Voor een leuk experimentje wil ik een (enkele) USB poort voorzien van 1,5A op 5 Volt ipv. de standaard 0,5A op 5 Volt. Hoe kan ik dit het beste doen zonder aan het moederbord te gaan solderen ? Een meer elegante oplossing is wat ik zoek eigenlijk
Kan je niet gewoon die 5Volt ader los solderen van je kabel, en daar een losse 5 volt voeding op zetten? Ground natuurlijk wel even doorverbinden.
Hubje met aparte voeding?
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Elegant: nee, je gaat namelijk buiten de officiële specs draaien, er zullen dus weinig tot geen commerciële oplossingen voor zijn.
Leuk: Yep, solderen maar! Je zou de 5V van een molex kunnen gebruiken, deze zijn niet gelimiteerd, en zitten meteen op dezelfde grondlus als de rest van je pc.
Leuk: Yep, solderen maar! Je zou de 5V van een molex kunnen gebruiken, deze zijn niet gelimiteerd, en zitten meteen op dezelfde grondlus als de rest van je pc.
Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.
Zitten er geen risico's aan? (voor de apparaten, that is)Empie schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 20:39:
[ Voor 4% gewijzigd door Sebazzz op 21-03-2008 20:42 ]
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Op zich kan ik nog wel een molexje aftakken, op zich maakt het niet uit dat er veel meer Ampere op staat lijkt me. Maar aangezien mijn kennis van electriciteit niet zo uitgebreid is, hoe ga ik te werk ? Het lijkt me dat ik gewoon de plus en min voedingspinnen van USB moet vervangen door die van de molex ?
Op zich is er geen risico voor het apparaat, aangezien het maximum aantal amperage gewoon hoger kan indien nodig. Lijkt me toch, of zie ik iets over het hoofd ?
Op zich is er geen risico voor het apparaat, aangezien het maximum aantal amperage gewoon hoger kan indien nodig. Lijkt me toch, of zie ik iets over het hoofd ?
[ Voor 21% gewijzigd door Phuncz op 21-03-2008 20:59 ]
Zolang je de 5 volt maar niet op de data +/- aansluitPhuncz schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 20:58:
Op zich kan ik nog wel een molexje aftakken, op zich maakt het niet uit dat er veel meer Ampere op staat lijkt me. Maar aangezien mijn kennis van electriciteit niet zo uitgebreid is, hoe ga ik te werk ? Het lijkt me dat ik gewoon de plus en min voedingspinnen van USB moet vervangen door die van de molex ?
Ampere staat niet, er loopt stroom, afhankelijk van de belastingweerstand.Phuncz schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 20:58:
... er veel meer Ampere op staat ...
Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323
Hou er ook rekening mee dat de meeste USB kabels gemaakt zijn om 0,5A te transporteren. Als er ineens 3x zoveel stroom door gaat kunnen ze warm worden. Zal waarschijnlijk niet veel uitmaken, maar wel even iets om in het achterhoofd te houden 
Wat ga je trouwens aansluiten? Gewone USB apparatuur zal niet meer dan wat de spec voor schrijft uit een USB poort willen trekken, de rest gaat dan eventueel via een externe voeding.
Wat ga je trouwens aansluiten? Gewone USB apparatuur zal niet meer dan wat de spec voor schrijft uit een USB poort willen trekken, de rest gaat dan eventueel via een externe voeding.
Een USB poort is gelimiteerd tot 100mA, tenzij het aangesloten apparaat verzoekt om een hoger limiet. In dat geval kan het limiet verhoogd worden tot maximaal 500mA.
Een apparaat dat zich houd aan de USB specificaties (en dus het logo mag dragen) zal dus nooit meer dan 500mA van een poort trekken. Dat is dan ook gelijk een veiligheidsmaatregel. De poort kan uitgeschakeld worden als er meer dan 500mA getrokken wordt. (Kan, hoeft niet. Sommige moederborden doen dit niet). Als er dus een kortsluiting ontstaat kan de stroom van de poort afgehaald worden. Vooral oudere moederborden / host controllers doen dit niet. Gevolg is dat de voeding of moederbord kan doorbranden.
Om jouw vraag te beantwoorden: Er zijn genoeg mogelijkheden. De makkelijkste is een directe verbinding met de voeding van je computer. Echter, de vraag die je jezelf zou moeten stellen is: Is dit wenselijk. Allereerst zal een goed functionerend USB apparaat er geen gebruik van maken. Daarnaast omzeil je op deze wijze de veiligheidsmaatregelen die getroffen zijn. Mogelijke gevolgen zijn daardoor een defecte voeding, een defect apparaat of zelfs brand.
