Programma's installeren op ramdisk

Pagina: 1
Acties:
  • 816 views

• chocka
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-05 17:56
Sinds enige tijd heb ik mijn ramgeheugen vergroot met een 1 GB en gebruik daarbij Ramdisk van superspeed.com Veel van de mogelijkheden heb ik al gevonden zoals:
- temp folders op ram
- printerspooler op ram
- enige firefox tweaks die via de ram lopen
- pagefile op ram

Maar nu ben ik op zoek naar meer mogelijkheden van programma's die op de ramdisk geinstalleerd kunnen worden, ik denk daarbij aan schoonmaaksoftware; firewall; antivirus en spamprogramma's. Natuurlijk wordt het een kwestie van uitproberen, maar is het allemaal wel zinvol. Daartoe kan ik weinig vinden welke programma's juist wel geschikt zijn om op ramdisk geinstalleerd te kunnen worden. Zo kwam ik laatst iemand tegen die bijvoorbeeld Adobe Photoshop op zijn ramdisk had lopen. Even een plaatje renderen ging super snel. Mooi om te zien. Maar dat gebruik ik niet.

Zijn er mensen die ook veel met ramdisk werken om hun programma's op te laten lopen en welke programma's zijn dat dan???

Verwijderd

Het lijkt me sterk dat een RAMdisk veel doet voor de rendersnelheid in Photoshop. Of filters. Wat je ook bedoeld. De programmatuur laadt wat sneller maar daar heb je het ook wel mee gehad. Je bent sowieso net zoveel tijd kwijt met het inladen van de data naar de RAMdisk, als dat je denkt te winnen door vanaf de RAMdisk programma's te draaien. En dat gaat voor alle programma's op eigenlijk.

Ik zie er het nut niet van in dus. Maar mocht je het willen doen .. Installeer de programma's naar je RAMdisk. Zodat alles in het register e.d. aanwezig is. Dan maak je een folder aan op je HDD waar je alle mappen en files naartoe kopieëert, en daarna maak je een scriptje of batchfile die bij boot alles naar je RAMdisk kopieërt. Dat zou moeten werken. En je kunt het natuurlijk ook zo maken dat je bij shutdown of net daarvoor ook weer alles naar je map op de HDD wegschrijft.

Een RAMdisk is eigenlijk alleen interessant als je veel (meestal kleine) files hebt die je snel moet kunnen lezen of bewerken.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2008 07:40 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-05 22:55
Het nut hiervan is zeer beperkt, je software/berekeningen moeten alleen in het geheugen gebeuren.
Dus anti spyware heeft geen zin omdat deze alle hd's afgaat, hier zie je dus ook de nadeel.
Foto bewerkingsprogramma zou nut kunnen hebben, indien je met grote afbeeldingen werkt en de temp van het fotoprogramma daar naar toe verwijst.(ramdisk)

Indien dit nut zou hebben dan had microsoft/linux dit allang in het OS zitten.
Zelfde geld voor i-ram dit werkt zeer beperkt, dus voor zeer specifieke programma's.

Dit heeft pas echt nut indien je bijvoorbeeld 100Gb aan opslag zou hebben, dus OS en software en opslag op de 100Gb.

[ Voor 10% gewijzigd door jan99999 op 22-03-2008 09:19 ]

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
chocka schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 07:23:

Sinds enige tijd heb ik mijn ramgeheugen vergroot met een 1 GB en gebruik daarbij Ramdisk van superspeed.com Veel van de mogelijkheden heb ik al gevonden zoals:

- temp folders op ram
- printerspooler op ram
- enige firefox tweaks die via de ram lopen
- pagefile op ram
Lijkt er een beetje op dat je eerst het programma gekocht hebt, en toen eens bent gaan kijken wat het nut ervan zou kunnen wezen. :)
Zo kwam ik laatst iemand tegen die bijvoorbeeld Adobe Photoshop op zijn ramdisk had lopen. Even een plaatje renderen ging super snel. Mooi om te zien. Maar dat gebruik ik niet.
Weet je wel zeker dat ie Photoshop zelf op ramdisk had geinstalleerd? Lijkt me tamelijk nutteloos. Photoshop ZOU iets kunnen hebben aan een het toewijzen van een scratch-space aan een ram-disk. Maar, eigenlijk bijna altijd, berust zulk gebruik van een ram-disk op een denkfout: namelijk, de gedachte dat 'wat in ram loopt dus supersnel is'. Dat is, sec genomen, waar natuurlijk; maar mensen vergeten dan dat de ram die ze alloceren voor hun ram-disk, afgaat van het gewone ram! En dat dus het hele OS, en alle software die erop staat, het dus permanent met minder moet doen (lees: extra swappen!).

Bovendien, Photoshop e.d. hoeft bij het opstarten maar 1 maal ingeladen te worden; je zult dus niet sneller plaatjes gaan renderen omdat de .exe op ram-disk zit; immers, de .exe zit in al memory! En de shared libraries (dll's) worden, door het shared gebruik dus, al gechached door je hard disk/OS. Dat laatste is ook van belang: de cache van je hard disk of OS (Vista) is feitelijk superieur aan wat je zelf kunt doen met een ram-disk. Dat komt omdat je OS/hard disk dynamisch cached, navenant er gebruikt wordt, terwijl je in een ram-disk situatiue vrijwel altijd iets statisch doet (en met 'statisch' bedoel ik dan hier: een process wat je handmatig toegewezen hebt).

