Ik ben nog steeds aan het knutselen aan mijn ASCII Art Fabrieksel. Inmiddels ben ik overgestapt naar een tabel voor de opmaak van de ascii-pagina. Met CSS lukten verschillende dingen niet (menu even breed als ascii, ascii verticaal centreren) dus vandaar.
Ik heb echter niet veel ervaring met opmaak via tabellen
en ik krijg het niet voor elkaar om de hoogte van het menu goed te krijgen.
De hele pagina zit in een grote tabel met height: 100% en overflow: auto.
Als de ASCII minder dan beeldvullend is dan rekt de bovenste rij een op. Op zich wel logisch... de tabel moet worden opgerekt om 100% hoogte te bereiken, en dat wordt verdeeld over alle rijen. Het ziet er echter niet uit als het menu bijna beeldvullend is (bij hele kleine ASCII's).
Het instellen van een hoogte voor de bovenste rij of cel heeft geen effect, tenzij ik table-layout: fixed inschakel. In dat geval loopt de ascii echter uit de tabel (te zien doordat het menu niet meer meerekt) en dat is ook weer niet de bedoeling. Bovendien werkt het verticaal centreren dan niet meer.
Ik krijg dus de layout die ik wil hebben niet voor elkaar. Op zich wil ik best van tabellen afstappen (voelt vies
) maar zoals gezegd krijg ik het met CSS ook niet voor elkaar.
Er moet dus tegelijkertijd aan de volgende voorwaarden worden voldaan:
- Menu over de volledige breedte van de pagina (dit hoeft nog niet persee maar is wel mooier)
- Menu fixed height (eventueel in em... als het maar niet beeldvullend kan worden)
- ASCII horizontaal en verticaal gecentreerd
Is dat überhaupt mogelijk in CSS2?
Ik heb echter niet veel ervaring met opmaak via tabellen
De hele pagina zit in een grote tabel met height: 100% en overflow: auto.
Als de ASCII minder dan beeldvullend is dan rekt de bovenste rij een op. Op zich wel logisch... de tabel moet worden opgerekt om 100% hoogte te bereiken, en dat wordt verdeeld over alle rijen. Het ziet er echter niet uit als het menu bijna beeldvullend is (bij hele kleine ASCII's).
Het instellen van een hoogte voor de bovenste rij of cel heeft geen effect, tenzij ik table-layout: fixed inschakel. In dat geval loopt de ascii echter uit de tabel (te zien doordat het menu niet meer meerekt) en dat is ook weer niet de bedoeling. Bovendien werkt het verticaal centreren dan niet meer.
Ik krijg dus de layout die ik wil hebben niet voor elkaar. Op zich wil ik best van tabellen afstappen (voelt vies
Er moet dus tegelijkertijd aan de volgende voorwaarden worden voldaan:
- Menu over de volledige breedte van de pagina (dit hoeft nog niet persee maar is wel mooier)
- Menu fixed height (eventueel in em... als het maar niet beeldvullend kan worden)
- ASCII horizontaal en verticaal gecentreerd
Is dat überhaupt mogelijk in CSS2?
[ Voor 15% gewijzigd door Bozozo op 22-03-2008 17:27 ]