Overigens zijn er (gelukkig) naar mijn weten geen producten op de markt die dit zonder solderen mogelijk maken. Wat er (helaas) wel is zijn de USB chargers die je o.a. op dealextreme.com kunt gebruiken. Deze producten kunnen doorgaans wat hogere amperages leveren. Hoewel de limieten hier wat hoger liggen zijn ze gelukkig nog wel afgezekerd.
Een apparaat dat zich houd aan de USB specificaties (en dus het logo mag dragen) zal dus nooit meer dan 500mA van een poort trekken. Dat is dan ook gelijk een veiligheidsmaatregel. De poort kan uitgeschakeld worden als er meer dan 500mA getrokken wordt. (Kan, hoeft niet. Sommige moederborden doen dit niet). Als er dus een kortsluiting ontstaat kan de stroom van de poort afgehaald worden. Vooral oudere moederborden / host controllers doen dit niet. Gevolg is dat de voeding of moederbord kan doorbranden.
Om jouw vraag te beantwoorden: Er zijn genoeg mogelijkheden. De makkelijkste is een directe verbinding met de voeding van je computer. Echter, de vraag die je jezelf zou moeten stellen is: Is dit wenselijk. Allereerst zal een goed functionerend USB apparaat er geen gebruik van maken. Daarnaast omzeil je op deze wijze de veiligheidsmaatregelen die getroffen zijn. Mogelijke gevolgen zijn daardoor een defecte voeding, een defect apparaat of zelfs brand.
Overigens zijn er (gelukkig) naar mijn weten geen producten op de markt die dit zonder solderen mogelijk maken. Wat er (helaas) wel is zijn de USB chargers die je o.a. op dealextreme.com kunt gebruiken. Deze producten kunnen doorgaans wat hogere amperages leveren. Hoewel de limieten hier wat hoger liggen zijn ze gelukkig nog wel afgezekerd.
[ Voor 8% gewijzigd door Nijn op 21-03-2008 21:17 ]
Aaarch.. je kunt niet "ergens meer ampère op laten staan". Dat is onmogelijk. Je kunt ergens een bepaalde spanning op zetten en dan afhankelijk van de weerstand, gaat er een bepaalde stroom lopen. Het aantal Ampères dat gaat lopen is dus het gevolg van spanning en weerstand. Aangezien je de spanning van een USBpoort niet kunt veranderen, kun je alleen meer stroom trekken door iets aan te sluiten wat een lage interne weerstand heeft.Phuncz schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 20:58:
Je moederbord is als het goed is beveiligd tegen het leveren van teveel stroom over USB, want anders worden de leidbanen op je mobo te warm en gaan er dingen smelten. Je kunt dus beter stroom trekken van een molex aansluiting direct van je voeding, want die kan meer Ampere leveren zonder dat er iets kapot gaat. Nog beter is een aparte regelbare voeding te gebruiken, dan loop je ook geen risico dat je je pc naar de eeuwige bitvelden helpt.
Overigens heb ik zelf wel eens een kapot mobo gehad door een USB ADSLmodem die teveel stroom trok: 5V aansluitingen van de moederbordplug waren helemaal verkoold..

[ Voor 5% gewijzigd door Atomsk op 21-03-2008 21:23 ]
_██_
(ಠ_ృ)
Anoniem: 35978
Ik zou er wel een zekering van 1,5A tussen zetten als je van je molex gaat aftakken, je wilt niet dat de boel uitfikt als er wat mis gaat met je usb device.
Wat veiliger maakt is de hub gebruiken en die van externe adapter voorzien. Dan kan er 2 A gevoed worden als het om 4 poorten gaat, elk poort 500mA
Maar hub is ook beveiligd, dus je zal maar moeten omleiden door in hub even direct met USB connector te verbinden. Zet wel zekering tussen van snel type, anders rookt je hub lekker na, of je voeding.
Ik raad sterk af om in mobo te prutsen, want dan ben je anders wel heel pc kwijt, of je mobo is waardeloos geworden als usb poorten naar de haaien is. Omruilen ivm garantie is eigenlijk niet eerlijk omdat je bewust poosten hebt gemod voor meer stroom. Daarom: neem een hub, dan spaar je de dure mobo.
