P4 lappen, gaatje in proc?

Pagina: 1
Acties:

• Saiya
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-01 13:35
Ik was net amateuristisch bezig met een P4 aan het lappen. Echter toen ik de heatsink er weer op wou doen merkte ik iets op.

Ik heb de proc gelapt tot het koper zichtbaar was. Nu viel me het gaatje op de proc op.
Ik vroeg me af hoe dat zit met koelpasta... gaat dat er niet in zitten als ik de heatsink erop doe? of hoort dat zo?

--------------------
Verhaal:
Toen ik de proc erafhaalde (omdat de heatsink er niet goed op zat, want de retention module was een beetje kapot). Merkte ik dat er een dikke laag met koelpasta dat helemaal vast was geworden erop zat. Het zat er heel onregelmatig en dik/ vast op. Ook zat er een stukje aluminiumfolie tussen en dan weer koelpasta en dan de heatsink... dus Proc - pasta - folie - pasta - heatsink.... Zeer amateuristisch lijkt me zo... khad ook het gevoel dat het stukje folie er niet op hoort :S
(overigens door de shop gedaan, en dit is de eerste keer dat ik een proc/ mobo etc. eruit haal).

Oorspronkelijk wou ik alleen de retention module vervangen en de proc schonen en nieuwe pasta erop. Echter toen ik die koelpasta erop zag kon ik dat gewoon niet laten.
Het wou er niet met wasbenzine/ schroevendraaier/ scheermesje vanaf. Ik heb dus maar wat schuurpapier gevonden en daarmee eraf gehaald...Dat was een beetje ruw, dus uiteindelijk nog grit 800 fijn schuurpapier kunnen vinden...
--------------------

Toen ik uiteindelijk klaar was en de Heatsink er weer op wou doen twijfelde ik om het gaatje op de proc...
Is het gewoon nu een kwestie van koelpasta erop en heatsink erop?? of moet toch die folie erop???

• 2bmws
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-07-2025
gewoon een heel klein beetje koelpasta er op ( is alleen voor betere geleiding, het vult nl de oneffenheden tussen processor en heatsink op)

dat gaatje hoort er te zitten, dat er een stuk alu folie oid tussen zit heb ik nog nooit meegemaakt,
maar schuurpapier en processor :? weet niet of dat nou een goeie combi is

Time is an illusion, Lunchtime doubly so

Verwijderd

Gewoon uit interesse hoor, maar is dit puur voor de lol of heeft het ook nog enig nut? Is het doel van het lappen die laatste 100 MHz extra?

Ik bedoel, blijkbaar gaat het ding je aan het hart. Want ik zou gewoon die heatsink er weer opzetten en gewoon verder draaien. Dingen kunnen niet eens stuk volgens mij (thermische beveiliging). En als ie toch kapot gaat koopje voor 25 euro een 2e handse.

Verwijderd

Hier staat er wat over dat gaatje geschreven...
http://www.techpowerup.com/articles/overclocking/intel/37

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:43

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Dat stukje aluminium is er bijgeleverd voor eerste montage en hoort ertussen te zitten... evenals het gaatje.

(Kant en klaar stukje kleefpasta met aluminium)

Toen ik enkele jaren terug mijn originele stofzuiger-koeler van Intel verving met een Zalman, zat er ook zo`n raar ding tussen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Michael Knight op 22-03-2008 14:35 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Saiya
Dat aluminiumfolie is volgens mij een stukje amateurisme van die shop...
---Overigens met heatsink bedoel ik niet de heatsink van de proc... maar die van de koeler----
Als ik het goed heb is dat zelfs gewoon de folie die op de nieuwe heatsinks zit zodat ze niet ergens aan smeren ofzo... en die newbies hebben dat er nog op laten zitten...

Schuurpapier was m'n laatste optie... de koelpasta zat er gewoon zo vast op, dat het alleen met schuurpapier zou gaan.. Toen dacht ik als ik toch bezig ben, lap ik em ook wel fftjes :)
Ik ga em dus niet overclocken ofzo... misschien dat ie dan wat koeler loopt.

Die koeler zat er eerst dus een beetje los op, want 1 stukje van die retention module was kapot... Ik heb het nu eindelijk gedurfd om die mobo en koeler los te halen (wat overigens allemaal veel makkelijker ging dan gedacht, kheb zelf nog een pin gebogen en weer recht gezet zodat de proc er weer in valt :P ) Hopen dat ie het nog doet...

