Toon posts:

Internet valt om de zoveel tijd weg

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Wij hebben sinds kort internet (ADSL) op één van onze locaties. Nu valt deze alleen af en toe weg. Het modem een Zyxel 660HW-D2 moet dan opnieuw opgestart worden voordat deze weer werkt.

Geprobeerde oplossingen
- Provider gebelt met de fout. Zij zien ook dat het modem opnieuw inlogt op hun RADIUS server. Maar een duidelijk fout zien ze niet.
- BBNED heeft een line check uitgevoerd en de ruis/storingen vallen ver binnen het toegestane.
- Het modem is een keer vervangen.
- Er is een UPS geplaatst voor eventuele stroomstoringen op te vangen.
- De splitter is een analoge splitter en is ook een keer vervangen.
- De interne bedrading is nagelopen en getest.
- De plek van het modem is niet warm.
- Log files van Zyxel bekeken. Deze zeggen alleen dat het modem opnieuw is opgestart en dat er opnieuw wordt ingelogd. Ze zien dus niet eens dat het modem niet te bereiken was.
- Omdat de afstand net iets <3km is. Hebben ze de snelheid verlaagd naar 4Mbit (was voorheen 16Mbit)

Verder werkt alles perfect wanneer het modem opnieuw is opgestart. Hij moet ongeveer 2 a 3 keer per dag opnieuw worden opgestart.

Hopelijk heeft iemand hier nog ideeen welke ik kan gaan uit proberen.

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Lastig. Zo te zien heb je al min of meer uitgesloten dat het aan de modem/lijn ligt. Ergo, ik zou eens naar de clients gaan kijken en bandbreedte gaan monitoren. Misschien gaat het modem over de zeik omdat iets of iemand teveel connecties opbouwt? Ik zou iig het proberen het eens in die hoek te zoeken. Misschien veel errors die weggestuurd worden? (Etherreal kan je dit wel mee checken).

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-03 09:32

SeatRider

Hips don't lie

Misschien zit er iemand torrents binnen te sleuren en heeft hij het aantal parallelle connecties op $heelhoog gezet, waardoor het modem over de zeik gaat en uiteindelijk vastloopt. Had ik ook vroeger vaak met mijn linksys.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

als er gedownload wordt met utorrent of een andere applicatie kan het zijn dat alle connecties 'verstopt' raken en je modem dus 'vastloopt' en dus opnieuw opgestart moet worden.

Hoeveel computers zijn er op het modem aangesloten (routers en hubs ed ook meetellen)

Is er al een firmware update gedaan van het modem?

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Weet je zeker dat je ALLE kabels na hebt gelopen? (/me heeft iets soortgeljks gehad @ home, toen bleek er een knik in een 'vergeten' kabel te zitten)
Als je internet weg valt, werkt de rest van het modem dan wel goed (bv router-functie)? (Ik ken het genoemde modem overigens niet, misschien dat ik onzin praat. :Y))
Heb je de mogelijkheid om het met een ander modem van een ander merk te proberen? Ik weet dat het modem is vervangen, maar baat-het-niet-dan-schaadt-het-niet.
Wie is de provider?

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Verwijderd

Topicstarter
Deze router doet helaas geen NAT anders was het idd miscchien een vollopende NAT tabel. Maar dit wordt dus uitgesloten. Het modem doet namelijk 8 IP adressen routeren en achter het modem zit een Zyxel 5 Welke NAT-DMZ-SPI-etc doet/heeft. Maar deze blijft wel gewoon bereikbaar. En aangezien torrents over een andere poort dan 80 lopen zal het waarschijnlijk niet zo zijn dat ze downloaden binnen het bedrijf.

Er zijn 35 vaste werkplekken 3 servers en ongeveer 25 laptops die binnen rennen om de zoveel tijd.

Het modem ligt op het moment 0.5 mtr van het ISRA punt en is een nieuwe kabel op een extra analoge lijn. Daarna gaat er een 3 mtr kabel naar de zyxel 5 welke al een keer is vervangen zo dat dit kan worden uitgesloten.

Provider is Signet

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Als je alle van clients de kabels eruit trekt en alleen je eigen werkplek verbonden houdt, valt de verbinding dan ook weg? Is, gezien de frequentie, volgens mij best makkelijk te testen,

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Verwijderd

Topicstarter
Omdat er s'avonds niemand werkt hebben we een keer zelfs de servers uitgetrokken (was een heel gedoe was management niet zo over eens. Uiteindelijke hebben die 's nachts gewerkt via ISDN maar goed)
omdat dan alle clients toch uit staan wouden we dit idd ook uitsluiten. Misschien had ik dit eerder moeten melden ? :). Anyway. Toch viel de verbinding 's nachts weg terwijl er zo goed als verwaasloobaar activiteit aanwezig was.

Zoals je kunt zien begin ik radeloos te worden....

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2008 09:47 ]

• Case
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-03 11:13
Gebeurt het altijd omstreeks dezelfde tijden?
Heb tijdens mijn periode servicedesken bij Versatel eens meegemaakt dat de verbinding er iedere keer uitknalde als de tram voorbijreed :) (geen geintje)

Ik wil alleen aangeven dat er een externe reden kan zijn waardoor de verbinding instabiel wordt. De Telco zou moeten kunnen zien hoe "sterk de lijn is" aan de hand van SnR en Attenuation op de lijn.

Verder is de test van pven cruciaal voor troubleshooting lijkt mij, dan kun je in ieder geval uitsluiten dat de oorzaak in je LAN kant ligt.

Mijn Firewizzie

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal al deze dingen mee nemen. En proberen. Ik ga nu naar de locatie toe en tevens kijkt een monteur van de provider mee aan hun kant. Zodat ik zoveel mogelijk ga uitsluiten.

alvast bedankt zover.

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht plaats de oplossing ook nog even hier.

Na veel zoeken heb ik onze zyxel 660 vervangen door een speedtouch 780 die we nog hadden staan. Nu is het probleem opgelost. Dus het is wel typisch dat ik twee kapotte modems had. Dat maak je ook niet vaak mee.

Maar goed vandaag toch even de speedtouch vervangen voor een zyxel en nu blijft het ook werken. We hadden inderdaad twee defecte zyxels.

Maar ik ben blij dat we het gevonden hebben.
Pagina: 1