Ik herinner me de USB 2,5 inch drive. Deze beschikt vaak over externe aansluiting als het niet goed trekt zodat je via adapter kan voeden. Zonder adapter maak ik eens mee dat het echter niet wil opspinnen in mijn pc. Maar als ik in laptop steek, spint het wel op en kan ik lezen. Dat is opvallend, dus de mobo schijnt meer beveiligd te zijn of kan niet goed 500mA leveren (mobo is asus P5K-B/wifi-ap) dus dat is jammer dat het niet wil werken.
Ik zal dan usb hub moeten nemen met externe voeding. Daar ben je meer zeker van dat externe 2.5 inch hd zal opspinnen en kan ik lezen.
Maar hub is ook beveiligd, dus je zal maar moeten omleiden door in hub even direct met USB connector te verbinden. Zet wel zekering tussen van snel type, anders rookt je hub lekker na, of je voeding.
Ik raad sterk af om in mobo te prutsen, want dan ben je anders wel heel pc kwijt, of je mobo is waardeloos geworden als usb poorten naar de haaien is. Omruilen ivm garantie is eigenlijk niet eerlijk omdat je bewust poosten hebt gemod voor meer stroom. Daarom: neem een hub, dan spaar je de dure mobo.
Ik herinner me de USB 2,5 inch drive. Deze beschikt vaak over externe aansluiting als het niet goed trekt zodat je via adapter kan voeden. Zonder adapter maak ik eens mee dat het echter niet wil opspinnen in mijn pc. Maar als ik in laptop steek, spint het wel op en kan ik lezen. Dat is opvallend, dus de mobo schijnt meer beveiligd te zijn of kan niet goed 500mA leveren (mobo is asus P5K-B/wifi-ap) dus dat is jammer dat het niet wil werken.
Ik zal dan usb hub moeten nemen met externe voeding. Daar ben je meer zeker van dat externe 2.5 inch hd zal opspinnen en kan ik lezen.
Het doel is een externe Apple Macbook Air Superdrive aan te sluiten, die 1,5A van de 5V via USB vereist. De Macbook Air detecteert blijkbaar de Superdrive en verhoogt dan het maximum Ampere naar 1.5A op de USB poort. Het klopt ook dat er nergens USB genoemd wordt op het toestel, evenals een logo. Op meerdere computers en powered USB hubs getest, geen enkele kan het ding doen werken. Logisch want 500mA is gewoon niet voldoende. Ik wil de drive gebruiken op mijn buro, zodat de PC uit het zicht kan. Een USB hub kan ik wel gerust gebruiken maar heb het niet nodig eigenlijk.
Misschien nog het makkelijkst is een simpele 5V voedingsadapter die 1.5A kan leveren ?
Ivm. de kabel die problemen krijgt met weerstand en warm wordt, zal dat echt optreden ? Zal bv. een degelijke USB kabel zoals de betere Belkin kabels hier beter bestand tegen zijn ?
Misschien nog het makkelijkst is een simpele 5V voedingsadapter die 1.5A kan leveren ?
Ivm. de kabel die problemen krijgt met weerstand en warm wordt, zal dat echt optreden ? Zal bv. een degelijke USB kabel zoals de betere Belkin kabels hier beter bestand tegen zijn ?
[ Voor 30% gewijzigd door Phuncz op 21-03-2008 23:53 ]
@mensen hierboven, je kan wel een stroom op een apparaat zetten, bij wijze van spreken. Als ik een stroombron van 1A op een belasting aansluit dan zal die belasting 1A krijgen als die nu daardoor stuk gaat of niet, dan gaat de spanning de juiste waarde aannemen zodat de wet van Ohm geldig is.
Verder zijn er kabels die van meerdere USB poorten hun stroom kunnen nemen, nogal wat externe hdd's zonder apparte voeding werken zo, als je daarop een USB adapter/lader aansluit van 1A kan je in principe 1.5A uit de USB trekken. Als je vreest dat je kabels te warm worden dan zet je die extra 1A toch pas net voor je externe schijf op de USB connector. Of die kabels appart te krijgen zijn weet ik niet.
Wat je nu aan het vertellen bent is trouwens iets dat geweten is, en dacht ik al opgelost. Dus als je even google zou gebruiken dan kom je misschien op de ideale oplossing uit die zelfs al getest is dan!
