb indexering van de schijf reeds uitgezet in Vista op de betreffende schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,
Ik heb met mijn externe schijf minstens 27 mb/sec via USB (soms tot 35 met lezen) en met de SATA aansluiting kom in aan 65 mb/sec.
Dit is met een externe ICY BOX met Samsung 500 GB schijf erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-08 13:07
Maximum dat je via USB 2.0 Hi-Speed kunt halen schijnt circa 35 MByte/s te zijn (dus niet de 480 Mbits/s, is gelijk aan 60 MByte/s (1 byte 'B' is gelijk aan 8 bits 'b'), die men opgeeft voor USB 2.0 Hi-Speed).

De 5,6 MB/s die je haalt is derhalve voor een USB 2.0 Hi-Speed verbinding aan de lage kant. Moet door iets anders bepaald worden; kijk eens naar de specificaties van de harde schijven die gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fear4me
ParkOverall schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 17:23:
kijk eens naar de specificaties van de harde schijven die gebruikt worden.
Externe schijf is een 500Gb 7200rpm SATA-schijf. Interne schijf is WD 250 Gb 7200rpm IDE. Op zich toch voldoende om snelheid te halen. Wat ik wel merk is als ik een map verwijder je de schijf een stuk harder hoort werken dan als je er wat naartoe schrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-08 13:07
De interne schijf loopt op de hoogst mogelijke IDE-controller modus? Mag in ieder geval geen PIO modus zijn voor een beetje snelheid. (Een en ander kun je zien bij de eigenschappen van de diskcontroller in apparaatbeheer/devicemanager.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fear4me
ParkOverall schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 19:41:
De interne schijf loopt op de hoogst mogelijke IDE-controller modus? Mag in ieder geval geen PIO modus zijn voor een beetje snelheid. (Een en ander kun je zien bij de eigenschappen van de diskcontroller in apparaatbeheer/devicemanager.)
Als ik kijk draaien er 2 op U-DMA 5 en de andere op U-DMA2 en U-DMA4, welke waarschijnlijk mijn 2 DVD-stations zijn. Ze draaien in ieder geval dus niet in PIO. Met U-DMA5 zou theoretisch een max. transferrate van 100 MB/sec gehaald moeten kunnen worden, dus de bus zal dan niet de vertragende factor zijn? Ik heb nu ook eens een kale WinXP gestart vanaf een andere partitie, maar ook dan blijft hij steken op ongeveer 5.7 MB/sec.
Pagina: 1