Orange Livebox met router erachter.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mindstorms
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-04 03:47
Hallo Tweakers,

Woensdag word mijn adsl abonnement bij Orange geupgrade. Om te voorkomen dat ik vanaf woensdag geen internet meer heb vraag ik het nu maar alvast.

Ik heb nu gewoon een kabeltje in het modem (speedtoutch 510) » kabeltje naar de router (Sitecom WL-114) » kabeltje naar de pc's hier.

Nu moet ik echter een Livebox aansluiten, maar ik wil wel graag mijn router houden ivm verschillende kabels door het huis, en meer dan 2 computers.

Het zou dan dus Livebox » router » pc's worden, maar ik las dat veel mensen hier problemen mee hebben. Ook moet ik Orange software op mijn pc installeren, en dan is er nog 1 mogelijkheid om een extra pc te installeren volgens Orange. Hoe werkt dit als ik er een router tussen zet? En heb je hier een bepaald soort instellingen voor nodig?

Mvg,
Mindstorms

[ Voor 22% gewijzigd door Mindstorms op 22-03-2008 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62011

Router eruit, switch erin, heb je al voor minder dan 2 tientjes.
Zelf gebruik ik een Asus 1008b en dat bevalt prima, je sluit gewoon de netwerkkabels aan, crossed of straight maakt niet uit, zo'n apparaatje zoekt 't zelf uit, je hoeft niks aan zo'n switch in te stellen. :)

De eerste keer dat ik de Lifebox aansloot heb ik de software van Orange geïnstalleerd op één computer omdat je modem aangemeld moet worden (net als bv bij Casema en UPC) en dit het makkelijkste gaat met de software, daarna nooit meer gebruikt, ook niet na een opnieuw installeren van XP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mindstorms
Als ik het goed begrijp kan ik dus beter mijn router vervangen door een switch. Ik heb echter ook een draadloze verbinding nodig, dus dat zou een switch betekenen die ook een draadloze antenne heeft. Aanraders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62011

Er is een Livebox versie met ingebouwde wifi, zelf heb ik 'm niet.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 62011 op 23-03-2008 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-06 22:12

boesOne

meuh

Waarom forward je niet alle poorten van de LB naar je router?

Thuis hangt aan de LB een wifirouter die dhcp doet voor 4 clients. Werkt goed.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damocles.NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06 23:23
Er zijn verschillende tutorials te vinden via Google waar duidelijk in staat hoe je dit moet realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-12-2023
Mindstorms schreef op zondag 23 maart 2008 @ 13:31:
Als ik het goed begrijp kan ik dus beter mijn router vervangen door een switch. Ik heb echter ook een draadloze verbinding nodig, dus dat zou een switch betekenen die ook een draadloze antenne heeft. Aanraders?
Je kunt ook gewoon de DHCP van je router uitzetten, kun je je router behouden.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad Air 2 64 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wat waarschijnlijk het beste is, is om de routerfuncties uit te schakelen (met name DHCP uitzetten) en de ex-router te gebruiken als switch+access point. Dat scheelt een hele bak ellende met dubbele portforwards e.d.

edit
with stupid dus ^^

[ Voor 6% gewijzigd door Wortelsoep op 23-03-2008 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mindstorms
Hier krijg je echter ook usb-sticks bij als ontvangers voor je laptop, en kun je je eigen kaartje weer niet gebruiken. Of weet iemand toevallig of dat nog wel kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Mindstorms schreef op zondag 23 maart 2008 @ 18:13:
Hier krijg je echter ook usb-sticks bij als ontvangers voor je laptop, en kun je je eigen kaartje weer niet gebruiken. Of weet iemand toevallig of dat nog wel kan?
Dat kan, het is gewoon 802.11b/g dus geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mindstorms
Dat zou mooi zijn, dan gaan we die optie eens bekijken :)

-edit:
Dit kost €2,95 per maand extra.

Het lijkt me beter een wireless accespoint in de poort voor de 2e computer van de livebox te steken, maar weet iemand of dit mogelijk is? (Desnoods of het achterin de switch kan)

[ Voor 66% gewijzigd door Mindstorms op 23-03-2008 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mindstorms
-Blijkbaar staan er nu berichten tussen die ik gister niet kon zien na F5'en maargoed-

Router behouden dus, en DHCP uitzetten. Dan moet het werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Mindstorms schreef op zondag 23 maart 2008 @ 18:17:
Het lijkt me beter een wireless accespoint in de poort voor de 2e computer van de livebox te steken, maar weet iemand of dit mogelijk is? (Desnoods of het achterin de switch kan)
Dat kan ja, maar de Livebox-poorten zitten beide op een ander subnet. Op die manier zou je bedrade en draadloze netwerk gescheiden worden. Lijkt me niet zo handig.
Mindstorms schreef op maandag 24 maart 2008 @ 10:17:
Router behouden dus, en DHCP uitzetten. Dan moet het werken?
Ja. Als het goed is kun je het nu ook al testen, want die Speedtouch kan volgens mij ook gewoon routeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mindstorms
Ik heb DHCP Server op disabled gezet en het internet werkt nog, dus dan ben ik benieuwd hoe het woensdag gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42142