Verder zijn er kabels die van meerdere USB poorten hun stroom kunnen nemen, nogal wat externe hdd's zonder apparte voeding werken zo, als je daarop een USB adapter/lader aansluit van 1A kan je in principe 1.5A uit de USB trekken. Als je vreest dat je kabels te warm worden dan zet je die extra 1A toch pas net voor je externe schijf op de USB connector. Of die kabels appart te krijgen zijn weet ik niet.
Wat je nu aan het vertellen bent is trouwens iets dat geweten is, en dacht ik al opgelost. Dus als je even google zou gebruiken dan kom je misschien op de ideale oplossing uit die zelfs al getest is dan!
Ik betwijfel persoonlijk dat die Apple Macbook Air Superdrive als enigste probleem het amperage heeft. Zo weet ik bijvoorbeeld dat hij communiceert met de host om meer amperage los te krijgen. Pas als dat gelukt is schakeld hij in.
Met andere woorden, ik ben er vrijwel zeker van dat, ook al zou je hem 15A geven, hij niet gaat werken. Immers, die communicatie met de host kun je niet nabootsen. Niet alleen heb je te maken met een propriatairy protocol, maar ook met een USB poort die ook niet zo vreselijk flexibel is.
Maar, moet het persé deze drive zijn? Er zijn talloze full-size danwel slimline externe USB cdrom/dvd drives op de markt met stukken betere eigenschappen.
Met andere woorden, ik ben er vrijwel zeker van dat, ook al zou je hem 15A geven, hij niet gaat werken. Immers, die communicatie met de host kun je niet nabootsen. Niet alleen heb je te maken met een propriatairy protocol, maar ook met een USB poort die ook niet zo vreselijk flexibel is.
Maar, moet het persé deze drive zijn? Er zijn talloze full-size danwel slimline externe USB cdrom/dvd drives op de markt met stukken betere eigenschappen.
De Macbook Air kan desgewenst voor de Superdrive een hoger amperage leverenNijn schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 21:16:
Een USB poort is gelimiteerd tot 100mA, tenzij het aangesloten apparaat verzoekt om een hoger limiet. In dat geval kan het limiet verhoogd worden tot maximaal 500mA.
Zal wss echter wel sterk beveiligd zijn, neem ik aan.
En op dat moment gedraagt die poort zich dan ook niet conform de USB specificaties. Om dezelfde reden heeft de superdrive zelf ook geen USB logo. Maar, dit wisten we allemaal al. Wat is het punt?Dutch_Razor schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 00:53:
[...]
De Macbook Air kan desgewenst voor de Superdrive een hoger amperage leveren![]()
Zal wss echter wel sterk beveiligd zijn, neem ik aan.
stroom, niet amperage.

@phuncz: een losse 5v adapter is denk ik het makkelijkste.
Gescheiden houden van je pc, scheelt je ook wat risico's (dan fikt de adapter af ipv je pc).

@phuncz: een losse 5v adapter is denk ik het makkelijkste.
Gescheiden houden van je pc, scheelt je ook wat risico's (dan fikt de adapter af ipv je pc).
En verder, het is een aantal berichten eerder al geopperd, doe dat geknutsel niet op je PC, maar op een USB-hub met externe voeding. Daar kun je mee spelen wat je wilt, zonder al te veel risico's.
Alleen ben ik een beetje nieuwsgierig waar je zo'n zware stroom voor wilt gebruiken. Een rage is tegenwoordig een koffiewarmhoudplaatje op een USB-poort. Die kan net genoeg energie leveren om warm te houden (niet van koud af verhitten). Ook bureaulampjes via USB zien we al. Moet ik denken aan een complete Senseo of zoiets op die poort?
Alleen ben ik een beetje nieuwsgierig waar je zo'n zware stroom voor wilt gebruiken. Een rage is tegenwoordig een koffiewarmhoudplaatje op een USB-poort. Die kan net genoeg energie leveren om warm te houden (niet van koud af verhitten). Ook bureaulampjes via USB zien we al. Moet ik denken aan een complete Senseo of zoiets op die poort?
Er zijn nog 2 opties, je kan meerdere USB poorten gebruiken, per poort mag je dan 500mA afnemen.
Andere optie is om een hi-powered usb poort te gebruiken, dat is een USB poort met een kleine plug erboven. Deze kan 5 en 12V leveren met een paar Ampère.
Andere optie is om een hi-powered usb poort te gebruiken, dat is een USB poort met een kleine plug erboven. Deze kan 5 en 12V leveren met een paar Ampère.
