• Ducksy88
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Ducksy88

Een beetje vreemd; wel lekker

Topicstarter
Ik heb vandaag een reepje 1GB Geil geheugen extra geplaatst en mn CPU vervangen (een Athlon64 4000+ ipv 3200+). In eerste instantie werd de 1GB extra niet herkent, nu even de verschillende reepjes van plaats op het mobo verwisseld en er is vooruitgang.

De setup ziet er nu als volgt uit:

- AMD Athlon64 4000+ San Diego
- ASUS A8N-E moederbord
- 1x 1GB Geil PC3200 (1e slot op mobo)
- 1x 512MB NoName PC3200 (2e slot op mobo)
- 1x 512 TwinMos PC3200 (3e slot op mobo)
- 1x 512 TwinMos PC3200 (4e slot op mobo)

SiSoft Sandra herkent het geheugen als 4x 512=2gig.
CPU-Z herkent wél het totaal van 2,5Gig, maar de manier waarop klopt weer niet. Hij zegt dat de setup zo is:
- 1x 512MB NoName PC3200 (1e slot op mobo)
- 1x 1GB GeiL PC3200 (2e slot op mobo)
- 1x 512 TwinMos PC3200 (3e slot op mobo)

Op de een of andere manier zijn de locaties op t moederbord omgewisseld :s

Tevens is het sinds deze middag zo dat ik in de Task Manager bij Prestaties geen input meer heb....Er wordt niks aangegeven. Noch processor prestaties, noch netwerk, noch geheugen.... Ook de percentages van CPU load in procesoverzicht worden niet real-time geupdate...Heeft dit iets te maken met het feit dat het geheugen niet goed herkent wordt?

Kan iemand me de reden geven dat windows en SiSoft maar 2Gb zien, terwijl CPU-Z wel 2.5 herkent en hoe dat gekke probleem met de TaskManager veroorzaakt/opgelost kan worden?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je moet sowieso banks en slots niet door elkaar halen. Jij hebt het over banken, terwijl je slots bedoelt.

Waar ik mee zou beginnen is eerst eens kijken of het geheugen wel compatible is met je moederbord, je hebt immers een Asus plank.

• Ducksy88
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Ducksy88

Een beetje vreemd; wel lekker

Topicstarter
Terw_Dan schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 23:15:
Je moet sowieso banks en slots niet door elkaar halen. Jij hebt het over banken, terwijl je slots bedoelt.
Hebk veranderd:)
Waar ik mee zou beginnen is eerst eens kijken of het geheugen wel compatible is met je moederbord, je hebt immers een Asus plank.
In de Certified Vendors list van Asus staat noch Geil, noch Twinmos. Die 2x512 TwinMos hebben het altijd gewoon gedaan...Verder heb ik op google ook gene duidelijke aanwijzingen kunnen vinden dat Geil niet zou werken op een A8N bord. (Bij de aanschaf van dit bord riepen sommige overigens dat TwinMos nooit zou werken op een Asus bord...)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ducksy88 schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 23:49:
In de Certified Vendors list van Asus staat noch Geil, noch Twinmos. Die 2x512 TwinMos hebben het altijd gewoon gedaan...Verder heb ik op google ook gene duidelijke aanwijzingen kunnen vinden dat Geil niet zou werken op een A8N bord. (Bij de aanschaf van dit bord riepen sommige overigens dat TwinMos nooit zou werken op een Asus bord...)
Dat is juist het lastige aan Asus borden. Doordat ze zo kieskeurig zijn heb je dit soort dingen snel. 1 dimm werkt prima, maar zet je hem naast een andere werkt het niet meer goed, terwijl het mem op zich goed is en het ook in die combinatie ook prima op andere bordjes werkt. Dat is althans mij ervaring met Asusdingen.

• Roberto.A.G
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-04 09:19
Kijk op de ref van je mobo of hij dual channel ondersteunt.
Als dat het geval is kan je de - 1x 512 TwinMos PC3200 (3e slot op mobo)
in dual channel opstelling plaatsen.
En die andere 2 gewoon prikken.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Roberto.A.G schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 00:57:
Kijk op de ref van je mobo of hij dual channel ondersteunt.
Als dat het geval is kan je de - 1x 512 TwinMos PC3200 (3e slot op mobo)
in dual channel opstelling plaatsen.
En die andere 2 gewoon prikken.
Ehh, hoe wil jij een dual channel setup combineren met een single channel setup? Dual Channel gaat niet werken, gezien het feit dat er niet 2*2 dezelfde dimmen worden gebruikt. De enige chipset die dit kon was de NF2 maar als hij een 4000+ heeft zazl die niet op een NF2 bordje zitten.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je hoeft niet vier dezelfde te hebben, maar ze moeten per twee wel identiek zijn en dat is hier duidelijk niet het geval. Sowieso heb ik het vermoeden dat je hier tegen een beperking in het aantal banks (datalijnen) dat de geheugencontroller tegelijk aankan aan loopt, maar aangezien je onvoldoende specs post kunnen we dat niet sluitend beoordelen. Geef eens volledige specs van dat geheugen (zoals in PMG Beleid gevraagd wordt).

En let trouwens op je D/T: 3e pers. ev = stam +t, voltooid deelwoord van stam dat niet in FOKSCHAAP voorkomt is stam + d. Even titel gefixed...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1