LG L245WP en 1:1 pixel mapping vraag

Pagina: 1
Acties:

• Goosy
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-04-2023
Ik zit er aan te denken deze monitor aan te schaffen maar er zijn me aantal dingen nog niet helemaal helder.

Ik begrijp dat je dankzij de 1:1 pixel mapping een full hd film op 1920x1080 met balken kan weergeven. Wanneer je echter een normale dvd afspeelt vult hij dan automatisch het scherm op of krijg je dan een klein vierkantje midden in het scherm en de rest zwart? Het lijkt me vrij onhandig om de hele tijd pixel mapping aan en uit te moeten zetten afhankelijk van wat je gaat kijken. Of is dit probleem alleen van toepassing als je de monitor gebruikt als tv en niet als je je films kijkt in windows met powerdvd ofzo?

Klopt het trouwens ook dat je spellen gewoon in een lagere resolutie kan spelen dan de native resolutie en dat dit dan geen problemen oplevert?

Tot slot even een vraag voor de zekerheid. Moet je videokaart aan specifieke eisen voldoen om deze monitor te kunnen gebruiken? Ik zie in de specs van mijn videokaart staan:

Max. resolutie (extern): 2048 x 1536 / 85 Hz
Ondersteunde grafische weergave: UXGA (1600x1200), QXGA (2048x1536)

en in de specs van de monitor:

Resolutie 1920 x 1200 (WUXGA)

Sorry als deze vragen redelijk noobish overkomen. Bij voorbaat dank.

• Ghanso
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-11-2021

Ghanso

Ik gheet Ghanso

De opties 1:1 pixel mapping en full zijn eigenlijk als je de monitor aansluit op een source anders dan 1920x1200. Een pc stel je uiteraard 1920x1200 in dus dvd's e.d. werken dus gewoon goed.

Ik heb hem nu ook een paar weken en ik ben er best wel tevreden mee. Alleen als je zoals ik je snel aan dingen stoort dan merk ik dat de backlight opzich wel oke is, maar toch als de kamer verduisterd is en een filmpje kijkt met een donkere scene je veel oneven vlekken ziet. Maar dit is volgens mij altijd met de lcd techniek.

• Goosy
Ok, ja opzich ook wel logisch.

Trouwens nog iets dat ik me afvraag. Ik heb nu een CRT op 1280x960. Is het dan zo dat als je bijvoorbeeld 720p materiaal en dvd's op deze resolutie vloeiend kan afspelen dat dat dan op dit grotere scherm ook zo is, omdat het scherm dan voor de upscaling zorgt? In dat geval hoef ik dan dus geen zorgen te maken over me oude videokaart.

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:40
Goosy schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 00:46:
Ok, ja opzich ook wel logisch.

Trouwens nog iets dat ik me afvraag. Ik heb nu een CRT op 1280x960. Is het dan zo dat als je bijvoorbeeld 720p materiaal en dvd's op deze resolutie vloeiend kan afspelen dat dat dan op dit grotere scherm ook zo is, omdat het scherm dan voor de upscaling zorgt? In dat geval hoef ik dan dus geen zorgen te maken over me oude videokaart.
Wat voor videokaart heb je?

• Goosy
een gf FX5700 256mb

• Goosy
Wat betreft de videokaart:

Ik had een mailtje gestuurd naar nvidia support en het blijkt dat de 1920x1200 resolutie bij mijn kaart alleen weergegeven kan worden als je em aansluit via VGA en niet via DVI.

Het ziet er dus toch naar uit dat ik een nieuwe videokaart moet kopen ;(. Ik neem tenminste aan dat je met zo'n monitor niet genoegen wilt nemen met VGA.

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:49

Mojo

The Power Within

Dat is onzin, 1920 x 1200 moet elke DVI poort gewoon aankunnen. Dat valt namelijk gewoon binnen de specificaties. Je monitor zelf is een PC monitor en kan prima met een signaal van DVI omgaan en kent ook geen dingen als overscan en underscan. Daarom heb je meteen geen last van een niet passend beeld. Het enige wat voor kan komen is, wanneer je een lagere resolutie insteld in windows, dat je dan een brak beeld krijgt. Een dvd speel je gewoon af onder full resolutie en wordt omhoog geschaald door je CPU / GPU en je krijgt dus een volledig beeld. :)

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• Goosy
Dus nvidia lult gewoon uit z'n nek? Ik las ook iets over dual link dvi. Misschien dat het daarmee te maken heeft. Volgens hen begint ondersteuning voor hd-resoluties bij de geforce 6 serie.

Ik kan natuurlijk ook gewoon kijken of het werkt en zo niet dan bestel ik alsnog een andere videokaart. Maar stel hij doet het dan echter wel dan lijkt me dit verhaal toch raar en ben ik benieuwd wat ze dan bedoelen.

• Mojo

Mojo

The Power Within

Voor 1920x1200 heb je nog geen duallink nodig. :) Daarom denk ik ook dat ze het fout hebben.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• Goosy
Hmm. Na een beetje zoeken deze 2 draadjes gevonden:

http://www.motherboardpoint.com/t85939-24-inch-tft-monitor-with-dvi-resolution-1920x1200.html
http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?t=52052

Redelijk ingewikkeld verhaal als ik dat zo zie. Als ik het goed begrijp moet het in theorie mogelijk zijn, maar in de praktijk werkt het dus niet meteen en moet je ingewikkelde dingen gaan doen wil je het aan de praat kunnen krijgen.

• Mojo

Mojo

The Power Within

Lijkt er inderdaad toch op dat je gelijk hebt... vaag nVidia only probleem. :X

Pagina: 1