Heb hier zelf ook een LB met wireless router erachter; geen probleem.
1) Je sluit je router op een LAN poort aan (geen WAN poort gebruiken).
2) Schakel de DHCP server van je router uit.
3) Geef je router een IP binnen het subnet van de DHCP server van de LB maar wel buiten de range van de DHCP server van de LB. Normaal heeft LB de DHCP range 192.168.1.10-192.168.1.100 o.i.d. met subnet 255.255.255.0 (192.168.1/24). De LB heeft IP 192.168.1.1, geef de router bijv. het IP 192.168.1.254.
3) Klaar, eventueel Wireless op je router configureren en gaan!

Oh ja en nog een tip: die Orange CD niet installeren, alleen maar onzinnig en onnodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-06 15:57

Sosabowski

nerd

Als je geen telefonie hebt bij orange kan je ook prima een andere (adsl2)modem gebruiken ipv een livebox.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mindstorms
Ik heb de laatste berichten niet meer gelezen omdat ze gister al zijn begonnen met omstekkeren en ik dus geen internet had.

Nu is de verbinding gemaakt en heb ik op 1 computer internet (rechtstreeks via livebox). Ik had gister al DHCP v/d router uitgeschakeld, maar ik kan nu niet meer in de router komen.
Via de andere computers die nog met de router aanelkaar zitten krijg ik de melding "webpagina kan niet worden weergegeven." bij pingen zegt ie "host onbereikbaar.".
Maar ik moet nog instellingen wijzigen. Hoe kom ik die router weer in om de overige dingen recht te zetten?

Ook heb ik al geprobeerd de kabel uit de livebox gewoon in de router te steken met de instellingen zoals ze nu zijn (DHCP uit) maar dan heb ik "geen of beperkte verbindingsmogelijkheden.". Geen dus.

Wat kan ik nu nog doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-06 23:14
Waarschijnlijk zit je router in een ander subnet. Via DHCP op je Livebox krijg je (bijvoorbeeld) een 192.168.2.x ip-adres, terwijl je router nog ip-adres 192.168.1.1 heeft en dus in een subnet zit waar je niet meer bij kan (ervan uitgaande dat je een netmask van 255.255.255.0. hebt).

What to do: zet je PC weer in het "oude" subnet door handmatig een ip-adres toe te kennen in het "oude" subnet. Weet je niet meer wat dit subnet was, reset dan je router naar factory default instellingen (staat in de handleiding hoe) zodat DHCP hierop weer ingeschakeld wordt. Als je vervolgens je PC loskoppelt van de Livebox en aan de router hangt dan krijg je weer een ip-adres in het subnet van de router via DHCP en kan je de router configureren voor je nieuwe subnet.

Let op: op het moment dat je de router een ip-adres toekent in het Livebox subnet is hij niet meer bereikbaar vanaf je PC, die heeft immers nog een adres in het oude subnet. Voer in een dosbox "ipconfig /renew" uit en je krijgt van je router een adres in de nieuw range.

[ Voor 36% gewijzigd door lammert op 26-03-2008 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mindstorms
Ik heb de router gereset naar fabrieksinstellingen zodat ik er weer bij kon. vervolgens heb ik DHCP op disabled gezet, en de router het ip 192.168.1.254 gegeven.
Dit is buiten de range van de livebox (192.168.1.10 - 192.168.0.50). Toch heb ik nog geen verbinding. Wat nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mindstorms
Na heel veel resetten deed computer voor computer het. Nu werkt het helemaal. 8)

Bedankt allemaal! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 234330

Hi Tweakers,

Ik zit met hetzelfde probleem, en bij mij heeft veel resetten vooralsnog niet geholpen.
Voor alle duidelijkheid, ikbegin vanuit een naar fabrieksinstellingen geresette situatie.
De range van mijn livebox is ook 192.168.1.10 - 192.168.0.50.
Vanuit deze situatie verander ik twee dingen in mijn router:

-DHCP van enabled naar disabled
-Local IP address van 192.168.1.1 naar 192.168.254

Ik druk op 'Save' en krijg te zien: Settings successfully changed. Please release/renew IP.
Dan ontstaat het probleem, ik krijg geen nieuwe IP via het draadloze netwerk. Ik krijg de melding: beperkte of geen netwerkmogelijkheden. Vanaf 2 verschillende PC's geprobeerd.

Wie kan mij verder helpen?
Pagina: 1