RS-232 Terminal op een MacBook Pro - Howto

Pagina: 1
Acties:

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:21
Omdat ik op m'n werk regelmatig te maken heb met consolepoorten, en ik niet elke keer een laptop met een COM poort wil lenen, ben ik eens op zoek gegaan naar een leuke oplossing voor de Mac.

Zelf ben ik in het bezit van een MacBook Pro, dus ben gaan kijken naar iets van een Expresscard. Na wat zoeken ben ik er dus wel achter dat de markt voor deze dingen érg klein is, hierdoor zijn de prijzen vaak hoog. Te koop vanaf zo'n 30 euro ex verzendkosten.

Kijken we even verder, zien we dat er op eBay in China en Hong Kong wel het nodige te koop is. Ik heb dus maar eens zo'n leuk kaartje gekocht bij Globalbazzar. De 14e besteld, vandaag in huis. En dat voor slechts € 15,68 incl verzendkosten.

Afbeeldingslocatie: http://img218.imageshack.us/img218/3638/com836awz6.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img218.imageshack.us/img218/9267/com836bni6.jpg

Goed, de kaart is binnen, aan de slag er mee!

Onder het systeemprofiel kwam er bij USB (het is dus een Expresscard -> USB -> RS-232 converter) het volgende te staan:
USB-Serial Controller D:

Version: 4.00
Bus Power (mA): 500
Speed: Up to 12 Mb/sec
Manufacturer: Prolific Technology Inc.
Product ID: 0x2303
Vendor ID: 0x067b
Hieruit concludeer ik dat het ding een Prolific chipset bevat. Gelukkig heeft Prolific een keurige website met een perfecte driver voor Leopard. _/-\o_

Nu even in de Terminal kijken of de TTY al gevonden is, en jawel: tty.usbserial.
Hoe kun je dit nu zelf doen? Ga met de terminal naar /dev en doe een ls.

De interface is er nu, dus gebruiken maar! Zterm is een aardig programma, maar helaas erg op leeftijd en nog niet Universal. Prima bruikbaar, maar Leopard heeft ook zelf een consoleprogramma: screen!

Open de Terminal en geef het volgende commando: screen /dev/tty.usbserial 9600, waarbij het laatste de gewenste baudrate is. En wat zien we:

Afbeeldingslocatie: http://img218.imageshack.us/img218/6524/picture5dg6.pngEnter >>
Afbeeldingslocatie: http://img218.imageshack.us/img218/7024/picture3ne0.png

Omdat ik thuis nouwelijks iets had om de kaart mee te testen, maar een oud ZyXELmodem uit de kast getrokken. Wie kent ze niet. Toch leuk dat het werkt, en misschien heeft iemand iets aan deze bevindingen.

Lekker!

• nipro
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-02 10:21
Mooie post! Zo'n ding is ideaal voor mensen met bijvoorbeeld een RGB-led controller van Chromoflex, zoals ik! :) Voor 15 euro kan ik het eigenlijk ook niet laten, toch maar eens proberen binnenkort. Iemand enig idee of ik deze kaart dan ook onder Windows kan gebruiken als ik Windows draai in Fusion?

Hoempapaaa Holladiejeej.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

* CyBeR gebruikt meestal USB serial apparaatjes. Zie zijn wat beter uitwisselbaar ook dan expresscards. (Maar ik wist niet dat dat bestond trouwens.)

Anyway, goede ervaringen met PL2303-gebaseerde dingen idd, maar ook apparaatjes met FTDI chipjes werken goed en als je een specifiek product wilt: keyspan

Oh, qua software ben ik wel een voorstander van minicom. (Installeert in /opt/minicom).

[ Voor 17% gewijzigd door CyBeR op 21-03-2008 22:22 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• froggie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

froggie

Kwaaak

Ik maak ook gebruik van een Keyspan. Dit aangevuld met ZTerm of screen alse terminal emulator. Met name ZTerm vind ik wel een aanrader. Veel opties, maar werkt over het algemeen out of the box precies zoals je verwacht.

• Napsju
@ Nipro,

Expresskaarten kunnen zowel van de PCI Express x1 als de USB 2.0 bus gebruik maken. Aangezien de bovengenoemde kaart gewoon op USB werkt kun je deze prima 'mounten' in Fusion. De kaarten die op de PCI Express x1 bus werken zijn wel een groot probleem voor Fusion, daarvoor zul je echt naar BootCamp moeten.

Afbeeldingslocatie: http://img81.imageshack.us/img81/1808/picture7rx4.png

/Edit: Als Tweaker dus ook maar eens aan de slag gegaan met dat Minicom, en dat bevalt me wel! Vooral die Break functie is erg makkelijk, bij het ontbreken van deze toets op de MBP. CyBeR, bedankt voor de tip.

Afbeeldingslocatie: http://img148.imageshack.us/img148/7159/picture8yp4.png

[ Voor 26% gewijzigd door Napsju op 22-03-2008 01:40 ]

Lekker!

• wallie-s
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-01 12:25
cool topic!

dank je wel..

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Handig !

zoiets zoek ik nog ^^ bedankt .

Verwijderd

Handig opzich wel ! kan ik de Cisco "zooi" op me MBP voortaan configureren ! (kan natuurlijk ook via USB->serieel) dit vind ik alleen wel een nettere oplossing moet ik zeggen :D. Dankjewel voor je nette uitleg !

• Napsju
Precies!! Zo zat ik dus ook te twijfelen tussen een USB en Expresscard oplossing, maar aangezien de prijs van een Expresscard op eBay wel heel erg mee valt toch maar voor deze oplossing gegaan. Het ding werkt écht ontzettend goed.

Dinsdag hang ik de kaart aan een aantal Cisco's. Omdat de kaart prima werkt met de ZyXEL verwacht ik niet al te veel problemen. Ervaringen volgen.

Lekker!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

PL2303 is een prima dingetje dus dat moet goed gaan ja.

• Napsju
En dan nu waar ik de kaart voor gekocht heb:
Afbeeldingslocatie: http://img85.imageshack.us/img85/466/picture3hp6.png
Een blij mens. :9~

Lekker!

• LuckY
  • Niet online
Leuk, jammer dat een macbook geen express card slot heeft.
Dan maar is kijken voor zo een usb aanhang ding.
Iemand een goede en goedkoop idee?

deze is namelijk maar slechts € 14.50.
en als deze meteen in de switch kan scheelt het ook nog eens in de kosten voor een kabel.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Meestal kunnen die dingen niet direct in een switch omdat ze over het algemeen male poorten hebben en switches meestal ook. D'r moet dan nog een null modem kabel tussen. (Als je toevallig een switch hebt die wel female poorten heeft is er geen probleem).

[ Voor 20% gewijzigd door CyBeR op 25-03-2008 13:54 ]

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Keyspan maakt prima USB->Serial adapters. Ik heb de mijne zojuist ontvangen en getest en het werkt prima :)

productnr: USA-19HS :)

Launching containers into space

• LuckY
  • Niet online
Whieee schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 13:57:
Keyspan maakt prima USB->Serial adapters. Ik heb de mijne zojuist ontvangen en getest en het werkt prima :)

productnr: USA-19HS :)
Rond de 50 euro/dollar :o
vind ik best duur voor zo een ding :o

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Expansys heeft hem voor € 29,95 :)

Even googlen doet wonderen ;)

Launching containers into space