Nu alleen dat gaatje nog... dus gewoon koelpasta erop... Heatsink n fan erop en testen :D

Thnx mensen, ik zal nog posten of ie werkt!

• Saiya
Michael Knight schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 14:35:
Dat stukje aluminium is er bijgeleverd voor eerste montage en hoort ertussen te zitten... evenals het gaatje.

(Kant en klaar stukje kleefpasta met aluminium)

Toen ik enkele jaren terug mijn originele stofzuiger-koeler van Intel verving met een Zalman, zat er ook zo`n raar ding tussen :)
Ok dus het is wel safe om dat stukje aluminium te verwijderen en gewoon koelpasta op proc en gelijk de heatsink met fan erop doen?
Kheb liever gezegd dat stukje aluminium er niet op, is n beetje oneven en vlgns mij zal de proc daardoor alleen maar warmer lopen.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:16

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Maar wat is het nut daar dan van? Als er ook al koelpasta opzit lijkt me het een beetje overbodig. Of is het als een soort backup als de pasta wordt vergeten? Want het wordt in laptops soms als vervanging van koelpasta gebruikt.

• Saiya
Mr_gadget schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 14:46:
Maar wat is het nut daar dan van? Als er ook al koelpasta opzit lijkt me het een beetje overbodig. Of is het als een soort backup als de pasta wordt vergeten? Want het wordt in laptops soms als vervanging van koelpasta gebruikt.
Ik weet ook niet wat het nut ervan is :P daarom wil ik het er liever niet...
Eerst dacht ik dat het was om dat gaatje te bedekken zodat er niks in kwam... maar als ik die link net lees maakt dat niet uit... en overigens zat er eerst ook al pasta in enz...

Ik doe gewoon met pasta en heatsinkfan erop... geen aluminium.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:43

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Zelfs zonder pasta brandt een P4 niet door, die zijn intern thermisch beveiligd :)

Volgens mij was dat stukje aluminium de 'pad' waar de pasta in massieve toestand mee op de cpu werd aangebracht. Zodra jij dan de pc aanzet, verspreid de pasta zich over de gehele cpu.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-01 01:08

job

Het staat me bij dat je die folie voor gebruik er af moest trekken.
Maarja het is alweer een tijd geleden dat ik een p4 systeem in elkaar heb gezet.

edit: ohja, dat gaatje hoort zo. Daar mag gewoon pasta in komen, is niet erg.

[ Voor 21% gewijzigd door job op 22-03-2008 17:14 ]

• rauzer
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-04-2024
BTW harde koelpasta kun je verwarmen, meestal wordt het dan vloeibaar. Gewoon even Fohnen.

• Saiya
Yup tis gelukt, ging in het begin even mis, maar dat was omdat ik mijn powerknop verkeerd op het mobo had aangesloten... ff goed gedaan en huppakee hij deed het gewoon.
Nu kijk ik naar de temps... en waar hij makkelijk 70 werd gaat hij nu niet hoger dan 50... en waar die normaal op 55c zat zit ie nu op 41c. :)

Ff voeding ook schoongemaakt, maar dmn wat voor lekken en bolle elco's zaten daar allemaal in :S
Ik had al een idee dat er wat mis mee was, omdat de hele kast zo'n beetje onder stroom staat... Ook in een ongeaard stopcontact... majah... nu zie ik gwoon dat die hele voeding bestwel kadoek is... Moet het maar ff volhouden tot ik een andere voeding heb... van de ene probleem naar de andere dus... Iig Proc gefixt :P thnx all

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-01 01:08

job

Dat je kast onder stroom staat in een ongeaarde voeding is normaal.
Gewoon niet tegelijk de kast en een geaard punt vastpakken :p.

Bolle elco's is uiteraard niet normaal.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:32
Qtec voeding :+ ?

• Saiya
Nee 6 jaar oude 300 watt Max, Jou Jye Electronic Co Ltd. Switching Power Supply :D

Opzich niet zo'n slecht ding denk ik... als ie het 6 jaar lang uithoudt.. nog beswel lang gebruikt ook... wekenlang aangestaan zonder uit te doen enz... Majah op n gegeven moment houdt het op :P

Waarschijnlijk gaat ie nog wel een lange tijd mee.. maar ik vertrouw het er liever niet op aangezien ik die lekken en bolle elco's gezien heb... (vraag me dan af hoe lang die er al zaten:P )

[ Voor 19% gewijzigd door Saiya op 22-03-2008 23:14 ]

Pagina: 1