• Meulugar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:21

Meulugar

Vanuit het zonnige zuiden![PT]

Topicstarter
Hallo,

ik zit met een vraagje. Als ik mijn RAW fototjes wil bewerken met fotoshop krijg ik vaak blauwe /rode gebieden welke ik wel wegkrijg door bijvoorbeeld de blacks naar beneden te gooien. Maar wat beteken deze vlekken? volgens mij is het rode gebied overbelicht als ik het goed heb. is het blauwe dan onder belicht?

hoe checken jullie dan bijvoorbeeld hoe de foto na meer blacks eruit ziet? want in fotoshop loopt hij helemaal vol met blauw. ik sla ze eerst op als TIFF om ze dan te bekijken maar er moet toch wel een andere manier voor zijn?

mvg,

Jeroen.

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:26
Gebruik de 'J' toets eens.

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
@Meulugar:

De blauwe gebieden geven clipping aan in het rode en groene kanaal. De rode gebieden geven clipping aan in het rode kanaal. Clipping (afkapping) betekent dat de kleuren buiten de 'tonal range' vallen en dus of te verzadigd of onverzadigd zijn of witter dan wit of zwarter dan zwart willen zijn.

Je kunt op de driehoekjes links en rechts van het histogram klikken om de weergave van resp. shadow en highlight clipping aan of uit te zetten (of op U/O drukken). Je kunt ook alt inhouden als je de blacks of exposure slider verschuift, dan zie je de clipping ook.

J werkt alleen in Lightroom en niet in Adobe Camera Raw.

• Meulugar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:21

Meulugar

Vanuit het zonnige zuiden![PT]

Topicstarter
Aham brahmasmi schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 21:41:
@Meulugar:

De blauwe gebieden geven clipping aan in het rode en groene kanaal. De rode gebieden geven clipping aan in het rode kanaal. g) betekent dat de kleuren buiten de 'tonal range' vallen en dus of te verzadigd of onverzadigd zijn of witter dan wit of zwarter dan zwart willen zijn.

Je kunt op de driehoekjes links en rechts van het histogram klikken om de weergave van resp. shadow en highlight clipping aan of uit te zetten (of op U/O drukken). Je kunt ook alt inhouden als je de blacks of exposure slider verschuift, dan zie je de clipping ook.

J werkt alleen in Lightroom en niet in Adobe Camera Raw.
tnx! dit maakt het een stuk duidelijker.

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:44

HaterFrame

Well... Poo came out!

Dan nog even een vraagje, ik kan me vaagjes herinneren dat het met een versie van Cam.Raw mogelijk was meerdere raw plaatjes tegelijk in te laden. Kan dit ook binnen PSCS3 of is zit dat weer in een andere aplicatie. En ook het opslaan van XMS (geloof ik) bestanden die de instellingen bewaren vind ik tamelijk iritant, is dat aan te passen?

I am the great Cornholio!

• Aham brahmasmi
Wat bedoel je met meerdere plaatjes inladen? Dezelfde instellingen op meerdere RAW's toepassen? Dat kan met Adobe Bridge. Als je het over HDR hebt, dat kan via Bridge of PS zelf door meerdere RAW's te openen met de HDR functie.

De instellingen worden standaard in .xmp bestanden opgeslagen. Als je je RAW's omzet naar DNG's (digital negative formaat) worden die instellingen in het bestand zelf opgeslagen, wat handiger is. Bovendien kunnen ze dan in elke RAW developer geopend worden. Ik vind het zelf veel handiger werken met DNG's.

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

Hmmm dat DNG is idd wel een intressante optie,

Wat ik met meerdere plaatjes inladen bedoelde is dat je 10 NEF`s in 1x kunt openen en je aan de linkerkant dan 10 thumbnails van de plaatjes hebt zodat je ze 1x kunt verwerken en verder openen in PS3

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:50

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dat is in elke ACR versie toch? In ieder geval wel bij CS2 en CS3 (over CS twijfel ik). Gewoon in bijvoorbeeld de Bridge meerdere files selecteren en op enter rammen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

Alleen maak ik geen gebruik van Bridge, ik doe het vanuit de explorer en dan slikt ie het op de een of andere manier niet maar gooit ie ze in een cue. Zogauw ik er met 1 klaar ben gaat hij naar de andere

• Aham brahmasmi
Dat is ook helemaal geen functionaliteit die ACR heeft. Als je via explorer meerdere raw's opent dan kun je ze inderdaad alleen een voor een bewerken. ACR is dan ook een plugin en niet meer dan dat. Het werkt samen met PS of met Bridge.

Wat jij beschrijft is precies wat je met Bridge kunt (thumbnails selecteren en daarop ACR instellingen loslaten en dan openen in PS).

Je moet anders eens naar Lightroom kijken. Dan zit je niet met losse programma's maar kun je snel tussen de library mode (thumbnails, preview, sorteren e.d.) en develop mode wisselen. Bij Bridge+ACR moet je steeds wachten totdat ACR geopend is als je wilt gaan bewerken.
Alhoewel Lightroom een paar beperkingen heeft t.o.v. ACR, ben ik helemaal overgestapt op Lightroom omdat het programma gewoon erg soepel werkt en een fijne interface heeft.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:50

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Aham brahmasmi schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 16:18:
Dat is ook helemaal geen functionaliteit die ACR heeft.

Wat jij beschrijft is precies wat je met Bridge kunt (thumbnails selecteren en daarop ACR instellingen loslaten en dan openen in PS).
Nouja, het is een combinatie van beide natuurlijk. In de raw-converter zit echt wel wat ingebouwd om meerdere raws in te laden (balk links) en om raws te synchroniseren en dergelijke. Bridge triggert dat proces alleen, á la "He ACR, let even op want je moet nu deze, deze en deze rawfile in je schermpje laden en weergeven!".

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Aham brahmasmi
Ok, correctie: ik wist niet dat je echt meerdere RAW's tegelijkertijd in ACR kon openen, met die thumbnails links in het ACR scherm. (Ik ben net toen ik de smaak te pakken kreeg met ACR op LR overgestapt. :))

Toch is het wel standaardgedrag van explorer dat hij als je meerdere bestanden selecteert en dan op enter drukt, de bestanden allemaal afzonderlijk opent. Met shell integration (via een contextmenu-optie) zou het toch moeten kunnen.

Maar goed. Het is toch sowieso wel handiger als je kunt zien welke RAW's je opent in Bridge, ipv via explorer te werken?

[ Voor 11% gewijzigd door Aham brahmasmi op 27-03-2008 17:42 ]

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

Aham brahmasmi schreef op donderdag 27 maart 2008 @ 17:41:
Maar goed. Het is toch sowieso wel handiger als je kunt zien welke RAW's je opent in Bridge, ipv via explorer te werken?
Lightroom kon ik maar niet aan wennen op de een of andere manier, traag log en compleet anders dan ACR. Ik mis gewoon wat maar daar gaat het nu idd niet om.

Ik zal eens kijken of het via bridge dan wel weer werkt, al ben ik ook geen voorstander van bridge. Ook traag en log.

Overigens is er voor explorer een plugin waarmee je je raw bestanden gewoon als thumbnail te zien kunt krijgen
(http://www.microsoft.com/...66fd4a3286&DisplayLang=en)

Pagina: 1