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Anoniem: 237909
Techneut schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 09:49:
En verder, het is een aantal berichten eerder al geopperd, doe dat geknutsel niet op je PC, maar op een USB-hub met externe voeding. Daar kun je mee spelen wat je wilt, zonder al te veel risico's.
Ik zie het al voor me, hij met een senseo met een usbsnoer onder zijn arm en zet doodleuk naast zijn pc en sluit de usb aan en vraagt de verbaasde collegas of ze ook een kopje koffie willen?
Om zijn mac superdrive aan te sluiten, heeft hij toch al gezegd, de superdrive van apple is een apparaat dat niet de USB standaard volgt maar ze hebben er een extra functie bijgezet dat die aan een macbook air meer vermogen kan vragen dan de 5Vx500mA van USB.Techneut schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 09:49:
Waarom ze niet gewoon een firewire poort gebuikt hebben blijkt me een raadsel.
Ik vermoed dat er buiten een hoger amperage geen verschil is. De drive wordt onder MacOS X en Windows Vista herkend als DVD drive, maar weigert schijfjes te slikken. Het is geen firewire om de simpele reden dat die aansluiting niet thuishoort op een Macbook Air.
De identificatie zal inderdaad wel gebeuren, daar twijfel ik niet over. Dat moet namelijk ook binnen een bepaalde tijdspanne gebeurt zijn volgens de USB specificaties en mag daarna niet meer veranderen zonder (virtuele) loskoppeling. Echter, vervolgens laat de drive op de een of andere wijze aan de poort weten dat hij meer spanning nodig heeft. En daar zit het hem in.Phuncz schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 16:42:
Ik vermoed dat er buiten een hoger amperage geen verschil is. De drive wordt onder MacOS X en Windows Vista herkend als DVD drive, maar weigert schijfjes te slikken. Het is geen firewire om de simpele reden dat die aansluiting niet thuishoort op een Macbook Air.
De drive kan op geen enkele wijze detecteren of hij extra spanning krijgt, omdat spanning niet zo werkt. "detecteren" zou alleen kunnen door het simpelweg te proberen. De drive kan pas weten dat het limiet verhoogd is op 1 van deze 2 manieren:
1. Hij probeert het gewoon en merkt dat hij niet afgesloten wordt.
2. Hij krijgt een signaal terug van de poort of driver dat het limiet verhoogd is.
Je zult begrijpen dat het niet 1 is. Allereerst is dat geen "Apple oplossing" omdat het veels te lelijk is. Bovendien zou je dan na x seconden onder Vista een "power surge" waarschuwing hebben gekregen. Die heb je niet gekregen, de drive probeert het dus ook gewoon niet maar weet dat hij geen toestemming heeft.
Dan blijft dus 2 over. De drive krijgt een signaal van de Air USB poort terug dat het limiet verhoogd is. En helaas ga je hier vrij weinig aan kunnen veranderen zonder protocoll analyzers / logic analyzers, goede kennis over de firmware van je USB poort en gedegen kennis over het schrijven van drivers.
[ Voor 3% gewijzigd door Nijn op 22-03-2008 18:31 ]
Kan het niet gewoon dat Apple naar de specifieke VendorID en DeviceID kijkt om dan de amperage te verhogen ? Het lijkt me juist dat er geen heen-en-weer-communicatie nodig is voor zoiets. Het maakt niet uit, ik ga het toch proberen want anders weten we het nooit
Het zou kunnen dat Apple naar VendorID en DeviceID kijkt, maar ik denk het niet. Dat zou namelijk betekenen dat voor ieder nieuw apparaat de firmware of driver geupdate moet worden.
Maar dat maakt verder ook niets uit, want daar ligt het probleem niet.
Als jij te veel spanning uit de USB poort probeert te trekken wordt het apparaat uitgeschakeld en krijg je een bericht. (Of als je een ouder systeem hebt brand de boel gewoon door) Onder Windows krijg je dan bijvoorbeeld een "power surge" waarschuwing. Zoals je wellicht weet is amperage niet iets wat je krijgt, maar wat je als apparaat moet trekken. Daarom is dus niet te detecteren dat je voldoende amperage beschikbaar hebt. De enige manier om daar achter te komen zonder communicatie is simpelweg proberen.