Is er nut voor een ram-disk? Ja,printer-spooler idd, en dergelijke. Of een kleine ram-disk voor MIMEDefang scratch-data of zo. Maar ook daar geldt, dat de efficientie rap afneemt wanneer je percentueel (te) veel van je reguliere ram 'verspilt' aan de ram-disk.

'pagefile op ram' is een mooi voorbeeldje van de typische denkfout die ik noemde. Een pagefile is bedoeld om virtueel geheugen te creeren (dwz, pages die in de 'page table' als fysiek afwezig worden aangemerkt, zodat het OS, in het geval zo'n page wordt aangesproken, dus, geheel transparent, het benodigde blok van/op disk kan halen/schrijven). Een pagefile maak je dus aan omdat je meer geheugen beschikbaar wil hebben voor je OS dan er fysiek aanwezig is. Met een ram-disk snoep je dan X gig af van je fysieke geheugen, om vervolgens het X gig gevirtualiseerde geheugen op disk weer in het fysieke geheugen te krijgen! LOL.

P.S. Ik heb even op hun site gekeken; daar hebben ze het over ram-disks van 128G (!) en zo. Ja, dan heb je er wel wat aan. Maar met 'onze' desktop bordjes, die maar 8G aankunnen, dan ga je echt een ramdisk van 6G aanmaken, alleen om je pagefile op te zetten!

Op een 32-bit OS zou je er ook nog wel wat aan kunnen hebben (om fysiek geheugen boven de 4G te gebruiken).

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Verwijderd

Oh? En hoe gaat een 32-bit OS dan die geheugenadressen aanspreken die hij wil toewijzen aan een RAMdisk?

• albatross
Verwijderd schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 09:31:
Oh? En hoe gaat een 32-bit OS dan die geheugenadressen aanspreken die hij wil toewijzen aan een RAMdisk?
PAE wellicht?

EDIT: Voorbeeld van ram-disk progje dat PAE gebruikt:

http://users.compaqnet.be/cn021945/RAMDisk/ramdiskent.htm

[ Voor 20% gewijzigd door albatross op 22-03-2008 09:48 ]

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Verwijderd

@albatross

Fijne uitleg, maar toch enkele bedenkingen.
Waar zien we om welk OS het hier gaat, want PAE is niet zomaar de magical switch om meer dan 4 GB te gaan gebruiken hoor, zoals je waarschijnlijk wel weet, maar om verwarring te vermijden:

http://www.microsoft.com/...rm/server/PAE/pae_os.mspx

en daarbij:

http://www.microsoft.com/...rm/server/PAE/PAEdrv.mspx

On topic:

Je Pagefile in je RAMdrive kan natuurlijk, maar zoals hier al eerder gezegd denk ik niet dat er veel voordeel bij te halen is. Laat er wel steeds één op je Systemdrive voor redenen beschreven hier:

How to configure paging files for optimization and recovery in Windows XP

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2008 11:03 . Reden: foutje ]

• albatross
Verwijderd schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 10:49:
@albatross

Fijne uitleg, maar toch enkele bedenkingen.
Waar zien we om welk OS het hier gaat, want PAE is niet zomaar de magical switch om meer dan 4 GB te gaan gebruiken hoor...
Voordat dit nu verzandt in een PAE topic, HlpDsK vroeg me specifiek hoe een 32-bit OS RAM boven de 4G zou kunnen adresseren; en toen antwoordde ik dus dat er ramdisk programma's zijn die daar PAE voor gebruiken.
Je Pagefile in je RAMdrive zal wel sneller zijn, ...
Ja, nogal wiedes; maar mijn punt was, dat als je vet RAM hebt, dan zet je je pagefile natuurlijk gewoon uit. Als je 128G hebt, dan ga je toch niet met een pagefile lopen klooien? Laat staan dat je eerst je RAM verspilt door er een ram-disk van te maken, waar je dan vervolgens een 'pagefile in memory' op gaat zetten.

Verwijderd

@ albatross

Had niet gezien dat je al geantwoord had en dus is je 2de quote correct, maar ik bedacht me.

Nee ik wil hier geen PAE topic van maken, maar het is belangerijk dat er geen extra verwarring ontstaat.

En ja, ik was akkoord met je pagefile kritiek maar wou erbij zeggen dat er eentje laten staan wel nodig is wil je wat gaan troubleshooten bij problemen zoals beschreven in het artikel.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hier zou een nuttige discussie over mogelijk zijn, maar zoals TimberWolf29 al terecht opgemerkt heeft is iedere discussie over RAMdisks loos als je niet weet welk OS gebruikt wordt en wat je er exact mee doet. Bovendien hoort dit is Zachte Waren, niet PMG (PMG gaat over de fysieke RAM, niet hoe je het gebruikt). Aangezien er niet genoeg info is om het naar het juiste subforum (WOS, APL, NOS) te verplaatsen rest weinig anders dan te sluiten.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.