Dus, apparaat vraagt meer dan 500mA en wordt dan wel of niet uitgeschakeld. Wordt het wel uitgeschakeld dan had ie dus geen toestemming om meer te verbruiken, wordt hij niet uitgeschakeld.... Afijn, deze methode zou een belangrijk kenmerk hebben: Sluit je hem aan op een echte USB poort (die dus niet weet van de speciale eisen van de Superdrive Air), dan brand je moederbord/voeding door (vooral oudere poorten) of er komt een melding in het scherm van een power surge.
Zoals je zelf al ervaren hebt gebeurt dit niet. Zou ook belachelijk zijn, want dan zou Apple behoorlijk wat schadeclaims krijgen van doorgebrande moederborden.
De enige andere conclussie is dus simpel: De drive krijgt een melding van de Air-USB poort dat hij meer stroom mag verbruiken. Zonder die melding identificeerd de drive zich weliswaar, maar onderneemt hij geen acties die meer dan 500mA trekken. (Lees: opspinnen, branden, draaien op 24x, etc). Met andere woorden, zonder die "unlock" melding is de drive onbruikbaar, tenzij je het doet om dat berichtje op je scherm dat de Air Superdrive is herkend.
Concluderend: Proberen mag natuurlijk, maar ik kan je nu al garanderen dat het niet gaat werken.
Maar dat maakt verder ook niets uit, want daar ligt het probleem niet.
Als jij te veel spanning uit de USB poort probeert te trekken wordt het apparaat uitgeschakeld en krijg je een bericht. (Of als je een ouder systeem hebt brand de boel gewoon door) Onder Windows krijg je dan bijvoorbeeld een "power surge" waarschuwing. Zoals je wellicht weet is amperage niet iets wat je krijgt, maar wat je als apparaat moet trekken. Daarom is dus niet te detecteren dat je voldoende amperage beschikbaar hebt. De enige manier om daar achter te komen zonder communicatie is simpelweg proberen.
Dus, apparaat vraagt meer dan 500mA en wordt dan wel of niet uitgeschakeld. Wordt het wel uitgeschakeld dan had ie dus geen toestemming om meer te verbruiken, wordt hij niet uitgeschakeld.... Afijn, deze methode zou een belangrijk kenmerk hebben: Sluit je hem aan op een echte USB poort (die dus niet weet van de speciale eisen van de Superdrive Air), dan brand je moederbord/voeding door (vooral oudere poorten) of er komt een melding in het scherm van een power surge.
Zoals je zelf al ervaren hebt gebeurt dit niet. Zou ook belachelijk zijn, want dan zou Apple behoorlijk wat schadeclaims krijgen van doorgebrande moederborden.
De enige andere conclussie is dus simpel: De drive krijgt een melding van de Air-USB poort dat hij meer stroom mag verbruiken. Zonder die melding identificeerd de drive zich weliswaar, maar onderneemt hij geen acties die meer dan 500mA trekken. (Lees: opspinnen, branden, draaien op 24x, etc). Met andere woorden, zonder die "unlock" melding is de drive onbruikbaar, tenzij je het doet om dat berichtje op je scherm dat de Air Superdrive is herkend.
Concluderend: Proberen mag natuurlijk, maar ik kan je nu al garanderen dat het niet gaat werken.
[ Voor 3% gewijzigd door Nijn op 22-03-2008 20:33 ]
Ter aanvulling en in een poging om het spanning/ampère verhaal iets te verduidelijken.
Spanning kun je zien als de druk op een water leiding. Terwijl ampère aangeeft hoeveel liter water er per tijdseenheid door een waterleiding stroomt.
De hoeveelheid water die uit de kraan stroomt kan bij gelijke druk variëren als je de kraan verder open of juist dicht draait. De kraan moet je in dit geval zien als het apparaat dat stroom nodig heeft.
Het enige verschil met de waterleiding en een apparaat dat stroom gebruikt is, dat als je de kraan helemaal open draait er niets kapot gaat aan de water installatie. Terwijl als het apparaat teveel stroom verbruikt er dingen door kunnen branden
Spanning kun je zien als de druk op een water leiding. Terwijl ampère aangeeft hoeveel liter water er per tijdseenheid door een waterleiding stroomt.
De hoeveelheid water die uit de kraan stroomt kan bij gelijke druk variëren als je de kraan verder open of juist dicht draait. De kraan moet je in dit geval zien als het apparaat dat stroom nodig heeft.
Het enige verschil met de waterleiding en een apparaat dat stroom gebruikt is, dat als je de kraan helemaal open draait er niets kapot gaat aan de water installatie. Terwijl als het apparaat teveel stroom verbruikt er dingen door kunnen branden
Pagina: 1